Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk
71. Hajó Magazin,
2001. június

Asso Európa-kupa
Magyar sikerek Balatonkenesén
A valamikori Öt tó versenyek hangulatát idézi az Asso 99-es osztály Európa-kupa sorozata. Az osztály hazai népszerűsége töretlen, folyamatosan növekszik a mezőny. Az idei EK első futamaira április elején a festői Monaco vizein került sor. Ezen a versenyen öt magyar hajó állt rajthoz, és a Detre Szabolcs vezette egység az előkelő harmadik helyen zárt. A második fordulót április 27-29-én rendezte a Kenese Marina-Port. Sajnos, csak három külföldi hajó érkezett, pedig a rendezők a teljes ellátást fizették számukra.

Repülő Hollandi
A hajóbeállítás alapjai
A Repülő Hollandi az a hajóosztály, amelyen a hajóbeállítás csaknem valamennyi felmerülő fortélyát be lehet mutatni, ugyanis ezen a hajón szinte minden állítható. Az FD beállításáról a világ- és Európa-bajnok Majthényi Szabolccsal beszélgettünk.

BSS
Hajóépítő műhelyek
A cég nevét alkotó három betű egy-egy személynevet takar, az alapítók vezetéknevének kezdőbetűjét. Közülük ma már csak ketten tevékenykednek aktívan, Berzsenyi Zoltán és Somogyi Miklós. A szakmai munkáért Berzsenyi a felelős, míg a gazdasági vezetést Somogyi irányítja. A BSS hajóépítő műhely alapvetően műanyagipari termékek gyártására alakult. Ma az egyik legsikeresebb magyarországi osztályhajó, az Elliott 770-es gyártója, és itt készülnek az Elliott 960-as hajók is.

Prospektus Nyomda
15 éve az élvonalban
Az első szám óta, lassan tíz éve itt készül a Hajó Magazin. Évről évre jobb körülmények között, amely a szerkesztőknek is könnyebbséget jelent. A kezdeti majd' háromhetes átfutás egy hétre rövidült, a minőség pedig egyre jobb lett. Mindezt úgy sikerült megvalósítani, hogy az előállítási ár emelkedése messze az infláció alatt maradt. Reményeink szerint mindezt érzi és látja az olvasó is.

Egy felmérés eredményei
Jó osztályzatot kaptak a Mahart-kikötők
A Mahart Balatoni Hajózási Rt. 2000 novembere és 2001 márciusa között felmérést végzett a tulajdonában lévő kikötők bérlői körében, hogy a társaság képet kapjon kikötőinek megítéléséről. A kérdések kitértek a választás szempontjaira, a Mahart-kikötők szolgáltatásainak értékelésére és a vitorlázók igényeinek felmérésére. A kapott eredményeket a további fejlesztések során hasznosítják. Az adatokból, amelyek arra is alkalmasak, hogy a hazai vitorlázók szokásairól tájékoztassanak, az derült ki, hogy a bérlők többségükben elégedettek a Mahart szolgáltatásaival.

Soling
Osztálytörténet
1964-ben a Yachting amerikai magazin pályázatot írt ki olimpiai háromszemélyes tőkesúlyos osztály tervezésére. A pályázatra 35 pályamű érkezett, amelyek közül az 1966 szeptemberében a Kieli-öbölben rendezett versenysorozaton a Soling került ki győztesen. A norvég Jan H. Linge által tervezett hajó olimpiai státuszát az IYRU 1968. november 20-án hozott döntése mondta ki.

Pelso, alias Béke
Hajóbemutató
Amikor május 11-én vitorláztunk vele, még Békének hívták, másnap azonban, a keszthelyi keresztelőn már a büszke Pelso nevet kapta a hajó. Eljön majd az idő, amikor már csak a nagyon régi balatoni vitorlázók fognak emlékezni arra, hogy a Pelsót valamikor Békének hívták, de ma még mindenki így ismeri az egykori SZOT-hajót. A Béke motoros-vitorlás hajó, amilyenből kevés van a Balatonon. Édestestvére a füredi Öszöd. Mindkét hajó 1956-ban készült a váci hajógyárban. Alapvető különbség közöttük, hogy a Béke alumíniumból, míg az Öszöd vasból épült. Gyerekkorom óta foglalkoztatott, hogyan lehet egy ilyen hajóval vitorlázni.

Tovább...

Bódis testvérek
Cégbemutató
A Bódis testvérpár elsősorban azért alapított céget, hogy hajójuk, a Béke fenntartásának költségeit valamelyest megpróbálják mérsékelni. Károly és István jól szituált tagjai a társadalomnak, a kft.-t inkább hobbinak, mint harcos üzleti vállalkozásnak tekintik. Ennek ellenére tevékenységük egyre inkább professzionálissá válik. Az eddig kínált egyszerű hajóztatás után már teljes körű programot is ajánlanak: a Badacsonyban pihenő vendégeket egy kellemes hajóstúra keretében elviszik Boglárra, ahol egy lovaspanzióban magyaros lovasbemutató kíséretében látják vendégül őket. A program, amelyhez nagy reményeket fűznek, ebben az évben indul. Ugyanakkor a hajó természetesen ellátja eddig bevált szerepét is, az érdeklődőket továbbra is viszi Badacsony környéki sétahajózásra.

Regulus
Új 30-as cirkáló a Balatonon
Regulus római consul vezette az első pun háború egyik csatájában Karthágó ellen a római hadsereget. A rómaiak azonban vereséget szenvedtek, és a hazaszállításukra küldött hajóhad is odaveszett egy viharban. Miután Regulus fogságba esett, fogvatartói Rómába küldték, ahol a béke ellen szavazott, s önként visszatért Karthágóba, ahol a biztos halál várta. A legendás hadvezér nevére keresztelték egy másik legenda, a 30-as Schärenkreuzer-flotta új tagját. A Regulust 2001. május 5-én tették vízre Csopakon, a Kereked Vitorlás Klub kikötőjében.

Beharangozó
Sagem Balaton Maraton
Az idei Balaton Maraton - Európa leghosszabb tavi vitorlásversenye - augusztus 11-én rajtol a kenesei Marina-Port kikötőből. A versenyt immár negyedik alkalommal rendezi meg a Hajó Magazin, lehetőséget biztosítva a megmérettetésre azoknak a balatoni vitorlázóknak, akik szeretik az átlagosnál nagyobb kihívásokat.

Megfelelőség igazolása
Július 1-jétől bizonyosan drágább lesz
A vízi közlekedés rendjéről szóló törvény 20. §-a kimondja, hogy minden kedvtelési célú kishajót, csónakot és motoros vízi sporteszközt csak a külön erre kijelölt szervezet megfelelőséget igazoló tanúsítványával lehet forgalomba hozni. A törvényhez csatlakozó 2/2000-es rendelet viszont kivételeket sorol fel. E szerint a kizárólag versenyzésre, edzésre, illetve saját használatra épített vízi járművekre nem kell igazolni a megfelelőséget. A törvényről és a tanúsítvány megszerzése körüli problémákról beszélgettünk Lékai Tamással, a Hajózási Felügyelet munkatársával.

Fonyód
Túracélpontok a Balatonon
A déli part legmagasabb pontja a kétcsúcsú fonyódi hegy, amelyet a 207 méteres Sipos-, illetve a 233 méter magas Várhegy alkot. A magaslat valaha szigetként emelkedett ki, s körülötte a Nagyberek lapálya terült el természetes védelmet adva a településnek. 1730-ban Bél Mátyás így ír a hegyről: "A szárazföldre szétáradó vizek hatalmas, három mérföld hosszú és két mérföld széles területet öntöttek el, amely csupa sásos ingovány, sűrű, sötétlő nádasokkal, ez a Bozótság. Ennek közepén, de a tó partján emelkedik ki Fonyód hegye, mint egyetlen száraz hely a körülvevő mocsárvilágból."

Tovább...

J-105
Hajóbemutató

A hajó tervezője, Rodney Johnstone olyan hajót kívánt létrehozni, amely siklóhajós tapasztalat nélkül is biztonságosan kormányozható, ugyanakkor komoly teljesítményre képes. A tervezésnél főként az egyszerűségre való törekvést tartották szem előtt. Ennek az elvnek sikerült is megfelelni: a J-105 szigorú one-design osztály, amelynek előírása a szerelvények elrendezésétől a vitorlázat anyagán át egészen a latnik hosszáig mindenre kiterjed. A hajó fedélzete valóban nem bonyolult, pillanatok alatt áttekinthető. A direkt körkormányt azonban szokni kell, de ez nem igényel sok időt. Összességében a céloknak megfelelő hajót sikerült építeni, ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy borsos árához képest hallatlanul népszerű.

Tovább...

Katamaránnal III.
Egy év az Atlanti-óceánon
A szerző, Varga Lajos egy véletlen találkozásnak köszönheti, hogy részt vehet egy egyéves atlanti-óceáni vitorlástúrán. A Vadliba nevű katamaránon 2000 júliusában tapasztalt vitorlázó barátjával indult útnak Dublinból, hogy húszezer kilométer megtétele után 2001 júliusában térjenek haza. A több fejezetre tervezett élménybeszámoló a főbb szakaszokat, a legfontosabb eseményeket és az út során szerzett hasznos tapasztalatokat foglalja össze. Az első fejezetek írásakor közel négy hónap telt el, a tervezett húszezer kilométerből ötezret tettek meg. A beszámoló nem titkolt célja az is, hogy ízelítőt adjon a nálunk még kevéssé ismert, de nyugaton már sokak által űzött és egyre terjedő életforma, a tengeri vitorlásvándorok szabad életéből.

Motorcsónak
Somlóvári László
Új vezérigazgató a Mahart élén
A Mahart új vezérigazgatója igazi folyami hajós ember, akinek a vitorlázás a hobbija. Ma is nagy szeretettel beszél a folyami hajókon eltöltött szolgálati éveiről. Már tizenhárom évesen tudta, hogy egész életét ez fogja kitölteni. A hajózási szakközépiskola és a műegyetem elvégzése után fiatalon lesz hajóskapitány. Amikor úgy érzi, hogy már minden hajót ismer, vált. Néhány, a Közlekedési Felügyeletnél eltöltött év után a Pannon Cargo következik, majd egy évre ismét hajózni megy, ezúttal egy francia cég alkalmazásában járja a vizeket. Innen pályázza meg és nyeri el a Mahart Csepeli Szabadkikötő igazgatói állását 1998-ban. Idén április 13-án pedig kinevezik a Mahart vezérigazgatójává.

Sugó Vízi Sport
Hajóépítő műhelyek
Malagurszky Miklós, a Sugó hajók építője a hajózás és a motorok szeretetét családi örökségként kapta. Nagyapjának hajómalmai voltak a Dunán, édesapja pedig a második világháború után két uszályból álló hajójával tisztította meg a folyót a háború maradványaitól. A családnak gépműhelye és öntödéje volt, komoly szerszámokkal és nagy szaktudással rendelkeztek. A múlt rendszerben az állam legalább háromszor tette rá a kezét a Malagurszky-műhely felszerelésére, de mégsem tudta megtörni a család vállalkozó kedvét. Miklós ma két műhelyt, felesége egy hajósboltot vezet Baján, a Sugó hajók pedig fogalommá váltak a folyami sporthajózásban.

Szörf
Teriitehau
Aki szeret félni
Az egykori maratoni futó és gördeszkabajnok, Robert Teriitehau leküzdötte a cápáktól való félelmét, s ma Robby Naish és Eric Thieme mellett az egyik legtapasztaltabb világkupás versenyző. A futamokon veszett kutya módjára tör előre, a kamerák előtt hatalmasakat ugrik, nem ritkán testi épségét vagy akár az életét is kockáztatja, állandóan kihívásokat keres. Nevét igazán ismertté a nagyközönség előtt a fedett pályás szörfözés tette. Életmódja után méltán érdemelte ki a "Vad kutya" becenevet. Ki gondolná azonban, hogy a lázadó férfi mögött valójában egy romantikus lélek lakozik, akinek természete olyan gyakran változik, mint egy szeszélyes nőé?

Az utolsó esély
Világkupa Racing nélkül?
A profi szörfösök körében régóta szóbeszéd tárgya, hogy a Világkupán válságba került a Racing. A "pálya szélén", pl. a Formula Windsurfing versenyek között ugyanakkor mind több pályaversenyt találunk. Vajon valóban válságról beszélhetünk? Nem inkább arról van csak szó, hogy a kevésbé látványos pályaversenyeket száműzik a Világkupa palettájáról? Az mindenesetre tény, hogy a profik kalendáriumában az idén már alig szerepelnek Racing kategóriában kiírt versenyek.

 

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink