Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Flystar 26
47. Hajó Magazin, 1999. június

A könnyű, izgalmas sporthajók egyre jobban elterjednek a Balatonon. A tizenegy méteres One Design sikerei a szalagversenyeken érdekes módon a kisebb, könnyű versenyyachtok elterjedését vonta maga után. Nem véletlen persze, hogy ezek a hajók a hazai gyártás beindulása után váltak igazán piacképessé. A most bemutatásra kerülő Flystar 26-os is hazai termék annak ellenére, hogy a teszthajó Lengyelországban készült, és ez a típus Jantar 26-os néven már komoly sikereket tudhat maga mögött az európai piacon.

Faragó László hajóépítő vállalkozása Elite Yacht néven vált ismertté. Az idei évtől Flystar néven fut tovább azonos kondíciók mellett. Az új néven a Flystar 26-os versenyyacht mutatkozik be először.
A hajó a már említett nagy teljesítményű, rendkívül könnyű versenygépek közé tartozik. Felszereltsége és a cockpit-kajüt arány megválasztása a Melges 24-es minimum komforttematikáját követi. Annak ellenére, hogy a hajó hossza nem éri el a nyolc métert, meglepően tágas a cockpit, öt ember számára nyújtva kényelmes munkateret. A kajüt elrendezése ennél lényegesen szűkösebb. Négy személynek van kialakítva hálóhely, ami két koporsóágyból és egy, az orrsudárral megosztott, az orr-részben kialakított dupla ágyból áll. A belső tér kihasználhatóságát az emelhető kiel háza is jelentősen csökkenti. A teljes legénység nem aludhat a hajón.
A hajó súlya alig egy tonna, így gond nélkül daruzható még a kisebb teljesítményű daruval rendelkező Füred-Marina Port kikötőjében is. Ketten toljuk a daru alá, könnyebben, mint a solingot. A vízen, amíg le nem engedjük a kielt, rendkívül billenékeny, de a 185 centiméterre leengedett 350 kilós tőkesúly jól stabilizálja. Szerelés közben furcsa hiányérzete támad az embernek, aztán kiderül, hogy nincs csörlő a hajón. Kelemen Tamás, a Repülő Hollandi vb negyedik helyezettje, aki az idén fog versenyezni vele, megnyugtat, hogy nem lesz rá szükség. Hihetetlennek tűnik, hogy a tizenkét négyzetméteres orrvitorlát felezés nélkül be lehet majd húzni. Mindegy, majd meglátjuk. Egyébként az egész hajó felszereltsége kishajósan jól átgondolt. Jó minőségű szerelvényeket alkalmaztak mindenhol, megfelelő mennyiségben. Az árbocot a fockba vezetett drótkötél tartja, amit egy csigasorral lehet megfelelően megfeszíteni úgy, mint a 470-eseken. A nagyvitorla-behúzás szintén a 470-esről való torony segítségével történik, hátul nincs leekocsi, és nincs is rá szükség. Az egész hajó jellegében kishajósan emberméretű. Az ötfős legénységre a súly miatt van szükség, egyébként hárman minden feladatot el lehet végezni.
Szerencsénk volt, mert több hajó is kifutott a vízre ezen a borongós vasárnap délutánon. Először egy Elitot 770-es után eredtünk, de érdemben nem tudtunk összemérni, mert a hajón egy felnőtt mellett két gyerek vitorlázott. Raumban egy kicsit gyorsabbak voltak, aztán amikor elkezdtünk cirkálni, ők is felvették a kesztyűt, de ebben a kettes-hármas szélben már oda is több súly kellett volna, így hamar elhagytuk őket. Nemsokára feltűnt azonban a Ganz Danubius, amely igazán komoly ellenfélnek ígérkezett. Nem is gondoltam, hogy komoly ellenállást tudunk majd tanúsítani ellenük, de a játék kedvéért odaálltunk alá. Döbbenetesen jól tartottuk magunkat. A Ganz Danubius ugyan gyorsabb volt, de nem tudott áttörni felettünk. Nem volt nagyobb a különbség, mint egy gyors és egy közepes sebességű osztályhajó között. Félvízről egészen a part alá cirkáltunk, és mivel mi a kis hajóval lényegesen jobban manővereztünk, folyamatosan versenyben maradtunk nagyobb ellenfelünkkel szemben. A hátszélvitorla felhúzásával aztán megnyugtató előnyre tettünk szert. Biztos, hogy a Flystar 26-ossal nagyhajós pályaversenyeken nagyon jó eredményeket lehet majd elérni. Sok haulzolással megvártuk a nagyhajót, és ismét egymás mellett haladtunk. Hosszan vitorláztunk egycsapáson, inkább nekünk kedvező éles raumban. A frissülésekben mi voltunk a gyorsabbak, a gyengülésekben ők. Mindkét hajóra lehetne nagyobb bő szeles vitorlát szerelni, így a mérés ezen a szakaszon reálisnak mondható.
Egy-egy erősödésben szépen megsiklott a Flystar, és könnyedén siklásban is maradt. Nem jelentkezett az ezeken a hajókon ilyenkor megszokott morgás a kiel felől, ami jó érzés volt. Öreg-Tihany előtt indultunk vissza. A hatvanöt négyzetméteres bliszter kezelése gyors és egyszerű. A fel- és leszereléseket kishajókat is megszégyenítően hamar el lehet végezni. Mivel nincs génua, a lehúzással egy időben meg lehet kezdeni a felluvolást, nem kell kikötni a bliszter szárait és a felhúzót a schottokból.
A cirkálás alatt azonban már ebben a szélben is valamennyiünknek ki kellett ülnünk. Négyes szél fölött csökkenteni kell a vitorlázatot. Erre egy kisebb, nyolcméteres fock és egy reffsor ad lehetőséget. A fordulók után kitámasztott lábbal keményen meg kell húzni a fockschottot. Erősebb szélben enyhe luvolással kell segíteni a legénységet a fock behúzásában. Érdemes elgondolkodni egy felező felszerelésén. A fock állítására csigasorral állítható kocsi szolgál. A hajó achtarstággal van szerelve. A három átmenőlatnis, nagy denevérű nagyvitorla miatt fordulás és haulzolás előtt el kell engedi. Az achter drótkötelét erős műanyag latni emeli a nagyvitorla hátsó éle mögé. Ez a szerelvény tökéletesen működik. Az erősen megfeszített álló kötélzet biztonsággal megtartja az árbocot, az achterstágot csak a nagyvitorla állításra használják.
A két szálinggal szerelt alumínium árboc egyébként nagyon jól állítható. A magas fockbekötés ellenére nincs negatívba törő hajlama. Masszívan, megbízhatóan látja el feladatát. A könnyített baumot tolórudas alba feszíti. A két méter harminc centire előrenyúló orrsudár szintén alumíniumból készült, megfelelő méretben. Ebben a szélben meg se hajlott a bliszter feszítése alatt. Lehetőség van a sudarat leebe és luvba állítani. A kényelmes hajózást a dupla fenékben jó szögben kialakított lábtámaszok és gurtnik segítik. A gurtnik mérete lógást nem tesz lehetővé, ezért a legénység inkább a hajónak háttal üli ki a hajót. Körben egy alacsony korlát egészíti ki a felszerelést.
A hajótest formája nagyon jól eltalált. A hajó nem húzza és nem túrja a vizet. A vízvonalon még kellemesen vékony test a fedélzetig szépen kiszélesedik. Legnagyobb szélessége két méter ötven centi. A test hosszirányban egyenletesen szélesedik a kajüt végéig, ahonnan sokáig tartja a szélességét. A legénység a legszélesebb ponton ülhet a munkaterületével azonos helyen.
Első versenyét a Balatonon az EuroAWK kupán futotta Kelemen Tamás kormányzása mellett, ahol abszolútban a kiugróan jó tizedik helyet szerezte meg. Csak a kilenc, lényegesen nagyobb, versenyyacht osztályba tartozó hajó, valamint egy Dehler harminchármas előzte meg. Megverte többek között a teljes 8 mOD mezőnyt és a 30-as cirkálókat.
A Flystar 26-os olyan élményt nyújt a vitorlázásból, amire - a hasonló elven épült hajókon kívül - csak a kishajók képesek. Meg lehet ízlelni a siklás örömét, az igazi rohanás élményét. Mindezt egy egyszerűen kezelhető, gyors és biztonságos versenyhajóban, amely képes a nagyhajós mezőny elején vitorlázni. Némi kompromiszszum árán pedig túrahajóként is használható.

L. F.

Technikai adatok

Hossz 7,80 m
Vízvonalhossz 7,35 m
Teljes hossz 10,10 m
Szélessége 2,50 m
Merülése 0,70-1,85 m
Teljes súlya 900 kg
Kiel 350 kg
Nagyvitorla 23 m2
Fock 1 12 m2
Fock 2 8 m2
Gennaker 65 m2

 

 

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink