Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk
53. Hajó Magazin,
1999. december

Sukosán
Hajókiállítás
Az idén második alkalommal rendezett hajókiállítást a Master Yachting Sukosanban. Az október végi eseményen a négy nap alatt közel hétszáz látogatót fogadtak a kiállítók. A horvát, osztrák és német vendégek között közel száz magyar érdeklődő is kíváncsi volt a kiállított hajókra. A kiállításon az új Beneteau-hajók és Lagoon-katamaránok mellett használthajó-vásár is volt, így mindenki igényei és természetesen pénztárcája szerint válogathatott. A legolcsóbb hajó tizenhétezer márkába került, de lehetett kapni félmillió felett is. A kiállítás szakmai hasznát természetesen a próbautak lehetősége adta, hiszen egy hajót igazán csak a vízen lehet megismerni.

Vízvonal Kft.
Budapesti boltok bemutatása
Az 1994-ben alapított cég igyekszik a hajóalkatrész-ellátás szabadon hagyott területeit kitölteni a piacon. Elsősorban hazai beszerzési forrásokra támaszkodva olyan megfizethető árukészlettel várja a vásárlókat, amely magába foglalja az alapvető biztonsági és védőfelszereléseket, csigákat, sekliket és kötőelemeket, valamint számos olyan apró cikket, amelyre a hajózás során szükség lehet.

Repülő Hollandi
Osztálytörténet
1947-ben az IYRU első, háború utáni közgyűlésén a magyar vitorlássport képviseletében Schuller-Skoday István, Márkus Antal elnökségi tagok és Jankovich István főtitkár vett részt. Jankovich javaslata alapján a közgyűlés elfogadta egy új, kétszemélyes, uszonyos, egységes európai hajótípus létrehozásának gondolatát. A fejlesztés koordinálására létrehozott nemzetközi bizottságnak Jankovich István is tagja lett.

Térhatás
Hajóbemutató: Lagoon 410
A katamarán az egytestű hajóknál lényegesen nagyobb sebességéről ismert. Ez igaz - nagy szélben - a most bemutatásra kerülő Lagoon 410-esre is, de az igazi élményt a hajó lakó- és munkaterei jelentik. Négy kabin, négy fürdőszoba, hatalmas, körpanorámás szalon és cockpit nyújt olyan kényelmet, ami egytörzsű hajón elképzelhetetlen.

Tovább...

Élet a hajón
Tengeri túrázási alapfogalmak
Előző számunkban igyekeztünk bemutatni a hajó főbb részeit azon kedves olvasóink számára, akik először járnak vitorlás hajón, tengeren. Természetesen mindenkinek mást jelent a rend és a biztonság fogalma. A hajón a kapitány szabja meg a határokat, ő a felelős egy személyben a hajón tartózkodókért. Ha valamit nem tudunk vagy nem értünk, hozzá kell fordulni. Néha ez kellemetlen. Azonban ha nem kérdezünk, azzal veszélybe sodorhatjuk a hajót. Az itt következő dolgozat csak az alapvető szabályokra hívja fel a figyelmet, ebből nem lehet megtanulni a hajón levő szerelvények működését. Azt viszont tudni fogjuk, mit kell kérdezni.

Trapézolás
Technikai tanácsadó
Cirkálószakaszban, félszélben és raumban, erősödő szélben vitorlázó hajók közel vízszintes helyzetben tartásának eszköze a trapéz. A trapéz az egyik végén az árbochoz kapcsolódó, másik végén kapaszkodóval és trapézlifttel ellátott, az állókötélzettel közel párhuzamosan lefutó drótkötél.

Sun Odyssey 34.2
Hajóbemutató: Jeanneau 34.2
A Jeanneau 34.2-es hajót két változatban készíti a gyár, építenek három- és kétkabinost is. Mi utóbbit próbálhattuk ki a Balatonon. Ez a kivitel az árbocba tekerhető nagyvitorlával és egyéb extra felszerelésekkel - mint példáúl az elektromos horgonycsörlő - igazi hosszú utakra alkalmas tengeri túrahajó. A háromkabinos kivitel latnis vitorlázattal a partközeli vitorlázást kedvelők számára lehet a jó választás. A Sun Odyssey 34.2-es ízig-vérig Jeanneau, a felhasznált anyagok minősége - széria teakfa berendezés - ebben a kategóriában szokatlanul magas megmunkálási minőséggel párosul.

Tovább...

Wim Business Cup
Verseny az Adrián
A horvátországi Rogoznicában október végén rendezték meg a 6. WIM Business Kupát. Az immár hagyományosnak számító tengeri vitorlásversenyre hat országból 74 hajó nevezett. Idén először Magyarország is képviseltette magát, mégpedig mindjárt négy egységgel. A versenyt két ausztriai cég, a WIM Yachtecharter GmbH. és a Gewinn üzleti hetilap szervezi. A verseny elsősorban a helyszínen bérelhető charterhajókkal folyik, de szép számmal akadtak saját túrahajóval vagy speciális versenyhajóval nevezők is.

Gitana, a búvárhajó
Schoonerrel a Murter-tengeren
A Magyar Búvár Szövetség meghívásának köszönhetően vettem részt egy szép őszi túrán a Murter-tengeren. Vörös János főtitkárnak nem sokáig kellett az invitálással bajlódnia. Különleges vonzerőt jelentett számomra a Gitana - a kétárbocos schooner.

Tsonia
Faun 34
Sok szó esett már a halászokról történeteinkben. Ám álljon itt és most kiemelve köszönetünk nekik. Felejthetetlen időt töltöttünk közöttük. Barátságukra büszkék vagyunk. Aprócska kis kikötő sarkában álltunk. Körülöttünk kis csónakok és két nagyobb halászhajó. A víz sekély, csupán alattunk volt 2,5-3 méternyi. Ragyogott a július végi nyári nap. Naplementekor hét hegyvonulat finom szürke árnyalatait tudtuk megkülönböztetni, előtérben egy jellegzetes domb kúpjának sziluettjével.

TBS cipők és ruházat
Jégben, fagyban TBS-ben
Legendás hajósok tették a TBS termékeit világhírűvé, mint például az első Vendée Globe idején a TBS-Charonte Maritime fedélzetén befutott Pierre Follenfant, a férfihajósok teljesítményét is felülmúló Florance Artheaud trimarános vagy a népszerű Isabelle Autissier. Az utóbbi tesztelése nyomán fejlesztett női hajós- és szabadidőcipőket ma már szinte státusszimbólumként viselik a vizek szerelemesei. A high-tech-nautique profi hajósmodelleket Michell Desjoyeaux teszteli, aki sokszoros Figaro-versenygyőztes és a 98-as év abszolút francia bajnoka. A TBS-t viselik persze télen is, mert úgy tervezik minden modelljét, hogy aki nyáron ebben bízik, télen se kényszerüljön mást választani.

America's Cup
Luis Voitton Kupa: Ki lesz a kihívó?
Október 18-án a Hauraki-öbölben az America's Cup elnyerésére áhítozó 11 kihívó szindikátus hajói kezdték meg versenyüket, hogy eldöntsék, melyikük a legjobb, aki majd 2000. február közepén megkísérelheti elhódítani a vitorlássport leghíresebb trófeáját a védő új-zélandiaktól.

Motorcsónak
Támad a Seaark
Reszkessetek vadkacsák
A fogyasztók igényeire oda kell figyelni. Ezt a szabályt már itthon is (újra) tanulgatják a gyártók és a szolgáltatók, de még biztosabban tudják ezt az óceán túloldalán, az Amerikai Egyesült Államokban Az Arkansas államban székelő SeaArk csónakgyár nemrég bemutatott új, hegesztett alumíniumból készült modelljei közül ezt támasztja alá a "DuckHawk" sorozat, amelyet magyarul (nem szó szerinti fordítással) kacsavadásznak nevezhetünk. Természetesen a a SeaArk hajók között mások is megtalálhatják a nekik leginkább tetsző formát.

Komárom
Tengerészeti kiállítás
A komáromi városháza alagsorában, a Klapka György Múzeumban páratlan kiállítás látható. 1987-ben nyílt meg a már nemzetközileg is ismert tárlat. Kizárólag magyar tengerészeti emlékeket mutat be a gyűjtemény a magyar tengerhajózás élő legendája, dr. Juba Ferenc jóvoltából. Magyarország a középkor egyik vezető tengeri hatalma volt, Horvátország és Szlavónia a magyar szent korona országa, Bosznia Hercegovina annak hűbéres tartománya volt. Az Osztrák-Magyar Monarchia 1914-ben a világ nyolcadik tengeri nagyhatalmaként szerepelt, kereskedelmi tengerészetünk a világon a 16. helyen állt.

Új modellek és oktatás
A Wellcraft az ezredfordulóra készül
A Genmar Holding tulajdonába tartozó, 45 éve működő Wellcraft cég az ezredfordulóra készülve a közelmúltban lezajlott amerikai hajókiállításokon tíz új modellt mutatott be, tovább bővítve amúgy is széles sport-, túra- és halászhajó-választékát. Népszerűségüket más módon is megalapozták.

Kossuth Híd
Hídak X.
A második világháború végén a visszavonuló német csapatok az ország valamennyi Tisza- és Duna-hídját felrobbantották. A legértelmetlenebb volt ezek közül a fővárosi hidak semmivel sem indokolható elpusztítása. Hiszen még csak meg sem torpantották a szovjet hadsereg előrenyomulását. 1945. január 1-jén kezdődött el Budapest ellen az általános támadás a pesti oldalon, s február 13-án már Budán is elhallgattak a fegyverek. Budapest megszabadult ugyan a fasiszta csapatoktól, de a két városrész között nem volt semmilyen összeköttetés. A Duna-meder tele volt hídroncsokkal, elsüllyesztett hajókkal, veszedelmes aknákkal.

Szörf
A Mistral
Egyeduralomra tör
Alig telt el néhány hónap azóta, hogy a Mistral cég megvásárolta a híres német Fanatic - A. R. T. szörf- és vitorlagyártó vállalatot, a nyár közepén bombaként robbant az újabb hír: a Mistral tulajdonosa, Klaus J. Jacobs át akarja venni az F2-t is. E hír kelloképpen felborzolta az F2-es rajongók idegeit annak ellenére, hogy a Mistral egyik fonöke, Florian Brunner kihangsúlyozta: a Mistralon belül az egyes márkák megorzik sajátosságukat ugyanúgy, mint a Volkswagennél az Audi, a Seat és a Skoda. Az ügyet tovább bonyolítja, hogy az F2-es vezetoinek egy része ellenzi a cég eladását. Cikkünkben megpróbálunk utánajárni a dolgoknak, hogy világosabb képet kapjunk a kialakult helyzetrol.

Szörfbajnokság 1999
Nokia Grand Slam
A Nokia Grand Slam a magyar szörfsport első olyan versenysorozata, amely a magyar bajnokság teljes programját magában foglalja. Ennek köszönhetően egy szokásostól eltérő, kiegyensúlyozottan magas rendezési színvonalú, külföldi versenyzőkkel színesített évet zárt a Magyar Szörf Szövetség. Pártos György összegzi a bajnokság eseményeit.

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink