Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Tohatsu 6.1
63. Hajó Magazin, 2000. november

Tavaly májusban találkoztam először a HIE Match Race-en a Tohatsu 6.1 One Design-nal. Már akkor feltűnt az élénksárga színével, majd azóta szinte minden magyar vitorlásversenyen viszontláttam vagy nézőhajóként, vagy "pályamunkásként". A Tohatsu One Design hajótípust Angliában gyártják, azonban félreértés ne essék, a Tohatsu hajómotorgyárnak csupán annyi köze van hozzá, hogy a gyártó cég kizárólag Tohatsu motorral és tartozékaival szereli azokat.

A Balatonon suhanó One Design 6,1 méter hosszú, legnagyobb szélessége 2,35 méter. Eptollal motorizált, amely kétütemű, elektronikusan trimmelhető, automata olajozású motor. Fogyasztása a gyári adatok szerint 35 liter körül van óránként, teljes (5000-5500 rpm) fordulaton. A 6.1-es maximálisan 140 lóerős motorral szerelhető, azonban a 90 lóerő is bőven megfelel, hamar megsiklatja a 465 kg-os testet.
A merev aljú (R.I.B.) - üvegszál-erősítésű test két oldalán felfújható gumitömlő található, melyet öt légkamrára osztottak. Mivel a hajót elsősorban munka és sport célokra készítették, elrendezése és beépítése rendkívül egyszerű és praktikus. Talán a legfontosabb, hogy a dupla fenék közt egy beépített 160 literes üzemanyagtartály található, amely súlyánál fogva javítja a menettulajdonságokat. Sajnos a Balatonon még nincs kiépített üzemanyagtöltő hálózat, emiatt a beépített üzemanyagtartály előnyeit nem lehet kihasználni. Igaz, túlságosan nagy távolságok sincsenek. A belső részben ötletesen elrendezett és kialakított veretek találhatók, melyek daruzásra, horgonyzásra, vontatásra egyaránt használhatók.
A kormányállás jól átlátható, könynyen kezelhető, a legfontosabb műszereket alapfelszerelésként beépítették a hajóba. A hidraulikus kormányrendszer segítségével a manőverezés egyszerű és könnyű. Az ülőhelyek osztott, egyszemélyes lovaglóülések, ezekből négy darabot szereltek a hajóba és mindegyik tárolóval bővített. A kormányállás elülső részében szintén egy kétszemélyes ülőhelyet alakítottak ki, így a hajón szállítható személyek száma hat fő. Természetesen az üléseken kívül számos vízmentesen zárható rekeszt alakítottak ki a kötelező tartozékok és egyéb felszerelések elhelyezésére.
Sima vízen és hullámok közt, friss szélben egyaránt volt alkalmam kipróbálni a hajót, és mindig tökéletesen viselkedett. Mikor a kikötőből kihajóztam, rátenyereltem a gázkarra és a Tohatsu One Design azonnal megsiklott, egy kicsit állítva a motor dőlésszögén, tovább gyorsult 65-70 km/h-ra, mely állítólag még növelhető. A gyári adatok szerint a hajó végsebessége 80 km/h. A hullámokat probléma nélkül vágta szét az éles, kecses hajóorr.
De egy hajónak nem csupán gyorsan kell mennie, hanem biztonsággal manővereznie is kell. Eleinte óvatosan fordulgattam vele néhányat teljes gáznál, majd bátrabban, hirtelen alászedtem a kormányt. A hajó oldalcsúszása minimális volt, azonnal felfeküdt a vízre és fordult. Ráadásul a kavitáció, amitől tartani lehetett, szintén elmaradt.
Végül az összes lehetséges manővert kipróbálva azt a következtetést vonhatjuk le, hogy a Tohatsu One Design egy jól megtervezett és megépített sport- és munkahajó. Előszeretettel használják vitorlásedzők, pályabírók, búvárok, viszonylag alacsony oldalmagassága miatt, és az Angol Királyi Flotta szintén ezeket a hajókat használja. Utóbbiak a típus többi változatát is: a 6,6, 7,1 és 7,5 métereseket.

Litkey
Fotó: Bujnovszky Tamás

Technikai adatok:
A hajó anyaga: GFK padló, Henshaw Hypalon
Légkamrák száma: 5 db
Hossz: 6,1 m
Szélesség: 2,35 m
Magasság: 1,40 m
Súly: 465 kg
Beépített tank: 160 l
Maximális motorméret: 120 LE
vagy 2 x 70 LE
Motor: M 90 A Eptol
Hengerszám: 3
Lökettérfogat: 1267 cm3
Súly: 135 kg
Maximális fordulatszám: 5150-5850 rpm
Teljesítmény: 90 LE

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink