Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk
58. Hajó Magazin,
2000. május

Rangadók
Olimpikonok az America's Cupon
Mint minden sportembernek, a vitorlásversenyzőknek is álmaik középpontjában áll a vágy, hogy részt vehessenek a sportolók csúcstalálkozóján, az ötkarikás játékokon. E cél elérésért hajlandók is minden áldozatot meghozni, éveken át keményen készülni, hogy tudásukat olyan szintre fejleszszék, amellyel eséllyel indulhatnak az olimpián, a legjobbak vetélkedésében is. Aki pedig ott is kitűnik, az olyan színvonalat képvisel, hogy bizton megállja helyét a legrangosabb tengeri, profeszszionális regattákon is. Márpedig ezeken egyre növekvő számban vesznek részt az olimpiákon sikeresen szerepelt volt kishajós versenyzők. Ez a tendencia jellemző a világ leghíresebb, a vitorlásversenyzés csúcsának tekintett America's Cupon is.

Eszes Tamás
Harmadik kvótaszerzőnk
A magyar vitorlássportnak nem kell szégyenkeznie, bizonyos baljós várakozások ellenére is egyre gyarapodik a Sydneyben rajthoz álló csapat létszáma. A Mistralban versenyző szörfös Gádorfalvi testvérek olimpiai kvótaszerzése után március végén a mexikói Cancúnban rendezett Laser világbajnokságon Eszes Tamás is kivívta az osztály olimpiai indulási jogát. Legutóbb januárban számoltunk be a Laser hajóosztály hazai egyeduralkodójának reményeiről, akkor még megannyi kérdőjellel. Mára a sydneyi repülőjegy biztos birtokosa már sokkal magabiztosabb.

1976 és 1980
Magyarok az olimpiákon
Az 1972-es müncheni olimpia után törölték a Csillaghajót az olimpiai osztályok sorából. Ez a döntés komoly sokként érte a sportág hazai vezetését, mert nemcsak a Csillaghajó osztály visszaminősítését vonta maga után, hanem a szintén veszélyeztetettnek ítélt Repülő hollandi jövőjét is kétségessé tette. A támogatott hajóosztály ezután a Montrealban először szereplő 470-es és a Finn lett. 1980-ra a Sztár rehabilitálásával komoly felkészülés folyt mind a négy osztályban. Ez a munka a Detre testvérek révén meghozta a sportág mindmáig egyetlen olimpiai érmét.

Közép- és felsőfokon
Hajóépítő-képzés
1981-ben Siófokon megszűnt hajó- és csónaképítő-képzést 1997-ben Keszthelyen indították újra. Az iskola vezetői egy világbanki programhoz kapcsolódva az idei évtől megkezdik a közép- és felsőfokú képzést. A magasabb szintű oktatás beindításának alapvető feltétele új tanrend kidolgozása és elfogadtatása. Ez a munka jelenleg is folyik Baka Attila szakmai vezető és Végh László műszaki igazgatóhelyettes vezetésével.

Nautik GM
Piaci szemle
A Nautik GM hírnevét az ötvenes balatoni cirkálók műanyaggyártó szerszámának megépítésével és új ötvenesek készítésével alapozta meg. A cég vezetője, Soponyai Géza azonban nem elégedett meg ennyivel, új utakat, új kapcsolatokat keresett. Mindig gyorsabb, jobb hajót akart építeni olyan emberek számára, akik valami különlegesre vágynak. Az új irányzat első hajója egy trimarán volt, amelyet a jól ismert Quadriga, majd a Quadriga SL követett.

Szükség lesz rá
A hajók CE minősítése
Közel az európai uniós csatlakozáshoz nem árt tisztában lennünk a kedvtelési célú hajókra vonatkozó azon előírásokkal, amelyek EU-tagországként nagy valószínűséggel ránk is vonatkoznak majd. Az alábbiakban a CE minősítéssel kapcsolatos kérdéseket foglaljuk össze.

Vakációs táborok
Mit kell tudni a vitorlásiskolákról?
Évről évre egyre nagyobb igény mutatkozik a vitorlázás oktatására. A képzést igénylők mind korosztályukban, mind a kívánt tananyagot illető elvárásaikban nagyban eltérnek egymástól. Soron következő írásunkban megpróbálunk áttekintést nyújtani a hazai vizeinken folyó szezonális vitorlásoktatásról.

Siófok
Túracélpontok
Az egyik legismertebb magyar zeneszerző, Kálmán Imre 1882-ben Siófokon született. A város fürdőhellyé válása a komponista születését megelőző évtizedekben kezdődött. A legjelentősebb esemény ebben a folyamatban az, hogy 1861-ben elérte a várost a Budapest-Fiume vasútvonal. Két évre rá elkészült a vasútállomás, így egyre többen ismerték meg Siófok tópartját és selymes fövenyét. A lakosság ebben az időben földműveléssel, állattenyésztéssel és kereskedelemmel foglalkozott. A vasút felcsillantotta a reményt egy új életforma, a fürdővárosi lét esélyére. Méltán mondhatta Eötvös Károly: "Minden jel oda mutat, hogy Siófok a jövőnek kegyeltje."

Tovább...

Navalia Schooner
Hajóbemutató
1660-ban a holland állam királyi pompával felszerelt yachtot ajándékozott II. Károly angol királynak, aki a Wight-szigetek körül megrendezte az első nagyszabású vitorlásversenyt. Több mint ötven év múlva Amerikában megjelenik egy később igen elterjedt vitorlázat, a schooner. Az elsőt 1717-ben építették a Massachussetts állambeli Goucesterben. 1851-ben aztán Georg Seers amerikai hajótervező megépítette America nevű, schooner vitorlázatú versenyyachtját, és kihívta az angol versenyvitorlázókat. Az America nagy fölénnyel nyerte a II. Károly által alapított verseny híres trófeáját, az Isle of Wight Cupot. Ez a kupa lett az America's Cup, amelynek megszerzéséért ma is dollármilliókat költenek, és birtoklása a legnagyobb dicsőség, amit vitorlázó elérhet.

Tovább...

Újjáépülő kikötő
A Club Aliga kitárja kapuit
A Club Aliga karnyújtásnyira a fővárostól, a Balaton keleti kapujában, negyvenhét hektáros, arborétum jellegű ősparkjával, szállodáival, villa-apartmanjaival, másfél kilométeres vízparttal, stranddal és kikötővel áll vendégei rendelkezésére. Az aligai kikötő az ötvenes évek elején épült, mólóit a jellegzetes balatoni vöröskőből rakták. Biztonságos, tágas, hullámzástól védett kétmólós kikötőnek építették.

Kornatok
A mi Adriánk V.
A Kornat-sziget mellett további hét nagyobb, 109 kisebb sziget és harminc sziklazátony alkotja a Kornatok Nemzeti Parkot, amely Közép-Adria egyik nevezetessége. Olyan látnivaló, amelyet az erre hajózó embernek nem szabad elmulasztania. Megérdemli tehát, hogy külön fejezetet szenteljünk neki.

Milyent, mikor, mi célra
Akkumulátorok
Alábbi írásunkat egy háromrészes sorozat első témakörének szánjuk, amelyben - és a továbbiakban is - részletesen foglalkozunk azokkal a fontos energiaellátási problémákkal, amelyekkel a hajósok kénytelenek szembenézni. A hajósszezon nyitányakor a nem eléggé gondos hajóskapitányoknak bizony sokféle problémával kell szembesülniük. Így például gyakran nem kis megdöbbenést okoz, hogy a hajómotor egyáltalán nem, vagy nem úgy indul, ahogy kellene, illetve a fogyasztók nagyon hamar lemerítik az akkumulátort. Vegyük hát sorra azokat a legfontosabb kérdéseket, amelyekről feltétlenül szólnunk kell.

Khios
Faun
Ahol a kopár hegyek szelíd dombokba mennek át, ott kezdődnek a masztikaültetvények. Gyantája mint afrodiákum nagy becsben állt a magas Portánál. Ezért a sziget bizonyos kiváltságokat élvezett a török uralom alatt. Amikor a "hálátlan" Khios 1822-ben csatlakozott a görög szabadságharchoz, kegyetlen bosszút álltak a törökök. Khios, Homérosz hazája csak 1912-ben vált Görögország részévé.

Halsey Italia
Műhelybemutató
Tíz évvel ezelőtt többnyire még csak az Egyesült Államokban ismerték a Halsey márkanevet. Ma már közkedvelt Európa-szerte, így Magyarországon is. Az érdem elsősorban az olaszországi műhelyé. A Balaton egyik híres, klasszikus versenyhajóján, a Talizmán 6R yachton 1992-ben már teljesen elöregedtek a vitorlák, és nem tudtak eredményesen szembeszállni örök ellenfelükkel, a Hungáriával. Különösen a génua vált használhatatlanná. Jómagam versenyzőtársaimmal éppen a Finn dingi világbajnokságára utaztunk Spanyolországba, s klubtársaink kérésére útközben betértünk az akkor még Eiffel Sails néven működő vitorlakészítő műhelybe, signor Umberto Righihez.

Motorcsónak
Hajómalmok I.
Vízszint szabályozás előtt
A vízjoghoz a középkortól kezdve fontos gazdasági érdekek fűződtek. A halászati jog, a rév- és vámjog, valamint a XIII. századtól kezdve a malomállítás joga jelentős jövedelmet biztosított a vízparttal rendelkezőknek, legyenek azok egyházi vagy világi birtokosok. A laza, homokos, kavicsos helyeken, ahol a folyó gyakran változtatja medrét, helyhez kötött vízimalmokat nem lehetett telepíteni. Ilyen helyeken olyan malmokat alkalmaztak, amelyek őrlőberendezéseit is a vízre telepítették, így munkájukat nem akadályozta a meder vagy a vízszint változása. A XIII. századra Európa-szerte elterjedtek a hajómalmok. Ha másra nem is, gondoljunk csak az olasz Bacchelli: Malom a Pó vizén című híres regényére.

Nidelv 320 az Adrián
Rövid bemutató
A skandináv motoros yachtokat kimagasló minőség és aránylag magas ár jellemzi. Finom részletek, apró díszek emelik az átlag fölé a Nidelv 320-as cruisert is. A hajó megjelenését meghatározza a fa-, a bőr- és a műanyag elemek esztétikus elrendezése.

Tovább...

Budapest Boat Show
Hajókiállítás
A kilencedik budapesti hajókiállítás különösebb meglepetések nélkül zajlott le. Az idén is domináltak a motor- és motoroshajó-kereskedők. Kevés vitorlás hajóval találkozhattunk, számos neves gyártó nem jelent meg. A Style Jacht, a Pannon Yacht és a Vega Yacht mutatott be hazai készítésű vitorlás nagyhajót a pavilonban.

Formula-versenyek
Dunaújvárosban kezdődik az idény
Újra megkezdődött a vizesidény: a motorcsónaksport háza táján is beindult az élet. A sportág királykategóriájában, a Formula-1-ben április utolsó hétvégéjén rendezték az első futamot. A géposztályban ebben a szezonban is Mihaldinecz Rudolf versenyez egyedüli magyarként. A motorcsónakokat szerető közönségnek nem is kell sokat várnia rá, május 20-án és 21-én a magyar fellegvárban, Dunaújvárosban állomásozik a vízi cirkusz. A szokásoknak megfelelően a Formula-3-asok, a hercegkategória résztvevői is ekkor szállnak vízre a Kikötői-öbölben. A sorozat nyitányán a világbajnoki címvédő ifj. Sándor Péter mellett Cserni Béláért és a most géposztályt váltó Havas Attiláért szurkolhat a közönség.

Szörf
Testsúlybeállítás
Erőfejlesztés (nem csak) szörfösöknek III.
Sokakban felmerülhet a kérdés: mit keres a Hajó Magazinban egy testsúlybeállítással foglalkozó írás? Miért nem egy fitneszújságot javaslunk, ha valakit érdekel ez a téma? Az első számú ok az, hogy miután kétrészesnek tervezett sorozatunk elindult, igen nagy volt az érdeklődés olvasóink felől e téma iránt. Ezért úgy döntöttünk, külön részt szentelünk ennek a sokakat érintő kérdésnek. A Hajó Magazin e cikkét az is megkülönbözteti a hasonló témájú publikációktól, hogy mi semmilyen "csodaszert" nem árulunk, még a sorok között sem. S bár lehet, hogy így nem a legkevesebb áldozattal járó módszert mutatjuk be, de a leghatékonyabbat!

Félidőben
Körtvélyesi Miklós mint szörfedző
A Körtvélyesi családban jószerével mindenki szörföző. Miklós tízéves korában ismerkedett meg a sporteszközzel, amikor a papa, Körtvélyesi István már kilenc éve barátkozott e csodálatos kedvteléssel, és a testvérek, Géza és Zsófi is négy éve nyűtték már a vitorlákat. A legifjabb fiú gyorsan felzárkózott az élmezőnyhöz. Többszörös magyar bajnoki címe mellett kétszer szerzett ezüstérmet az egyetemi szörfvilágbajnokságon, s Európa-bajnoki bronzérmet Balatonaligán a Formula-42-ben. A sikeres sportember 24 éves korára a magyar olimpiai csapat edzője.

Spin-out Sport
Szörfboltok
Állok a B.A.H. csomópontnál a pirosban, és nézelődöm. A Budaörsi úton felhúzott szörfvitorlát lobogtat a szél. Tovább kutatok szemeimmel a fák között - hiszen ez egy szörfbolt! Az üzletbe lépve régi jó ismerősök köszöntenek.

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink