Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Pelso, alias Béke
71. Hajó Magazin, 2001. június

Amikor május 11-én vitorláztunk vele, még Békének hívták, másnap azonban, a keszthelyi keresztelőn már a büszke Pelso nevet kapta a hajó. Eljön majd az idő, amikor már csak a nagyon régi balatoni vitorlázók fognak emlékezni arra, hogy a Pelsót valamikor Békének hívták, de ma még mindenki így ismeri az egykori SZOT-hajót. A Béke motoros-vitorlás hajó, amilyenből kevés van a Balatonon. Édestestvére a füredi Öszöd. Mindkét hajó 1956-ban készült a váci hajógyárban. Alapvető különbség közöttük, hogy a Béke alumíniumból, míg az Öszöd vasból épült. Gyerekkorom óta foglalkoztatott, hogyan lehet egy ilyen hajóval vitorlázni.

Badacsonyban nem érezni, milyen erős az északi szél. Stefi bácsi, a Béke kapitánya, matróza és mindenese megnyugtató magabiztossággal jelenti ki: minden vitorlát felhúzunk. Ezt valószínűleg meg is tettük volna, de sajnos a hajó új génuája még nem készült el, így egy fockkal felszerelve és természetesen két nagyvitorlával hagyjuk el a kikötőt.
A Békét két hathengeres Csepel dízel hajtja, az egyenes kihajtásra szerelt két hatalmas csiga bizony keményen felkavarja a kikötő iszapját. Amíg a motorok pöfögnek, gyorsan megismerkedünk a hajó belső világával.
A központi cockpit mögött Stefi bácsi hatalmas kabinja terpeszkedik. Két méter fölötti állómagasság, önálló mosdóhelyiség, tágas tér áll rendelkezésére. A cockpit előtt a valamikori híd ma afféle előszalonként funkcionál. Jégszekrények, pohártartók uralják a teret. Régen itt is volt egy kormányállás, de soha senki nem használta, így leszerelték. Ma, ha rossz az idő, az utasok idemenekülhetnek, a szélvédőn keresztül azonban így is élvezhetik a kilátást. Egy tágas átjáró következik, amelyből bal kéz felől nyílik a mosdó. Innen jutunk a szalonba, ahol egy amerikai konyha üzemel teljes felszereltséggel.
A szalon előtt a tulajdonosi kabin található bőséges kényelemmel.
A szigligeti öböl előtt felhúzzuk a vitorlákat. Szelet mérünk, 5-ös szélre 6-7-es pöffök jönnek. A Béke meg-megbillen az erősödésekben, egyébként nyugodtan szeli a hullámokat. Nyolc-tíz csomóval haladhatunk, ekkora hajón nehéz megítélni a sebességet. A hajó úgy viselkedik, ahogy vártam: kb. hetven fokig lehet vele szél ellen vitorlázni, a fordulókhoz a motor segítségére van szükség. Ellenben nagyon kényelmes és biztonságos. Más világ, hiszen ez egy motoros-vitorlás.

L. F.
Fotó: Bujnovszky Tamás

Technikai adatok
Hossz: 18,28 m
Szélesség: 4,2 m
Súly: 27 t
A kiel súlya: 7 t
Rudazat: főárboc, bezán
Vitorlázat: 150 m2
Befogadóképesség: 40 fő
A hajótest anyaga: alumínium
Motor: 2 hathengeres Csepel

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink