Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

44. Hajó Magazin, 1999. március

 

Around Alone
Úton a mezőny a Horn-fok felé
Február 6-án az Around Alone mezőnyének még versenyben maradt tizenegy hajója elrajtolt az új-zélandi Aucklandből, hogy a Csendes-óceán legveszélyesebb, déli vizein hajózva, a hírhedt Horn-fok megkerülése után az uruguayi Punta del Estében fejezze be a verseny harmadik szakaszát. A leggyorsabbak is jóval lapzártánk után futnak be a célba.

A tragédia után
Jobb (lenne) később, mint soha

Számunkra az a legfontosabb, hogy a történtekből levonjuk a tanulságokat azért, hogy a jövőben ne fordulhasson elő hasonló tragédia - írtuk egy hónappal korábban a Kenese-Keszthely rekordversenyen történt baleset kapcsán. Reméltük, nem csak számunkra fontos mindez. Bízunk benne, hogy minden felelősen gondolkodó ember számára nyilvánvaló, hogy a mellébeszélés ideje lejárt. Sokunknak van felelőssége. Mindenki végezze el a feladatát! Nemsokára kezdődik a szezon.

A magyar jégvitorlázás
Sporttörténet
1886-ban Ratsey angol hajóépítő társaságában John Harrisch is hazánkba látogatott, aki később a Balatonfüredi Hajógyár muvezetője lett. Harrisch, mint később kiderült, Norvégiában már jégvitorlázott, és amikor hajóskapitány fia egy kanadai újságot küldött számára egy jégvitorlás-illusztrációval, Gyapay Nándor, a Stefánia Yacht Egylet akkori igazgatója hatására 1888-ban össze is állított egy ilyen szerkezetet. Az egyesület akkori vice commodoreja, ifj. Ádám Károly beleszeretett az újdonságba, és azonnal rendelt egyet a klub részére.

Balatoni premier
Újjáéled a jégvitorlásélet?
Január tizenhatodikán a Magyar DN Osztályszövetség megrendezte az utóbbi évek első hivatalos DN versenyét. A legutóbbi, hivatalos keretek között lezajlott jégvitorlásversenyt tíz évvel ezelőtt futották a Balatonon. Az újjáalakulás ötlete Csernussi Gábornak köszönhető, aki a lezajlott verseny fő szervezői munkáját is magára vállalta. Nem kellett sokat győzködnie Hantó Istvánt, hogy a Balatonfüredi Yacht Klub is teljes mellszélességgel az ügy mellé álljon, biztosítva a szervezés és a lebonyolítás költségeit. Köszönet érte.

Láng 1998-2000
Föld körüli vitorlástúra
Már jelentkeztek az ősz első jelei, amikor szeptember 5-én, egy ködös reggelen útra keltünk a Hárosi Yacht Clubból, hogy nekivágjunk föld körüli utunk első szakaszának, mely egyben a hajó próbaútja is.

Algagátlók
Karbantartási jó tanácsok - 2. rész
Folytassuk ott, ahol abbahagytuk, a fenéken meglévő algagátló eltávolításánál. Be kell látnunk, hogy nem is az algagátló eltávolítása az elsőrendu feladat. Arról kell meggyőződnünk, hogy az algagátló alatt milyen a fenék felületének minősége, ha eddig a cuprolint használtuk, és nem készítettünk alapozást alá. Az esetek döntő többségében szomorú kép tárul elénk az algagátló eltávolítása után.

Orfu és a Pécsi-tó
Országjárás
Orfu Dél-Magyarországon, a Baranya megyei hegyháton, a Mecsek-hegység északnyugati lábánál elhelyezkedő község vagy inkább községek láncolata. Ha valaki egy jó emberöltővel ezelőtt a közeli nagyváros, Pécs felől érkezve végigtekintett e tájon, szeme elé évszázadok óta szinte változatlan kép tárult: a délről észak felé kiszélesedő völgy mélyén folydogáló patak három kis falut, Orfut, Mecsekrákost és Tekerest font egy füzérbe, míg a keleti oldalvölgyekbe további két falu, Bános és Mecsekszakál települt. Ebbe a képbe avatkozott bele jó harminc évvel ezelőtt az ember, és formálta e területet - a természeti érdekek lehetséges megtartásával, sőt gyarapításával - egységes üdülőterületté. E településeket és a hozzájuk tartozó üdülőterületet ma Orfu néven ismeri az ország, és egyre inkább ismeri Európa.

Balatonalmádi
Balatoni kikötők bemutatása
A hetvenes évek végén a TVSK alsóörsi telepe túlnépesedett, és a vezetés megoldást keresett a kiszorulók elhelyezésére. Mivel az egyesület mögött nem állt bázisszerv, a tagok hagyományosan saját erőből teremtették meg létesítményeiket, s formát kellett találni a muködéshez. Ebben az időben az üdülőszövetkezet tunt a legjobb megoldásnak. A név pedig ráragadt a kikötőre, és bár évek óta részvénytársasági formában muködik, valószínuleg már örökre a szövetkezeti kikötő marad.

TBS
A hajón is talpon maradni
Nagy a kísértés, ha hajósöltözéket vagy -cipőt indulunk vásárolni, mert a kínálat egyre nagyobb, és persze minden cég úgy hirdeti magát, hogy nála jobb alig van e planétán. A profi hajósok világában persze ma már nem lehet senkire rásózni azt, ami nem bizonyított. Ha valaminek hihetünk, az az, hogy amit ők viselnek, biztosan jó.

A Horn-fok
Vitorlástúra a világ végén
A Horn-fokra nehéz jelzőt találni, hiszen oly sokan írtak már róla. Valahol majdnem minden hajós fejében megfordult már, hogy vajon milyen lehet a valóságban. Ilyen gondolatok után vágtunk neki az útnak társammal, Follinus Andrással, kapva a lehetőségen, hogy részt vegyünk egy háromhetes vitorlástúrán a Tuzföldtől délre fekvő szigetek között.

Válasz az olvasóknak
A tenger teszi fel a legfontosabb kérdéseket
A rovat mottóját kiegészíteném azzal, hogy a tengert követően a legfontosabb kérdéseket azok teszik fel, akik ismerkednek a tengeri vitorlázással, és tudásukat szeretnék gyarapítani. Tengeri tanfolyamom hallgatói gyakran kérdeznek mindenféle részletkérdésről, hiszen a kép akkor áll össze, ha kipótoljuk az apró hiányokat. A tengeri vitorlázás is olyan, mint a többi tudomány: a fontos alaptételek mellett végeláthatatlanul sorakoznak a részletek...

A tőkesúly áramlástana
Technika
A Budapesti Muszaki Egyetem áramlástan tanszékén egy év óta folynak a vitorlás hajó tőkesúlya körüli áramlás elméleti és kísérleti vizsgálatai. Ezek gyakorlati célja azoknak a módszereknek a kidolgozása, amelyekkel sekély vizu tavakban alkalmazott rövid tőkesúlyok muködése optimalizálható. Ebben a cikkben összefoglaljuk a tőkesúly tervezésével, kialakításával kapcsolatos áramlástani és gyakorlati kérdéseket, és bemutatjuk a tőkesúly vizsgálatára a tanszék függőleges szélcsatornájában létrehozott kísérleti berendezést.

Ötvenéves a finn
Osztálytörténet
Az 1952-es helsinki olimpia előtt a Finn Vitorlás Szövetség tervezői pályázatot hirdetett, hogy a játékokra megtalálja a legideálisabb egyszemélyes hajótípust. Elfogultan állíthatom, a választás kitunően sikerült. Elfogultan mondom, mert huszonhét éve versenyzem finn dingivel, hol komolyabban, hol kevésbé hajtósan, és ma már csak kifejezetten az élményért, amelyet ez a hajó és a vele versenyzők társasága nyújt.

Motorcsónak
Düsseldorfi jelentés
Volvo Penta
Véget ért a világ legnagyobb ilyen jellegu rendezvénye, a düsseldorfi hajókiállítás. Az idén valamivel kevesebben látogattak el, mint a múlt évben, de még így is hatalmas volt az érdeklődés. Közel 600 ezren voltak kíváncsiak a világ minden részéből összesereglett 1300 kiállító bemutatójára. A legtöbb kiállító eladási sikerekről számolt be a vásár végén.

Havasi Mihály
Régi idők nagy versenyzői
A hazai motorcsónak-versenyzők Misenkának ismerték azt a kedves modorú, barátságos és nagyon segítőkész versenyzőtársat, akiről kevesen tudták, hogy egyébként Havasi Mihály álnéven él. Tulajdonképpen a kor gyermekeihez hasonlóan ő is a grundon nőtt fel, és az aranycsapat emléke őt is a labdarúgás felé csábította. Egy korai combnyaktörés hamarosan véget vetett szépen induló pályafutásának. Amikor felgyógyult, akkor csalogatta Kaszás Mátyás a vízpartra, a PGSK (Pestvidéki Gépgyár) csapatába 1976-ban. Itt egy "speed" hajóval kezdett az akkori "királykategóriában", egy négyhengeres Mercuryval, Vajda Károllyal egy csapatban. Ebben az osztályban akart akkor mindenki versenyezni, így szép mezőnyök gyultek össze, 30-35 indulóval.

Vissza a természethez
Új, szuperkönnyu balzafa a hajóépítésben
A balzafából készült építoanyagokat már régóta használják a hajógyártásban. elsosorban versenyhajók készítésekor használhatóak ki jól az anyag nyújtotta elonyök. Mégis, az utóbbi idoben az egyre fejlodo habanyagok fokozatosan kiszorították a piacról. Most azonban a Baltek Corporation új, ellenorzött testsuruségu balzapaneljaival visszahódítani látszik az elveszett területek egy részét.

Tournament
Vízisí
Ahogy a mondás tartja: január, február, itt a nyár! A vízisízők tudják ezt, tehát hatalmas lelkesedéssel vetették bele magukat a szervezkedésbe. A helyszínek kiválasztása, megszerzése és muködtetése, a versenynaptár kialakítása, a versenyek megrendezése, a szponzorokkal és a nemzetközi sportszervezetekkel való kapcsolattartás egyaránt sok feladatot ró az egyesületek vezetőire és a Vízisí Szövetségre.

Hidak 1.
Hajóhidak, repülőhidak a Dunán
A folyók tájegységeket, országrészeket kötnek össze, a tengerbe ömlő nagy folyók pedig akár országok egész sorát fuzik egybe és szolgálnak közlekedési útvonalként. Ugyanakkor a folyó el is választja a két partján élőket, akadályozza közlekedésüket. Ezért az emberek előszeretettel telepedtek meg a gázlók környékén. Alacsony vízállásnál a dunai gázlókon is átkelhettek lovasok és lovas kocsik. A befagyott Dunáról nem is beszélve. Az erős jégre szalmát hintettek, megöntözve összefagyott a jéggel, s ez is növelte a jéghíd vastagságát. Tavasztól őszig pedig, ha magasabb volt a vízállás, ladikokkal, kompokkal keltek át a vízen.

Szörf
Turbó az árboczsákban
Új árbocok
A szörfözés hőskorában nem sok gondot fordítottak az árbocok fejlesztésére. Elegendő volt egy rugalmas fa-, esetleg alumínium- vagy muanyag cső, amelyre ki lehetett feszíteni a vitorlát. Miközben a szörf egyes részei rohamosan fejlődtek, az árbocok szinte helyben topogtak éveken keresztül. Kezdetben az árbocok alumíniumból, üvegszál erősítésu epoxi vagy poliészter mugyantából készültek. Az alumíniumárbocokat kis súlyuk miatt különösen a versenyzők kedvelték. A nehezebb epoxiárbocok viszont kiválóan muködtek a tengeri hullámverésben, és egyszeru gyártásuk, valamint olcsó áruk miatt rendkívül népszeruek voltak. Manapság viszont a karbon a sztár. Az alumínium kiesett, az epoxi antik darabbá vált.

Naish-szindróma
A szörfkirály kihullt a kosárból?
A tavalyi Freestyle és Wave versenyek után 1999-ben felvetődik a kérdés: a bírák alulértékelik a nagy Naisht? A garda-tavi King of the Lake vagy a Kanári-szigeteken és Fuerteventúrán megrendezett Freeride Világkupa-futamokon a zsuri tagjai igen kritikusan pontozták a mestert. Pedig az élő szörflegenda az elmúlt szezonban felülmúlhatatlan teljesítményt nyújtott.

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink