Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk
62. Hajó Magazin,
2000. szeptember

Széllel, szél nélkül
PSINet - Balaton Maraton
Idén 14 hajóval álltak rajthoz a kihívásokat kedvelő vitorlások Európa leghosszabb tavi versenyén, hogy legyőzzék ellenfeleiket, a körülményeket és elsősorban önmagukat. A verseny névadó szponzora a PSINet Magyarország Kft., rendezője a Hajó Magazin volt. Joggal remélhettük mindannyian, hogy jó szelünk lesz, hisz ezen a nyáron meglepően kellemes időjárási körülmények segítették a versenyeket. Nem volt igazi nagy kánikula, amikor mozdulatlanná dermed a levegő a Balaton felett. Mégis csalatkoznunk kellett. A Balaton Maraton idején az időjárás kellemetlenül alakult a vitorlások számára: ezt a tíz napot jórészt kánikula és szélcsend jellemezte. Az ország felett terpeszkedő anticiklon napokig nem mozdult, a reggeli meteorológiai előrejelzés elkeserítően egyformán mindig csak gyenge, változó irányú szelet ígért. A kánikula évszázados rekordot döntött, a Balaton huszonnyolc fokos meleget árasztott, lezárva ezzel a szél útját.

Bajnokságok
Olimpiai és nagyhajós osztály
A Fehérszalagon megélt emlékezetes vihar óta átlagon felül kellemes nyári időjárás volt július végén, augusztus elején. Persze egy balatoni turista, aki kánikulát és 28 fokos vizet remélt nyaralása idejére, ezzel a megállapítással bizonyára nem ért egyet, de vitorlásszemmel nézve ez a finom nyár. Nem volt napokon át tartó szélcsendes dögmeleg, szinte mindennap fújt a szél, néha kifejezetten erősen. Az olimpiai osztályok bajnokságán is ennek a váratlan szerencsének köszönhettük a remek futamokat.

Pempő
Szabó Imre (1920-2000)
A lenyugvó balatoni nap szűrt fényében egy mahagónidragon vitorlázik lágy, kényelmesen gyenge szélben. A benne ülő fehér szakállú, kapitányi sapkás kis ember karja a kormányrúdon nyugszik, hátát a szolidan kipárnázott deckszegélynek veti, testtartása nyugalmat, békét és elégedettséget áraszt.

Három hajó
Bemutatjuk olimpikonjainkat
vVárhatóan három magyar vitorlás rajtol majd szeptemberben az olimpián: 470-esben Goszleth Marcell- Szörényi Ádám, finnben Hajdú Balázs és laserben Eszes Tamás. Ôk már eleget tettek a Nemzetközi Vitorlás Szövetség által megszabott követelményeknek, így jogot szereztek az indulásra. Esélye van még rajtuk kívül a Weöres Márta-Szilvási Lilla női 470-es párosnak is, ha a szintet futott, a részvételről mégis lemondó valamely nemzet versenyzői helyett meghívást kapnak a játékokra. Két szörfösünk is indul: Gádorfalvi Áron és Luca.

Porto Santo Stefano
8R jacht világbajnokság Olaszországban
A világon körülbelül kétszáz 8R jacht van, közülük huszonhatot szállítottak nemrég különleges, zárt kamionokkal az olaszországi Porto Santo Stefanóba, a június 9-17. között megrendezett világbajnokságra. Elegánsan, karcsúan álltak a mediterrán kisváros kikötőjének csendes vizén, és ugyanolyan elegánsan s karcsúan dőltek a kijjebb kitűzött versenypályán, a jó ötösös szélben is. A tulajdonosok láthatóan nemcsak a gyorsaságra, hanem "versenylovaik" ápolására is sokat adtak: Sadruddin Aga Khan hajóján, az 1935-ös építésű Carron II.-n egy lány a legénységből még a futamok előtti percekben is buzgón szidolozta a rézvereteket, igazított egyet-egyet a "bőrbe kötött" facsigákon, a többi klasszikus hajón pedig még egyszer, utoljára fényesre törölték a mahagóni vagy műanyag testet.

Slotta 30
Hajóbemutató
Magyarországon először a Budapesti Hajókiállításon találkozhattunk a Jan Slotta nevével fémjelzett hajóval. A Slotta 30-as azonnal elnyerte a szakma és a közönség elismerését, szép kidolgozásával, igényes anyagaival.

Tovább...

Alsóörs és Felsőörs
Túracélpontok
Azt a lejtőt, ahol Alsóörs és innen kezdve egészen az Ábrahám-hegyig a Balaton-part községei elterülnek, Lóczy Lajos nagy Balaton-kutató nyomán Balatoni Riviérának nevezzük. Állandó, erős napsütés, jó borokat termő szőlők, gyümölcsöskertek, felettük pedig az erdőhatáron tölgyerdők, néhol fenyők sötétzöldjével tarkítva, borítják a dombok tetejét. Pannon táj, mondják az írók és költők erre a napsugaras nyári napokon szinte izzó tájra. Jellegzetesen magyar táj ez. A magyar történelmet lehelik a kis, több száz éves falusi templomok, a parti ligetekben, völgyek mélyén, vagy éppen a szántóföldeken magasló kolostorromok a török idők szüntelen harcainak csonka tanúi. A nép ízlését dicsérő szőlőbeli hajlékok, pincék barokkos, hófehér épületeinek ízes beszédű gazdái mindig szívesen látják a vendéget.

Tovább...

Giba
Vitorlásiskolák a Balatonon
Zsigmond András a vitorlássportban kiemelkedő helyet foglal el. A hatvanas-hetvenes években Repülő Hollandiban, majd Starban versenyzett a Budapesti Építők színeiben. 1976 Montreal, 1980 Moszkva (Tallin), 1988 Szöul, 1992 Barcelona, mind olyan olimpiai helyszínek, ahol mint szövetségi kapitány dolgozott a magyar vitorlázóválogatott mellett. Neve mostanában a gyerekeket táboroztatók között cseng jól. 1993-óta tart gyerektáborokat kezdő és haladó csoportoknak Balatonfüreden a Szövi-kikötőben.

Volt egyszer egy Balaton
Emlékek apró történetekkel
Volt és van ma is. De más volt a mi fiatalságunk idején és más most. Nekem a háború előtti időkben volt igazán szép a Balaton, amikor még fiatal voltam. És biztosan így lesz ez a mai fiatalokkal is. Persze ha lenézünk a tihanyi hegyről, a párába vesző horizont, a lankás partvonulat, a napkelte ugyanúgy néz ki most, mint évtizedekkel vagy akár évszázadokkal ezelőtt. De ha közelebb megyünk, akkor bizony más, mint az a régi szép Balaton.

Élet, erő
Szponzorok a vitorlázásban
Egy gyógyhatású készítmény és a turizmus között első látásra sem nehéz megtalálni a párhuzamot, hiszen az egészség megőrzésében a helyes táplálkozás, a táplálékkiegészítés, valamint a testmozgás egyaránt jelentős szerepet játszik. A Pharmaton Vital készítménnyel számos vitorlásversenyen találkozhatunk, míg a Turizmus Rt. jótékony közreműködését elsősorban az olimpiára készülő versenyzőink élvezhetik. Reméljük, ez az együttműködés mind a cégek, mind a vitorlássport fejlődését jól szolgálja majd.

Motorcsónak
Havas Attila győzött
O-700 Európa-bajnokság, Ercsi
Havas Attila, az idei O-700-as kategória világbajnoka a maga sajátos módján tette emlékezetessé a millenniumot: a dobogó legfelső fokán ünnepelt. Az augusztus 20-án Ercsiben rendezett Európa-bajnokságot nem is akármilyen teljesítménnyel szintén megnyerte: minden futamban elsőként intették le a kockás zászlóval.

Ezer 1
Versenyrendező motoros a Balatonon
Kővári István a hetvenes évek közepe óta járja a Balatont motoroshajóval. Vitorlásversenyeket rendez, hajókat ment. Egy a Sirály Ktsz. által készített 5,20 méter hosszú hajóval dolgozik már tizenöt éve. Akkor volt új az a 70 lóerős Yamaha motor is, ami csak az elmúlt hat évben (amióta sebességmérő van a hajón) közel tízezer tengeri mérföldet futott. Ez a motor már megette kenyere javát, ideje volt új hajtómű után nézni. Ekkor jött a Füredi Csónakmotorszerviz vezetőjének, Nagy Lajosnak az ajánlata, hogy Kővári István rendelkezésére bocsát egy tesztmotort az év végéig.

Kajak-kenu, evezés
Sydneybe mennek
Az olimpiai csapat bemutatása
Augusztus 16-án a dunavarsányi edzőtáborban szép lassan hajók kötnek ki a stég mellett. A sportolók kiemelik kajakjaikat, kenuikat és a garázsba viszik. Vége a délelőtti edzésnek, perceken belül kezdődik a sajtótájékoztató. Hosszú várakozás után végre megvan a Sydneybe indulók listája.

Szörf
Csiga-bogarak
".a földet szeretnénk megkerülni"
Kedves, régi ismerősöm Somogyvári Balázs, alias Csiga már régen ostromol azzal az ötletével, hogy szeretne átkelni az Atlanti-óceánon egy szörfdeszkával, sőt legújabb tervében már nem is az Atlanti-óceán, hanem a föld megkerülése szerepel. Eleinte gyanakodva fogadtam a leveleit, izgatott telefonjait, amiben mindig a legújabb elképzeléseiről számolt be, de most úgy tűnik, eltökélt szándéka megvalósításában igazi társra talált. Útján elkíséri Kőszeghy László Balaton 31-es vitorlásával, akinek szintén minden vágya a föld megkerülése. A kísérlet egyedülálló a világon, ha sikerül, bekerülnek a Giuness rekordok könyvébe.

Sydneyben is Mistral
Az olimpia hajói
1980 őszén a Nemzetközi Vitorlásszövetség (IYRU) ajánlására a Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB) úgy döntött, hogy az 1984-es Los Angeles-i olimpiára felveszi a szörföt a vitorlázás hetedik osztályaként az olimpiai játékok programjába. Súlycsoportot nem határozott meg. Előző számunk Az olimpia jegyében című cikkében (HAJÓ Magazin, 2000. augusztus, 61. szám, 63-64. oldal) már említést tettünk az eddig olimpián szereplő deszkákról, ezeket szeretnénk most részletesebben is bemutatni.

 

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink