Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Beneteau First 40.7

A Beneteau-hajók First típusjelzéssel megkülönböztetett családja versenyzésre és túrázásra egyaránt alkalmas yachtokat jelent. Aki szeret versenyezni, vagy fontos számára, hogy hajója gyorsabb legyen kategóriája átlagánál, annak jó választás lehet ez a típus. A hajót a világhírű Bruce Farr iroda tervezte. A teljes legénységű földkerülő versenyeken részt vevő hajók - Whitbread 60-asok - tervezését uraló iroda ismeri a titkot, hogyan kell kényelmes és gyors hajót építeni. A Beneteau First 40.7-est kialakítása és felszereltsége igazi cruiser versenyhajóvá teszi.

A sukosáni kikötőben sétálgatva azonnal megakad a versenyhajókat kedvelő ember szeme ezen a hajón. Először a betekerős nagyvitorlával szerelt yachtok sorából kiemelkedő árboca vonja magára a figyelmet. A fedélzetre lépve pedig már biztos, hogy ez a hajó más, mint a többi.
Minden szerelvény úgy van elhelyezve, hogy a legjobban és a leggyorsabban lehessen kezelni a hajót. A kényelmes cockpit-kialakítás csak másodlagos szempont.
A hatalmas, direkt kormányzású körkormányt megkerülve már csak a leekocsin kell átmászni, és máris a cockpitban vagyunk. A szerelvények minősége és mennyisége összehasonlíthatatlan egy túrahajóval. Minden kocsi görgős és kötéllel állítható. Három pár önfelszedős csörlő, kitűnő csigák és kocsik segítik a manőverezést.
A kormányosállás kialakítása olyan, hogy minden dőlésszögnél találni kényelmes pozíciót. A nagy kormánykeréknek köszönhetően cirkálószakaszon is jól látható a génua első éle. A direkt kormány egyébként is élvezetes hajóvezetést enged. A rúdkormányhoz hasonlóan finom mozdulatokkal lehet venni a hullámokat.
A nagyvitorlát a két hátsó csörlővel lehet gyorsan és könnyen állítani. Jobb megoldás, mint a csigasor. Könnyebb behúzni, és gyorsabban, biztonságosabban lehet ráengedni.
A csörlő elé egy fallstoppert szereltek, erre spinnaker alatt van szükség. Ilyenkor a spibehúzó kerül a csörlőre, hiszen a nagyvitorlát bő szélben rásegítés nélkül is be lehet húzni. Ha nem, akkor rendszerint a spinnaker sem kerül elő. A bemutatóhajónak - a génuabetekerő kivételével - minden szerelvénye versenykialakítású.
Van ennek a hajónak egy egyszerűbben szerelt változata is. Abba a felszereltségbe két pár csörlő és stopperrel állítható, rövidebb génuasínek tartoznak.
Egyedül kellett a hajóval vitorláznom, és mire kiértünk a nyílt vízre, jó 10-12 csomós szél kerekedett
A 40.7-es éppen elbírta teljes taklival ezt az erősséget, kissé aggódtam, hogyan fogok manőverezni, de a hajó anynyira kiegyensúlyozottan viselkedett, hogy az autópilot könnyedén elkormányozta helyettem, míg a vitorlákat állítottam. A kezdeti ismerkedés után jutott idő figyelmet fordítani a sebességre is. Ebben a szélben könnyedén cirkáltunk negyven fokra, éppen hétcsomós sebességgel. Negyvenöt fokra leesve, kicsit megfuttatva a hajót, fél csomóval emelkedett a sebességünk. Teljes versenyszemélyzettel - tizenegy fő - nyilván gyorsabb a hajó.
A fordulók után a génua behúzása és a leekocsi átállítása volt a feladatom.
A cockpit kialakítását nem szólóvitorlázásra tervezték, de kimászva a kormány mögül, kényelmes és nagyon okosan kitalált munkatérbe jut az ember.
Versenyre, hogy több tér legyen, nem viszi magával a hajó a cockpit tárolódobozait, így lényegesen növekszik a munkatér, és nagyon jó szögben lehet odatérdelni a csörlők mellé.
Minden kötél pontosan a csörlő alsó részéhez érkezik a terelőcsigából, így minimális az alászorulási hajlama. A csörlők megválasztásánál is a jó tapadás és a könnyű súly volt a fő szempont, és nem a kötelek kímélése. Ez látszott is a köteleken az idény végén. Persze a gyors manőverezésnek ára van. A fedélzet kialakításánál is a gyors és biztos közlekedés volt a rendezőelv. Széles, jól tapadó járófelületeken lehet közlekedni. Amellett a fedélzet kialakításánál figyelembe vették, hogy a legénység a vitorlázóidő nagy részét a kétsoros korlátnak dőlve tölti.
A Beneteau First 40.7-es egy igazi cruiser versenyhajó, amely túrázásra is kiválóan alkalmas. Aki tengeren kívánja használni, választhatja a széria 1,90-es kiel helyett a könnyebb és gyorsabb, 2,40 méter merülésű kielt is. Magas versenyvitorlázatával kiválóan használható a Balaton gyenge széljárásaiban. A tervezők gondot fordítottak arra is, hogy a hajó belső terei versenyhajóktól szokatlan, teljes értékű kényelmet nyújtsanak. A cseresznyefa bútorzat és a lakóterek minőségi berendezése kényelmes szállást nyújt hosszú túrák, versenyek alkalmával.

Litkey Farkas

Technikai adatok
Tervezte: Bruce Farr
Hossza: 11,99 m
Szélessége: 3,75 m
Merülése: 1,90/2,40 m
Tőkesúly: 2700 kg
Teljes súlya: 6900 kg
Nagyvitorla: 47 m2
Génua: 51 m2
Spinnaker: 111 m2
Üzemanyagtartály: 130 l
Víztartály: 320 l

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink