Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Motoros bemutató
Sólymok a vízen
64. Hajó Magazin, 2000. november

A szeptemberi balatonföldvári hajókiállítás második napján borús, igazi őszi időben került sor az ukrán gyártmányú Brig gumimotoros család két típusának tesztjére. A hajókat négyütemű Tohatsu külmotorokkal szerelte a forgalmazó R. S. Marine Bt.

Brig Falcon Riders 500
A szép kidolgozású motoros a teszt során egy 40 lóerős, kétütemű Tohatsu motorral állt rendelkezésünkre. A hajóba lépve a keresztben elhelyezett, jól állítható kormányosülés várja a vezetőt. A kormányállás előtt, a fotókon látható teszthajótól eltérően, rendszerint egy további ülést szerelnek, ami szériafelszerelés. A hajó ergonómiája jól szolgálja a vezetőt, ülve hozzáférünk a körülöttünk elhelyezett fontosabb dolgokhoz. Ilyenek a műszerfaldoboz tárolója, ülés alatti tárolók, motortér, tanktér stb. A kormányállásból kényelmesen előre léphetünk, nem akadunk el. A hajó orrában találjuk a duplafenékbe rejtett horgonykamrát, ami a kötelező két horgonyt és azok köteleit kényelmesen nyeli el. E fölött, a gumihurkák találkozásában kapott helyet egy ötletes tartozékzsák, ami dolgunk végeztével könnyen kiemelhető addigi fixen rögzített helyéről. Térfogata nyolc mentőmellény és egy poroltó terjedelmével egyenlő.
A Brig Falcon Riders 500 a vízen szinte ugrásszerűen gyorsul, köszönhetően csekély súlyának: a hajótest mindössze 180 kilógramm. A merevalj gerincszöge 104 fok, így a lendületesebb kanyarvételekkor szinte elenyésző csúszást tapasztaltam. Sokat számít azonban a hajó kanyarstabilitásánál, hogy hova helyezkednek az utasok és a vezető. Erősen hullámos vízen állva érdemes vezetnünk, ekkor jobban rálátunk környezetünkre. Ilyenkor vesszük igazán hasznát a cső-keresztmetszetű, masszív, saválló kapaszkodónak, ami a kormánydoboz tetején ível át.
A Brig Falcon Riders 500-ast három színben, világosszürke, piros és fehér színekben lehet megrendelni.

Technikai adatok:
Hossz: 5 m
Belső hossz: 3,9 m
Szélesség: 2,15 m
Belső szélesség: 1,15 m
Tömlőátmérő: 50 cm
Üres súly: 180 kg
Maximális súly: 900 kg
Befogadóképessége: 8 fő
Optimális motorerő: 50 Le
Maximális motorerő: 70 Le
Maximális motorsúly: 115 kg

Brig Falcon Riders 400
A 400-as Brig beszállás előtt a partról szemlélve szép látványt nyújt, nyeregülése enyhén hátrafelé emelkedik, ami a sebesebb közlekedéskor biztos jól jön majd. Az önindítóval pöccre induló motor halk járású, a kikötőből kifele menet alapgázon sem csap nagy zajt. A nyílt vízen szinte pillanatok alatt siklásba került, az ülésből nem kellett felállni, a hullámzás nem számottevő. Kanyarokban a rövid test meglepően iránystabil. Ez annak köszönhető, hogy a poliészter merev alsóhéj orr-gerincszöge 104 fok, így a test jobban tud kapaszkodni. A belső tér a hajó kis méretéből adódóan nehezen körbejárható, ellenben ülő helyzetből szinte minden fontos dolog elérhető. A műszerfal igény szerint telerakható visszajelzőkkel, a hely biztosított hozzá. A kormányállást kis plexi szélvédő óvja meg a felfröccsenő víztől. A plexi felett ível egy cső-keresztmetszetű, saválló, acél kapaszkodó. Ennek akkor vesszük igazán hasznát, ha a hullámos vízen állva vezetjük a motorost. Hasznos tárolók sora rejlik a duplafenékben, illetve a nyeregülés alatt. A tükrön található oldalankénti egy-egy vonószem és a hajótest belsejében található rögzítőszem kétfunkciós, ezek segítségével daruzhatjuk ki a motor nélkül mindössze 90 kg súlyú testet. A felfújható gumihurkák tetején mindkét oldalon bőségesen találunk kapaszkodókat. A kötelező pozíciófények és a zászlók a tükörre szerelt rúdon kaptak helyet. Az evezőknek külön patentos helyük van, így nincsenek láb alatt. Visszatérve a menettulajdonságokra: ami nagy előny, hogy a hajó kisebb fordulaton szinte helyben megfordul, könnyen manőverezik. A gumihurkák tükörvonal mögötti kúpos végződése eltér az általában ismert formáktól. A Brig 400-asnál, - és a többi típusnál is-, a kúp alsó vonala végig a vízen fekszik, így hullámos vízfelületen a test nagyobb stabilitással bír.
Mivel a négyméteres kismotoros a teszt során kellemes benyomást tett rám, továbbá az ára is barátságos, csak ajánlani tudom mindazoknak, akik sportegyesületi, vagy egyéb munkájukban egy megbízható motorosra vágynak.

Technikai adatok:
Hossz: 4 m
Belső hossz: 2,78 m
Szélesség: 1,72 m
Belső szélesség: 0,84 m
Tömlőátmérő: 45 cm
Üres súly: 90 kg
Maximális súly: 700 kg
Befogadóképessége: 6 fő
Optimális motorerő: 30 Le
Maximális motorerő: 40 Le
Maximális motorsúly: 85 kg

Tímár Péter
Fotó: Szamódy Zsolt

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink