Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk
55. Hajó Magazin,
2000. február

A középdöntő
Louis Vuitton Kupa
Nem tölthették féktelen mulatozással a szilveszteréjszakát a Louis Vuitton Kupa középöntojébe jutott hat csapat tagjai, hiszen a versenyek már január 2-án elkezdodtek, és a rövid felkészülési ido minden jól felhasznált pillanata növelhette esélyeiket a továbbjutásra. Hat szindikátus hajói maradtak állva az elodöntok után. Közülük a két legjobb mérkozik meg a döntoben, hogy eldoljön, melyikük vívhat az új-zélandi védokkel a világ legértékesebb vitorlástrófeájáért, az America's Cupért.

A földkerülő
Palatinus Tibor
Palatinus Tibor lehet a harmadik magyar vitorlázó, aki egyedül megkerüli a földet. A huszonkilenc éves sportember 44 lábas Nautic Racer típusú hajójával 1999 oszén már elindult egyszer a 240 naposra tervezett chichesteri, világ körüli, szólóvitorlás útjára. Az eredeti terv szerint a szilveszter éjszakát valahol a déli féltekén, az ottani nyár kellos középén, Ausztrália és Új-Zéland között kellett volna vitorlázva eltöltenie. Hogy ez miért csúszott el idoben? Az okok műszaki és anyagi eredetűek. Nos, végre most elindult Palatinus Tibor. E cikk megjelenésekor pedig már Gibraltáron túl, valószínűleg az Atlanti-óceánon emelgetik az óceán hullámai LB Knauf nevű hajóját, amelyrol érdemes néhány szót ejteni.

1928 és 1936
Magyar vitorlázók az olimpiákon 1.
Az amszterdami olimpia volt az elso az olimpiák sorában, ahol magyar vitorlázók is részt vettek. 1932-ben a nagy távolságok miatt nem utazott magyar hajó Los Angelesbe, de 1936-ban ismét volt magyar induló a kieli versenyeken. A következo sorozatban a korabeli sajtó, illetve a résztvevok emlékezete alapján elevenítjük fel az olimpiai válogatók és versenyek hangulatát.

Eszes Tamás
Olimpiai reménységeink
A XXVI. nyári ötkarikás játékok utolsó kvalifikációs versenyei az év elso felében lezajlanak. A magyar vitorlásválogatott soraiban egyre szűkül az olimpiai kvalifikációra eséllyel pályázók köre. Az egyik legbiztatóbb esélyekkel készülo magyar vitorlázó a Laser osztály hazai egyeduralkodója, Eszes Tamás. Feszített programjáról, anyagi, technikai hátterérol faggatta ot Tímár Péter a következo beszélgetésben.

VVSI
Vitorlásklubok
A Balatonon működő Meteor Vitorlás Klub égisze alatt 1957 őszén megalakult a Velencei-tavi Vitorlásszakosztály. Teljes egészében amatőr alapon, társadalmi munkával próbáltak talpon, illetve vízen maradni, mert anyaegyesületüktől az erkölcsi támogatáson túl semmiféle segítségre nem számíthattak. 1958-ban aztán a Meteor Vitorlás Klub meg is szűnt, beolvadt a budapesti Vörös Meteor egyesületébe.

Bénéteau 411 Oceanis
Hajóbemutató
A híres francia tervezoiroda, a Groupe Finot mérnökei három belso kialakítást készítettek a hajóhoz. A ketto-, három-, illetve négykabinos kivitel közül egyaránt talál megfelelot az, aki hosszú tengeri túrákat szeretne vitorlázni szűk családi körben, de még a sok fekvohelyet igénylo chartercég is.

Tovább...

Piaci szemle
Árak, szolgáltatások
Sokszor felmerül a kérdés, mennyibe kerül egy-egy hajótípus. Az ár meghatározása elott az eladónak meg kell ismernie a vevo igényeit és lehetoségeit, hogy a neki legjobban megfelelo csomagot állítsa össze a kínálatból. A tájékozódás elemi érdeke a vásárlónak. Mit érdemes kérdezni, milyen szolgáltatások közül lehet választani? Ezekre a kérdésekre igyekszünk válaszolni az egyik legjelentosebb hazai gyártó és forgalmazó példájával.

470-es
Osztálytörténet
A 470 cm hosszú, kétszemélyes, spinnakerrel, trapézzal ellátott versenyhajót a francia André Cornu tervezte 1963-ban. A különbözo korú, nemű, 60-70 kg testsúlyú versenyzok számára egyaránt ideális versenyzést biztosító típus hamar népszerű lett, 1969-ben nemzetközi, 1972-ben olimpiai státust kapott. Jelenleg 65 országban több mint 40 ezer egység versenyez.

Navalia Schooner
Hajóbemutató
A Navalia hajóépíto műhelyrol legutóbb a 39. számban írtunk, az új 30-as Regina bemutatása alkalmából. Ennek a típusnak a sikerességét látszanak igazolni a Regina 30-asok idei évben elért szép verseny és üzleti eredményei. A jó szereplés egyik fontos tényezoje az elodjeként említheto, azonos osztályban szereplo Reginák aktív és összetartó osztályában versenyzo hajók nagy létszáma.
Most a cég újabb oldaláról mutatkozik be. A Navalia híres arról, hogy elvállal olyan munkákat is, amelyekbol biztosan nem lesz nagy sorozat. Az egyedi hajók építése mindig többe kerül a megrendelonek, mint a szériahajó, s természetesen a minoségi elvárások is magasabbak ebben az esetben. A Navalia a szakmának ezen igényes, magas szakmai színvonalat kívánó területén mutatkozik be új hajójával.

Tovább...

Túravitorlázás
A tengeri túrázás alapfogalmai 4.
Jelen dolgozattal sorozatunk végére értünk. Reméljük, e rövid áttekintés segít elindulni a tenger felé vezeto úton, és egyre többen ismerik meg ezt a csodálatos világot. A hajózás legszebb pillanatai azok, amikor jó szélben vitorlázni tudunk. A vitorlázás összetett feladat, és ebben a matrózoknak is segíteniük kell. Vitorlázáskor a matrózoknak alapvetoen a vitorlák állítását szolgáló köteleket kell kezelniük.

Hajóháló
Új szolgáltatások hajótulajdonosoknak
Hajóját otthonról is teljes kontroll alatt tarthatja az interneten és a GSM-en keresztül a PilotFish nevű informatikai cég és a - hajónavigációs műszerek és kompaszok gyártásáról ismert - Silva Marine új rendszerének segítségével. A két svéd cég teljesen új információs szolgáltatást fejlesztett ki az internet, a GSM-hálózat és a hajó saját navigációs rendszerének kombinálásával. Egy gombnyomás a számítógép billentyűzetén elegendo ahhoz, hogy letöltsük és hajónk navigációs rendszerének kijelzojén megjelenítsük tervezett útvonalunk legfrissebb idojárási körülményeit. Távollétében pedig mobilkészülékén vagy a hajó saját weboldalán keresztül ellenorizheti kikötoben álló hajójának állapotát.

Csak egy intés
Tengerre magyar
1972. július 30-án az S.Y. Flying Swissen Agha Khan csodás kikötojébol, Porto Cervóból (Costa Smeralda), Szardíniából Fiumicino felé hajóztunk, amely az olasz szárazföldön fekszik, és Róma tengeri kikötojének számít. Pontosan 11 óra 42 perc óta vagyunk úton, amikor gyakorlott tengerészszemeim kb. egy vonásra a backbordon elöl egy icipici valamit - egy árbocot észlelt.

Új-Kydónia
Faun
Eredetileg nem terveztünk többet, mint egy szigetkerülést Lesvos körül, de Fortuna kegyes volt hozzánk. Eljött aztán annak is az ideje, hogy körbehajózzuk a szigetet Nórával. Élményeink legfobb színtere, a keleti part csaknem ismeretlen maradt volna elottünk, ha a pilotkönyvünkre hagyatkozunk. Molivos után úgy találtuk volna, hogy nem terem számunkra babér Lesvos keleti oldalán, s hamarosan búcsút mondtunk volna a szigetnek. Skala Mistegnon és Panagiuda kikötoje szezonban zsúfolásig tele nyaralók motorcsónakjaival. A fováros, Mitilini belépokiköto, ugyanúgy kerülendo vékony pénztárcával, mint Molivos és Plomari. De a hiányzó láncszemeket kipótolták a halászok, s így az óramutató járásával ellentétes irányban megkerültük Lesvost.

A mi Adriánk 2.
Bractól Bisevóig
Legutóbbi számunkban a szárazföld látnivalóival ismerkedhettünk meg Primosten és Split között járva. Most Splitbol déli irányba indulva elhagyjuk a szárazföldet, és Közép-Dalmácia szigetei felé veszszük az irányt.

Motorcsónak
1999: Ez történt a Formula-1-ben
Mihaldinecz harmadik lett Abu-Dzabiban
Szenzációs eredményt ért el a motorcsónak Formula-1-es világbajnokság idei zárófutamán Mihaldinecz Rudolf. A Dunaferr EMA-Power versenyzője a harmadik helyen ért célba, ezzel F-1-es pályafutása eddigi legjobb eredményét könyvelhette el.

Ismét a motorokról
Karbantartás
A hajók tulajdonosai számára a biztonság fogalma egyet jelent az üzemzavar nélküli, örömteli hajózással. A hajó - annak motorjával együtt - technikai sporteszköz, ezért az üzemzavarmentes működtetés a műszaki eszközökre általánosan jellemző követelmények teljesítését feltételezi: kellő körültekintéssel kell eljárni a hajómotorok vásárlása, karbantartása és ápolása, valamint kezelése terén.

Növekvő népszerűség
Class 1 világbajnokság
1998 végén Richard Ridout vette át az Offshore Sport Promotion cég vezetését, így a Class 1 világbajnokság fo szervezojévé vált. Lelkesedéssel, friss ötletekkel kezdett a munkához, és hat hónappal késobb egy, a korábbiaknál is színvonalasabb, világszerte nagy figyelemmel kísért versenysorozat kezdodhetett meg.

Ifj. Frőhlich József
Sporttörténet
Már 1975-ben beállította az S-850-es kategória gyorsasági világcsúcsát, és a mai napig is világcsúcsot tart az S-750-es kategóriában. 1972-tol, versenyzoi pályafutása kezdetétol 1987-ben bekövetkezett haláláig több mint százötvenszer végzett dobogós helyen, ebbol legalább százharminc versenyen állhatott fel a dobogó csúcsára, tizenhétszeres magyar bajnok. 1985-ben világbajnoki bronzérmes, 1986-ban Európa-bajnoki ezüstérmes. Az 1988-as szezonra Formula-1-es tervei voltak, de ezt már nem érhette meg. A jugoszláviai Krk-sziget partjainál a megnyert verseny után halálos balesetet szenvedett.

Szörf
Elméleti alapok
A sikló deszkán fellépő fizikai erők
Napjainkban, amikor a legtöbb szörfös funboarddal szörfözik, a vitorlák és a szörftestek tervezésénél legfobb szempont a minél korábbi siklás. A szörfös, amikor eszeveszett száguldásba kezd, mit sem gondol arra, hogy milyen fizikai folyamatok mennek végbe a talpa alatt. Ám a tervezok pontosan ismerik e fizikai erok hatását, és egyre jobb formájú deszkákat terveznek, hogy szörfünk minél gyorsabban repítsen a víz felszínén.

Beaufort skála
A szélerő meghatározása
Ma már a meteorológusok ritkán használják a Beaufort-skálát. Manapság inkább szélsebességet mérünk, meglehetosen pontos eszközökkel. Ennek ellenére a hagyományos szélerosség skála még ma is hasznos - foleg vitorlázók és szörfösök körében -, ha nagy terület felett akarjuk a szél jellegét megbecsülni. Akkor is szokás használni, mikor nem áll rendelkezésre méro műszer. A tapasztalatok alapján összeállított Beaufort-skála arra is alkalmas, hogy leírjuk a különbözo szélero szárazföldi és tengeri tárgyakra kifejtett hatását.

 

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink