Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
J-24
46. Hajó Magazin, 1999. május

A Magyar Vitorlás Szövetség elnöksége 1998. decemberi határozata alapján elfogadta és bejegyezte önálló osztályként a J-24 hajótípust. Ez teszi időszerűvé, hogy bemutassuk ezt a külföldön már igen népszerű hajóosztályt.

A történet 1975-ben kezdődik: Rodney Johnstone a connecticuti Stoningtonban elhatározta, végre megépíti azt a hajót, melynek vonalait egy hajótervező kurzus elvégzése óta, immár közel tíz éve alakítgatta. Négyszáz dollárért üvegszövetet és egyéb alapanyagokat vásárolt, majd hétvégéit háromautónyi garázsában munkával töltve elkészítette a 24 láb hosszú hajót. A deckszerelvényeket és az árbocot testvére, Bob levetett solingjáról vette át, és 1976 tavaszán vízre szállt a kis túra-versenyhajó. Rod rájött, hogy valami különlegeset hozott össze, slágergyanús alkotást. Felkereste az elismert hajóépítő cég, a TPI Composites igazgatóját, aki jó érzékkel elvállalta, hogy megépíti az ekkor J-24-nek elnevezett vitorlás első darabját. A sikerek hatására 1977-ben a tervező Rod és Bob húszezer dollár befektetéssel megalapította a J-Boats céget. A bevált építővel szövetkezve megkezdték a sorozatgyártást. Az első évben 250 hajó eladását remélték, de a háromszorosa kelt el. Mára már több mint 5200 darab J-24-es szállt vízre: 150 flotta 40 országban, és az eladási adatok alig csökkennek. Sőt, újabb, nagyobb típusokat is tervezve világszerte ismert hajócsaládot hoztak létre. 1981-ben vette fel a J-24-est az IYRU a nemzetközi osztályok közé. Igen szigorú, kötetnyi megkötés teszi a versenyzést érdekessé, hogy a feltételek azonosak legyenek. Egy apró részlet csupán, hogy nemzetközi versenyeken még a versenyzők súlyát is maximálják: legfeljebb öt fő és 400 kg.
Magyarországon 1996 tavaszán jelentek meg a Balaton vizén meglepő formájukkal, hosszukhoz képest kissé széles alakjukkal. Már az első próbálgatások láttán világos lett, hogy nem akármiről van szó. Népszerűsége nem véletlen, ha egyszer egy vitorlázó kipróbálja, azonnal beleszeret a nevében is szereplő 24 lábas, azaz 7,30 m hosszú hajóba. Többen közülünk évekig versenyeztünk Finnel és Csillaghajóval, s véleményünk közös: ez a hajó egyesíti mindkét osztály minden előnyét: gyors, fordulékony, sportos, olyan "munkás" hajó. Nemcsak versenyzésre, hanem túrázásra is nagyon alkalmas. Bár belmagassága csekély, a tervező elsődleges szempontja egy olyan hajó építése volt, amely jól szállítható, gyors, belső berendezése egyszerű, mégis praktikus, a négy fekhely a szokásos elrendezésben ad lehetőséget az éjszakai pihenésre. Meglepő szélessége - a jó alakstabilitás mellett - ugyancsak a belső tér javára írható. Úgy hirdetik a J-24-est mint a világ legnépszerűbb One Design keelboatja, mindenkinek, 12 évestől 80 éves korig.
Jelenleg a hét hajóból álló flottából négy Füreden, kettő Keszthelyen és egy Földváron található. Az 1998. októberi osztályalakuló közgyűlés Kádár Gábort választotta meg a J-24 osztály kapitányává.
Megígérhetjük, hogy mint eddig is, minden érdeklődőnek megmutatjuk a J-24-est, nemcsak az osztály népszerűsítése érdekében, hanem mert az maga A HAJÓ.

Kádár Gábor

Technikai adatok:
Építési súly: 1190-1250 kg
Versenysúly: 1350 kg (min.)
Test hossza: 7,2 méter
Test szélessége: 2,7 méter
Merülés: 1,2 méter
Keelkinyúlás: 965 mm (max.)
Versenyzők: min. 3 fő max. 400 kg
Kormány+rúd: min. 13,5 kg
Baum felmérési hossz: 2970 mm (max.)
Spibaum felmérési hossz: 2895 mm (max.)
Spibaum súly: 2,7 kg (min.)
Nagyvitorla első él: 9170 mm (max.)
Baumsúly: 3,3 kg (min.)
Spinnaker oldalél: 8130-7930 mm
Spinnaker középméret: 9600-8600 mm
Spinnaker alsó él: 5220-5080 mm

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink