Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

49. Hajó Magazin, 1999. augusztus

Kékszalag
Trapéz nélkül is győzött a Yuppie
A trapéz használatától tiltott Assók, a Bulldog és a Liberté szerencséjére a verseny kétharmadán gyenge, változó irányú szél fújt. A kétszázhatvanhét induló közül a nyolcvanas évek két kiemelkedő repülő hollandis sztárja, Detre Szabolcs és Pomucz Tamás között dőlt el a szalag sorsa. Bebizonyosodott, hogy a kiülőkeret és trapéz tiltása nem csökkenti, hanem növeli a verseny izgalmát, esélyt adva több hajónak a győzelemre. A szalagért folytatott küzdelem hiteles történetét Detre Zsolt tollából olvashatják.

Kékszalag-eredmények

Dr. Szénásy József 80 éves
Jó egészséget!
Amikor az ódon Győri úti nagy bérház első emeletén csengetésemre kinyílt az ajtó, elcsodálkoztam, hogy milyen kicsi és törékeny így megéltesedve. Futna tovább a gondolat ellentétpárként, hogy mégis milyen hatalmas, bölcs tudás és hetvenéves vitorlástapasztalat kimeríthetetlen tárháza, de le kell állítanom magam. Háromszor ígértette meg komolyan velem, hogy ez az iromány nem lesz személyét heroizáló, dicsérő jelzőktől hemzsegő.

Bajnokságok
Nagyhajós Jolle és Sikló

Szinte egy időben rendezték Agárdon a Sikló, Fonyódon a Nagyhajós Jolle bajnokságot. A fiatalok június huszonkettedikén, a nagyhajósok huszonötödikén rajtoltak. Egyedül a 15-ös jolle osztályban készült címe megvédésére a tavalyi bajnok. Gyenes Ákos, a Sikló ifi bajnokság 1998-as győztese kinőtte a korosztályt. A Sikló és a 25-ös túrajolle bajnokai - Belle Örs és Szekeres László - az idén nem vettek részt a küzdelmekben. A tavalyi második helyezettek minden esetben éltek a lehetőséggel, és megszerezték a hőn áhított bajnoki címet. A sikló ifi bajnoka, csakúgy mint tavaly, a második helyen végzett a felnőttek mezőnyében.

Balatoni Yacht Club
1930-1944
A Magyar Vitorlás Yacht Szövetség megalakulása vitorlássportunk - beleértve a versenyvitorlázást is - jelentős fejlődését eredményezte a harmincas években. Az osztályhajók bevezetése lehetővé tette, hogy először 22-es jolléban Balaton-, majd magyar bajnokságot rendezzenek. 1934-ben került sor az első balatoni dingi, 1938-ban az első olimpia jolle, 1943-ban pedig az első kalóz bajnokság rendezésére. 1935-ben volt az első 22-es cirkáló, 1936-ban pedig az első 25-ös túrajolle és 30-as cirkáló bajnokság. Nagyhajókból (uszonyos és tőkesúlyos) is egyre több épült. Örömmel láthatjuk, hogy ezeken a hajókon már gyermekek is vitorláztak. A tehetségesebbje, ha kedve is volt hozzá, kishajóban kezdett versenyezni. Családok vitorláztak, családi vitorlázó generációk születtek, és ebben a BYC is alaposan közreműködött.

Windrider Rave
Szárnyas hajó
A Windrider Rave trimaránok egy érdekes cég szokatlan vitorlásai. A típusok feltalálói, kialakítói nemcsak egyszerűen vitorlázók, hanem hegymászók, vadvízi kajakosok, egyszóval a természet szerelmesei. 1985-ben kezdtek el vízi eszközöket építeni, és azóta több tízezer kompozit és polietilén kajakot értékesítettek. Mivel alapvetően nem vitorlázóként kezdtek a szél erejét hasznosító megoldásokat keresni, az eredmény a Windrider Rave trimarán, mely jelentősen különbözik a hagyományos többtestűektől. Elsősorban abban, hogy nem siklik a vízen, hanem fölötte repül.

Telivér versenyhajó
Hajóbemutató: Flystar 24-es
Korábbi számunkban bemutatásra került az Flystar sorozat 26 lábas modellje, a Flystar 26-os, most a 24 lábas változat következik, amely nagyon sok dologban megközelíti, néhány dologban talán felül is múlja a "nagyobb lábon élő" testvérét.

Tovább...

Spartacus
Balatoni vitorlásegyesületek
Világ- és Európa-bajnokok, olimpiai bronzérmes egység, világhírű versenyzők. Az egyetlen magyar klub, ahol tényleg világszínvonalon is jegyzett csúcsokat értek el. Minek köszönhető ez? Mi lehet a Szpari titka? A Balaton legeredményesebb egyesületéről, a Spartacusról Gereben Gábort - aki 1958 óta tagja a klubnak - kérdeztem. Az alábbiakban az ő emlékeit olvashatják.

Dufour 30 integral
Hajóbemutató
Az Atlanti-óceánra kifejlesztett Integrál változatot próbáltuk Balatonfüreden, igen gyenge szélben. Ezt a típust a széles, papucsszerű kieljével és a dupla kormányával az óceán árapályos vidékein használják előszeretettel. Ha kiszalad alóla a víz, akkor is stabilan áll. A tőkesúlyból leengedhető sverttel lehet növelni a felületet egészen egy méter nyolcvan centis merülésig. A hajó felszerelése és a szerelvények elrendezése is elsősorban hosszabb túrák megtételére lett kialakítva. Senki ne reméljen ettől a hajótól kiugró sebességet. Ám megbízható menettulajdonságaival és kényelmes lakóterével jó választás egy hajózni szerető család számára.

Tovább...

Húsz év története
Tengerre, magyar!
Tulajdonképpen 1937. augusztus 14-én kezdődött minden. Ez volt a döntő nap életemben, amikor mint a magyar ifi válogatott reményteljes tagja, a trieszti gyorsról először megpillantottam a tengert. Lenyűgözött. Mámoros állapot szállt meg. Akkor még nem tudtam miért, de úgy éreztem, hazajöttem... Nem is érdekelt nagyon semmi, a verseny, a fogadások, a bár, a díjkiosztás, városnézés. Engem csak a tenger érdekelt és az kötött le. A versenyen borzalmasan leégtem. Soha életemben nem értem el ilyen rossz eredményt. Négy nemzet 32 tengeri dingije között lettem 25. Otthon szégyelltem is magamat, de azért tudtam: a tenger az én világom.

Lesvos, avagy mai nevén Mitilini

Faun
Lesvos lesz az idei kiindulópontunk, s végre vitorlázhatunk délnek, a meltemivel a hátunkban! De nem így történt. Három teljes hónapot töltöttünk a sziget körül.

Vihar a balatonon
Június 22
Az idei, szokatlanul csapadékos júniust több komoly vihar kísérte. Közülük is a legerősebb és legpusztítóbb június 22-én söpört végig a tavon. Már egy hete erős szelek fújtak a Balatonon. Huszadikán azonban gyönyörű nyári napunk volt gyenge széllel, hogy másnap ismét beboruljon és visszaerősödjön a szél.

Motorcsónak
Országos bajnokságok
Ercsi, I. forduló
A Fejér megyei Ercsiben július 3-án és 4-én rendezték a motorcsónak országos bajnokság első fordulóját, amely egyben nemzetközi verseny is volt. Hét kategóriában csaknem negyven versenyző szállt vízre szombaton és vasárnap. Az időjárásra sem lehetett panasz: a viadal előtti napokban valószínűleg sokat imádkoztak jó időért a szervezők, mert verőfényes napsütés fogadta a versenyzőket és a nézőket is.

Világversenyek
Jól szerepelnek a magyarok
Jól szerepelnek a világ- és Európa-bajnokságokon a magyar versenyzők. Miközben Mihaldinecz Rudolf a Forma-1-ben igyekszik helytállni, amikor jut ideje, az F-3-as futamokon is elindul. Ha ott van rendszerint nem talál legyőzőre. Így történt ez a franciaországi Epinayben is ahol ifjabb Sándor Péter - a világbajnoki cím első számú esélyese - előtt szerezte meg a győzelmet.

Class 1 világbajnokság
European Grand Prix
Május 23-án tizenegy különleges Class 1 motoros sorakozott fel a savonai rajtvonalon, hogy megkezdjék az 1999-es világbajnoki sorozatot.

Világcsúcs
Repülés a víz felett
1999 április 11-én valami egészen új és szokatlan sport első világbajnoki küzdelmeit csodálhatták a nézők az észak-amerikai Hancock-tavon. Ez a sportág a vízisível bemutatott sírepülés.

Hidak VI.
Az Erzsébet híd
Mint ahogy már az előző cikkünkben is írtuk, az 1893. évi XIV. törvénycikk két híd helyét jelölte ki, és másodikként épült meg az Eskü téri, vagyis az Erzsébet híd 1898 és 1903 között, alig hét évvel a Ferenc József avatása után. A Duna ugyan az Eskü térnél keskenyebb volt, mégis a Fővám téri hidat részesítették előnyben, mert felépítése kevesebb városrendezési problémával járt. Az Erzsébet híd helyének kialakításakor le kellett bontani Pest városának legjelentősebb középkori részét, a budai hídfőnél pedig a törökkori Buda alsóvárosának, a Tabánnak nagy részét. A Tabán az Erzsébet híd második világháború utáni újjáépítésekor tűnt el véglegesen. Helyébe fel- és lejárót építettek. A hídfő körül létesített parkban állították fel újra a híd névadójának, Erzsébet királynénak a szobrát, amely évtizedekkel korábban még a pesti oldalon volt látható.

Szörf
"Waterman"
Dave Kalama US 212
A "Waterman" ugyanolyan becenévnek számít Mauin (Hawaii), mint Brian Talma esetében az "Ironman" Barbadoson. Dave Kalama szörfös berkekben elismert, nagy tapasztalattal bíró versenyző. Nem csupán az óriás hullámok ördöge, hanem részt vesz a Challenger vitorlák fejlesztésében, mi több, a wave vitorlák terén saját modelljeit nevével fémjelzik.

Teszt
Challenger Sails
Jóllehet Magyarországon négy éve forgalomban vannak a Challenger vitorlák, úgy tűnik, hogy a szörfösök mégsem ismerik eléggé ezt a márkát. Pedig minőségben, teljesítményben nem maradnak el a vezető pozícióban lévő társaiktól. A vitorlák magyarországi forgalmazója, a vonyarcvashegyi HiFly szörfiskola rendelkezésünkre bocsátott egy 7,5 m2 -es Race vitorlát, hogy győződjünk meg magunk is a Challenger filozófiájáról: megnyerni a legjobb embereket és megvalósítani a legjobb modellt.

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink