Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Nautic 311 Ultra
60. Hajó Magazin, 2000. július

A Nautic 311-es alapváltozata tavaly jelent meg a Balatonon. Soponyai Géza, a Nautik Boat vezetője idén megépítette saját versenyhajóját, amely a modern hajóépítés fegyvertárából a legkorszerűbb agyagok felhasználásával készült. A hajó csak megjelenésében hasonlít a széria 311-esre. Billenthető tőkesúllyal, sverttel és öt trapézzal van szerelve, a hajótest és a rudazat anyaga karbon.

A Népstadion és Intézményei balatonfüredi telepén álló hajó feltűnő jelenség feketére fényezett oldalával és élénkzöld árbocával. Neve az idei America's Cup-győztes új-zélandi hajóéval azonos: Black Magic.
A 311-es Ultra valóban mágikus hajó. A billenthető tőkesúly lenyűgöző találmány. A hajó egyensúlyát a kormányos maga állíthatja egy csörlő segítségével. Ez minden szélben hatalmas előny. Ha gyengül a szél, áthúzzák leebe a tőkét, és egyetlen rezdülés nélkül annyira dől a hajó, amennyire a gazda kívánja, nem kell hangos szóval a legénységet utasítania. Ugyanez igaz erős szélben is, jön egy pöff, elég, ha csak a kielt állító figyel, és a hirtelen megdőlés máris kivédhető, a legénység maradhat a helyén.
Természetesen nem lenne igazi versenyhajó a 311-es Ultra, ha nem használná ki a billenthető tőkesúly nyújtotta pluszlehetőségeket a hajó gyorsítása érdekében. Az éppen tízméteres hajó hatalmas vitorlázatot kapott, így öt ember súlya a trapézon még szükséges az egyensúlyban tartáshoz. A versenylétszám nyolc fő. Kell is ennyi ember a vitorlák kezeléséhez.
A hajó az alapvitorlázaton túl két topgenuával és két gennakerrel szerelt. A topgenuákat, amelyek a forstag elé vannak bekötve, a forduló közben be kell tekerni és újra kiengedni. Kell egy ember a backstag, egy a topgenua és egy a kiel állítására. A többiek a vitorlacseréknél segédkeznek.
A hajó két és fél csomós szélben, cirkálószakaszon könnyedén átlépte az ötcsomós sebességet. A fordulók közben van idő a backstag kezelésére, mert a hátranyilazott szálingoknak köszönhetően az árboc megtartja magát backstag nélkül is.
Erős szélben a kielt annyira kibillentik, hogy nem marad elegendő laterálfelület, és a hajó elkezd oldalra csúszni. Ezért egy svertkasznit építettek az árboc elé, hogy ha szükség van rá, növelni tudják a laterálfelületet.
Bő szélben a háromméteres orrsudárra és topra (15,5 méter) szerelt, száznyolcvan négyzetméteres gennaker repíti a 311-es Ultrát. Erős szélben egy kisebbet használnak, amelyet a fockbekötésig húznak fel, és csak a fiksz orrsudárra húznak ki.
A hajó eddig mért legnagyobb sebessége tizenhárom csomó. Ezt a Külker Kupán futotta raumban, alapvitorlázattal.
A hajó belső berendezése igazi versenyhajó képét mutatja. Nincs kárpit, alig van bútorzat. A hajó közepét a kielház foglalja el az állító köteleivel. A kajüt egyébként egy tér, nincsenek válaszfalak. A minimális komfortot az ágyak és az egyszerű polcok jelentik. Mindenesetre egy Balaton Maratont normális körülmények között lehet végigvitorlázni ezzel a hajóval.
Az idén a Black Magic a versenyyacht osztályban versenyez majd, ahol évről évre gyorsul a mezőny, és egyre nehezebb az élen maradni. A Nautic karbonhajója hendikeppel indul, hiszen lényegesen kisebb az élmezőnyben vitorlázó versenytársainál, ennek ellenére a 311-esnek jó esélye van az élmezőnyben végezni. A Balck Magic előnye a nagyobb komfort és egyszerűbb kezelhetőség, valamint a viszonylag alacsony fenntartási költségek.
Összegezve, a Nautic 311 Ultra - egy nem minden előzmény nélkül való - érdekes kísérlet a magyar hajóépítésben.

L. F.
Fotó: Bujnovszky Tamás

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink