Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Motoroshajó-bemutató
Zodiac, Yamaha
59. Hajó Magazin, 2000. június

Két felfújható motoros hajót és négy motort próbáltunk ki május elején. A báziskikötő az Óbudai-szigeten működő Wiking Marina volt, innen indultunk a rövid bevetésekre. A hajókat a Zodiac magyarországi képviselője, a Maritime Hajósbolt bocsátotta rendelkezésre, a motorokat a Yamaha Motor Hungáriától kaptuk.

Amikor megérkeztünk a kikötőbe, a hajók még zsákban voltak. A két bőrönd méretű csomag mellett békésen sorakoztak a motorok. A kicsomagolt hajókat pillanatok alatt feszesre pumpáltuk. A "meddig kell" kérdésre "amíg lehet" volt a válasz. A gyári pumpával nem lehet kárt tenni a hajóban. Tíz perc "hajóépítés" után hívogatóan állt a két kis Zodiac a móló mellett. A Cadet 285S-re egy négy lóerős, négyütemű Yamaha, az F4AMHS, míg a Cadet 310S-re a 9,9 FMHS kétütemű motor került.
Az első kört a Maritime és a Yamaha szakemberei futották, miközben mi alig vártuk, hogy hajóba szállhassunk. A négyütemű motor ismét lenyűgözött hihetetlen csendes járásával. Szépen vitte a kisebb hajót, könnyedén megsiklatta. Pillanatok alatt kiderült, hogy minden rendben van. Gyors eligazítás után végre kezembe vehettem a kormányt, illetve a gázkart. Az első kört a 285-ös hajóval és a négyütemű Yamahával futhattam. Harapósan gyorsította az arányos motor a kis hajót. Egészen az evezősülésig előre kellett csúsznom, hogy a gázadás után kiemelt hajóorr vízszintes helyzetbe kerüljön. Élvezetesen siklott a kis hajó, és rendkívül stabil maradt a fordulókban, egyáltalán nem dőlt oldalra. Éles kanyarokat azonban eleinte nem tudtam vele teljes sebességgel bevenni, mert elcsúszott a hajó fara a vízen, és szinte irányváltás nélkül haladt tovább. Nagy íven jól vezethető siklásban is, de ha kis helyen manőverezünk, vissza kell venni a gázból. Ugyanez a jelenség hatványozottan jelentkezett a nagyobb hajón a 9,9-es motorral. Később rájöttem, hogy siklásban hasonlóan kell vele fordulni, mint a salakmotorosok teszik.
A 310-esben az első kört ketten futottuk Beregszászi Katalinnal. Könnyedén vitt bennünket, és hamarabb siklásba került, mint később, amikor egyedül mentem vele. Kissé hullámzott a fenékdeszka, ha ráfordultunk a saját hullámainkra, de ezt hamar meg lehet szokni.
Kati kiszállt, és hárman a két hajóval kifutottunk a nyílt Dunára fotózni, ahol friss déli szél fogadott bennünket. A sodrásban a 9,9-es alapjárata éppen megtartotta egy helyben a Zodiacot. Rövid, kellemetlenül magas hullámokat keltett a folyással szemben fújó szél. Éppen alkalmas volt a víz arra, hogy egy kicsit keményebb körülmények között teszteljük a hajókat. A 285-ösön csak a kisebb motorok voltak, neki meg se kottyant a hullámzás, barátságosan átsiklott rajtuk. A 310-es is szépen futott, de teljes sebességnél már kényelmetlenül mozogtak a fenékdeszkák, ha a hullámokkal szemben vezettem a hajót. Egyébként jól viselkedett, stabil és jól kormányozható maradt. Maximális sebessége két-három kilométer/órával csökkent a hullámzás következtében. A sebességet egyébként a Maritime-től kapott GPS-sel mértük. A hajóváltásoknál a cseréket a nyílt vízen hajtottuk végre, s nem okozott gondot, ha véletlenül egy oldalra került két ember átszállás közben. Egyedül hajózva hiányzott a gázkarhosszabbító, azzal a padülésről kényelmesen lehetett volna vezetni a Zodiacokat. Két személlyel már nem hiányzott ez a szerelvény.
A 285-ös hajón volt alkalmunk összehasonlítani a Yamaha négy lóerős, négyütemű motorját az öt lóerős kétüteművel. Az erősebb motor végsebessége természetesen nagyobb volt, de a négyütemű határozottan jobban gyorsult, és előbb hozta siklásba a hajót.
A következő próbánál az elektromos motor került fel mindkét hajóra. Kellemesen futottak vele a Zodiacok, persze ennek a motornak a teljesítményét nem szabad a robbanómotorokéval összevetni. A Yamaha m20-as igazi konkurenciája az evező, és annál gyorsabbnak, halkabbnak és lényegesen kényelmesebbnek bizonyult. Egy akkumulátorral három órán át képes üzemelni, így a balatoni és a velencei-tavi horgászokat kényelmesen kiszolgálja.
Vásárláskor a robbanómotorok kiválasztásánál érdemes betartani az ajánlott maximális motorméretet. Csak akkor válasszuk a megengedett maximumot, ha rendszeresen teljes létszámmal kívánjuk használni a hajót, és képesek vagyunk némi önmérsékletre. A 310-es hajóra szerelt 9,9-es Yamahával is nagyobb sebességet mértünk, mint a gyári adat, el lehet képzelni, hogyan ment volna ez a hajó 15 lóerős motorral.
A jó két óra élvezetes motorozás után kivettük a hajókat, és összecsomagoltuk őket. Húsz perc múlva a motorokkal együtt a kocsikba kerültek. Nem kell sólyázni, nem kell félteni a kikötőben, s a legjobb helyen tárolhatjuk a hajónkat, a saját garázsunkban.

Litkey
Fotó: Szamódy Zsolt

Bemutatott hajók és motorok
Gyári tartozékok: lábpumpa, 1 pár szétszedhető evező + evezővilla, padülés, hordtáska, javítókészlet, használati utasítás (idegen nyelvű és magyar)
Zodiac Cadet 285S Cadet 310S
Hossz (m): 2,85 3,10
Belső hosszúság (m): 1,85 2,11
Szélesség (m): 1,50 1,50
Belső szélesség (m): 0,70 0,70
Tömlőátmérő (m): 0,40 0,40
Tömeg: 29 kg 33 kg
Csomagolási méretek (m): 1,00x0,55x0,35 1,00x0,55x0,35
Befogadóképesség: 4 fő 4 fő
Teherbírás (kg): 490 520
Légkamrák száma: 2+1 kíl 2+1 kíl
Ajánlott minimális motor: 4 LE 4 LE
Ajánlott maximális motor: 6 LE 8 LE
Megengedett maximális motor: 8 LE 15 LE
Gyári maximális sebességadatok: 28 km/h 36 km/h
Padló: tengerálló fapadló, 5 részből 5 részből
hosszmerevítőkkel:
Jótállás: 5 év 5 év
Ár (áfával): 345 590Ft 363 280Ft
Mért maximális sebesség 2 személlyel:
F4 motorral: 17 km/h
5 LE motorral: 22 km/h
9,9 LE motorral: 39 km/h
m20 elektromotorral: 6-7 km/h 6-7 km/h
Motorok: Yamaha F4AMHS 5CMHS 9,9 FMHS
Belső égésű motor 4-ütemű 2-ütemű 2-ütemű
Hengerűrtartalom: 112 cm3 103 cm3 246 cm3
Propelleren mért teljesítmény: 2,9 kW 3,7 kW 7,3 kW
Tömeg: 22 kg 21 kg 36 kg
Üzemanyagtank, belső: 1 liter 2,8 liter
Üzemanyagtank, külső: 12 liter 25 liter
Jótállás: 3 év 3 év 3 év
Ár (áfával): 250 000 Ft 250 000 Ft 444 000 Ft
Yamaha m20 elektromotor
Tolóerő: 20 kg
Fokozatok: 5 előre 3 hátra
Max. áramfelvétel: 34 Amper
Feszültség: 12 V
Tömeg (akkumulátor nélkül): 9 kg
Jótállás: 2 év
Ár (áfával): 136 000 Ft

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink