Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk
69. Hajó Magazin,
2001. április

Vendée Globe
Kikötés nélkül, egyedül a föld körül
Mi írunk egy versenyről, megpróbáljuk hitelesen tájékoztatni az olvasót. De van egy ember az országban, aki ért is a dologhoz, tehát megkérdeztükőt is. Fa Nándor két kört ment már versenyben a föld körül. Ahogy azt korábban megszokhattuk,őszintén, nyíltan mesél a versenyről és a versenyzőkről, az emberi kapcsolatokról és persze bármiről, amiről csak megkérdezzük.

The Race
Villámkaland a föld körül
Két hónap alatt a föld körül? Hol a verseny a Versenyben? Jé, olyan is van, hogy Lengyelország? Ez lett volna az ezredforduló nagy versenye?

Lesz-e elég vizünk?
A balatoni vízgazdálkodásról
A címben feltett kérdésre persze teljes bizonyossággal nem tudjuk a választ, de valamilyen csodának kellene történnie ahhoz, hogy ne nemmel válaszolhassunk. Fejér Vilmos, a Balatoni Vízügyi Kirendeltség vezetője szerint legalább 250 mm csapadéknak kellene hullania május végéig ahhoz, hogy elegendő víz legyen a tóban. Ez a szám akkor érthető, ha tudjuk, hogy a tóba hulló évi átlagos csapadék 621 mm. Miért jutottunk idáig? Hogyan lehetséges, hogy miközben a Tisza már harmadik éve rendszeresen árad és árvízi csúcsokat dönt, a Balatonban nincs elegendő víz?

Idénynyitó
Mediterran Kupa 2001
Március idusa táján bizony még meglehetősen néptelen a dalmát tengerpart. A horvát kikötők még csak éppen ébredeznek téli álmukból. Tény, hogy a honi vitorlázók számára két hónappal a balatoni évadkezdet előtt szokatlan a korai versenyzés, ám ennek ellenére huszonkét hajó és összesen csaknem másfél száz versenyző nevezett a most először kiírt magyar szervezésű Mediterran Kupa 2001 elnevezésű regattára.

Családi vállalkozás
Holovits Vitorlásiskola
Holovits György kétszeres olimpikon 1992-ben nyitott vitorlásboltot Balatonföldváron. A boltot három éve a 32. számban mutattuk be. Hamarosan azonban vitorlásiskolát is indítottak, amelyet Holovits György idősebbik fia, Huba vezet, aki emellett a balatonföldvári önkormányzat független képviselője is. S hogy teljes legyen a foglalkoztatottság, Holovits Csaba is a családi vállalkozás keretein belül dolgozik.ő egy műhelyt vezet, ahol hajójavítással és -felújítással foglalkoznak. Mostani számukban a vitorlásiskolát mutatjuk be.

Katamaránnal
Egy év az Atlanti-óceánon
A szerző, Varga Lajos egy véletlen találkozásnak köszönheti, hogy részt vehet egy egyéves atlanti-óceáni vitorlástúrán. A Vadliba nevű katamaránon 2000 júliusában tapasztalt vitorlázó barátjával indult útnak Dublinból, hogy húszezer kilométer megtétele után 2001 júliusában térjenek haza. A több fejezetre tervezett élménybeszámoló a főbb szakaszokat, a legfontosabb eseményeket és az út során szerzett hasznos tapasztalatokat foglalja össze. Az első fejezetek írásakor közel négy hónap telt el, a tervezett húszezer kilométerből ötezret tettek meg. A beszámoló nem titkolt célja az is, hogy ízelítőt adjon a nálunk még kevéssé ismert, de nyugaton már sokak által űzött és egyre terjedő életforma, a tengeri vitorlásvándorok szabad életéből.

Trafalgar
Legenda és valóság IV.
A cikksorozat előző három részében a tényeket vizsgáltuk - közel 200 év távlatából. Annak a kornak az emberei pontosan olyan adottságokkal rendelkeztek, mint mi, mégis sokszor csodálkozva állunk viselkedésük, szokásaik, mai szemmel szinte érthetetlen eszményeik előtt. Többnyire mély tisztelettel tesszük ezt, de néha azért el-elmosolyodunk elődeink dolgain. Hogy megérthessükőket, egy kicsit bele kell látnunk az akkori Anglia társadalmi-politikai viszonyaiba.

Balatonboglár
Túracélpontok a Balatonon
Hat évezrede lakott e táj. Az egykori berekvilágot szegő dombhátakon megtelepedtek a kőkorszak, a rézkor, a bronzkor, a vaskor népei. A népvándorlás időszakából is figyelemre méltó leletanyag került elő. A későiőskorban emelhették a Várdomb jól felismerhető sáncait, amelyen ma Boglár jelképe, a gömbkilátó áll.

Tovább...

Fa- és acélhajók
Technikai tanácsadó: korrózióvédelem
A korrózió elnevezés latin eredetű: a corrosus (kiharapott, részenként megevett) szóból származik. El kell ismerni, a kifejezés híven tükrözi a folyamat eredményét. Korróziónak nevezzük - tágabb értelemben - azt a folyamatot, amelynek során valamely anyag kémiai vagy kémiai és mechanikai igénybevétel következtében tönkremegy. Szűkebb értelemben a fémek károsodásáról van szó, melynek során nagy hangsúlyt kapnak - a kémiai mellett - az elektrokémiai folyamatok is. Ezek eredményeképpen az eredeti anyag rendeltetésszerűen nem, vagy csak korlátozottan használható.

Festékpiaci körkép
Hajókarbantartás
Az idei szokatlanul enyhe tél korán kimozdította a hajótulajdonosokat. Sokan már hozzáfogtak hajóik rendbetételéhez, hogy mielőbb vízre szállhassanak. Az alábbi összeállítással a hajófestékek kínálatában való eligazodást szeretnénk segíteni. Három vezető festékgyár magyarországi képviselőit kértük meg, hogy röviden mutassák be a tavaszi karbantartáshoz szükséges termékeiket. (A forgalmazó cégek címét és telefonszámait a hirdetésekben találhatják meg.)

Motorcsónak
Budapest Boat Show
Tízéves a budapesti hajókiállítás
"Soha ennyi kiállító nem volt a hajók, vitorlások és egyéb vízi alkalmatosságok nagy tavaszi seregszemléjén, mint az idei Budapest Boat Show-n" - olvashatjuk a Budapesti Vásárközpont által kiadott sajtóinformációban. Valóban, a tizedik budapesti hajókiállításra minden jelentősebb magyarországi forgalmazó és gyártó eljött. Hajót azonban ismét elsősorban a motoros hajókat forgalmazó cégek állítottak ki, vitorlást sajnos keveset lehetett látni.

Álomvilág
Búvártúra a Vörös-tengeren
Maga a csoda! Tízszer szebb, mint amit a tévében látni! Ilyen és hasonló jelzőkkel tudtuk csak illetni búvártúránk után ezt a paradicsomi élővilágot, színpompás korallokat, halakat rejtő kékséget, a Vörös-tengert.

Szörf
Megfontoltság
A vízi közlekedés szabályairól
Nap mint nap tapasztalom a Velencei-tavon és a Balatonon, hogy a vízi közlekedés szabályait figyelmen kívül hagyva egyre vadabbul száguldoznak a szörfösök, veszélyeztetve ezzel maguk és mások épségét, felszerelésük biztonságát. Többször voltam fültanúja szörfösök vitájának egy-egy ütközés után, amikor összetört deszkák, szétszakadt vitorlák, kettétört árbocok fölött próbálták meggyőzni egymást - nyomdafestéket nem tűrő szavakkal - saját igazukról. A rendőrség nem avatkozik a dologba, a felszerelés biztosítása nálunk nem gyakorlat, így nem mindegy, hogy ki fizeti meg a több százezer forint értékű tönkrement felszerelést.

 

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink