Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk
59. Hajó Magazin,
2000. június

470-es Világbajnokság
Goszleth-Szörényi: irány Sydney!
Soha nem rendeztek még a Balatonon olyan rangos vitorlásversenyt, mint amilyen a májusi 470-es világbajnokság volt. Voltak már itt nagy világversenyek, ám most mindenki eljött, aki számít, mert ez a vébé a hajóosztály utolsó lehetősége volt a még kiadó olimpiai rajtjogok megszerzésére. Persze azok is részt vettek, akik már biztosan utaznak Sydneybe. Ôk sem pihenhetnek babérjaikon, formájuk, tudásuk megőrzése érdekében minden alkalmat meg kell ragadniuk, hogy a konkurencia ellen versenyezzenek.

1984 és 1988
Magyarok az olimpiákon
"Csatlakozva a szocialista országok többségének elhatározásához, a magyar sportvezetés is úgy döntött, hogy nem veszünk részt az 1984. évi, Los Angelesben sorra kerülő nyári olimpiai játékokon. Az elhatározás okai ismertek. Az olimpiai játékokon - vezetőink megítélése szerint - a békés körülményeket nem tudják biztosítani, s ez már maga is elég távolmaradásunk indokolására. Persze kár, hogy a magyar vitorlázók nem mennek az olimpiára, de azért nem esünk kétségbe. Lesznek még káros befolyások nélküli versenyek. Ha nem Los Angelesben, akkor másutt" - olvashattuk mindezeket a Vitorlázás 1984. augusztusi számában.

Tapsi Plast
Műhelybemutató
A cég tulajdonosa, a negyvennégy éves Kálóczy Antal tízéves korában kezdte a vitorlázást Keszthelyen. Hajóépítő szeretett volna lenni, de képzés híján műanyagos szakmát szerzett. A Finn osztályban versenyzett és lett válogatott. Már a nyolcvanas évek elején edzőként tevékenykedett Balatonalmádiban, a Veszprémi Volán egyesületénél. 1984 után két év alatt 150 optimisztet épített. 1987-ben az Európai Optimiszt Szövetség alelnökévé választják.

Balaton Maraton
Beharangozó
Harmadik alkalommal rendezi meg a Hajó Magazin a Balaton leghosszabb távú vitorlásversenyét. Az első versenyen tizennégy hajó indult, a másodikon húsz. Reméljük, az idén is növekszik a résztvevők száma. A mezőny augusztus tizenkettedikén rajtol Balatonfüredről, az első hajó befutása legkorábban egy hét múlva várható.

Rutinmunka?
Viharjelzés a Balatonon
A Balatonon 1934. július 8. óta működik a viharjelzés dr. Hille Alfréd repülőezredes-meteorológus kezdeményezésére. A kezdetektől egészen 1988-ig árbocra húzható, piros vesszőkosárral és sárga, illetve piros színű rakétákkal jelezték egy-egy vihar közeledtét. Mára a legmodernebb műholdas rendszerek segítik az előrejelzők munkáját abban, hogy a Balatonon és a Velencei-tavon időben figyelmeztethessék a vízen, a vízben tartózkodókat.

Hagi és Társa
Vitorlásiskolák
A vitorlásiskolákkal foglalkozó sorozatunk első részében a Budapesthez legközelebb eső aligai iskolát mutatjuk be. A következő számokban Kenese felé indulva járjuk majd körbe a Balatont, és reményeink szerint valamennyi vitorlásiskolába betérünk. Örömmel vennénk olyan vitorlásegyesületek jelentkezését, akik szívesen látnák soraikban az ezeken a tanfolyamokon végzett tehetséges fiatalokat.

Dehler 39
Hajóbemutató
Legutóbb a Dehler 33-ast mutattuk be a gyár kínálatából. Akkor azt jósoltuk, hogy a cég szlogenje - a "kényelmes győztesek" - fényesen igazolódik majd a hazai versenyeken is. Azóta ez a típus - a harminchármas osztály verhetetlen sztárja - három bajnoki aranyérmet söpört be. Az 1999-ben piacra került új hajó, a Dehler 39-es is hasonló erényeket csillogtat, mint kisebb testvére. Ez a hajó sem csak igényes kidolgozásával és magas komfortfokozatával igyekszik megnyerni vevőit, hanem valódi vitorlásélményt is nyújt.

Tovább...

Díjkiosztó
Ifjúsági ranglista
Az MVSZ utánpótlás-bizottságának szép gesztusa, hogy minden évben illő keretek között adja át az előző évi ranglista győzteseinek és helyezettjeinek egész éves munkájuk elismerését. Az idei ünnepséget Agárdon rendezték. Az eseményen megjelent Vörös László főtitkár, Lovas József, a bizottság vezetője és Majthényi Szabolcs, az utánpótlás frissen kinevezett szövetségi kapitánya. Az edzők közül jelen volt Eszes Bernadett, Csomai József és Hegedűs Tibor, és természetesen a sikeresen szerepelt versenyzők.

Keszthely
Túracélpontok
A víz felől érkezve a Keszthelyi-hegység lankás vonulatai és a déli part lapos síkja találkozásánál pillanthatjuk meg a több ezer éves múltra visszatekintő települést. A déli part nyugati irányba hajló zöld vonala a Zala folyó torkolatát takarja, csak a magasba ágaskodó nagyfeszültségű vezetékoszlopok utalnak a civilizáció jelenlétére. A víz mint élelem- és megélhetési forrás már a történelem korai századaiban ide vonzotta az embereket.

Tovább...

A Vízballasztról
Technika
A vitorlás versenyhajók fejlesztésének alapvető irányvonala a sebesség növelése. Számos tényező befolyásolja a haladási sebességet, ebből az egyik legfontosabb a visszaállító nyomaték. Ez a hajótest formájából, illetve a tőkesúly által képzett nyomatékból és a legénység súlyából származik. Ezzel tud ellenállni a hajó a vitorlázaton ébredő nyomásának, és így gyorsul fel a hajó. Normális esetben a fent említett három tényező elegendő az átlagos vitorlázóknak, nem így a megszállott versenyzőknek. Hogyan lehet még több szelet fogni a vitorlával? Még nagyobb visszaállító nyomatékkal! Modern versenyhajókon a leggyakrabban három megoldást alkalmaznak e célból: kiálló keretet, mozgatható tőkesúlyt, vízballasztot. A hajó jellege, felhasználási területe nagyban befolyásolja, hogy melyik megoldást választják vagy akár kombinálják is azokat.

Észak-Dalmácia
A mi Adriánk VI.
Dalmácia, melynek elnevezése egykori lakói, a delmata törzs nevét őrizte meg számunkra, Zadartól a Kotori-öbölig terjedő partszegélyt és az előtte húzódó szigeteket foglalja magában. Előző számainkban területének nagy részét már bejártuk, most Zadart és környékét ismerjük meg.

A Hajóakkumulátorok töltéséről
Technikai tanácsadó
Előző számunkban elkezdett, akkumulátorokkal kapcsolatos írásunk második részében vizsgáljuk meg, mi az, amit feltétlenül szükséges, illetve érdemes figyelembe vennünk az akkumulátorok töltésekor.

Új tulajdonos, új célok, új elvárások
Kenese Marina-Port
Új tulajdonosa van a kenesei kikötőnek és a szomszédos szállodának. Lepp Gyula, a részvénytársaság többségi tulajdonosa 1999-ben az Elender cég vezetőjeként mint a Kékszalag főtámogatója vált ismertté a vitorlázók körében. Egyetemi évei alatt szörfépítéssel és azok bérbeadásával foglalkozott nyaranta a Balatonon. Ma assóval versenyez, és szeretne Kenesén komoly vitorláséletet megteremteni.

Motorcsónak
Hajómalmok
Szegadó és karóbér
A "molnár" szavunk az idők folyamán jelentésváltozáson ment át. Századokkal ezelőtt a molnárok fő foglalkozása a malomépítés volt. Régi írott emlékek szerint voltak gátkötő molnárok, bárdos- vagy faragómolnárok. A gátkötő molnárok a különféle malomgátakat: a pallós, őrfás, vízfogó és fenékgátakat, zsilipeket készítették. A malmokat a faragómolnárok építették, akik egy személyben voltak malom- és hídépítők, ácsok és kerékgyártók. Legfontosabb szerszámaik elnevezése, a molnárfejsze, a molnárbárd is eredeti foglalkozásukat igazolja. Csak a XVIII. század második felében különült el a malomépítő és a molnár mesterség. Utóbbiakat malommesternek vagy malomgazdának említik a régi iratok.

Motoros hírek
Zodiac, Yamaha
Motoroshajó-bemutató
Két felfújható motoros hajót és négy motort próbáltunk ki május elején. A báziskikötő az Óbudai-szigeten működő Wiking Marina volt, innen indultunk a rövid bevetésekre. A hajókat a Zodiac magyarországi képviselője, a Maritime Hajósbolt bocsátotta rendelkezésre, a motorokat a Yamaha Motor Hungáriától kaptuk.

Tovább...

Cobalt 190, 253
A Marina Wien kínálatából
A Marina Wienben ősszel megcsodált hajók közül végre vízen is kipróbálhattunk kettőt: a Cobalt márka legkisebb hajóját, a 190-est, és a már kabinnal rendelkező középkategóriás hajót, a 253-ast.

Szörf
Rövidebb a takaró
Balatonszemes
Előtérben a magyar bajnokság és az olimpia
Már megszokhattuk: ha május, akkor az MSZSZ (Magyar Szörfszövetség) sajtótájékoztatója. Az idén azonban elmaradt a szokásos beszámoló. Az ok rendkívül egyszerű: mint megannyi helyen, itt is kevés a pénz. Tehát semmi flanc, a fő cél a Magyar Szörfbajnokság és a Magyar Kupa megrendezése, valamint az olimpiai csapat felkészítése az ötkarikás játékokra.

Szörfboltok
KI akarna a leglassúbb lenni?
A hetvenes évek vége felé egyre több német turista jelent meg a Balaton partján egy furcsa vitorlás szerkezettel, a szörffel. Először csak szájtátva bámulták, aztán mind többen beleszerettek és egy életre eljegyezték magukat ezzel az izgalmas sporteszközzel. Többségük azóta is hűséges maradt az új sporthoz, az "úttörők" némelyike viszont nem csak élvezi a szörfözést, hanem megélhetésükké is vált. Szőnyi Ferenc ezek közé tartozik. Az évtized elején még csak alkalomszerűen árult szörffelszereléseket, majd rövidesen önálló üzletet nyitott Balatonszemesen.

KI akarna a leglassúbb lenni?
Werner Gnigler: a sebesség még mindig izgat
A szörf extázisáért a sebesség iránti vágy igen sokat tett. Az egyre gyorsabb szörfök magukkal ragadták a hétköznapi szörföst is. Tavaly a Velencei-tavon megrendezett sebességi verseny győztese, Pártos György 54 km/ó sebességgel száguldott, de a profik már rég túlszárnyalták a 80 km-t is. Szóval a sebesség még akkor sem ódivatú, ha mostanság a manőver a divat. Mindenki eufóriás lesz, amikor valóban gyorsan repül a vízen. Az ember alapvető természetéből adódik, hogy másokkal öszszeméri önmagát. És tényleg: ki akar a leglassúbb lenni? Így gondolja ezt Werner Gnigler deszkatervező is.

 

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink