Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató: Beneteau 381 Oceanis
A Francia LuxusYacht
38. Hajó Magazin, 1998. szeptember

A Beneteau 381 Oceanis talán a legnagyobb hajó, amelyet még különösebb nehézség nélkül a Balatonon használni lehet. A legtöbb kikötőben találni számára helyet, igaz, válogatni közel négyméteres szélessége miatt rendszerint nincs mód. 1,62 méteres merülése semmi problémát nem jelent a ki- és behajózásoknál. Természetesen meg kell tanulni ennek a nagy testnek a mozgatását, de ezen apró kellemetlenségekért a hajó balatoni viszonylatban pazar kényelemmel fizet.

Ezt a hajót az is megszereti, aki egyébként nem értékeli nagyra a nagy lakótere miatt kicsit bumfordi típusokat. Elterjedését csak az ára akadályozhatja meg. Természetesen az elvárások is mások egy nettó harminckétmilliós hajóval szemben. A legkisebb kivitelezési hiba is megengedhetetlen. Így aztán akár természetesnek is vehetjük, hogy a hajónak gyakorlatilag nincs gyenge pontja. Az UNI Hotel kikötőjében állt egy L alakú helyen. Fel lehetett mászni oldalról és hátulról is. Egyszer másztam meg az oldalát, elég volt. A farrész lépcsőjén viszont kényelmesen be lehet lépni a hajóra. A kormányosülést egy mozdulattal le lehet süllyeszteni, és így a cockpit nyitottá válik. Aki ilyen hajót vesz, javaslom, hogy mindig farral álljon a kikötőmóló felé. Talán ez is a legszebb része a hajónak. Már a belépő rész is kap egy diszkrét faborítást, érezzük, egy szabadabb, boldogabb világba érkeztünk. A cockpit kialakítása szinte tökéletes. Egyedül a kormánykerék sikerült egy kicsit nagyra, nehéz megkerülni. Egyébként tágas, jó kialakítású ez a nagyon fontos élettér. A kormánytorony és a hozzá kapcsolódó asztal egy sor apró rekeszt és pohártartót rejt. A műszerfal a kormány mögé került egy plexilappal letakarva. Kulcscsal lehet elindítani a motort. Egy nagy körkompasz mellett bőséges műszerkínálatot találunk. Az alapfunkciók mellett autópilottal és műholdvevővel is el van látva a hajó. A GPS adatait a kabinban a térképasztalra szerelt digitális térképolvasó kijelzőjén is leolvashatjuk.
Az összes szerelvény a génuaschotton kívül az ebben a kategóriában megszokott módon a kabintetőre került. A nagy- és az orrvitorla egyaránt betekerhető, minimálisra csökkentve ezzel a föl- és leszerelés idejét. Természetesen a kényelemnek ára van. Az ilyen kialakítású nagyvitorla lényegesen kisebb a hagyományos kivitelnél. De ha leáll a szél, azért van a motor, hogy hamar a kikötőbe érjünk. A bemutatóhajón a széria 27 lóerős motor helyett egy 55 lovas dohogott. Ez jó döntése volt a tulajdonosnak, a szűk balatoni kikötőkben fontos, hogy hamar felvegye a sebességet a közel héttonnás nagy test, és ne fújja el a szél. A ki- és bemotorozások nem okoztak gondot. A hajó szépen gyorsul és hátramenetben is jól kormányozható.
A vitorlázat szerelvényezése mindent tartalmaz, amire szükség lehet. A genua szépen fel van szabva a korlát fölé, kényelmesen elfér. Fordulónál kicsit figyelni kell, mert a topbekötés miatt egy bébivantnival görbítik az árbocot előre, és ebben elakadhat a genuaschott. A part alatt vitorláztunk Füreden, kettes-négyes csapkolódó északi szélben. A nagyvitorlát úgy állítottam, hogy ritkán kelljen hozzányúlni. Néha lobogott kicsit, néha túl volt húzva. Aki már járt erre, az tudja, hogy békésen cirkálva időnként derékbe kapja a hajót egy két-három fokkal erősebb szél. Ilyenkor minden tisztességes, túlhúzott nagyvitorlájú nagyhajó elindul fölfelé, és szélben állásig felfut. A Beneteau is elindult, de gyors kormányzással meg lehetett fogni és szépen visszaejteni. Ehhez két dolog kell, egy megfelelően áttételezett kormány és jó méretű kormánylapát. Itt mind a kettő optimális. Mi nagyon közel a parthoz, a horgonyzó hajók között vitorláztunk, hogy jól lehessen fotózni, de ebben a körzetben már motorozni illik egy ekkora hajóval. Sokat manővereztünk, fordultunk, haulzoltunk, a hajót nem erre tervezték, de különösebb megerőltetés nélkül ketten el tudtunk végezni mindent. Ha vitorlával keveset kell irányt változtatni, akkor egyedül is kényelmesen el lehet vinni a Beneteaut.
A hajó jól viselkedik vitorlák alatt és motorral egyaránt, de az igazi értékei a kabinban mutatkoznak meg. A lépcsőn lesétálva kellemes, elegáns enteriör fogadja az embert. A hajó méretei már valóban használható nagy tereket biztosítanak. A konyha és a szalon jól átjárható, a plafont csak kinyújtott karral lehet elérni. A konyha a bal oldalon hosszan elhúzódik, kényelmes, nagy helyet biztosítva a főzéshez. A kétmedencés mosogató és a sütős gázfőző mellett nagy jégszekrény is elfér. Nagyon szépek a szekrényajtók és az egész bútorzat. Teljes, nyolcszemélyes étkészlet tartozik az Oceanis kivitelhez. Minden evőeszközön megtalálható a Beneteau lovacskája. A belső tereket a bőségesen alkalmazott fa és a sok fény jellemzi. A szalont két deckablak és öt oldalablak világítja meg. Hátul két kabint alakítottak ki nagy belépőkkel és kényelmes szekrényekkel. Bal oldalon a konyha mellett van a hátsó mosdó, jobb oldalon a térképasztal. Elöl a fuxkabin is rendkívül tágas, elfér egy kis szófa, egy szekrény és a második mosdó. A szalonban az asztal és a kanapé összenyitásával alakítható ki egy franciaágy, és így gyakorlatilag négy, kétszemélyes hálóhelyiség van a hajón.
A hajót készítik kétkabinos elrendezéssel is. A fuxkabin ugyanaz marad, a konyha hátra kerül a szalon bal oldalára, a szalonban a konyha helyére kerül egy kétszemélyes fotel, és az achterkabinokat egybenyitják, így hatalmas küzdőtérré változik a hátsó franciaágy. Ebben a kivitelben lényegesen kisebb a térképasztal, és menetiránynak háttal lehet leülni elé.
A Beneteau 381 Oceanis értékes anyagok felhasználásával nagyon jól és ízlésesen megépített, kényelmes luxusyacht. Ez persze el is várható azért az árért, amit ki kell fizetni érte. Nem valószínű, hogy a közeljövőben ellepi a balatoni kikötőket, ezért exkluzivitása is garantált. Az viszont tény, hogy hasonló értékű autót egyre többet látni az utakon, így nem elképzelhetetlen, hogy az első balatoni 381-esnek lesz követője.

Litkey

Technikai adatok
Hossza: 11,75 m
Szélessége: 3,95 m
Merülése: 1,62 m
Vízkiszorítása: 6800 kg
Vitorlázata: 68 m2
Francia navigációs minősítése:
első osztály
Design: Berret-Racoupeau

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink