Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

40. Hajó Magazin, 1998. november


Around alone
Tizenhatan egyedül
Szeptember 26-án, 12 csomós keleti szélben, ragyogó napsütésben nyolc nemzet tizennégy vitorlázója vágott neki az Atlanti-óceánnak, hogy teljesítse a földkerülő vitorlásverseny első, 6830 tengeri mérföld hosszúságú szakaszát Fokvárosig. A mezőny eleje várhatóan november elseje körül fut be a célba.

Kováts Béla

Sporttörténet
Örömmel fogtam a feladathoz, hogy Kováts Bélára emlékezzem. Lelkesített, hogy itthon és külföldön élő magyar vitorlázóink a Hajó Magazin ez év júniusi számában Heinrich Tiborról írt összeállításomat megható szeretettel fogadták. Abban bízom, hogy ez az emlékezés is tetszésre talál. Kováts Béla megérdemli, hogy tíz évvel halála után gondoljunk és felnézzünk rá.

Egyedfejlődés
Hajóbemutató: Garuda
Az 1991-es Kékszalag volt az utolsó békebeli szalagverseny a Balatonon. Azt a versenyt megosztva ugyan, de a Nemere nyerte a Kékmadár és a Hárpia előtt. Valószínűleg utoljára állhattak klasszikus cirkálók kormányosai az abszolút verseny dobogóján. A 97-es Kékszalagon a Hárpia első harmincasként a harmincadik helyen végzett. Azon a versenyen még nem lehetett trapézolni és kiülőkeretet alkalmazni. A fejlődés az elmúlt években döbbenetes, de prognosztizálható volt.

Tovább...

Bajnokok bajnoksága
Majthényi Zsombor ismételt
Az ötödik Bajnokok Bajnokságára Cittel Lajos maradt az egyetlen résztvevő, aki az eddig megrendezett versenyeken is részt vett. Október harmadikán rendezték a selejtezőket és másnap a döntő futamokat.

Jóhajó
Budapesti boltok bemutatása
A Jóhajó bolt 1992-ben a Budaflax épületében nyitotta meg kapuit. A második idényt zárják a jelenlegi boltban, a Karolina út 39. szám alatt. Az új üzlet megnyitásával egy időben vette át a bolt vezetését Tóth Géza, aki segít tájékozódni a Jóhajó kínálatában.

Vitorlás hajók
Múlt és jelen a tengeren
Kik és milyen áldozatok árán hódították meg a végtelen tengereket? Hogyan sikerülhetett épségben átszelni ismeretlenbe vezető óceánokat? Kik bontottak vitorlát letűnt idők hajóin, és kik korunk mesevitorlásai? A most bemutatott könyvben a hajózás történetének több száz éves históriája elevenedik fel.

Boglár és Lelle
Balatoni kikötők bemutatása
Sorozatunkban két közeli, déli parti kikötőt mutatunk be. Mindkettő komoly múltra tekint vissza. Korábban, már a háború előtt élénk vitorlásélet folyt ebben a térségben, ami elsősorban a Balatoni Yacht Club (BYC) lellei osztályának volt köszönhető. Ma Bogláron és Lellén összesen közel háromszáz hajó parkol, és két év múlva közel ötszáz hajó indulhat majd innen útjára. Ez a térség igen erős vitorlásbázissá fejlődhet a jövőben.

Az éter hullámain
A tenger teszi fel a legfontosabb kérdéseket
Tapasztalatom szerint a vitorlázók túlnyomó többsége számára bosszantólag hat, ha a tengeri vitorlázás elsajátításakor rádiózással is foglalkoznia kell, főleg ha vizsgázni is kényszerül. Ez a körülmény persze csak addig idegesítő, amíg egyszer rádión kell segítséget kérni.

Hajóépítő műhelyek
Folyamatos fejlesztések
Legutóbb két évvel ezelőtt tekintettünk be a hazai hajózásban érintett cégek életébe. Azóta eltelt sok idő, és a legtöbb cég életében igen jelentős változások történtek. Jelen összeállításunkban a hajóépítő műhelyeket kértük meg, hogy röviden számoljanak be arról, mi történt velük az elmúlt időszakban, és mik a jövő évi terveik. Terjedelmi okokból kimaradtak a vitorlákat, felszereléseket gyártó cégek. A következő számunkban folytatjuk cikkünket, ekkor az ő tevékenységükről fogunk beszámolni.

Alba
Technikai tanácsadó
Az alba a vitorlás hajókon a nagyvitorlarúd vagy a spinnakerrúd lefeszítésére szolgáló szerelvény. Használata viszonylag egyszerű, mégis szükséges megismernünk a működését, mert bizonyos helyzetekben az alba megfeszítése vagy éppen elengedése mentheti meg hajónk árbocát. Ma is sok tapasztalt balatoni vitorlázó nagyobb biztonságban érzi a hajóját, ha nem használ albát, és bár tisztában van vele, hogy hajója kisebb teljesítményre képes e szerelvény nélkül, nem kockáztat.

Motorcsónak
Az Erne folyó
Észak-írországi barangolások
Az Észak-Írországban található Erne folyó hajózása jelentősen átalakult az új létesítmények építése és az Ír Köztársaságban a Shannon folyóval helyreállított összeköttetése miatt. "Víztükrének terjedelmével, gazdagon művelt szigeteivel, fennkölt és változatos panorámájával az Erne-tó a világ egyik leggyönyörűbb tava" - így írt az a mérnök, aki 1830-ban katonai térképészeti szolgálatot teljesített a 300 négyzetméteres, 50 mérföld hosszú ír vízi úton.

Új cockpit
A biztonság érdekében
Mindazok számára, akik az utóbbi években kezdtek érdeklődni a motorcsónak-versenyzés iránt, a biztonsági cockpitek és a zárt fülkék látványa természetes. Pedig ezek csak alig több mint egy évtizede jelentek meg a versenyeken.

Technikai tanácsok
A horgonyzásról
Ha elsajátítjuk a horgonyzás művészetét, több helyre tudunk ellátogatni hajónkkal, több eldugott kis kikötőt fedezhetünk fel. A sikeres és biztonságos horgonyzás azonban megkíván némi térképolvasási ismeretet és tengerészeti szaktudást.

Hajóbemutató
Cigarette Café 33 Open
Floridában a Cigarette Racing Team bemutatott egy új, sokoldalúan használható közép-kormányállásos, trélerezhető hajót, a Café 33 Opent. A csúcstechnológiát a túrázók igényeivel kombináló sporthajó a horgászáshoz és mindenféle vízi sporthoz kitűnő, egyszerre tartós és gyors társ lehet. Legnagyobb erénye mégis az, hogy a Cigarette cég kínálja, ami azt jelenti, hogy 28 év tapasztalatai állnak a háttérben.

Tovább...

Közlekedési szabályok
A vízi járművek előzése IV.
Az előzés korábban megismert szabályai a Magyar Köztársaság területén lévő belvizeken történő hajózás során kiegészülnek az alábbi rendelkezésekkel.

U.I.M. Class 1.
Olasz Nagydíj
Védőfalként emelkedik az olaszországi Nettuno köré San Gallo büszke vára. A XVI. században épült vár komor emlékeztető a gyönyörű partot egykoron megszálló mór és török kalózokra. Szeptember 27-én napjaink modern kalózai érkeztek Nettunóba, az U.I.M. 1. motorcsónak vb. ötödik fordulójára, az Olasz Nagydíj színhelyére.

Hajózócsatornák 2.
Türr István tábornok csatornatervei
Az Életrajzi Lexikon Türr István munkásságának azt a részét, amelyet a hajózás érdekében végzett, sommásan elintézi: "Széles körű nemzetközi és hazai kapcsolatait merész vállalkozások szolgálatába állította. Jól ismert neve azonban olyan nagy vállalkozásokat fémjelzett, amelyek hamarosan csődbe jutottak (a Panama-csatorna előkészítő munkálatai Lesseps Ferdinánddal az 1870-es években, a Korinthoszi-csatorna építésének megkezdése az 1880-as években), és a terveket mások valósították meg. Számtalan tervet vetett fel Magyarország csatornahálózatának bővítésére, melyekből végül is a Ferenc-csatorna hálózatának bővítése valósult meg (az 1870-es években)." Pedig ezek a tervek bővebben is érdekesek lehetnek. Hogy ki is volt Türr István, frissítsük fel emlékezetünket.

Szörf
Elméleti alapok
A siklás tudománya
A modern szörfök legfontosabb eleme a siklás. Amikor egy kezdő szörfös hosszú, gyötrő próbálkozás után először siklik meg a deszkájával, akkor valami olyan különös és felemelő hangulat hatja át, amit mindig érezni szeretne. A siklás tehát olyan minőségi változás a szörfsportban, amely a deszkák, vitorlák tervezésénél az egyik legfontosabb szempont manapság. Először nézzük meg, mi is a siklás tulajdonképpen.

Magyar szörfbajnokság
1998-as összefoglaló
Sikeres évet tudhat maga mögött a magyar szörfsport. Az elmúlt évekhez képest megnőtt a külföldi versenyzők részvétele is a versenyeken, akik ugyan kimaradnak a magyar bajnoki értékelésből, de nagyban színesítik a kupaversenyek küzdelmeit. Kilenc forduló 35 futama után három hajóosztályban és kategóriáikban hirdetett magyar bajnokot a Magyar Szörf Szövetség. A Balaton és a Velencei-tó mellett egy újabb helyszínnel bővült a bajnoki versenysorozat. Abádszalókon, a Tisza-tavon rendezték meg a Mistral idei versenyét.

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink