Hajóbemutató
Elan 36
61. Hajó Magazin, 2000. augusztus
A szlovéniai Elan hajógyár Balatonra optimális méretű, 36 láb hosszú hajójával vitorláztunk Balatonföldváron. A hajógyár ez évben önállósult, mára teljesen független a közelmúltban nehéz időszakot átélt lényegesen nagyobb sígyártól. A tavaszi bizonytalanság után ismét teljes kapacitással dolgozik a hajógyár, érdemes tehát meggondolni az ajánlatukat.
Az Elanra jellemző, hogy a kényelmes belső kialakítás és magas megmunkálási minőség mellett gondot fordít a hajók jó menettulajdonságaira. Ugyanez jellemző a most bemutatásra kerülő Elan 36-osra is. A kikötőben első látásra feltűnik, hogy a fedélzet és a cockpit szerelvényeinek elrendezésekor elsősorban a manőverek könnyű és pontos elvégzése volt a fő rendezőelv, a kényelmi szempontok csak másodlagosak. A leekocsi a kabinlejárat elé került, nincs cockpitasztal és csigasorral állítható a génuakocsi helye. Nem árbocba tekerhető a nagyvitorla, így lényegesen nagyobb sebességet érhetünk el a hajóval. A génua mérete is jóval nagyobb egy átlagos túrahajóénál. Az Elan tehát nem hazudtolta meg önmagát, egy olyan sportos, jó sebesség elérésére képes hajót alkotott, amellyel nemcsak erős szélben élvezetes a vitorlázás, hanem a Balaton változó időjárásában is mindig az optimális vitorlázattal haladhatunk.
A balatonföldvári kikötőből csak motorral szabad kiállni. Egy ekkora hajóval nem is lehet másként, így nem okozott gondot ennek a szabálynak a betartása. A motort vezérlő panel a cockpit elejére került, jól átlátható és elérhető helyre. Még kimotorozás közben kinyitottuk a nagyvitorlát takaró ponyvát. Ezúttal hárman hajóztunk. A kikötő elhagyása után felhúztuk a nagyvitorlát és kitekertük a génuát. A Victory Sails által készített vitorlák szépen megfeszültek a kellemes nyugati szélben. A hajó forgalmazójának képviselője egy Balaton 25-ös vitorlásról követett minket. Ebben a szélben könnyedén tartotta a sebességünket. A nyugati azonban leállt és friss északi szél kerekedett. Az Elan 36-os éppen bírta teljes taklival a szelet. Ekkor már figyelni kellett, hogy a 25-ös közelében maradjunk, mert az nem bírta a tempót. Hiába dohogott egy jó minőségű külmotor rajta.
Az Elan belső terei két achterkabinból, orrkabinból és egy tágas szalonból állnak. A fürdőszoba a térképasztallal szemben, a bal oldalon kapott helyet. Elé építették a konyhát, amely a nagyhajókon megszokott rend szerint, a szalonnal egy magasságba került. Minden helyiségben megfelelő az álló magasság és kényelmesen hosszúak az ágyak.
L. F.
Fotó: Szamódy Zsolt
Technikai adatok:
Hossz: 10,94 m
Vízvonalhossz: 9,34 m
Szélesség: 3,59 m
Súly: 5800/5500 kg
Tőkesúly: 2500/2200 kg
Merülés: 1,40/1,95 m
Nagyitorla: 28 m2
Génua: 41,5 m2
Spinnaker: 120 m2
Tervező: Robert Humphreys Y. D.
CE kategória: A
|