Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
J-105
71. Hajó Magazni, 2001. júniuis

A hajó tervezője, Rodney Johnstone olyan hajót kívánt létrehozni, amely siklóhajós tapasztalat nélkül is biztonságosan kormányozható, ugyanakkor komoly teljesítményre képes. A tervezésnél főként az egyszerűségre való törekvést tartották szem előtt. Ennek az elvnek sikerült is megfelelni: a J-105 szigorú one-design osztály, amelynek előírása a szerelvények elrendezésétől a vitorlázat anyagán át egészen a latnik hosszáig mindenre kiterjed. A hajó fedélzete valóban nem bonyolult, pillanatok alatt áttekinthető. A direkt körkormányt azonban szokni kell, de ez nem igényel sok időt. Összességében a céloknak megfelelő hajót sikerült építeni, ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy borsos árához képest hallatlanul népszerű.

A Sailing World magazin 1992-ben a túraverseny-hajó kategóriában az év hajójának választotta a J-105-öst, ezzel is elismerve a könnyen kezelhetősége által nagyszerű hajó erényeit.
Az alapkoncepció megvalósítását a vitorlázat megválasztásával tették teljessé: a hajót spinnaker helyett a bő szélben sokkal egyszerűbben kezelhető bliszterrel szerelték. Ennek köszönhetően a J-105-öst gyakorlatilag két vitorlázó minden időben kezelni tudja, három-négy fő pedig már eredményesen versenyezhet vele.
A hajó tervezője zseniálisan oldotta meg a megfelelő formastabilitás és a kis nedvesített felület összeegyeztethetetlennek tűnő problémáját. A J-105-ös amellett, hogy cirkáló szakaszon megfelelően stabil marad, bő szelekben szépen siklásba hozható. A nagyvitorlát 15-20 csomós szélig nem kell reffelni, ami azt jelenti, hogy a hajó megfelelően tengerálló.
Kenesén, ragyogó napsütésben, közepes déli szélben vitorláztunk a hajóval. Nyolcan kényelmesen elfértünk rajta, anélkül, hogy zavartuk volna egymást. A vitorlákat voltaképpen hárman kezeltük. Minden feladatot gyorsan és pontosan el tudtunk végezni, annak ellenére, hogy Bakos Tamás, a hajó kormányosának kivételével mindannyian először ültünk a hajón. Mivel én kormányoztam, Tamás is új szerepkört vállalt: ő kötötte be a vitorlákat és készítette elő a manővereket. Így nyugodtan állíthatom, hogy teljesen kezdő csapat ment a hajóval. Ennek ellenére a hajó kezelése nagyon egyszerűnek tűnt, csaknem az öszszes kötél funkcióját azonnal lehetett látni. A J-105-ös cirkáló szakaszon szépen, kiegyensúlyozottan viselkedett. A hatalmas körkormányról direkt információk jönnek a hajó viselkedéséről, ugyanakkor kis idő elteltével hasonlóan finoman tudtam vezetni, mintha rúdkormánnyal lett volna szerelve. A kisebb blisztert húztuk, de azzal is szép tempót sikerült futni.
A belső berendezés meglehetősen puritán, de az alapvető komfortra azért számíthat az itt szolgáló legénység. Két felszereltség közül választhat a megrendelő, de nincs számottevő különbség: mindkét változathoz négy ágy, mosdó és egy egyszerű konyha tartozik. A kikötőben egy 18 LE-s Yanmar motor hajtja a hajót. A hajó indult az évadnyitó versenyen, ahol friss négyes-hatos szélben az igen előkelő abszolút 12. helyen ért célba.

L. F.
Fotó: Szamódy Zsolt

Technikai adatok
Hossz: 10,51 m
Vízvonalhossz: 8,99 m
Szélesség: 3,35 m
Súly: 3,5 t
Tőkesúly: 1,68 t
Merülés: 1,98 m
Vitorlázat: 41,48 m2
Üzemanyagtartály: 55 l
Víztartály: 90 l
Motor: 18 LE-s Yanmar

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink