Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Elliott 770, Jó Hajó
37. Hajó Magazin, 1998. augusztus

A napjainkban rendkívül elterjedt könnyű sporthajók kategóriájában keres magának helyet a Balatonfüredi Hajógyár és a Jóhajó Kft. közös terméke, az Elliott 770-es. Ez a kategória - amely kiemelkedő menetteljesítmények mellett elfogadható komfortot ad - számomra a J 24-esek megjelenésével kezdődött, de ide sorolnám az egyre népszerűbb 8m OD és a Scholtz 22-es hajókat is. Az Elliott 770-es ebbe a sorba illeszkedik. Méreteit tekintve a 8m OD-hoz, felszereltségét és vitorlázatát látva viszont a Scholtz 22-eshez áll közelebb.

Az ország huszonhat legjobb vitorlázója próbált ki hat hajót ebből a típusból a június elején rendezett HIE Yacht Open páros versenyen. Természetesen ezek nem voltak berendezve, és csak a versenyzéshez elengedhetetlenül szükséges felszereléseket kapták. Rövid idő állt a Balatonfüredi Hajógyár rendelkezésére, hogy megépítse a hajókat a versenyre. Ennek ellenére nem tapasztaltunk a hajók között jelentős különbséget. Más hajókkal egy mezőnyben először az Izsák Szabolcs Emlékversenyen állt rajthoz, ahol az előkelő tizedik helyet érte el, közvetlenül a yacht osztály és a hetvenes cirkálók mögött.
Az Elliott 770-es modern hajó. Gyors, könnyű és kényelmes. Nagy denevérű grószt kapott, bő szében blisztert húznak rá és orrsudara van. Greg Elliottnak - a hajó tervezőjének - mégis sikerült megmentenie valamit a régi szép hajók hangulatából. A hajónak jollésan hosszú a vízvonala és nagy a szélessége, de a fara már egy kicsit öszszébb van húzva, mint az manapság divatos. Érezhetően nem akart feltűnő hajót rajzolni a tervező. Az Elliott inkább visszafogott, mindenkit megnyerő eleganciájával igyekszik hódítani. Persze a kompromisszumot ő sem kerülhette el. A versenyzői idegeket jólesően nyugtató, hatalmas, szögletes nagyvitorla és az előrenyúló orrsudárra húzott aszimmetrikus spinnaker napjaink korszerűnek elfogadott vitorlázata.
A felhúzható kielje pengevékony, az alján hátra kiszélesedő bulbával. A hajó leengedett tőkesúllyal 1,75 métert merül, ami 60 centiméterre csökkenthető. Ez a két és fél méteres legnagyobb szélességgel és az 850 kilós súllyal együtt könnyű szállítási lehetőséget biztosít. Az árboc achter- és backstag nélkül van szerelve. Egy pár hosszú, hátranyilazott száling tartja meg előre. Ez rendkívül könnyű manőverezést tesz lehetővé, viszont kizárja a génua alkalmazását. A nagyvitorla mellé így csak egy fockot húzhatunk, ami az első tapasztalatok szerint elegendő. A kipróbált hajókra szerelt bliszter a balatoni gyenge szeles viszonyok között kicsinek tűnt.
A versenyen hárman vitorláztunk egy hajóban, de szerintem az optimális versenylétszám legalább öt fő. A manőverezéshez elegendő a három ember, de közép szélben már szükség van öt ember súlyára a hajó oldalán, hogy megfelelően ki lehessen ülni. Nyilván az idő rövidsége miatt nem került reffrendszer a hajókra, amit szintén szükségesnek tartok. Mint azt a forgalmazótól megtudtuk, nem okoz gondot a felszerelése. A legtöbb szerelvény a kabintetőre került. A nagy- és az orrvitorla-felhúzót, valamint az orrsudár-kihúzót vezették fallstopperbe, a többi kötelet klemmek rögzítik. Szintén a kabintetőn kapott helyet a két csörlő és az orrvitorla-állító sín is. A leekocsit a padlóra szerelték. A nagyvitorla direkt behúzója előre került, így azt a legénység kezeli.
A kormányosnak a finomállító maradt. Eleinte szokatlan volt, hogy a túl hosszúra sikerült kormányrúd eléri a nagyschotot, ezzel lezárva az utat a fordulónál. Igyekeztem akkor átmenni, amikor eltoltam a kormányt, aztán rájöttem, hogy az a legjobb, ha egyszerűen átlépek rajta. Innentől kezdve nem okozott gondot. Állandóan kiúszott a bliszterschot, mert nem volt hozzá klemm. Kénytelen voltam gyorsoldókat kötözgetni rá, de erre nem volt mindig idő.
Kicsit zavart az is, hogy szerintünk rövidre szabták a bliszter köteleit, és ezért nem tudtuk a kajütbe lehúzni, ahová eredetileg terveztük. Végül is az Elliott nagyobb hajónak bizonyult, mint azt első látásra hittük, és nem volt baj abból, hogy az első mancsaftnak ki kellett mennie az orrba a le- és felszereléshez. Ez a kettősség - nevezetesen, hogy kisebbnek éreztük a hajót, mint amekkora valójában - végigkísérte a két napot, míg a hajóval vitorláztunk. A viselkedése, legfőképpen a gyorsulása és a lassulása miatt mindig úgy éreztük, hogy kis hajóban ülünk. Például az első kikötésnél, bár számítottam rá, hogy hamar lelassulunk, mégis váratlanul ért, hogy nem egészen egy hajóhosszon belül megállt, és evezni kellett a kikötőhelyre. Viszont alig kell egy enyhe fuvallat, és már élvezetesen lehet vele vitorlázni. Egy kicsit kiemelkedik az orra - mint az Amerika Kupa-hajóknak - és sustorogva szeli a vizet. A kikötői manővereknél figyelni kell arra, hogy csak negyvenöt fokba lehet kitolni a kormányt, ezért az egyébként rendkívül kézben tartható hajó nagyon nagy íven fordul. A mai napig bármikor vissza tudom idézni azt a rendkívül jóleső, magabiztos érzést, amit egy ilyen gyors, jól reagáló, szép kis hajóval való vitorlázás jelent. Apróságokon múlik, hogy egy hajóban hogyan érzi magát az ember, és itt ezek az apróságok tökéletesek.
A belső tér a kategóriához képest egészen "nagyfiúsra" sikerült. A szalonban "bőséges" a hely annak ellenére, hogy itt van a kielház is. Két ágy és két fix ablak van ebben a traktusban. Polcok nincsenek, a főfal mögött elhelyezett két szekrényen kívül csak az ágyban kialakított rekeszekbe lehet pakolni. A hátsó fedélzet alatt két koporsóágy kapott helyet, köztük nagyméretű rakodó van, amely kívülről nem nyitható, ezért kicsit nehézkes a használata. A fuxban egy szűkös franciaágy kapott helyet, de gyerekeknek kényelmes hálóhely lehet. Az aszimmetrikus orrsudár-elrendezés gyakorlatilag teljes értékűvé teszi ezt a helyiséget is. Az ágyak közel vannak a padlószinthez, így az ülőmagasság a felsőtestnek megfelelő, de a lábainkat magunk alá kell húznunk. Annak ellenére, hogy a kielszekrény középen kettéosztja a teret, a kategóriájában kényelmes hajónak nevezhető az Elliott 770-es.
Szépen megmunkált, jól felszerelt, korszerű hajó az Elliott család első, Magyarországon bemutatkozó hajója. 4,2 milliós nettó árával - amelyben benne van a komplett vitorlázat bliszterrel és a teljes felszerelés - a következő évek egyik legsikeresebb hajója lehet.

Litkey

Technikai Adatok:
Hossza: 7,70 m
Vízvonal hossza: 7,20 m
Szélessége: 2,50 m
Merülése: 60-1,75 m
Tömege: 850 kg
Vitorlázata: 29,5 m2

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink