Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

A balatoni vízi rendészet új motorosa
Lomac 750 Club
60. Hajó Magazin, 2000. július

Első alkalommal mutatunk be hajót a vízi rendészet kötelékéből. Tesszük ezt azért, mert meggyőződésünk, hogy a Lomac 750 Club hajó kiválóan alkalmas feladatának ellátására amellett, hogy valóban gazdaságosan üzemeltethető. Régen hiányzott már a vízi rendészet flottájából egy ilyen nagy erejű, professzionális mentőhajó, amely bármilyen időben magabiztosan képes ellátni a feladatát.

A Lomac 750-essel a Paksi Atomerőmű balatonfüredi kikötőjében ismerkedtünk. A merev aljú - üvegszál-erősítésű műanyagból készült - test szerves része a gumitömlő, amelynek átmérője 61 cm. A hajó ezen tömlőknek köszönheti kiváló tulajdonságait, rendkívüli stabilitását. Ugyanakkor a jó futófelület felelős az oldalcsúszás-mentesen forduló magabiztos hajóvezetésért.
Először kikötve jártuk körbe a hajót. A farában elhelyezett bukócsőre illesztett kék fények és a kormányállás oldalába szerelt sziréna olyan diszkréten kapcsolódik a hajó szerelvényeihez, hogy első látásra nem is tűnik fel: ez egy különleges jármű. A két hatalmas, egyenként száz lóerős Yamaha motor bizony tekintélyt parancsoló még egy ekkora hajón is. A nyitott hajóbelső számos tárolóval szolgál a kötelező szerelvények és a személyzet legfontosabb ruházatának az elhelyezésére. Ülések nincsenek a hajón, csak a kormány mögött van egy kétszemélyes, ülésre alkalmas tárolóláda, de ez úgy is alakítható, hogy csak háttámaszként szolgáljon, s rendszerint így is használják. Kétoldalt a kormányosállás mögött műanyag kilépőket építettek.
Irigy tekintetek kíséretében alapjáraton pöfögünk ki a kikötőből. A motoroknak alig van hangjuk, villanymotorra emlékeztetően, csendben végzik munkájukat. Kiérve a kikötőszáj elé, rátenyerelek a gázkarokra, a Lomac kiemeli az orrát, és könnyedén siklásba lendül, pillanatok alatt elérjük a hatvan kilométer per órás sebességet. Kicsit állítva a trimmelésen, gyorsítani lehet a hajót. A velünk utazó vízi rendész szerint már mentek a hajóval kilencvennel is. Ezt most nem próbáljuk ki, nekünk ez a sebesség is soknak tűnik. Nagyon gyorsan átfutunk a Kerekedi-öblön. Keresünk egy megfelelő helyet, ahonnan külső képeket készíthetünk a hajóról. Próbálok úgy manőverezni, hogy látványos hullámokat vessen, de a Lomac nem hajlandó erre. Egyszerűen értékelhetetlen az a hullámzás, amelyet a hajótest maga mögött hagy. Elképesztően kis ellenállással közlekedik a vízen. Próbálok lassúbb úszó üzemmódban nagyobb hullámokat kelteni. Így sikerül is elérni valamit, megfordulok, és nagy sebességgel rájuk szaladok, de a 750-es úgy vágja szét saját hullámait, hogy az orra egy fokot sem emelkedik közben. A látványosabb képért folytatott küzdelemben időnként teljes gáz alatt maximálisan elfordítom a kormányt, figyelve közben a hajó stabilitását. Egészen addig, amíg meg nem támaszkodott a tömlőkön, viszonylag nagyot billen, de ez hamar bekövetkezik, és utána nem lehet tovább dönteni.
A kormány mérete és magassága nem tetszett. Nekem túl alacsonyan van, és kicsi az átmérője. A rozsdamentes kormánykerék fogása sem az igazi, jó volna rá valami csúszásgátló bevonat. Komolyabb manővereknél gondot okozhat a bizonytalan kormányfogás.
A Lomac magyarországi képviseletét a keszthelyi Familimpex Kft. látja el. A cég megalakulásától kezdődően foglalkozik merev aljú, felfújható tömlővel rendelkező hajótestek forgalmazásával. Munkatársai több évtizede dolgoznak a hajógyártásban, illetve - forgalmazásban. Kezdetben a Magyarországon készített Yukon hajótestekkel foglalkoztak, de a gyártó cég profilváltása miatt - szünetel a motoroshajó-készítés - úgy döntöttek, hogy a Nyugat-Európában jól ismert Lomac hajótestek forgalmazására váltanak. Ez 1996-ban történt, és jó döntésnek bizonyult.
A Lomac hajógyárat a hatvanas években Milánóban alapította Franco Lo Manto, aki most is a gyár vezetője, tulajdonosa. Olaszországban jól ismertek a Lomac hajótestek, a gyártók versenyében az első öt között vannak. A cég megrendelői között megtalálható az olasz haditengerészet, a csendőrség és a tűzoltóság, a svájci Bern kanton rendőrsége, az osztrák tűzoltóságok, a francia, marseille-i tűzoltóság, a francia légierő, Portugáliából a révkalauzok, Horvátországból pedig a polgári védelem. Ezek után nem meglepő, hogy a Balatoni Vízi Rendészet is ilyen hajót vásárolt. A hazai vizeken is jól szolgálnak a Lomac hajótestek. Példaként a határőrséget, a Zánkai Gyermeküdülő Kht.-t, a Magyar Szörfszövetséget és Zalaegerszeg tűzoltó-parancsnokságát említhetjük. A Familimpex jól működő háttérszervizzel rendelkezik, így az esetlegesen adódó kisebb sérüléseket akár a helyszínen meg tudják javítani.
A felfújható motorosok hajótesttömlői ("hurkái") hypalonból készülnek, kézi ragasztással, hőre lágyuló ragasztóval. Ezért bármikor cserélhetőek, illetve javíthatóak. Az ún. hurkák a világ legjobb hypalongyártójának ORCA nevű alapanyagából készülnek. A hypalon mínusz 20 és plusz 70 Celsius-fok közötti hőmérséklet-tartományban használható.
A Lomac 750-es a professzionális kategóriába tartozó, rendőrségi járőrözésre és vízi mentésre kiválóan alkalmas motoros hajó, elsősorban nagy stabilitásának és kiváló menettulajdonságainak köszönhetően. Rendkívül nagy előnye, hogy felfújható tömlői révén a hagyományos vízi járműveknél összehasonlíthatatlanul közelebb tud jutni a bajba jutott hajókhoz, így olyan helyzetekben is képes mentést végrehajtani, amelyekben eddig ez nem volt kivitelezhető.

L. F.
Fotó: Szamódy Zsolt

Technikai adatok
Teljes hossz: 7,49 m
Teljes szélesség: 2,89 m
Belső tér: 167 cm x 585 cm
Súly: 720 kg
Légkamrák száma: 5
Tömlőátmérő: 61 cm
Tömlőnyomás: 0,18 bar
Szállítható személyek száma: 20 fő
Maximális motor: 250 LE
Ajánlott motor: 200 LE
Bemutatóhajó motorjai: 2 db Yamaha F 100 AETL négyütemű csónakmotor
CE-bevizsgálási kategória: B

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink