Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

38. Hajó Magazin, 1998. szeptember


Serdülő és Kalóz
Bajnokságok
Öröm, hogy a serdülő és ifjúsági bajnokság komoly szponzorok támogatását élvezte Balatonfűzfőn. Úgy tűnik, itt fontos a gyerekek jó kiszolgálása, a sportág megszerettetése. Néhány szülő viszont túlzott győzniakarásával mindezt tönkre tudja tenni. A gyereknevelés nem kiszámítható üzleti vállalkozás. Súlyos hiba a saját elvárásainkat számon kérni a gyereken. A vitorlázó soha nem lehet biztos abban, amit csinál. Jó esélye lehet annak, hogy bejön, amit elképzelt, de kockázat mindig van a dologban. Elvállalni egy döntést viszont csak az tud, aki hibázhat is. Ezt a lehetőséget - a játék élvezetét - veszi el a gyerekétől az a szülő, aki nem tud gátat szabni indulatainak egy-egy rosszul sikerült futam után. .

Nagyhajók
Bajnokságok
A nagyhajók bajnoksága ismét vegyes érzelmeket ébresztett. Ismét sikerült össze nem hasonlítható sebességű hajókat egy pályán versenyeztetni. Az első nap után megpróbált a versenyrendezőség betétbójával segíteni a dolgon, de ez már csak eső utáni köpönyegnek bizonyult. A dragon osztály legtöbb futama rövidítéssel ért véget, arról nem is beszélve, hogy a lekörözött, relatíve kicsi és lassú hajóknak már a rajt után néhány perccel állandóan zavart szélben kellett vitorlázniuk. Ugyanakkor a hetvenes cirkálók önálló bajnoksága minden résztvevő teljes megelégedésével zárult.

Kenese-Keszthely
Rekordverseny története
A Kenese-Keszthely Rekordverseny a legrégebbi, ma is élő vitorlásverseny hazánkban. E versenyen a rekordfutás szabályai az 1921-es kiírás óta nem változtak, s ezen a Magellán Klub - a hagyományokhoz híven - a jövőben sem fog semmit változtatni. Az alábbiakban bemutatjuk a verseny 76 éves történetét eredeti dokumentumok segítségével.

Kent-Balaton Maraton
Rajt
Augusztus 15-én Balatonfüreden elrajtolt a Balaton leghosszabb és legkeményebb versenye, a KENT-Balaton Maraton. A napsütéses délelőtti, tartalmas programokkal - Cool Minders-koncert, tombola és ejtőernyős ugrás - fűszerezett megnyitón részt vett Fa Nándor is, legsikeresebb tengeri szólóvitorlázónk. A rajtlövés előtt hatalmas érdeklődés kísérte a versenyzőket, szinte elveszett a tizennégy induló a nézőhajók sűrűjében. Megjelent három televíziós stáb és számos újság, valamint a rádió képviselője.

Flautéban is új szelek
A kenesei kikötőben
A kenesei yachtkikötő bővítette szolgáltatásait, ugyanakkor kedvezményes árkonstrukciót alakított ki hajósvendégei részére. Meglátogattuk az 50-esek Balatonkenesén folyó bajnokságát. A hajók a szelet várva sorakoztak a Kenese Marina-Port mólójánál, a versenyzők árnyékot keresve a fűben vagy a társalgó foteljeiben pihenték az előző napi három futam fáradalmait. Szél nincs, verseny nincs, ezért a házigazdát, Bartos Dénest, a Kenese Marina-Port vezetőjét kérdeztük, mi újság a kikötőben.

Föld körüli vitorlástúra
Láng 1998-2000
"Nagy érdeklődéssel olvastam a Magyar Millenniumi Vitorlás Emléktúra előkészületeiről írott levelét. Elképzeléseikkel, céljaikkal - nevezetesen, hogy a szeretet, a béke, az összetartozás és a tolerancia magyar üzenetét röpítsék szét a világban élő magyarokhoz és nem magyarokhoz - nem csupán egyetértek, hanem a megvalósítás módját is igen szerencsésnek, hadd valljam meg, irigylésre méltónak tartom. Én úgy gondolom, hogy az a figyelem, amely a vitorlás emléktúra résztvevőit övezni fogja, mindenképpen az egész nemzetnek, a magyarságnak is szól. Göncz Árpád, a Magyar Köztársaság elnöke."

Repülő Hollandi vb
Negyedik hely
A Gáborjáni Szabó Gábor-Pfeningberger András kettős a negyedik helyen végzett a Den Oeverben megrendezett Repülő Hollandi világbajnokságon. A húsz nemzet száztizenkét hajója között a világ- és Európa-bajnok Majthényi-Domokos kettős a tizenkettedik, a Galántha-Timár páros pedig a negyvenedik helyen végzett. A legnépesebb küldöttség a németeké volt, ők negyvenhét egységgel vettek részt a versenyen, a házigazda hollandok húsz hajóval képviseltették magukat.

Balatoni kikötők bemutatása
Siófok
Siófok a Balaton egyik legrégebbi kikötője, a tó személyhajó-forgalmának központja. Itt van a Mahart flottájának bázisa, a Balatoni Hajózási Kft. hajójavító üzeme is, a kikötő közepén lévő szigeten, mely a Sió zsilipjén át közelíthető meg. A sziget keleti oldalán a hajóállomás található, így erről az oldalról erős hajóforgalomra számíthat a kikötőbe érkező vitorlázó.

Hajóbemutató: Beneteau 381 Oceanis
A francia luxusyacht
A Beneteau 381 Oceanis talán a legnagyobb hajó, amelyet még különösebb nehézség nélkül a Balatonon használni lehet. A legtöbb kikötőben találni számára helyet, igaz, válogatni közel négyméteres szélessége miatt rendszerint nincs mód. 1,62 méteres merülése semmi problémát nem jelent a ki- és behajózásoknál. Természetesen meg kell tanulni ennek a nagy testnek a mozgatását, de ezen apró kellemetlenségekért a hajó balatoni viszonylatban pazar kényelemmel fizet.

Tovább...

Hajóbemutató
Bavaria 36 Holiday
A 34. számban bemutatott Bavaria 32-es után ismét egy kényelmes, komfortos túrahajót mutathatunk be. A 36-os méreteit tekintve még jól használható a Balatonon. A legtöbb kikötőben nem okoz gondot a tárolása, jó manőverező képessége és erős motorja kisebb kikötőkben is biztonságosan kezelhetővé teszi.

Tovább...

Budapesti boltok bemutatása
Tízéves a Marina
Bár féltucatnyi cég használja nevében a Marina szót, emlegetésekor mégis először a Cserhát utcai Marina Yacht Sportra gondolunk. A cég 1988-ban kezdte meg tevékenységét, mely szinte megalakulásától kezdve tartja piacvezető helyét a hajóalkatrészek forgalmazásában, de az egész szabadidő-hajózási üzletágban meghatározó szerepet tölt be. A jubileumi alkalomból beszélgetünk Kövendi Dénessel, a cég vezetőjével és többségi tulajdonosával.

A helyben állás tudománya
A tenger teszi fel a legfontosabb kérdéseket
A tengeri túravitorlázás élvezetek tárházát kínálja. Nem csak a széllel, hullámokkal, vitorlákkal való játékot - magát a vitorlázást - adja, hanem ismerkedést a tengerpart természeti és kulturális érdekességeivel, strandolást, búvárkodást, festői öblökben eltöltött naplementék és napkelték hangulatát. Utóbbiakkal akkor ismerkedhetünk meg igazán, ha megkeressük a megfelelő helyeket és horgonyzunk.

Versenyszabályok alkalmazása
A célba futás szabályai
Sorozatunkban két avatott szerző segítségével végigkísértük az alapvető versenyszabályokat a rajttól a célig. Detre Szabolcs és Detre Zsolt eredményes versenyzői pályafutását sokszor segítette, hogy legendásan jól ismerik a szabályokat. Ezzel az írással véget ér ez a sorozat, de természetesen nem gondoljuk azt, hogy kimerítettük a témát, nem is ez volt a célunk. Azt viszont reméljük, volt értelme beszélni a dologról. A következő év tavaszán, a versenyszezon kezdete előtt ismét szándékunkban áll foglalkozni a versenyszabályokkal és azok értelmezésével. Ha valaki úgy gondolja, ismer példaértékű esetet, amelyet szívesen megosztana az olvasókkal, kérjük keresse meg a szerkesztőséget.

Közlekedési szabályok
A vízi út keresztezése IV.
Sorozatunkat folytassuk egy-két olyan példával, amely talán mind a gyakorló, mind a leendő kishajóvezetők részére hajózásuk, illetve vizsgára történő felkészülésük során segítség lehet.

Fa Nándor kalandja
Scholtz 22 Touring az Adrián
A csinos határőr hölgy is azt kérdezte: most is föld körüli útra megy? Nándi mosolyogva így válaszolt: Ez csak egy kis játszótéri vitorlázás lesz. Ezzel a kis hajóval még a menő yachttulajdonosok világába is belekóstolhat egy szerényebb körülmények között nyaraló magyar kiránduló család.

Motorcsónak
Forró időben, forró hangulatban
Dunaújvárosi randevú
Augusztus 8-9-én a ragyogó napsütésben benépesült a dunaújvárosi kikötői öböl: idén ebben az időpontban rendezték meg a motorcsónak-világbajnokság magyarországi futamait a Duna-parti városban. Az idei versenyévadban jubilált a szervezőgárda, hiszen éppen tizenöt évvel ezelőtt, 1983-ban rendezték az első nemzetközi motorcsónakversenyt Dunaújvárosban.

Hagyomány született
Első dunaújvárosi hajókiállítás
Az időjárás rendkívül kegyes volt az I. Dunai Motorcsónak-találkozó résztvevőihez, hiszen nyárias időben rendezhették a programokat a szervezők. Mindössze a vasárnap reggeli eső áztatta a sátrakat, de akkorra már csak a búcsúzkodás maradt hátra, tehát nem zavart különösebben.

Bodor Péter új barátja
A váci hullámlovas tanulóéve
Amikor jó egy évvel ezelőtt Bodor Péter a harmadik EB-győzelmét is megszerezte, valaki azt mondta: "Péter addig nyeri a címeket az OSY-400-as hajóosztályban, ameddig indul." Az akkor már egyaránt háromszoros világ- és Európa-bajnok váci fiatalember azonban már tudta, abban a kategóriában soha többé nem indul. Eladta a technikát, s azóta az O-500-ban igyekszik maradandót alkotni. A július elején Svédországban megrendezett világbajnokságon a bemutatkozás a vártnál jobban sikerült, a negyedik helyen intették le.

Vízisí
tavi hírek
A hejőkeresztúri Short Line vízisítavon javában folynak a nyári szezon edzései, versenyei. Matlák Zoltán klubvezető csapatával jelenleg egyedül tartja kézben a magyar tournament (motorcsónakos) vízisízést.

Közlekedési szabályok
Vízi járművek előzése III.

A vízi szállítás újjáélesztése
A só útja a XVIII. századi Magyarországon
A török kiűzése után hajózásunk fejlődésének az első ösztönzést a sószállítás újjászervezése adta. A máramarosi vagy az erdélyi sót, amelynek árusítása 1690-től kincstári monopólium volt, az ország minden részébe el kellett juttatni, tengelyen vagy vízen. A mai Magyarország területének egyharmadát azonban még a XVIII. század végén is víz és mocsár borította. "A fuvarosok gyakran kénytelenek a szállítmányok felét a kocsmákban hagyni vagy elzálogosítani; vonómarhájok nem ritkán az úton hull el a feneketlen sár miatt" - írja Grünwald Béla történész a XVIII. századi Magyarországról.

Szörf
Szörfboltok
Free Time 2000
Pszotka Ede neve fogalom a szakmában. A Műszaki Egyetem elvégzése után mint fiatal diplomás gépészmérnök sportszerjavító kisiparosként kezdte a szörfök készítését, javítását egy pincében. 1978-ban készítette el első szörfjét, aztán nem kellett sokat várni arra, hogy elinduljon az agárdi országos bajnokságon, majd ezt követően részt vett 1980-ban az I. Windglider vb-n Tihanyban. Alapító tagja a Magyar Szörf Szövetségnek, ahol ma is aktívan dolgozik. Néhány éve abbahagyta a versenyzést, ma már a sportolás mellet főleg az üzlettel foglalkozik.

Értékesítési formák
Direkt? Indirekt?
Ha új vitorlát vásárolunk, azt alapvetően két módon tehetjük meg. Vagy elmegyünk egy szörfüzletbe és megvásároljuk a kiválasztott darabot, vagy megrendeljük egy csomagküldő szolgálatnál. Milyen előnyei vagy hátrányai vannak egyik vagy másik módszernek? Szeretnék megtudni, hogy hol jobb vásárolni? Üzletben vagy csomagküldő szolgálatnál? A dilemma eldöntésében két prominens vitorlagyártó válaszol a felmerülő kérdésekre. A direkt értékesítés képviselője Eberhard Von Osterhausen, a Gun Sails főnöke, az üzleti forgalmazás pártolója Manfred Rassweiler, a NeilPryde Németország képviselője.

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink