Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk
52. Hajó Magazin,
1999. november

Bajnokok Bajnoksága
Majthényi Zsombor harmadszor győzött
Az idén hatodik alkalommal rendezte meg a Hajó Magazin a Bajnokok Bajnokságát. Immár hagyományosan Sudár Regatta típusú hajókkal zajlottak a küzdelmek Balatonfüreden október harmadikán és negyedikén. Huszonegy magyar bajnok fogadta el a meghívásunkat, így, mivel tizenkét hajó állt rendelkezésünkre, két csoportba osztottuk a résztvevőket a selejtező futamok során. A döntőbe a csoportok első öt helyezettje került.

Hazai sikerek
Soling Master Világkupa
Számos hajóosztály rendez veteránkorú versenyzői részére világversenyt. A Soling mind ez idáig kimaradt ebből a sorból, valószínűleg azért, mert itt az aktív versenyzők kora is gyakran eléri vagy meghaladja az egyéb osztályok veteránkorhatárát. Tavaly novemberben azonban úgy döntött a Soling Világszövetség, hogy rendezni kell ilyen versenyeket. Az első Soling Masters Világkupának mi adhattunk otthont Balatonfüreden.

Magyar ötlet nyomán
A Repülő Hollandi születése
Tulajdonképpen magyar hajó a Repülő Hollandi, s ezt eddig is sejtettük, hiszen messze a legeredményesebb versenyosztályunk. Hogy ez nem csak átvitt értelemben van így, arra legyen örök dokumentum ez a kis cikk a Repülő Hollandi osztály megfogamzásáról és születéséről. A második világháború után romokban hevert a magyar, de az egész európai vitorlássport is. Nálunk a Balatonon és a többi vizeinken eddig jelen lévő vitorlás, főleg jolle-hajóállomány szinte teljesen lepusztult, megsemmisült. Eldugva megmaradt talán 1-2 olimpiajolle, balatoni dingi, 22-es versenyjolle teste, s pár kalóz is átélte a viharokat, mert jól lehetett velük halászni, még kézigránáttal is.

Válogatottak külföldön
Olimpia előtt
Közeledvén az olimpiai ciklus utolsó évéhez, egyre inkább letisztul a kép, hogy mely osztályoknak van reális esélyük kijutni Sydneybe. Idén is az anyagiak játszották a legfőbb szerepet. Külföldön nagyhajósaink szerepeltek feltűnően: Garda-tó, Centomiglia: osztályelső, illetve második, Asso Eb: harmadik hely.

Szólóverseny
Nyolcadszor egyedül
A kiírást böngészve feltűnő volt, hogy a verseny kétszeres győztese, a Soling osztály egy kategóriával lejjebb lett besorolva, mint eddig. Félő volt, hogy ha lesz egy kis szél, ezeknek a hajóknak nem lesz igazi ellenfelük. Az időjárás azonban jótékonyan elsimította ezt a lehetőséget, esélyt sem adva a nagyszeles hajóknak a jó szereplésre.

Kezdő túrázóknak
Tengeri túrázási alapfogalmak 1.
Nagy örömmel készülünk a következő közös vitorlázásra, és szeretném mindannyiunknak gondtalannak, biztonságosnak tudni az utat, ezért állítottam össze egy rövid ismertetőt a vitorlázással kapcsolatos alapismeretekről. Ezek persze csak a legfontosabb tudnivalók, és elsősorban azokhoz szólnak, akik először jönnek vendégségbe a tengerhez, és még nincs élő tapasztalatuk azokról a viszonyokról, amelyeket a tengeri vitorlázás nyújt. Ennek a kis ismertetőnek az összeállításánál elsősorban az Angol Királyi Vitorlásszövetség kiadványára támaszkodtam - amit itt és most ismét csak köszönni tudok -, és az ott fellelt szöveget egészítettem ki a magunk tapasztalatával.

Corvinbank SE
Egyesületek bemutatása
A Velencei-tó ma legsikeresebb klubja a Corvinbank Vitorlás Egylet, amely nagy múltra tekint vissza, és közben négyszer kényszerült nevet változtatni. Sipos Péter, aki 1975 óta tagja az egyesületnek, belekezd egy hosszú történetbe.

Jubileumi magyar bajnokság
Ötvenéves a Finn
Elofordult az idén, hogy jó szélben futottak le egy magyar bajnokságot, de általában nem ez volt a jellemzo. Inkább a flaute, a parton halasztások, idegtépo várakozások. Nem baj, gondoltam, majd szeptemberben másképp lesz minden. Ahogy az volt is az utóbbi kilenc évben, amióta külön futjuk a finn bajnokságot a többi hajóosztályokétól.

Boglár Yacht
Hajóépítő műhelyek
Percz Zoltán és Kazinczy Sándor 1998 szeptemberében alapította a céget, amely igyekszik több lábon állni. Jelenleg négyféle hajót készítenek, Reginát, Syrius 37-est, a Comet 1000-est és egy huszonöt láb hosszú vízitaxit. A vállalkozás már az első év után láthatóan ki fogja nőni a jelenleg bérelt műhelyt, ezért megkezdték saját műhelyük építését. Jó olaszországi kapcsolataiknak köszönhetően került az országba a vízitaxi szerszáma és a Comet 1000-es építősablonja. A vízitaxi egy igen bevált típus, elsősorban a Garda-tavon használják őket.

Elkezdődött
Liberák a Balatonon
Az első Libera a Balatonon az osztrák zászló alatt, de magyar legénységgel versenyző Liberté volt. A Liberté egy klasszikus Libera A, amely hajókra még nem szereltek kiülőkeretet. Ez a hajó nyert Kék- és Fehérszalagot. Tavaly liberásították a Garudát, amelyet csak azért nem nevezhetünk Modern Liberának, mert hosszabb a megengedettnél. Ez a hajó is szép sikereket ért el. 1998-ban második lett - a Liberté mögött - a Fehérszalagon, és az idén megnyerte a bajnokságot. Az első Modern Libera a tavon a tavaly vízre került Szfinx, amely a Libera C osztályelőírás szerint épült. Az idei utolsó versenyen pedig bemutatkozott az Azzardissimo, amely nagy fölénnyel nyerte a szigetkerülő versenyt.

Félelem a tengeren
Tengerre Magyar 4.
Az úgynevezett "Feuerschiffek" úszó, lehorgonyzott világítótornyok. Vörösre festett hajótesteken, magas árbocállványon a világítótoronyhoz hasonló lámpa van felszerelve, amely állandóan meghatározott fényjeleket ad. Ennek az az értelme, hogy fel lehessen ismerni a jelzőhajó nevét, mivel geográfiai pozíciója minden térképen és tengeri navigációs almanachban fel van tüntetve. Jó navigációs segítség, főleg veszélyes vizeken.

Magyar bronzérem
Asso 99 Európa-bajnokság
Szeptember 23-26. között rendezték Bogliacóban, a Garda-tó partján az idei Asso 99 Európa-bajnokságot. A Magyarországon is egyre népszerűbb osztály legrangosabb versenyén a Detre testvérek vezettek Yuppie vett részt, és kimagaslóan képviselte hazánkat. A versenyről Detre Zsolt hozott beszámolót. Az alábbiakban az ő írását olvashatják.

Motorcsónak
Szezonvég parton és vízen

Puerto Sherry
Yamaha-termékbemutató

A spanyolországi Puerto de Santa Maria halászfalu vendégei voltunk három napig a Yamaha Motor Europe jóvoltából. A Cadiztól mindössze húsz kilométerre fekvő település sportkikötője, a Puerto Sherry és az azt körülvevő védett vízterület ideális helyszínnek bizonyult csónakmotorok bemutatására és tesztelésére. Vendéglátóink természetesen elvittek bennünket Jerezbe, ahol megismerkedhettünk a világhírű Tio Peppe Sherry történelmi hagyományaival, hatalmas raktáraival és a csodálatos ital ízével.

Bodrum, Fujairah
Class 1 - Világbajnokság
Az eredetileg Ciprusra meghirdetett hatodik futam elmaradt, helyette egy héttel korábban a délnyugat-törökországi Bodrumban került sor az Égei Nagydíjra.
Bodrum már a harmadik új helyszín az idei versenynaptárban. Ez is jól mutatja a Class 1 erejét és új versenyrendezőjének növekedési törekvéseit. A ciprusi futam kiesése kínosan érintette Richard Ridout, de aztán Ugur Isik, az isztambuli verseny főtámogatója és az IOTA, vagyis a Nemzetközi Offshore Csapatok Szövetségének hathatós együttműködésével rendkívül gyorsan megoldotta a kényes helyzetet. Kényes, hiszen a bajnokság felén alig túl, még négy futam volt ekkor hátra, és egy esemény esetleges elmaradása döntően befolyásolhatta volna a csapatok esélyeit.

Hidak IX.
Az Árpád híd, a volt Sztálin híd
Óbudán, az ókori Aquincumnál már a rómaiak is építettek hidat a Dunán, az óbudai szigetek felhasználásával. Az ókori híd, a feltételezések és a cölöpmaradványokból ítélve, az aquincumi római helytartó szigeti palotájának közelében, a mai Árpád hídtól mintegy 500 méterre északra kötötte össze a Duna két partját.

Szörf
50 km/óra fölött
Szuperkupa
A maga nemében első és egyedülálló kezdeményezése volt a Magyar Szörf Szövetségnek a Szuperkupa, amelyet Agárdon és Gárdonyban rendeztek meg szeptember utolsó hétvégéjén. A tapasztalatok szerint ilyenkor már igen erős szelek fújnak, így nagy várakozás előzte meg a négynapos versenysorozatot, ahol a versenykiírásban a pályaversenyek mellett gyorsasági futam is szerepelt. Sebességi versenyt először 1995-ben rendeztek Gárdonyban, akkor Balla Béla a viharos északi szélben 50 km/órás átlagsebességgel állította be a magyar sebességi csúcsot.

A világkupás szörfépítő
Cseh csoda Amerikában
Hétköznapi szörfösök körében általában nem igazán ismertek azok az emberek, akik a világkupás versenyzőknek készítik a szörföket és a szörfgyáraknak a szörfök formáit (shape-jeit). Az Amerikában élő Mike Zajcek az elmúlt néhány évben a világ legelismertebb szörfépítője lett a profi versenyzők körében.

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink