Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk
41. Hajó Magazin, 1998. december

Around alone
Fokvárosban a mezőny
Előző számunkban az Around Alone egyszemélyes földkerülő verseny eseményeit az első szakasz feléig követtük. A mezőny eleje már közel az Egyenlítőhöz, a zavart szelek zónájából, a doldrumsból igyekezett kiszabadulni. Az élen a Somewhere, Marc Thiercelin hajója, mögötte a két brit, Golding és Hall, valamint Isabelle Autissier haladt, egymástól alig eltávolodva.

22-es binnenjolle
A sporthajózás története
1909. november 6-án a berlini Russia hotel nagytermében kezdődött meg a Német Vitorlásszövetség (DSV) közgyűlése. A közgyűlést dr. Manfred Curry, Peter Bischof, prof. Hitzel, dr. Haitsch, Reinhardt Drewitz, prof. Dornier kérésére hívták össze, hogy egy új hajótípus elfogadását eszközöljék ki.

Rácz Metál
Hajóépítő műhelyek
Régi adósságunkat törlesztjük most, amikor bemutatjuk Rácz Ákost, vagy ahogyan sokan ismerik, Kacort, az egyik legrégebbi veret- és árbockészítőt. Magazinunk hasábjain eddig egyszer szerepelt, a rossz emlékű Sirocco-árboctörés kapcsán. Pedig az elmúlt bő tizenöt év alatt, mióta a hajóiparban tevékenykedik, közel kétszáz árboc és több száz veret hagyta el műhelyét.

Silva
Konferencia
A svéd Silva cég immár harmadik alkalommal rendezte meg nemzetközi partnerei számára technikai konferenciáját. Azt a megtisztelő megbízást kaptam, hogy képviselhettem a magyar vitorláspiacot, és tolmácsolhattam a magyar vitorlázók igényeit. Cégünk, a Marina Yacht Sport Kft. nyolc éve működik a Silva-termékek forgalmazójaként, évről évre növekvő eladási statisztikákkal.

Ünnepi kínálat
Boltok, szerelvénykészítők, vitorlavarrók
A novemberi számban a hajóépítők számoltak be az elmúlt két év fejlesztéseiről és történéseiről. Helyhiány miatt kiamaradtak a szerelvénykészítők és a vitorlaszabók. Ezt most pótoljuk, de előtte egy kis karácsonyi kirándulásra invitáljuk a kedves olvasót a télen is nyitva tartó hajósboltokba.

Új Transzatlanti rekord
Mari-Cha III.
agazinunk májusi számában a hírek között röviden már bemutattuk az új-zélandi hajóipar büszkeségét, a Mari-Cha III. kétárbocos szuperyachtot. Októberben ez a hajó megdöntötte az egytestű vitorlások atlanti-óceáni átkelési rekordját.

A Sirocco
Hajóbemutató
A világszerte elterjedt 75-ös schärenkreutzerek egyik balatoni képviselője a Sirocco. Az 1940-es évek második felében épült Balatonfüreden két testvérhajójával, a Lillafüreddel és a Nemere II.-vel együtt. Ez utóbbi hajó tartja a Kékszalag-rekordot 10 óra 55 perces idővel. A balatoni versenyvitorlázás történelmének legnagyobb hajóit ma egyedül a Sirocco képviseli a versenyeken Cittel Lajos kapitánysága mellett. A legendás Nemere II. felújítása folyamatban van. A vízre tételt kétezerre tervezik. Talán egyszer a Lillafüred is megújul, és akkor a Balaton három gyönyörű 75-ös cirkálója együtt versenyezhet.

Tovább...

Tatai-tó
Országjárás
Nagy örömmel fogadtam a kérést, hogy társaimmal és az érdeklődőkkel megismertessem a számomra szintén oly kedves vizet, a Tatai Öreg-tavat. Úgy tanultam, ez Európa legnagyobb, településen belül elhelyezkedő tava, amelynek kerülete 7,2 km. A Vértes és a Gerecse hegység találkozásánál, a korai lápos, mocsaras területen Luxemburgi Zsigmond korától kezdődően gyakorlatilag szabályozással alakult ki, amelynek eredményeként különös érdekessége, hogy a tó vizét októbertől májusig leengedik. Ekkor csak az Általér átfolyása jelzi a nyári vizet az üres mederben.

Ecker kupa
Ezer mérföld versenyben
Ötödik alkalommal rendezték meg az 1000 mérföldes versenyt a Földközi-tengeren. Az előző kupaverseny 1995-ben volt, akkor Zadar-Pylos-Valleta útvonalon haladtak a versenyzők. Ebben az évben a főleg osztrák vitorlázók mellett horvát, görög, német, svájci csapat indult, és első alkalommal vett részt hajó magyar vitorlázókból álló legénységgel ezen a versenyen. A Master Yachting Bénéteau First 45F típusú, Euphorie névre keresztelt 45 láb hoszszú és 10,5 tonna súlyú vitorlás a hatvantagú mezőnyben a nagyobb hajók közé tartozott, és a második kategóriába került.

Egy híres történet
A tenger teszi fel a legfontosabb kérdéseket
Vannak emberek, akik tetteikkel korszakokat nyitnak meg valamely területen, alapjaiban változtatnak meg korábbi szemléletet, hiedelmeket. Ilyen volt Joshua Slocum, aki elsőként vitorlázta körbe egyedül a földet, vagy Francis Chichester, aki az újkori vitorlázás fontos fejezetét nyitotta meg. A legendás alakok között van egy férfi, aki nem volt hajós, mégis olyat tett, amivel talán minden korábbi hajósnál többet adott a jövő tengerészeinek: megerősítette a hitüket, hogy a hajótörést túl lehet élni.

Vitorlásfesztivál Triesztben
Barcolana - 1578 hajó, négy csapat
A Hajó Magazin tavalyi 30. számában részletesen beszámoltunk a 29. Barcolanáról, amelyen a verseny történetében először indult magyar hajó, egy Scholtz 22-es, Litkey Árpád kormányzásával. A Trieszti Fesztivál több balatoni vitorlázó érdeklődését is felkeltette, így idén a tavalyi csapaton kívül még három magyar egység próbált szerencsét, s mindegyik hajóról elmondható, hogy kategóriájában tisztes eredményt ért el.

Motorcsónak
Hatodik futam
Class One motorcsónak-vb.
A norvég Gjelsten és a brit Curtis a Spirit of Norway-jel eddigi legjobb formájukat hozták ebben a szezonban, és miután fölényesen megnyerték az Egyesült Arab Emirátusokban megrendezett Fujairah Nagydíjat, még közelebb kerültek a világbajnoki címhez.

Ötvenedszer
Catalinai vízisíverseny
A fogadás percekkel azután kezdődött, ahogy a két veterán vízisíző kimászott a vízből, miután átszakították a célszalagot az 50. Catalinai Vízisíversenyen. Az eseményt manapság a világ legnagyobb vízisíversenyeként tartják számon.

Four vízisport áruház
Budapesti boltok bemutatása
A Four Vízisport Áruház 1989-ben nyílt meg a vízi sportot kedvelők számára, és napjainkra Magyarország egyik legnagyobb, vízi sportokkal foglalkozó cége lett. Az üzlet közvetlenül az M1-M7 autópálya közös szakasza mellett található, a Budaörsi út 160-ban. Ez a tény jelentősen megkönnyíti a vevők részére az üzlet megközelítését.

Genova
38. Nemzetközi Hajókiállítás
34 ország 1390 kiállítója elégedetten zárta a genovai vásárt, ahol bemutatták az új üzleti irányzatokat és piaci kilátásokat. Sikeres volt a 38. Nemzetközi Hajókiállítás, s ez a tény megerősítést nyert a kiállítás utolsó napján. A tavaly elért látogatottsági rekord ugyanis megdőlt. Ez évben 350 ezer érdeklődő látogatta a kiállítást, ami egyszázalékos növekedést jelent a tavalyi évhez képest. Ez különösen nagy jelentőségű, ha arra gondolunk, hogy a rendezők idén 20%-kal kevesebb tiszteletjegyet bocsátottak ki.

Kalandozások
Görög szigetvilág
A tenger felől legkönnyebben az Athéntól délre fekvő Kikládokat érhetjük el, de Görögország nyugati parjainál is kellemesen hajózhatunk.

Hajózócsatornák
A Duna-Tisza-csatorna tervei
A Tisza és Duna hajócsatornával való összekötése több mint két és fél évszázad óta foglalkoztatja az ország közvéleményét. A történelmi hagyomány szerint már Mátyás király is foglalkozott a csatorna eszméjével, de az első törvényes intézkedést III. Károly 1723. évi CXXII. törvénycikkében találjuk, amely a hajózócsatornák létesítésének szükségességét tárgyalja. III. Károly külföldi mérnökökkel terveket is készíttetett, s ezek között volt két olyan terv is, amely a Dunát a Tiszával összekötő csatornára vonatkozott. Az egyik Vácról kiindulva Szolnoknál torkollt a Tiszába, a másik pedig Kalocsáról Zomboron keresztül vezetett a Tiszához. E két tervezetet azonban az Országgyűlés nem tárgyalta.A Tisza és Duna hajócsatornával való összekötése több mint két és fél évszázad óta foglalkoztatja az ország közvéleményét. A történelmi hagyomány szerint már Mátyás király is foglalkozott a csatorna eszméjével, de az első törvényes intézkedést III. Károly 1723. évi CXXII. törvénycikkében találjuk, amely a hajózócsatornák létesítésének szükségességét tárgyalja. III. Károly külföldi mérnökökkel terveket is készíttetett, s ezek között volt két olyan terv is, amely a Dunát a Tiszával összekötő csatornára vonatkozott. Az egyik Vácról kiindulva Szolnoknál torkollt a Tiszába, a másik pedig Kalocsáról Zomboron keresztül vezetett a Tiszához. E két tervezetet azonban az Országgyűlés nem tárgyalta.


Szörf
Rodosz
A szél szigete
A görög mitológia szerint Rodosz a napkirály szigete, aki a tengerből előjőve fényével árasztotta el a szigetet. Európa, Afrika, Ázsia közt elterülve Rodosz városát i.e. 408-ban alapították. A sziget az Égei-tengeren elterülve, közel a török partokhoz, a Dodekanisos-szigetcsoport egyik gyöngyszeme, de vajon a nap szigete a szél szigete is? Erre kerestük mi is a választ.

IMCO vb.

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink