Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk
70. Hajó Magazin,
2001. május


Vendée Globe

Kikötés nélkül, egyedül a föld körül
Mi írunk egy versenyről, megpróbáljuk hitelesen tájékoztatni az olvasót. De van egy ember az országban, aki ért is a dologhoz, tehát megkérdeztük őt is. Fa Nándor két kört ment már versenyben a föld körül. Ahogy azt korábban megszokhattuk, őszintén, nyíltan mesél a versenyről és a versenyzőkről, az emberi kapcsolatokról és persze bármiről, amiről csak megkérdezzük.

Desjoyeaux
A Professzor
Mi írunk egy versenyről, megpróbáljuk hitelesen tájékoztatni az olvasót. De van egy ember az országban, aki ért is a dologhoz, tehát megkérdeztük őt is. Fa Nándor két kört ment már versenyben a föld körül. Ahogy azt korábban megszokhattuk, őszintén, nyíltan mesél a versenyről és a versenyzőkről, az emberi kapcsolatokról és persze bármiről, amiről csak megkérdezzük.

Auróra Kupa
Soling pénzdíjas verseny - Balatonalmádi
A Soling osztály a tavalyi évben elvesztette olimpiai státusát. Ennek ellenére, vagy éppen ezért az idei első Soling versenyen olimpiai osztályokban szokatlanul magas pénzdíjakért szállhattak harcba a versenyzők április 14-16. között Balatonalmádiban. A versenyt megtisztelte jelenlétével a háromszoros olimpiai bajnok német Jochen Schümann, akinél több olimpiai aranyérmet vitorlázásban csak a legendás Paul Elvström nyert.

SP 24XC kézi GPS
Hajóelektronika
A GPS mára általánosan használt helyzetmeghatározó eszközzé vált, kis- és nagyhajókon egyaránt hasznos segítséget jelent. Az Egyesült Államok 2000 májusában megszüntette a GPS lerontását, így a felhasználók a korábbiaknál akár tízszer pontosabb adatokhoz juthatnak. Ez várhatóan tovább növeli a GPS népszerűségét és - a felhasználók örömére - a gyártók közötti versenyt. A nálunk elérhető választék is bővült, most már itthon is kaphatók a GPS-piacra néhány éve betört francia MLR termékei. Ezek közül mutatjuk be a hazai hajósok körében legnagyobb érdeklődésre számot tartható, új fejlesztésű SP 24XC kézi GPS készüléket.

Hodács Cadet
Osztálytörténet
Az idén ötvenöt éves Cadet osztályban az elmúlt években lényegesen megváltoztak az előírások. A változások elsősorban a fedélzetet érintették, amely mai formájában korszerűbb és biztonságosabb lett. Ezzel együtt megszigorították a tűréshatárokat is, és az úgynevezett MK IV-es típust fogadták el. A hajó őssablonául a Rondar cég építőmintáját jelölték ki, ez a minta azonban nem felelt meg az osztályelőírásnak. Ez akkor derült ki, amikor a Magyar Cadet Osztályszövetség sablonkészítés céljából vásárolt egy ilyen hajót, ám a felmérést követően bebizonyosodott, hogy az nem Cadet. Hodács Lajos vállalkozott az MK IV-es magyarországi gyártására. Csomai József szakmai segítségével kijavította a hibákat, így jelenleg egyedül Magyarországon készül felmérhető Cadet.

Cadet és 420
A hajóbeállítás alapjai
Sokszor hallani, hogy a vitorlázást kishajóban lehet megtanulni igazán, és az ott megszerzett tudásukat kamatoztatják a nagyhajós versenyzők is. Az eredményes vitorlásversenyzés alapja a sebesség, amely - a hajó és a vitorlázat minőségén túl - elsősorban a hajóbeállításon múlik. Két kiváló szakember, Csomai József és Majthényi Szabolcs segítségével azt próbáljuk meg bemutatni, hogy a fiatal versenyzők hogyan sajátítják el a hajóbeállítás fortélyait.

Érdekvédelem
Hajózási Vállalkozók Egyesülete
A valamikori Magyar Hajóipari Egyesület, majd a többé-kevésbé működőképes Balatoni Hajóipari Vállalkozók Egyesülete után 1999-ben tíz vállalkozó megalapította a Hajózási Vállalkozók Egyesületét. Felvetődik a kérdés, hogy vajon van-e értelme ezen a kis piacon polarizálni az érdekvédelemnek ezt a formáját, vagy érdemesebb lenne egy valóban komoly erőt képviselő egyesületet létrehozni? A válasz nem egyértelmű. Az új egyesület tagjai szerint máris sikerült eredményeket felmutatniuk. Bár a piacon egymás versenytársai, közösen állítottak ki a budapesti hajókiállításon. Megindult köztük a párbeszéd, és úgy tűnik, hogy érdekeiket kifelé is képesek érvényesíteni.

125-ös balatoni cirkáló
Hajóbemutató
A hajót angol tervek alapján, angol megrendelésre építették a Balatonfüredi Hajógyárban. 1956-ban készült el, de a forradalom miatt a megrendelő nem vehette át. Ebben az időben egy egész sorozat alumínium- és vashajó készült itt, és valamennyi itthon maradt. Voltak köztük ötvenesek, mint a Rege vagy a Szürkebarát, de motoros vitorlások is, mint amilyen a Béke vagy az Öszöd. Ezekkel a hajókkal valamit kellett kezdeni, így alakult meg a SZOT-flotta. A rendszerváltás után a flotta a Hunguest kezelésébe került, majd a hajókat eladták.

Tovább...

Tovább...Yachtparty
Cégbemutató
A Balaton déli partján 36 utazási iroda ajánlja programjai között a Yachtparty egész napos badacsonyi vitorlás kirándulását. S mit takar egy ilyen program? A Siófokról és Balatonberényből induló egy-egy minibusz kettesével-hármasával összegyűjti a vendégeket. Amikor megérkeznek Boglárra, felszállnak a hajóra, amely ezután Badacsonyba indul. A hajón pezsgővel, üdítővel kínálják őket, majd másfél óra vitorlázás után kikötnek Badacsonyban, s az ekkora ideérkező buszok felviszik a csoportot egy étterembe. A háromfogásos ebéd után húszperces, hegynéző körutazás következik idegenvezető társaságában, majd ellátogatnak egy borospincébe, ahol háromféle borból kapnak kóstolót s hozzá hagymás-zsíros kenyeret. Délután három óra körül szétnéznek a kirakodóvásár területén, s a hajó négy órakor indul vissza Boglárra, ahonnan mindenkit autóbusszal szállítanak haza.

Kontakt korrózió
Technikai tanácsadó: korrózióvédelem II.
Az elmúlt számunkban megkezdett írásunkat egy sokszor elhanyagolt témával, a fémek korróziós kölcsönhatásával folytatjuk. A műagyag hajók korróziójáról, az ozmózis jelenségről már sokszor írtunk - legutóbb a 64. szám 30. oldalán -, így ezt a témát nem boncolgatjuk tovább. Az alumíniumhajókról a Motoros rovatban az 54. oldalon olvashatnak.

A Duló
Dulácska György
Mindenki így ismerte, így szólította, én is, már a harmincas évek végétől. Magyar Bajnokságot nyert dingiben - kétszer -, O jolléban, Starban, 30-as, 50-es cirkálóban, ezen kívül 1944 végéig legalább ötven alkalommal végzett az első három helyen a legkülönbözőbb hajóosztályokban versenyezve. Kétszer nyerte el a Kolossváry ifjúsági örökös vándordíjat. Élete egybeforrt a vitorlázással, szeretett klubjával a BSE-vel, illetve ennek későbbi folytatásával, a Petőfivel, Meteorral, de a folyamat megszakadt, ahogy a vitorlázás is.

Tovább...

Balatonlelle
Túracélpontok a Balatonon
Balatonlelle az 1332-37. évi pápai tizedjegyzékben Lelye és Belye alakban már egyházas helyként szerepel. A határbéli Kis-Gamás területén feküdt hajdan Gamás falu, mely 1055-ben a tihanyi apátság birtoka volt. A települést 1229-ben Felső-Gamás néven említik. Balatonlelléhez tartozik Rádpuszta, ahol Árpád-kori település feküdt, s ma is látható itt a 12. században épült, műemlék templom romja, mely Árpád-kori kultúránk jelentős emléke.

Tovább...

Katamaránnal II.
Egy év az Atlanti-óceánon
A szerző, Varga Lajos egy véletlen találkozásnak köszönheti, hogy részt vehet egy egyéves atlanti-óceáni vitorlástúrán. A Vadliba nevű katamaránon 2000 júliusában tapasztalt vitorlázó barátjával indult útnak Dublinból, hogy húszezer kilométer megtétele után 2001 júliusában térjenek haza. A több fejezetre tervezett élménybeszámoló a főbb szakaszokat, a legfontosabb eseményeket és az út során szerzett hasznos tapasztalatokat foglalja össze. Az első fejezetek írásakor közel négy hónap telt el, a tervezett húszezer kilométerből ötezret tettek meg. A beszámoló nem titkolt célja az is, hogy ízelítőt adjon a nálunk még kevéssé ismert, de nyugaton már sokak által űzött és egyre terjedő életforma, a tengeri vitorlásvándorok szabad életéből.

Motorcsónak
Túramotoros
Folyami hajó alumíniumból
A folyami szabadidő-hajózás jellegzetes formája a túrahajózás. Ezek a hajók rendszerint nem képesek nagy sebességre, viszont keveset fogyasztanak és nagy lakótérrel rendelkeznek. Ritka közöttük az új építésű, zömmel a hadseregtől vagy más szervezetektől leselejtezett hajókat használnak erre a célra. Új gazdáik szépen átalakítják, berendezik őket, s a hajók felújítva még évekig szolgálnak a család nagy örömére.

Wiking Marina
Budapesti kikötő
A sporthajózás és vízi turizmus elterjedésének legfőbb akadálya Magyarországon ma is a kikötők hiánya. Emiatt jelentős bevételektől esik el az ország, hiszen azok a nyugati hajósok, akik szeretik estére biztonságos marinában tudni a hajójukat, és szívesebben töltik fel ott üzemanyaggal, vízzel és energiával, bizony nem merészednek a magyarországi Duna-szakaszra. Sajnos Ausztria határát elhagyva egészen Szentendréig a sporthajósok gyakorlatilag nem találnak megfelelő kikötőt. A krónikus kikötőhiány alól Budapest sem kivétel. A főváros egyetlen színvonalas kikötője a Wiking Marina, amely megfelelő kapacitással és felszereltséggel tudja a hajósokat fogadni.

Szörf
Közgyűlés után
Változások az MSzSz háza táján
A Magyar Szörf Szövetség összességében eredményes évet tudhat maga mögött. Gádorfalvi Áron és Gádorfalvi Luca Sydneyben elért 24., illetve 25. helye bizakodásra ad okot a jövőt illetően. Annak ellenére, hogy tavaly - lévén nem volt főtámogató - kicsit rövidebb volt a takaró, anyagilag is rentábilis évet zártak a szövetségnél. Az idén nincs veszélyben a Magyar Bajnokság, hiszen a Dyckerhoff egész évre szponzorálja a szörfbajnokságot. Az új sporttörvény viszont alapszabály-módosításra kötelezte a szervezetet, és személyi változások is voltak az MSzSz közgyűlésén március 23-án.

A 10. évfolyamba léphet
Születésnap a Szörfmagazinnál
Szörfműsor a Rádióban? Amikor elindultunk, kétkedő mosolyon kívül más "elismerést" nem nagyon kaptunk. S mégis: már a tizedik évfolyam adásait tervezzük, hogy májusban ismét felhangozhasson a szignál, a jól ismert Joe Cocker-szám a Kilenc és fél hét c. filmből. Szörfmagazin májustól októberig minden csütörtökön a Petőfi Rádió Sportreggel c. műsorában 8.45.-9.00.-ig - már 1992. április 25. óta.

 

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink