Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Sun Odyssey 45.2
48. Hajó Magazin, 1999. július

A Jeanneau francia hajógyár tavaly ünnepelte 40 éves jubileumát. Közel hatvanezer eladott hajó öregbíti a márkanevet. Az idei évtől fogva a gyárnak ismét van Magyarországon képviselete, a budapesti Sail-Ing Kft. jóvoltából. Henri Jeanneau cégalapító 1956-ban első helyen végzett a "Hat óra Párizs körül" motorcsónakversenyen. A sikeren felbuzdulva a következő hajóját maga készítette, majd a motoros hajókat követték a vitorlás hajók is. Az első poliészter hajó 1958-ban hagyta el a muhelyt, melyet a hatvanas évek elején már szériában gyártott muanyag hajók követtek. A mindmáig legsikeresebb típus az 1970-ben kifejlesztett Sangia volt, amelyből több mint 2700 darabot készítettek.

A Jeanneau által készített vitorlás hajók kínálata két típusra oszlik. A könnyen irányítható, komfortos Sun Odyssey túrahajókra és a versenyzésre is alkalmas, sportosabb Sun Fast hajókra.
A hajóépítés nagy kihívása a hajósélet biztonságossá és komfortossá tétele. A Sun Odyssey 45.2 tervezője nem ismer kompromisszumot. A legkiválóbb anyagok és technika felhasználásával igazán jól muködő, kényelmes és rendkívül elegáns hajót kínál. Már a legkisebb Jeanneau-hajók is kizárólag teakfa bútorzattal készülnek. Nem kivétel természetesen ez a hajó sem. A belső berendezés pontos, hibátlan kivitele és a teakfa legendás tartóssága időtálló eleganciát biztosít a hajónak. Minden rekesz, szekrény, tároló belseje is kárpitozott, sehol nem lehet a hajótesttel találkozni. Az asztalosok munkáját egy számítógép vezérelte, tizedmilliméter pontossággal dolgozó gép segíti. A kivágott darabokat aztán kézzel illesztik a helyükre. A számítógépes szabászatnak köszönhetően a gyár rendkívül rugalmas. A 42 lábnál hoszszabb hajókat teljes mértékben az ügyfél igényeihez igazítják. Amit technikailag meg lehet valósítani, azt megteszik. Építettek hajóba búvárfelszerelést javító muhelyt, komplett irodát PC-vel, telefaxszal, videóberendezéssel, de volt olyan elégedett ügyfél, akinek kedvenc orgonájának talált helyet a gyár. A Jeanneau számára annyira fontos az egyedi igények minél teljesebb köru kielégítése, hogy Les Herbier-ben külön részleget hoztak létre, amely csak ezzel a feladattal foglalkozik. A részlegben dolgozó szakemberek összhangba hozzák a vevők igényeit a kiválasztott típus jellemző méreteivel és a szükséges feladatokkal.
A hajótest egyébként kevlár erősítésu, kézi laminált. A Jeanneau, Du Pont, Nemours és Chomarat hajógyárak közösen fejlesztettek ki egy Aramatik K nevu anyagot, amelynek 25%-a kevlár. Ennek az anyagnak a felhasználásával a hajótest ütésállósága a hagyományos üvegszövet kétszerese. A Jeanneau az első hajógyár, amely szériában készít a kevlárszövet felhasználásával hajókat, mégpedig nem csak helyi erősítésre, hanem a teljes testbe bedolgozva.
A Kenese Marina-Port kikötőben álló hajót bizony aggódva szemléltük: hogyan fogunk innen kiállni? A két cölöpsor között éppen egy hajóhossz hely maradt a kihajózásra. Aggodalmunk fölöslegesnek bizonyult. A hajó orrába szerelt erős elektromos motor segítségével nagyobb gond nélkül kijutottunk a nyílt vízre. A hajó egy méter hatvanöt centis merülése kényelmes hajózást biztosít a Balatonon. Az ötvenkilenc lóerős motor könnyedén mozgatja a közel tíztonnás testet. A kompromiszszummentes hajótervezés a szerelvények kialakításában és elrendezésében is megmutatkozik. A Sun Odyssey 45.2-es yachton minden a kényelmet, a lehető legegyszerubb kezelhetőséget szolgálja. A betekerhető nagyvitorla és a fockrollerre csavart génua komoly könnyebbséget jelent a fel- és leszereléseknél, illetve a reffelésnél. A vitorlákat egy személy kétperces munkával teljes vitorlázatra szerelheti. A két körkormány közül választva mindig találni kényelmes, jól átlátható pozíciót a hajó vezetésére. A hatalmas cockpitben körbejárható, lenyitható asztal szolgál. Sparyhood és cabriótető védi az utasokat az esőtől, illetve a szúró napsütéstől. A fedélzeti szerelvények kialakítása és elrendezése hosszabb túrák alkalmával bizonyul igazán kényelmesnek. A cockpit teakfa borítása szériafelszerelés, a deckborítás opcióként rendelhető. Gyenge, négy-hat csomós szélben kellemes háromcsomós sebességgel vitorláztunk. A hajó az alapvitorlázatnál valamivel magasabb árboccal, így nagyobb vitorlákkal van szerelve, ennek ellenére közepes szélig biztosan nem kell csökkenteni a felületet. De aki a harcosabb vitorlázást kedveli, erős szélben is teljes taklival élvezheti a Sun Odyssey 45.2-t. Igazi arcát közepes szélben mutatja meg a hajó, ekkor már élvezetes sebességgel, gyorsan halad, legyőzve a legtöbb balatoni vitorlást. Az igazi erőssége mégsem a sebességben rejlik. Bebújva a kajütlépcső alatt, a balatoni hajósnak szokatlan, másik világ fogadja a látogatót. A hajó méretei itt bontakoznak ki igazán. A hatalmas szalonban kényelmesen elfér a konyha és a térképasztal. Természetesen minden helyiségben állómagasság van. A közel tizennégy méteres hosszhoz tartozó szabadoldal-magasságnak köszönhetően esztétikus marad a fedélzet. Az orrkabinban körbejárható franciaágy, tükör és egy igazán kényelmes fürdőszoba kapott helyet. A négykabinos verziónál ezt a kabint osztják ketté. A dolog érdekessége, hogy ez a válaszfal elbontható, illetve újra beépíthető, mindig az adott igényeknek megfelelően. A két achterkabin közül a bal oldali mellett található a hátsó fürdőszoba. A hajó klímája számtalan nyitható deck-, és oldalablakkal alakítható. A szériahajóban minden szükséges berendezés helyet kapott. A választható opciók közé tartozik a mikrohullámú sütő, a televízió és a klímaberendezés. A navigációs eszközök közül egyedül a gömbkompasz széria, de köztünk maradjon, hogy rövid alku után a gyár az alapárban szállít egy jól kialakított navigációs csomagot.
A Jeanneau volt az első francia hajógyár, amely megkapta az ISO 9002 tanúsítványt. Ez a minősítés, melyet 70 ország, köztük az USA és Japán is elfogad, igazolja, hogy a gyár a nemzetközi ISO szabványnak megfelelő, teljes köru minőségbiztosítási rendszert vezet. 1998-ban ezt a tanúsítványt újabb három évre meghosszabbították.
Aki tehát megteheti, hogy ilyen hajót vásárol, biztos lehet benne, számára a legmegfelelőbb, kiváló minőségu, nagyon jó presztízsu hajót kap a pénzéért.

L. F

Technikai adatok
Teljes hossz: 14,15 méter
Vízvonalhossz: 11,71 méter
Szélessége: 4,48 méter
Merülése: 1,65 méter
Súlya: 9640 kg
Kabin: 3 vagy 4
Befogadóképessége: 8/10 fő
Motor: 44 Kw (59HP)
Üzemanyagtartály: 205 liter
Víztartály: 400 vagy 600 liter
Nagyvitorla: 35 m2
Genua: 58 m2
Spinnaker: 130 m2
Tervező: Jeanneau Design

 

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink