Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk
51. Hajó Magazin,
1999. október

Bajnokságok
Junior, felnőtt és nagyhajós
Különösebb meglepetések nélkül zajlottak a magyar bajnoki futamok, nagyrészt Balatonfüreden. Üde kivételt jelentett a Kalóz női és a Repülő hollandi bajnokság.

Át a hídon.
Integrációs vitorlásbajnokság
Jelentős fordulóponthoz érkezett az EVIG SE által immár hatodik éve tartó integrációs vitorlásoktatás Magyarországon. Első ízben fordult elő, hogy az oktatások utolsó hetében az eddig is megtartott egyéni és csapatfelmérő vetélkedések mellett - az ISM javaslatára - Integrációs vitorlásbajnokságra is sor került három hajóosztályban.

A Pajtás tragédiája
1945 - Balatonfüred
Negyvenöt éve történt. Balatonfüreden 1954-ben, Pünkösd vasárnapján feldőlt a Pajtás nevu gőzhajó, és huszonhárman vesztették életüket. Erre a tragikus és szomorú eseményre emlékezik Szabó József, aki mint szemtanú élte át az eseményeket.

Flystar 35
Hajóbemutató
Szeptember harmadikán, a Repülő Hollandi bajnokság első napján vitorláztunk a hajóval Földváron. Reggel tízkor volt a randevú a kikötőben, szemerkélő esőben. Hál' istennek, a szél fújt, és Stubits Jánost is sikerült megnyerni, hogy vigye fotósunkat egy kört a hajó körül. Az Isomat Kft. gödi mühelyében készült hajó még bevitorlázás alatt állt, de a test és a szerelvények méretei biztonságot sugároztak, így különösebb kockázatot nem vállaltunk, amikor hárman kihajóztunk a kikötőből. A Galamb-sziget jótékony takarásából kikerülve friss szélben találtuk magunkat.

Tovább...

Jobbat a jobbnál.
FPC 30-as
1995 nyarán vásároltam életem addigi legnagyobb vitorlás hajóját, egy Reginát. Az első évben végigvitorláztuk a szezont, majd következett a téli pihenés. Ez azt eredményezte, hogy eldöntöttem, a hajó vízre tétele előtt a belső beépítést átépíttetem. Az elhatározást tett követte. 1996. május 15-én vízre került teljesen megújult belsővel a Bonaventúra.

Dragon
Osztálytörténet
1995 nyarán vásároltam életem addigi legnagyobb vitorlás hajóját, egy Reginát. Az első évben végigvitorláztuk a szezont, majd következett a téli pihenés. Ez azt eredményezte, hogy eldöntöttem, a hajó vízre tétele előtt a belső beépítést átépíttetem. Az elhatározást tett követte. 1996. május 15-én vízre került teljesen megújult belsővel a Bonaventúra.

Jövőre találkozunk
Kent-Balaton Maraton
Augusztus huszonharmadikán, bő egy nappal a limitidő lejárta előtt véget ért a második Kent-Balaton Maraton vitorlásverseny. Az ötvenedik számban már foglalkoztunk a versennyel, de idő- és helyhiány miatt sok érdekesség kimaradt. Most igyekszünk pótolni a mulasztást. Röviden bemutatjuk az első három hajót és legénységét, majd a középmezőnyből következik két rövidített beszámoló.

A Szövi-kikötő
Balatoni kikötők bemutatója
A Balaton egyik legfontosabb kikötője a Balatonfüredi Szövi-kikötő, hiszen a nagyhajós versenyek döntő százaléka itt zajlik, továbbá a kishajósok is sokszor randevúztak már e helyen, Eb-k, vb-k, világkupák alkalmából ('82: 470 Eb, '87: 420 vb, '85: soling Eb, '87: Kalóz Eb, '89: Soling vb, '89: FD Eb, '89: 470 Eb, '91: Star Eb, '92: Tempest vb, '96: soling Eb).

Koós János
Aki hatvanegy évesen lett magyar bajnok
Koós Jánost sok helyről ismerhetjük, például a televízióból, azon belül régről, nemrégről és mostanából, a rádióból, a színpadról. Láthatjuk őt a Balatonon is, például túrázás közben barátaival vagy családjával, ám ami a legérdekesebb és a legújabb, a versenyekről. Három éve kapcsolódott be a 40-es cirkálók küzdelmébe, a Rosa tagjaként. Tímár Péter is ezen a hajón versenyez. Ô beszélgetett Koós Jánossal a vitorlázásról, a sportról és arról az életformáról, ami kortól függetlenül tuzbe tud hozni embereket. Ennek szeretete segít elviselni hőséget és hideget, vihart és szélcsendet, átvirrasztott éjszakákat. Ahogy Bujtor István mondta egy interjúban, ha ezt egy filmben kéne megcsinálni, biztosan nem vállalná, de szereti, és amikor lehet, itt van a vízen, mert enélkül nem érdemes élni.

Két rövid történet
Fegyencsziget és palackposta
1969. augusztus 13-án délről Argentario-félsziget Porto St. Stefanója felé vitorláztunk, szép friss északnyugati szélben, A "S. Y. Fabius" benzinmotorja valahogy vizet kapott és bedöglött. Elértük szép menetben Pianosa szigetét, amely a tengeri térképek adatai szerint tilos zóna: fegyencsziget börtönökkel, fegyházakkal. Remek ötletem támadt: veszély esetén mindenütt ki lehet kötni, még a tilos zónákban is. Ha bedöglött a motorunk, ez veszélyt jelenthet., tehát meg lehetne kísérelni befutni a regényekkel elködösített titokzatos sziget kikötőjébe. Próbáljuk meg. Ha elkergetnek. továbbmegyünk Elbára.

Vangelica, álom és valóság
Faun
Tsonia lehetne akár egy csendes-óceáni szigeten is. Nem mintha korallzátony venné körül vagy kókuszpálmákat lengetne a szél. S a türkizszínu víz sziklazátonyokat jelent, nem a híres hófehér homokot. De a "Boldog-sziget" sem ezen külsőségek megjelenítője. Egy életforma örök megtestesítője, amelyben az emberi kapcsolatoknak, érzéseknek és a természettel való összhangnak jutott a főszerep. Ezen a téren egyre inkább vesztesek vagyunk.

Centomiglia '99
Kettős magyar győzelem
A negyvenkilencedik Centomiglián kilenc magyar hajó indult. A harmadik legnépesebb, a Crociera D osztályban négy magyar csapat versenyzett, az első két helyen magyar hajók végeztek. A győzelmet a Flystar 26-ost kormányzó Litkey Farkas szerezte meg, míg a második helyre Fináczy György vezette a Déli Szelet, ötödik lett Eszes Tamás a Balhéval és hetedik a Mese Bartos Zoltán kormányzása mellett. A verseny igazi szenzációja a Brencsán Ábel vezette Azzardissimo, amely a modern Liberák között vette fel a küzdelmet, és három német hajót maga mögé utasítva a hetedik helyen végzett. Jól szerepelt az Asso - harminckilenc induló - osztályban versenyző Yuppie Assoluta. Ôk a negyedik helyen zártak. A két Scholtz 22-est - Scholtz Imre és Schulek Csaba hajóját - az idén a Mono-Proto Moderni C osztályba sorolták, ahol a negyedik és a hatodik helyet hozták el. A Crociera 0 osztályban indult a Soponyai Géza vezette Orpheus. Hat hajóból lett ötödik.

Motorcsónak
Világbajnoki sikerek
Magyar hegemónia
Nem lehet panaszunk motorcsónakosaink teljesítményére: előző számunk óta ugyanis számos magyar siker született a világversenyeken. Ami a legfontosabb, két világbajnoki címmel gazdagodott a sportág ifj. Sándor Péter (Formula-3) és Havas Attila (O-700) révén. Wéber Ferencnek viszont nem volt szerencséje: az S-850-es világbajnokságra érmes reményekkel utazott, ám be kellett érnie a 15. helyezéssel.

Élesedő versenyek
Class 1 - Arendal, Oslo, Isztambul
A norvégiai Arendal vizein július 18-án futott harmadik futam előtt rengeteg megválaszolandó kérdés izgatta a Class 1 versenyekért lelkesedőket. Képes lesz-e százszázalékos maradni, azaz ismét futamot nyerni a Victory 4-gyel Harib és Al Gaith? Sikerül-e a hazai közönség előtt végre győznie a tavalyi világbajnok párosnak a Spirit of Norway fedélzetén? A vébé pontszámításába nem számító, de a futamon induló Matt Alcone, aki a Egyesült Államok leghíresebb és legsikeresebb offshore versenyzője, bizonyítja-e klasszisát a világbajnokság résztvevői között? A válaszok: nem, nem, igen.

Hidak VIII.
Horthy Miklós híd, a mai Petőfi híd
Az első világháború után Budapest déli része is gyors fejlődésnek indult, így a millennium évében megnyitott Ferenc József híd már az 1920-as években szuknek bizonyult. Egyre sürgősebbé vált egy új Duna-híd tervezése, melynek helyéül a Nagykörút tengelyének folytatása kínálkozott leginkább. A trianoni békeszerződésben megcsonkított ország gazdasági helyzete azonban ekkor még nem tette lehetővé egy nagyobb szabású Duna-híd építését. A Fővárosi Közmunkák Tanácsa és a Kereskedelem- és Közlekedésügyi Minisztérium 1930-ban terjesztette a kormány elé azt a javaslatot, amely a Boráros tér és a Lágymányos közötti híd építéséről intézkedik.

Szörf
Molnár veterán-világbajnok
A 48 éves vállalkozó nos, két lány apja. Meglepoen késon tanult meg szörfözni, de ez egyáltalán nem látszik stílusán, teljesítményén. Keményen küzd a gyozelemért, ezért méltán hívják vasembernek. Nemzetközi sikereit a Masters kategóriában aratja. 1992-ben Olaszországban a hatodik helyen, 1995-ben Balatonaligán a harmadik helyen végzett, és most beteljesült az álom, felállhatott a dobogó legfelso fokára.

Fuerteventura
Windsurf világkupa
Az egész éven át szikrázó napsütésben fürdo, ragyogó kék tengerrel övezett Kanári-szigetcsoport mind a hét tagja sajátos, csak rá jellemzo, de mindenképpen ellenállhatatlan vonzerovel csábítja látogatóit. Fuerteventura látványos homokos tengerpartja kiváló feltételeket kínál a szörfözéshez. 14 éve rendeznek itt Világkupa-futamot, s verseny még sose maradt el a szél miatt.

Pártos az élmezőnyben
Nyílt amerikai bajnokság
Az Egyesült Államok nyugati partján, San Franciscóban került megrendezésre az év legnagyobb amerikai szörfversenye, a Nyílt Amerikai Bajnokság. Pártos György, aki 1997-ben a Virgin-szigeteken megnyerte ezt a versenyt, ismét ott volt az indulók között. A kiváló versenyzővel Tóth László beszélgetett.

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink