Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Shake 660
61. Hajó Magazin, 2000. augusztus

Az Isomatt műhely által gyártott hajók közül a Shake 660-as az egyik legjobban tervezett és kivitelezett darab. Az alig huszonkét láb hosszú kishajó külső és belső kialakítása egyaránt harmonikus, használhatósága kitűnő. Méreteihez képest a menettulajdonságai kifogástalanok. Biztonságosan jó tempóban birkózik meg a hullámokkal.

A hajót Kenesén a Kenese Marina-Port kikötőjében tartják. Friss nyugati szél fújt végig a Balatonon amikor megérkeztünk, így komoly hullámzásra számíthattunk a vízen.
A vitorlák a helyükön voltak, de le kellett szerelnünk az azokat takaró ponyvákat. Pillanatok alatt végeztünk. Még a kikötőben elpakoltuk a puffereket. A hajó vitorlák nélkül érzékeny az ember súlyára, viszonylag nagyokat billen. Ezt a jelenséget azonban vitorlázás alatt teljesen elfelejtettem, csak kikötés közben tűnt fel ismét.
A cockpit tárolódobozaiba csak a ponyvák férnek el. A puffereket már nem képesek elnyelni, mert a belső komfort kialakítása miatt ezeket szűkre méretezték. Mi a szalonba adogattuk le őket, de hosszabb utakon a mosdóban jó helyet találni ezeknek az eszközöknek. Ez a helyiség egyébként is alkalmas tárolónak.
A hajó belső elrendezése három fő számára biztosít kényelmes hálóhelyet. Négyen már csak szűkösen lehet elférni. Ha feláldozzuk a mosdóhelyiséget, még egy teljes értékű hálóhelyet kapunk. Meg kell gondolni, hogy hányan és hogyan fogjuk használni a hajót.
A jelenlegi felszerelésben minden megtalálható, ami egy hajón az élethez szükséges. A lakótér egybenyitott, nincsenek válaszfalak, így nagyobbnak érezzük a hajót, mint amekkora valójában. Egyedül a bőségesen tágas mosdóhelyiség van leválasztva a lakótér többi részétől. A szalonban alakítottak ki egy kis konyhát, ahol a legszükségesebb meleg ételeket elkészíthetjük. A cockpitben hárman kényelmesen elfértünk, jutott volna még hely egy vendég számára is.
A kikötőhelyről külmotor segítségével tolattunk ki. Hárman voltunk a fedélzeten. Ketten jó vitorlázók, és a lelkes tulajdonos szintén értékes legénységnek bizonyult a rövid próbaút alatt. Pillanatok alatt felszereltük a kis vitorlákat és fürgén nekiindultunk a Balatonnak. A hajó kiegyensúlyozottan jól viselkedett. Könnyedén megbirkózott a tavon nagynak számító hullámokkal. A szél folyamatosan gyengült, így meg kellett küzdeni a szél erejénél sokszorta nagyobb hullámzás nehézségeivel, de a Shake 660-as jól állta a sarat. Nem vesztette el a sebességét.
Kényelmesnek találtam, hogy a cockpit résznél gurtnira cserélték a relingköteleket. Jól neki lehetett dőlni, nem vágta az ember hátát. Mind a belső padokon, mind a decken jó ülés esett.
Eleinte csak fockkal és nagyvitorlával vitorláztunk, de később a tulajdonos kérésére felhúztuk a driftert is. Persze először körül kellett nézni, hogy mi van meg hozzá, mert mint elmondta, nemrég vásárolta. Felhúzót találtunk, de csak a hétnyolcadon, nem tudtuk milyen hosszú a vitorla első éle. Volt ugyan csiga a topon is, de nem volt benne felhúzó. Az egyik horgonykötélből csináltunk schottot. Az első kikötőbikára kötöttem le az első élet. Minden a helyére került. Izgalmas pillanat következett, be fog-e lógni az alsó él a vízbe. Gyorsan szaladt a kék vitorla föl az árbocra, megfeszült a schott, és keményen megbillent a Shake 660-as. A kormányos kicsit megejtette, és szépen gyorsultunk. A drifter első íve nem feszült meg, de az alsó biztonságos magasságban maradt a vízszinttől. Ezzel a felhúzási ponttal a drifter első éle hosszúnak bizonyult, de így is jól használható vitorla maradt. Topra húzva szinte krajcolni lehet ezzel a vitorlával, így viszont éppen a félszél határon tudtunk vele futni. Úgy viselkedett, mint egy gennaker. A tulajdonos feldobódott ettől, és nekünk is tetszett a játék. A szél is frissült egy kicsit és kellemes hatcsomós sebességgel robogtunk fel s alá a Matáv-kikötő előtt. Végül nekem jutott a leszerelés felelősségteljes feladata. Az orrdecken ülve gyorsan az ölembe szedtem a vitorlát, amit aztán a deckablakon keresztül elnyelt a hajó belseje. Sikerült szárazon elpakolni, nem vizeztük össze az ágyakat.
A kikötőbe ismét motorral álltunk be. Tíz perc alatt leszereltünk mindent. Jutott idő a mozgalmas vitorlázás után egy kicsit szemügyre venni a felszerelést is. A hajó hétnyolcados árboccal, egy pár hátranyilazott szálinggal szerelt. Achterstaggal lehet megfeszíteni a fock első élét és lehet görbíteni az árbocot. A baumot tolórudas alba tartja. A cockpitet nem osztja ketté leekocsi, nincs is rá szükség, mert a fock nem ver rá a nagyvitorlára. Így kényelmesen tágas marad a cockpit. Az utasokat körben korlátok védik. Hátul fürdőlépcsőn lehet a vízbe jutni.
A hajó felszereltsége az átlagosnál jobb minőségű. Négy pár kötélfogós csörlő és fallstopperek, valamint génuasín segíti a vitorlázó munkáját. A szerelvények elrendezése praktikus és jól átlátható. Talán a hátsóél-állítást szerelném át a baumról a kabintetőre. A rudazat megfelelően masszív, mégis jól alakítható.
A hajó összességében jól vizsgázott. Kategóriájához képest jó futásteljesítményt és kényelmes lakóteret ad. A műanyag munkák kidolgozása szép, esztétikus. Várhatóan hosszú időn keresztül megőrzi magas fényét. A belső berendezéshez használt világos fa is szerencsés választás, világosabbá teszi a teret. A vitorlázat méreteinek megválasztása nyugodt, biztonságos hajózást garantál. A hajó kikötőbeli billenékenységét hamar meg lehet szokni. A Shake 660-as egy kiforrott, jó hajó, amely hosszú távon is kellemes otthona lehet egy kisebb családnak.

L. F.
Fotó: Szamódy Zsolt

Technikai Adatok:
Hossz: 6,60 m
Vízvonalhossz: 5,85 m
Szélesség: 2,45 m
Belmagasság: 1,65 m
Merülés: 1,2 m
Súly: 850 kg
Tőkesúly: 200 kg
Nagyvitorla: 11,5 m2
Orrvitorla: 8,8 m2
Drifter: 35 m2

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink