Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Nautik 311
Versenyhajó álruhában
47. Hajó Magazin, 1999. június

A két éve bemutatott Nautik 12 Racer után tavaly debütált a Nautik 12 Fun Cruiser. Mindkét hajó kiemelkedően jól szerepelt a balatoni versenyeken. A sorozat kisebb testvére, a Nautik 311-es sem tagadhatja le a rokonságot a szlovén tervezőiroda eddigi termékeivel. Az Adrej Justin nevével fémjelzett vállalkozás ma az egyik legdinamikusabban fejlődő hajótervező cég Európában. A cég egyik kiemelkedően jól sikerült munkája a Justin Ten osztályhajó, amellyel a szlovéniai Match Race Világkupán zajlanak a küzdelmek. Ennek a versenyhajónak a szelídített túraváltozata a Nautik 311-es yacht. Ez a hajó biztonságos családi és komoly versenyvitorlázásra egyaránt alkalmas "országúti cirkáló".

A hajót építő Nautik Boat a balatoni 50-es cirkáló osztály életre keltésével tette le névjegyét a magyar hajóépítésben. Soponyai Géza cégvezetőre jellemző, hogy az üzleti megfontolások mellett számára nagyon fontos, hogy olyan hajókat építsen, amelyekhez érzelmileg is kötődik. A Nautik műhelyből kikerült hajókra a jó menettulajdonságok mellett a szép vonalvezetés és a kielégítőnél magasabb komfort jellemző.
A Nautik 311-es az a hajó. amely igazán sikeres lehet a Balatonon. Kilenc és fél méteres hosszával, három métert alig meghaladó szélességével a legtöbb balatoni kikötőben talál magának megfizethető helyet. Az 1,80 méteres merülése miatt azonban körültekintően kell kiválasztania a túraútvonalat. A hatvan négyzetméteres alapvitorlázat kezelése családi hajózás alkalmával sem jelenthet gondot. A mindössze 2200 kilogramm súlyú hajó könnyen és biztonságosan manőverezhető a kikötőben. A tíz lóerős Z tribbel és összecsukható propellerrel szerelt beépített motor teljesítménye megfelelő. A bemutatóhajó felszereltsége a nagy denevérű nagyvitorlában és az emiatt felszerelt dupla achterstágban tér el a gyári kiviteltől. Az alapfelszereltségen túl ezen a hajón fockroller és beépített motor szolgál.
A Horváth László műhelyéből kikerült kiváló minőségű vitorlák felszerelése után az első dolog, ami feltűnt, hogy felhúzott nagyvitorlával és betekert fockkal nem lehetett leejteni a hajót. Ez azt jelenti, hogy a nagyvitorla súlypontja annyival hátrébb van a hajó súlypontjánál, hogy annak behúzása után a hajó azonnal szélbe fut. Ez a jelenség megfigyelhető minden olyan kiegyensúlyozott vitorlás hajón, ahol a génua és a nagyvitorla méretei közel azonosak. Így van ez a Nautik 311-es esetében is. A nagyvitorla harminc négyzetméteres, a génua pedig huszonnyolc. A bemutatóhajónak a tervezettnél nagyobb denevérű grósza csak növeli a hajó orrvitorla nélküli szélbe futó hajlamát. Ez a gyakorlatban semmi gondot nem okoz, de tudni kell róla, mert meglepetéseket okozhat. Érdemes az első néhány vitorlázás alkalmával a fock kitekeréséig a motort bekapcsolva tartani, és akkor semmi gond nem adódhat. Mi is ezt tettük. A fock kitekerése után leállítottuk a motort, és a kellemes hármas szélben jól utaztunk. Kreutzban szükség volt mind a hatunk súlyára a luv oldalon. Néha így is rá kellett engedni a nagyvitorlára. Meglepett, hogy menynyire egyensúlyban van a hajó. Szépen nyitott a két reffsorral szerelt nagyvitorla hátsó éle, és így alig maradt kormányerő. Sajnos a dupla achter a fordulóknál külön figyelmet igényel, de a nagyobb sebesség biztosan megér a tulajdonos számára egy kis kényelmetlenséget. Az árboc két hátranyilazott szálinggal és egy pár jungstággal van szerelve. A szálingok gyenge szélben megtartják az árbocot, a nagyvitorla felszerelése közben mindkét achtert nyugodtan előre lehet engedni.
Spinnaker alatt továbbra is kiegyensúlyozottan viselkedett a hajó, de - annak ellenére, hogy deckvíz alatt futva még lehet ejteni a hajóval - érdemes időben leesni az erősödések előtt. Északkeleti szélben vitorláztunk, és a kenesei hegy bizony megkavarta a szelet. Ahogy távolodtunk a hegy takarásából és egyenletesebb lett a szél, a Nautik 311-es hamar megsiklott, és folyamatosan siklásban is maradt. Hármas szélben egy kicsit túrta az orra a vizet. Ez a jelenség erősebb szélben, amikor a legénységet hátra lehet ültetni a cockpitba, valamint a bliszteremelő hatására teljesen megszűnik. A kb. száz négyzetméteres spinnakert a nagy sebességnek köszönhetően csörlőkar nélkül meg lehet tartani. A fedélzet csúszásmentesítése kellemes, jól tapad, mégsem túl érdes. A fel- és leszereléskor a decken dolgozókat a korlátok is védik a vízbe eséstől. A cockpit megfelelően tágas, bőszeles szakaszon egy oldalon akár négyen is kényelmesen elférnek. Cirkálószakaszon a jobb kiegyensúlyozás miatt a legénység egy részének a kajüt mellett kell ülnie. Hiányzik azonban a más hajókon megszokott lábtámasz a cockpit aljáról, ami a nagyvitorlát kezelő legénység számára jelentene biztos talajt.
A hajó felszereltsége az achterstágot leszámítva - amely egyébként a szériahajón kifogástalanul működik - kiváló. A szerelvények elhelyezése és mérete jól eltalált. A génuakocsi csigasorral állítható, így menet közben is lehet nyitni vagy zárni a fockot. A viszonylag rövid kormányrúd megszokást igényel. Az első két forduló alkalmával túlfordítottam a hajót a szükségesen. A Nautik 311-es egyébként is nagyon érzékenyen reagál a kormánymozdulatokra. Ennek oka a a rövid bulbás kiel. A jól kiegyensúlyozott hajó cirkálószakaszon és bő szélben is figyelmet kíván a kormányostól, mert hamar eltér a kívánt iránytól. Ennek köszönhető rendkívül jó fordulékonysága is. Minden manővert gyorsan és pontosan, különösebb megerőltetés nélkül el lehet végezni, de figyelni kell, mert a kormányost a jó fordulékonyság miatt nehéz a legénységnek követnie. A jó kézben tarthatóság hullámos vízen nagyon értékes. Egy ilyen hajóval már a balatoni hullámokat is jól lehet venni, ha jól vezetik, nem akad el bennük a hajó orra. Ez azért fontos, mert a Nautik 311-est könnyű súlya miatt nagyon meg tudják állítani a hullámok. Bő szélben pedig egy egy nagyobb hullámon jól meg lehet indítani a hajót, "szörfözni" lehet vele. Ilyenkor hosszú másodpercekre akár négy-öt csomóval is megnőhet a hajó sebessége. Ez persze azt is jelenti, hogy erős hullámzásban a hajóvezető kezétől nagymértékben függ majd a hajó sebessége, szemben egy nehéz cirkálóval, amely egyszerűen szétvágja a hullámokat, és ezért majdnem mindegy, hogy ki fogja a kormányt.
A hajón két pár csörlő szolgál, de a méretezésüknek köszönhetően nincs hiányérzete az embernek. A spinnakert például a 16-os felhúzó csörlőkön tökéletesen lehet kezelni. A génuacsörlő 30-as, mindkettő önfelszedős. A Lewmar és Rutgerson márkák garanciát jelentenek a szerelvények minőségére. A rudazatot a szintén világhírű Seldén cég szállítja, mint ahogyan az opcióként rendelhető Furlex fockbetekerők is a világ élvonalában vannak.
A hajó belső elrendezése hat személy számára biztosít hálóhelyet. Hátul a cockpit alatt két darab, két méter húsz centi hosszú ágyat helyeztek el. A cockpit felé nyíló két ablakon keresztül lehet szellőztetni. A szalonban, a lejárat két oldalán két méter hosszú ágyak vannak, ide is nyitható ablakokat szereltek. Elöl, a főfal mögött kapott helyet a bal oldalon a konyha kétégős főzővel és egy kis mosogatóval, jobb oldalon a térképasztal. A fuxba került a WC. Az itt kialakított ágyak hossza is eléri a százkilencvenöt centimétert. A fuxban a szellőzést és a világítást egy nagyméretű deckablak szolgáltatja. A szalonban az állómagasság száznyolcvanöt centiméter. A belső terek kialakításában dominál a fehér műanyag, amelynek egyhangúságát szépen megmunkált fa szegélyek, bútorlapok és ajtók törik meg.
A hajótest maganyaga zártcellás PVC-hab, amelyet két oldalról nagy szilárdságú vinylester laminát borít. Ozmózis ellen a gyártó öt év garanciát ad. A műanyagmunkák minősége kifogástalan, a belső berendezés famunkái a Nautiktól megszokott magas minőséget képviselik. A bemutatóhajó designja ragasztott fólia, amely a vízvonalig fedi a hajótestet. A tőkesúly acél pengetest, alul nyolcszáz kilogrammos ólombulbával. A bemutatóhajón fix kiel volt szerelve, de rendelhető felhúzható kiel is. Ez utóbbi változat belül természetesen egy kicsit kényelmetlenebb, de ezzel a szerelvénnyel lényegesen megnő a látogatható kikötők száma.
A Nautik 311-es első versenyét az EuroAWK Kupán futotta, ahol abszolútban az előkelő tizennegyedik helyet érte el, megelőzve sok nagyobb és gyorsabbnak tartott hajót. A túrahajók közül egy Dehler 33-as és egy Enter 36-os került elé. Osztályában a második helyet szerezte meg. A hajót a Sikló magyar bajnok, Belle Örs kormányozta.

Litkey

Technikai adatok
Teljes hossz 9,49 m
Vízvonalhossz 8,65 m
Szélesség 3,16 m
Merülés 1,80 m
Teljes súly 2200 kg
Tőkesúly 950 kg
Vitorlázat szél ellen 60 m2
bő szélben 150 m2
Fekvőhely 6 fő

Sebességdiagram, szélsebesség 20 Knots

 

 

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink