Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk
42. Hajó Magazin, 1999. január

 

Around alone
Beszélgetés Fa Nándorral
December elején nekivágott a Capetown-Sydney szakasznak a mezőny, ám az év végi ünnepek miatt a szokásosnál korábban történt a lapzártánk, így az eseményről csak a februári magazin oldalain számolhatunk be. Most lehetőség van arra, hogy bővebben beszéljünk olyan témákról, amelyek az események sodrásában kevesebb teret kapnak. A legismertebb magyar vitorlázót, a többszörös földkerülő versenyzőt a Hajó Magazin munkatársa, Ruják István a jelenleg zajló versenyen történtekről, az új hajóról, az új szabályokról kérdezte. És még sok minden egyébről.

Jean Marie Finot
A hajók atyja
Minden korszaknak megvannak azok a hajótervezői, akiknek tevékenysége meghatározó hatással van a fejlődésre. A század első felében ilyen volt Nathaniel Herreshoff, aki hajóival stílust teremtett a hajóépítésben. Az ötvenes években az Amerika Kupában Olin Stephens volt a legnagyobb név. Manapság Bruce Farr a legismertebb, akár part menti, akár nyílt tengeri versenyekre készülő vitorlásokról van szó. De ha az egyszemélyes földkerülő versenyek világába tekintünk, akkor egy név magasodik ki a tervezők közül: Jean Marie Finot.

Dr. Szabó József
Sporttörténet
Józsi bácsi, egy korszak fotográfusa, ismert vitorlásversenyző elmúlt nyolcvanesztendős. Húszat simán letagadhatna. Jó egészségben, frissen, mosolyogva vár a megbeszélt időpontban. Ma is - mint mindig - reggel hétkor kel, délelőtti járkálás, ügyintézés után majd' minden nap jut ideje egy kis sétára, rendszeresen jár úszni. Élete nagy részét végigvitorlázta és fotografálta. Mostanában szívesen időz a füredi nyaralójában.

Ecker kupa II.
Túraverseny az Adrián
Pilosz a Peloponneszosz félsziget délnyugati nyúlványának nyugati oldalán fekszik egy védett öbölben, melyet sziget és zátonyok egymás után következő sora zár el a nyílt tengertől. Szürkületben értünk az öböl bejáratához, jobbról egy vár, balról magas szikla sötétlett felettünk, amikor a szuk nyíláson bevitorláztunk. Teljesen sötét volt, mire kikötöttünk. Különleges érzés volt megérkezni egy kisvárosba a tenger felől.

Sárkányok a fáraók földjén
Meghívásos regatta
Annak ellenére, hogy a Dragon osztály már nem küldhet képviselőket az Olimpiára, a statisztikák tanúsága szerint évről évre egyre több hajó épül és szántja nem csak a tavak, de a tengerek, óceánok partközeli vizeit is. Ez az a hajóosztály melyet a vitorlázás Rolls-Roysának is neveznek - nem véletlenül. Mi magyarok szintén elmondhatjuk, hogy részesei vagyunk ennek a fejlődésnek.

A Balatonfüredi YC
Az év egyesülete
A vitorlásegyesületi ranglistát 1998-ban megszakítás nélkül negyedik alkalommal nyerte meg az 1867-ben alapított Balatonfüredi Yacht Club. Az elmúlt évben változott a rangsor számításának módja. A lista kiszámítása az 1998. évi bajnokságok 1-6. helyezettjeinek pontozása (7, 5, 4, 3, 2, 1) alapján történik. Az újdonság az, hogy az olimpiai osztályok eredményét háromszoros, az ifjúsági, serdülő és a nemzeti felnőtt osztályok eredményét kétszeres, a Sikló, a Masters és a Kalóz női, valamint a nagyhajók eredményét egyszeres szorzóval vették figyelembe, s ez szorosabbá tette a versenyt.

Elan 333
Hajóbemutató
A szlovén hajót Triesztben az olasz képviselő jóvoltából próbálhattuk ki. A Barcolana népének szánt kiállítási Elan 333-as a festői szépségu Piazza dell' Unita d' Italia századfordulós palotákkal határolt forgatagában várt minket. A hajnali budapesti indulás minden mogorva fáradtsága elillant a nyárt idéző meleg, a szikrázó napsütés és a kék tenger látványától. A mediterrán világ hangos zsivaját és a boldog élet örömét finoman árnyékolta a hajóbemutatók megszokott szélcsendje.

Tovább...

Világjárók
Magyarok a nemzetközi versenyeken
Zsembery András 1990 végén alapította a céget, kevés tőkével. A szakma alapjait Hubert Porkertnél tanulta, aki akkor a North Sailsnek dolgozott. 1996-ban Papp Imrével és Ferenci Miklóssal kft.-vé alakították a Birdy Sailst. A tőkeinjekció eredményeként ma ők az egyetlen vitorlaszabó muhely az országban, ahol saját, számítógéppel vezérelt vitorlatervező program és szabászgép dolgozik.

Birdy sails
Hajóépítő muhelyek
Zsembery András 1990 végén alapította a céget, kevés tőkével. A szakma alapjait Hubert Porkertnél tanulta, aki akkor a North Sailsnek dolgozott. 1996-ban Papp Imrével és Ferenci Miklóssal kft.-vé alakították a Birdy Sailst. A tőkeinjekció eredményeként ma ők az egyetlen vitorlaszabó muhely az országban, ahol saját, számítógéppel vezérelt vitorlatervező program és szabászgép dolgozik.

Rövid válaszok

A tenger teszi fel a legfontosabb kérdéseket
A rovat mottóját kiegészíthetném azzal, hogy a tengert követően a legfontosabb kérdéseket azok teszik fel, akik ismerkednek a tengeri vitorlázással, és tudásukat szeretnék gyarapítani. Tengeri tanfolyamom hallgatói gyakran kérdeznek mindenféle "részletkérdésről", hiszen a kép akkor áll össze, ha kipótoljuk az apró hiányokat, valamint a tengeri vitorlázás is olyan, mint a többi tudomány: a fontos alaptételek mellett sorakoznak végeláthatatlanul a részletek.

Mátravidék
Országjárás
Azon ritka hölgy, aki a motorcsónak-versenyzésre, annak is az 0-350-es kategóriájára adta a fejét. Három magyar bajnokságon rajtolt, s mindhárom után a dobogóra állhatott! Hazai mezőnyben elért két ezüst- és egy bronzérem mellé a nemzetközi vizeken is megmérettette magát. Európa-bajnokságon egy negyedik és egy kilencedik, míg a világbajnoki mezőnyben egy hetedik hellyel tette le névjegyét. De hogy ezek ellenére egy kimondottan csinos, fiatal hajadon miért ezt a sportágat választotta, az kérdés maradt mindaddig, míg fel nem tettük neki. A beszélgetés kapcsán aztán sok minden szóba került, és Bédi Tünde készséggel válaszolgatott.

Motorcsónak
A száguldó szőkeség
Világ- vagy Európa-bajnoki éremre vágyik
A Mályi-tavon optimistesként versenyeztem utoljára, talán '76-ban. Reggel körbefutottuk a tavat. Hallottam egy tóról a Mátra lábánál, Gyöngyöshöz közel. Egy tó, ahol mindig fúj a szél, csak sok a horgász. A nyékládházi tavak mellett vezet az út Debrecenbe és Nyíregyházára. Nem hasonlítanak egymásra. A Mályi-tavon van legrégebben vitorlázás, talán nem bántok meg senkit, ha azt mondom, a Markazi-tó a legszebb. Nyékládházán még folyik a bányászat, itt még minden nyers, de talán ez a legnagyobb vízterület a három közül. A Mályi-tó jelenéről Papp Tibor, a múltjáról és a nyékládházi tavakról dr. Molnár Adorján mesél. A Markazi-tavat Farkas Lajos mutatja be.

Kiállítás
A budapesti közlekedés kezdetei
A napokban ünnepelte az egyesített főváros 125 éves születésnapját. A képviselőház 1872. évi XXXVI. törvénycikkével rendelte el Pest, Buda, Óbuda és a Margit-sziget egyesítését, de Budapest Főváros Tanácsa egy később megtartott közgyulésén 1873. november 17-ét jelölte meg Budapest egyesítése napjának.

Kalandozások II.
Görög szigetvilág
A Jón-tenger csodálatos szigetei között barangolunk, de Görögországban járva nem mulaszthatjuk el a peloponnészoszi szigetvilág és a Kikládok felfedezését sem.

Maritime hajósbolt

Budapesti boltok bemutatása
Meglepetés éri az embert, mikor először belép a Maritime Hajósboltba: a Szentendrei úti épület kívülről jelentéktelen, de amit bent lát az ember, az felülmúlja a várakozásokat: 240 m2 alapterületen csónakok, csónakmotorok, felszerelések szédítő választéka, muszerek, újságok, könyvek, sportruházat. A Maritime Kft., mint a többi hajós vállalkozás is, személyhez kötődő. A filigrán, agilis Beregszászi Katalin cége, aki jellemzően nőnemu kollégáival viszi a boltot. Vele beszélgetett munkatársunk.

A Spirit of norway győzelme
Class 1 motorcsónak-vb
Az angol Steve Curtis a világbajnok - harmadszor. A norvég-brit páros második lett a Dubai Duty Free Nagydíjon, az Emirátusok Nagydíjon pedig első helyezést értek el, így megnyerték az 1998-as Class 1 motorcsónak vb-t.

Hajózócsatornák 4.
A Duna-Tisza-csatorna tervei
A szabadságharc bukása, majd az ezt követő politikai elnyomás elhallgattatta a hajócsatornák létesítésére irányuló törekvéseket. Az alkotmányos korszak beálltával azonban ismét előtérbe kerültek. Az 1867. évi országgyulés felhatalmazta a kormányt, hogy vasutak és csatornák építésére 60 millió ezüst forintnyi kölcsönt vegyen fel. Ennek azonban a csatornákat illetőleg mindössze annyi lett a következménye, hogy a kormány kidolgoztatta a Tiszát a Dunával összekötő csatorna tervét, de csatornaépítésre már nem került sor. Az ország közlekedési hálózata annyira fejletlen volt, hogy minden erőt a vasutak építésére kellett összpontosítani.

Szörf
Trimmelés
Elméleti alapok
Hiába minden erőfeszítés, még alkalmas felszereléssel sem érhetünk el megfelelő eredményt, ha szerelésünk nincs alaposan beállítva, azaz nincs jól trimmelve. Szuper felszerelések maradhatnak így alul sokszor leszólt, gagyinak titulált felszerelések mellett a helytelen trimmelés következtében. Tehát a megfelelő szerelés kiválasztása csupán félsiker a szörfkarrier csúcsára vezető úton, a jó trimmelés viszont alapszabály.

A flúgos futam
Észak-atlanti-óceáni küzdelem
Ezen a vidéken egyszer már történt egy nagy tragédia. 1912-ben itt süllyedt el a Titanic. 86 évvel később pont a fehér óriás útján halad szörfdeszkáján a francia Robert Teriitehau (beceneve: Vad kutya). Majd kiveri a veríték a félelemtől a neoprén ruhájában, bár a víz hőmérséklete mindössze 10° C.

Chiemsee maraton

Fagyos siker Németországban
Tizenhatodik alkalommal került megrendezésre a Németországi Chiemsee tavon az 1998-as szörfévad záró versenye, a Chiemsee Maraton. Az egyik legrangosabb német profi verseny tradicionálisnak számít ma már, hiszen 1983 óta megszakítás nélkül kerül megrendezésre Nyílt osztályban, változatlan helyszínen. Nyolc ország 118 versenyzőjét - köztük Pártos Györgyöt - vonzotta a 15 ezer márka pénzdíj a Münchentől mintegy száz kilométerre lévő Chiemseere. A késő őszi, barátságosnak legkevésbé sem nevezhető fagyos időjárás ellenére is forró hangulatú versenyre már az 1998-as magyar bajnoki cím tulajdonosaként érkezett Pártos György.

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink