Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk
39. Hajó Magazin, 1998. október

 

Kent-Balaton maraton
Győztes a Quadriga
Sikerrel fejeződött be Európa leghosszabb távú tavi vitorlásversenye, a KENT-Balaton Maraton. A hendikep rendszerű versenyen egytestű, kajütös, tőkesúlyos hajók indulhattak. A verseny rendezője, a HAJÓ Magazin előzetesen 11 kategóriát állított fel. A Balaton leggyorsabb hajóinak tíz teljes Balatonkört kellett teljesíteniük (790 tengeri mérföld, közel 1500 km), míg a tizenegyedik kategóriába tartozóknak csak ötöt (730 km). Kategóriánként a táv 73 km-rel csökkent. Végül hat kategóriában tizennégy hajó indult el, és közülük tizenkettő fejezte be a versenyt.

Bajnokságok

Ifjúsági, felnőtt és nagyhajók
Augusztusban folyamatosan zajlottak a versenyek, és szeptemberre is maradt két rendezvény. Jól sikerült az idei Nemzetközi Hét sok külföldi versenyzővel és jó széllel. A rendezés nem volt kifogástalan, töbször rossz döntésekkel borzolták a versenyzők idegeit. Nem rendeztek futamot amikor lehetett volna és fordítva. A csopaki Sudár Regatta és 8 méteres osztályok versenyén viszont a szabályok szigorú betartása okozott zúgolódást a mezőnyben.

A verseny felújítása
Kenese-Keszthely rekordverseny története II.
A háború után a Balatoni Yacht Club megszűnésével a versenynek nem volt gazdája, s emiatt a kísérletek is elmaradtak. Az 1936-os rekord 50 éves évfordulóján határozta el Kiss Gyula és dr. Szénássy József, valamint a Magellán Klub, hogy halódó poraiból feltámasztják a versenyt. Kiss Gyula, az 1936-os rekordot tartó csapat tagja egy kínaezüst serleget ajándékozott a Magellán Klubnak a verseny felújítása alkalmából.

48. Centomiglia
Magyar invázió
A Garda-tó minden vitorlázó szívében különös vonzalmat ébreszt. Minden szempontból különleges. Déli fele mediterrán jellegű, északi fele alpesi tengerszem. A Centomiglia versenynek van valami misztikuma. Népes a mezőny és sok a külföldi induló. Hat-hét nemzet szokta magát képviselni. A Bogliaco városi kikötő előtti étterem sátra magyar szótól volt hangos. Néha az volt az ember érzése, mintha a füredi sörsátorban lenne. Szeptember 12-én reggel fél kilenckor a 48. Centomiglia rajtvonalán idén nyolc magyar hajó sorakozott.

Budapesti Boltok bemutatása
Klipper vitorlásbolt
Bakos Tamás vitorlásszakboltját a címben jelzett néven talán kevesebben ismerik. Pedig nem kisebb cégek magyarországi képviselője, mint a Lewmar és a Seldén. A Tátra utcai kis bolt 1996-ban a vitorlásbál után nyitotta meg kapuit a vásárlók előtt, de az eltelt másfél évben bizony komoly szerepet kapott a hazai vitorlás hajók ellátásában.

Regina
Hajóbemutató
A Regina a nyolcvanas évek elején a David Thomas tervei alapján épített Hunter Impala honosított változata. Kissé elszállt felette az idő, ezért Dobó Pál, a Navalia hajóépítő műhely tulajdonosa néhány - elsősorban kényelmi - változtatás elvégzése után vágott neki a gyártósablon elkészítésének. A Regina 1993 óta önálló hajóosztály a Balatonon, ezért a változásokról a gyártó beszámolt a flotta tagjainak, akik jóváhagyták azokat. A Hajó Magazin 7. számában kimerítő írás jelent meg Hegyi Dénes tollából a Regináról "Tuningolt Túrahajó" címmel, ezért a technikai részletekkel ezúttal nem untatom a kedves olvasót.

Tovább...

Kykládok VII.
Faun - 28.
Néhány nap múlva, ahogy az előre tudható, újra biztonságot nyújtana kedves öblünk Kinaroson. De a DK-i szélben, melynek hullámai máris ostromolták a bejáratot, el kellett búcsúznunk. Befordulva Aegiali felé hirtelen, néhány pillanatra csupán, megdőlt a hajó.

Közlekedési szabályok
Kitérési szabályok I.
Vízi járművek találkozása, útirány-keresztezése sok kérdést vetett fel, ezért ezzel a témával már részletesen foglalkoztunk sorozatunk előző részeiben. Nézzük most azt, hogy a megismert közlekedési szabályokat hogyan kell alkalmazni összeütközés veszélye esetén, több hajó között.

A tenger teszi fel a legfontosabb kérdéseket
Viharvitorlázásról
A tengeren nagyobb távolságokat teszünk meg, távolabb kerülünk a parttól, mint tavi vitorlázás esetén. Ezért jobban ki vagyunk téve annak, hogy viharban kell vitorláznunk. A tengeren ez távolról sem csak azt jelenti, hogy nagyon erős szélben kell vitorlázni.

Around alone
Egyedül a föld körül - versenyben
Több ember járt már az űrben, mint ahány egyedül körülvitorlázta Földet. Ezen az arányon javíthat a szeptember 26-án Charlestonból rajtolt Around Alone egyszemélyes földkerülő verseny. Két hajóosztályban huszonöten vágtak neki a 27 ezer mérföldes távnak. Rajthoz álltak néhányan a legismertebb szólóvitorlázók közül, de bátor elsőkörösök is vannak közöttük.

Motorcsónak
Havas Attila európa-bajnok
"Végre összejött"

Vízisí
Sok bába közt...
Igen nagy várakozással tekintettek a hazai sízők a Dunaharasztiban megrendezésre került tournament (motorcsónakos) extrém, szlalom, amatőr szlalom és wake board versenyre. A kétnapos rendezvény sajnos nem a legjobb időjárási körülmények közepette zajlott, de alapvetően nem az erős szél és a hullámos víz okozta a legnagyobb csalódást.

Hullámlovagok
I. Magyar Castrol jet-ski sztár- és médiafutam
1998. augusztus 12-én rendhagyó jet-ski versenyre került sor a Universum vízisport-centrumban. A magyarországi popzenei élet krémje és ismert televíziós műsorvezetők lovagoltak a hullámok hátán a versenypályán.

Köztestületként
A Magyar Jet-ski Szövetség története
A Magyar Jet-Ski Szövetséget (MJSZ) 1992. november 12-én hét alapító tag hozta létre a hazai jet-ski tömeg- és versenysport mielőbbi nemzetközi színvonalra emelése érdekében. A magyar jet-ski versenysport bölcsője a Magyar Motorcsónak és Vízisí Szövetség (MMVSZ) volt, amelyben 1991-től önálló szakágként magyar bajnoki futamok kerültek rendezésre, alapvetően a motorcsónak-orientált, U.I.M.-re (Union Internationale Motonautique - Nemzetközi Motorcsónak Szövetség) alapuló versenyszabályok szerint.

Közlekedési szabályok
Vízi járművek előzése III.

Hajózócsatornák
A Ferencz-csatorna építése
A XVIII. században, a török birodalom gyengülésével egy időben a Habsburg-politika figyelme keleti irányba terelődött. A törökök ellen felvonuló birodalmi csapatok ellátása és később az Oroszországgal kiépítendő kereskedelmi kapcsolatok terve előtérbe állította az ország vízi útjainak rendbe hozását, illetve fejlesztését. Az 1723. évi CXXII. tc. elrendelte, hogy a helytartótanács készíttessen terveket a hajózható folyók szabályozásáról és azok csatornákkal való összeköttetéséről.

Szörf
Élő legenda
Pista bácsi
Varga Pista bácsit mindenki ismeri Gárdonyban, nagy tiszteletnek örvend a 72 éves öregúr vízen és parton egyaránt. Egyik vasárnap kellemes déli szélben siklottam fel-alá a nagytisztáson, amikor megpillantottam Pista bácsit. Azon nyomban utána eredtem. Siklás közben beszéltük meg az interjút a Hajó Magazin számára. Hogy mikorra? Mindig itt vagyok Gárdonyban, ha fúj a szél - kiáltotta, és már el is viharzott. Másnap ismét szelet jeleztek az időjósok, így hát megjelentem a gárdonyi mólónál. Szerencsém volt.

Levél Orfűről
Épszolg Kupa
Orfű 1963 előtt csak egyike volt a Mecsekben meghúzódó, pár száz lelket számláló kis falvaknak. Aztán az első völgyzáró gát megépülésével létrejött tó hamar népszerűvé tette a festői szépségű kis falucskát a 14 km-re lakó pécsiek körében is. Az első tavat további három követte: a Pécsi-, a Herman Ottó- és a Kovácsszénája-tó.

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink