Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk
56. Hajó Magazin,
2000. március

Esély Európának
Louis Vuitton Kupa - döntő
Január végén döntőjéhez érkezett az America's Cup elhódítására vágyó kihívó hajók versenye, a Louis Vuitton Kupa. A tavaly október óta zajló sorozat alig hagyott pihenőidőt a tizenegy szindikátus közül állva maradt két legjobb, az AmericaOne és a Prada csapatának.

America's Cup 2000
Elkezdődött
Közel öt év várakozás után ismét elérkeztünk a vitorlásversenyzés egyik csúcsát jelentő eseményhez. Hivatalosan 2000. február 19-én kezdődött az öt győzelemig tartó America's Cup páros verseny a védő új-zélandi Black Magic és a kihívó olasz Luna Rossa között.

Amatőr rádiózás
Kapcsolat a tengerrel
A múlt század végén Maxwell angol fizikus elektromágneses hullámok létezéséről szóló elméletét H. Hertz német fizikus a gyakorlatban is igazolta kisebb - néhány méteres - távolságok drót nélküli áthidalásával. Kevéssel később Hertz tanításai nyomán egy olasz diák elszánt s végül sikeres kísérletezésbe kezdett. 1896-ban néhány száz méternyire, majd Angliába költözése után 1902-ben a tengerpartról Amerikába "szikratávírózott". Ez a lelkes fiatalember Marconi volt.

1960 és 1964
Magyarok az olimpiákon 2.
Az 1960-as római olimpián huszonnégy év után ismét részt vesznek magyar vitorlázók, mégpedig három osztályban. A nálunk is nagy hagyományokkal rendelkező Csillaghajóban, a harmadik olimpiájára készülő Finn osztályban - amelynek első magyar bajnokságát 1957-ben rendezték - és az először az olimpián szereplő Repülő Hollandiban. 1964-ben Tokióban a nagy távolságok miatt a várakozások és ígéretek ellenére csak Fináczy György indult Finn osztályban, mert számukra nem kellett hajót szállítani, így egy repülőjegy költségén el lehetett juttatni a versenyzőt.

Bénétteau 361
Hajóbemutató
A Beneteau-hajókat bemutató sorozatunkban egy, a Balatonra optimális méretű, szépen kidolgozott, kényelmes luxushajóhoz érkeztünk. Az Oceanis Clipper sorozat 361-es típusjelzésű yachtja természetesen a tengereken is megállja a helyét, hiszen a CE besorolás szerint az A minősítést kapta. Ennek a típusnak a centrál cockpitos kivitelét 1997-ben a huszonhetedik számunkban mutattuk be.

Tovább...

Korcula-Dubrovnik
A mi Adriánk 3.
Közép-Dalmácia szigetei után utunk délkeleti irányban folytatódik, így ez alkalommal a horvát tengerpart legdélibb részével ismerkedhetünk meg. Első állomásunk az Adria egyik leghíresebb szigete, Marco Polo állítólagos szülőhelye, a Korcula-sziget.

Balatonfüred

Túracélpontok
Most induló sorozatunkban szeretnénk bemutatni azokat a balatoni tájakat, településeket, ahol érdemes elidőznünk egy-egy túra alkalmából. Természetesen mi sem ismerjük kedves tavunk minden zugát, szépségét, ezért arra kérjük kedves olvasóinkat, osszák meg velünk a témához kapcsolódó élményeiket, mutassuk be közösen a Balaton és környéke kultúrtörténeti emlékeit, jellegzetes tájait.

Tovább...

Hajófestékek
Technika
Közeledik a tavasz és vele a hajó körüli munkák ideje. Fel kell mérni a hajó állapotát, meg kell vásárolni a festékeket. Hogy milyet, arra vonatkozóan nem kívánunk tanácsot adni, hiszen ha csupán az algagátlót tekintjük is, láthatjuk, hogy minden kikötőnek eltérő a vízminősége, továbbá más és más algagátlót kíván egy hajó a szerint is, hogy hetente versenyez-e, vagy csak egy-egy túra alkalmából hagyja el a kikötőt. A legtöbb esetben azonban nem a festék minőségével van gond, hanem a szakszerűtlen alkalmazás miatt nem tudja kifejteni áldásos hatását.

Új Pata Finn
Technikai forradalom
Az 1992-es barcelonai olimpia után nagy nyomás nehezedett a Finn osztályra, és csak rendkívül ügyesen felépített lobbijának köszönheti, hogy megtarthatta státusát az olimpiai osztályok között. A legfőbb érv az osztály ellen az volt, hogy a jó szerepléshez legalább nyolcvanöt kiló súlyúnak kell lennie a versenyzőnek. Az osztály vezérkara úgy ítélte meg, hogy korszerűbb anyagok alkalmazását kell engedélyezni a Finnben, ha versenyben akar maradni a kihívó osztályokkal szemben. 1993-ban jóváhagyták a karbonerősítésű árbocok használatát. Ezzel a hajó súlya is csökkent négy kilóval - a karbonárboc minimális súlya nyolc kiló, az alumíniumé tizenkettő volt -, valamint felszabadították az árboctalp helyét.

A sebesség bűvöletében
DN-versenyek
Hosszú évek után tavaly rendeztek ismét jégszánversenyt a Balatonon. Idén januárban már hat versenyt is futottak a jégszánosok, hármat a Balatonon, hármat a Velencei-tavon. A hatból ötöt Stubits János DN-je nyert - kettőt a tulajdonos, hármat pedig Dávid fia kormányzásával -, ám a bajnokságon a szán nem indult, így váratlan lehetőséget kihasználva Fináczy György szerezte meg az aranyérmet. Hogy mitől gyors egy szán, azt Stubits János mondja el a Hajó magazin olvasóinak.

Még mindig TBS
Új hajósszezon
A leghajósabb cipő, amit valaha megalkottak. már nem csak a hajósok szeretik. A TBS tengervízálló, bőr hajóscipők világsikere abban rejlik, hogy a fejlesztők szorosan együttműködnek a legsikeresebb óceáni vitorlázókkal. Így a TBS a Vendée Globe nonstop földkerülő versenyek kezdete óta támogatóként is részt vesz az óceáni hajósok sikereiben. Mágikus "W" modelljei, a profi versenyhajós-, jet-ski-, motorcsónak- és rafting-, neoprén felsőrészű, kaucsuktalpú cipők elnyerték az 1999-es Amszterdami Hajósfelszerelések és Öltözékek Világkiállításának fődíját.

Hajdú Balázs
Olimpiai reménységeink
A sydneyi olimpiai részvételre esélyes vitorlásversenyzőink bemutatása sorában most a Finn dingiben kvalifikációs versenyek előtt álló Hajdú Balázs felkészülésének állomásait járjuk végig, s taglaljuk kijutási esélyeit, reményeit, immár csupán hat hónappal az ötkarikás játékok nyitánya előtt. Hajdú, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Jogi Karának negyedéves hallgatója tulajdonképpen a négyéves olimpiai ciklus második felében végezte, végzi a koncentrált felkészülés döntő részét.

Motorcsónak
Boot Düsseldorf 2000
Kövesd az álmaidat
Amit ígértek a rendezők, azt meg is valósították: valóban szinte álomszerű kínálattal, sokszor mesébe illő árakkal találkozhattak a vásárlátogatók Európa legnagyobb hajókiállításán, Düsseldorfban. Mint mindig, a hatalmas kínálat mellett ezúttal is a színvonalas megjelenés volt a jellemző.

Speciális kínálat
A felfújható motorcsónakok szerelvényei
Egyre több honfitársunk hajózik kisebb-nagyobb felfújható csónakkal: ki a kis helyigény és a könnyű szállítás, ki az utolérhetetlen stabilitás, ki a több légkamra nyújtotta biztonság, a nagy teherbírás vagy a búvárkodáshoz és munkavégzéshez nyújtotta egyéb előnyök miatt. Az új gyári csónakok általában tartalmazzák a nélkülözhetetlen felszereléseket: evezőt, pumpát, javítókészletet, esetleg ülőpadot, tárolózsákot stb. De mi van akkor, ha kell még egy kikötőszem, fogantyú, ülés? Mert a szokványos szerelvényeket nem lehet felcsavarozni.

Utánfutó
Pallás-műhely
A Pallás név ma is fogalom a hajóstársadalomban. Évtizedeken keresztül nem készült sem vitorlás, sem motoros hajó az országban, amelyen ne lett volna az alsórákosi műhelyben készült alkatrész. 1965 óta folyik hajóalkatrészek készítése az Öv utcai műhelyben. Sajnos Gyula bácsi már nincs köztünk, de a műhely tovább dolgozik ifjabb Pallás Gyula vezetésével. A hajószerelvények beszerzése ma már jól megoldott a külföldi cégeket képviselő hazai boltokban, így a Pallás-műhelyben készült, kis szériában előállított veretekre egyre kisebb a kereslet. Megmaradt azonban az egyedi termékek gyártása, valamint az utóbbi időben hajóutánfutók készítése. A harmincöt éves szakmai tapasztalat és a kiváló minőségű alkatrészek felhasználásának eredményeként kiváló minőségű utánfutók kerülnek ki a műhelyből.

Szörf
Ilyen még nem volt
Szörfverseny a Fradi-pályán
Gondolták volna, hogy egyszer majd nem a "B" közép "Fradika, fradika" vagy a "Zöld sasok, szárnyaljatok!" harsogását visszhangozzák az Üllői úti lelátók, hanem szélgépek dübörgésére félszárnyú pillangók egy futballpályányi medencében róják a majd köröket? Hogy nem Lisztes és Albert, hanem Dunkerbeck és Nik Baker lesznek a sztárok? Hogy a szurkolók esernyőcselek és bombagólok helyett hatalmas szaltóugrásokért rajonganak? Igen, itt Budapesten, az Üllői úti Fradi-pályán rendezik meg a profi szörfösök Világkupa-futamát a Nokia Hungary 2000 Nagydíjért.

Készüljünk a nyárra
Erőfejlesztés (nem csak) szörfösöknek I.
A szabadban űzhető sportok kedvelői általában idegenkednek a "konditerem" hangulatától, a hideg vasak "céltalan" emelgetésétől. Ez alól sem a szörfösök, sem a vitorlázók nem kivételek. Gyakran még válogatott szinten is örülni kell, ha rendszeres állóképességi és kondicionális felkészülést végeznek a versenyzők, még ha megfelelő szakértelem, tapasztalat és orvosi háttér nélkül is. Kétrészes írásunkban elsősorban a szörfözés és a vitorlázás hódolóinak szeretnénk segítségükre lenni abban, hogy még nagyobb örömüket leljék kedvtelésükben, és csökkentsék az esélyét az elkerülhető baleseteknek, sérüléseknek. A Hajó Magazint az Arena Fitness látta vendégül a Duna Plazában, ahol Pártos György többszörös magyar és amerikai bajnok szörfversenyző osztotta meg velünk sokéves felkészülési tapasztalatait.

 

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink