Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Új Nautic 12-es
72. Hajó Magazin, 2001. július

A Perjura a harmadik Nautic 12-es amellyel szerencsém volt vitorlázni. A Quadriga és a Remete kényelmes sporthajók. A Perjura viszont sportos túrahajó, így a hangsúly nem a maximális sebesség elérése, hanem inkább az esztétikus kidolgozás felé tolódott el.

A változás azonban valóban csak hangsúlyeltolódást jelent, ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a hajó rigjét egy maximálisan kihegyezett versenyhajó is megirigyelhetné. Ugyanakkor a Perjura igazi túrahajó, a szerelvények elhelyezése és a belső berendezés kialakítása is ezt a cél szolgálja. Külső megjelenésében annyira eltér sok sikert megélt testvéreitől, hogy első látásra nem szembetűnő a rokonság. A különbség elsősorban a hosszan elnyúló kabintetőből fakad. Szokni kell a gondolatot, hogy egy ilyen fedélzet alatt nagy sebességre képes héj feszül, míg az árbocba tekerhető nagyvitorla helyén hatalmas denevéres grósz terpeszkedik. A hajót ezen ellentmondások miatt nem, vagy csak nehezen lehet kategóriába sorolni. Ugyanakkor az építés koncepciója teljesen világos. Szinte hallom is a megrendelőt, amint felvázolja elképzeléseit: "Legyen a Perjura olyan kényelmes, amilyen csak lehet. Természetesen a legkiválóbb anyagokból - bőr, teak, réz - készüljön, legyen szép. Nem kedvelem a szűk tereket, családi hajót szeretnék. Elöl a gyerekek, hátul mi, és elég egy mosdó, ez nem charter hajó." A végén még hozzáteszi: "Persze amennyire csak lehet, gyorsan menjen, de azért ketten a feleségemmel tudjunk vele hajózni."
Éveken keresztül azt sulykolták a magyar hajóépítőknek, hogy nem lehet minden igényt kielégíteni, egyforma hajókat kell építeni. Ha megnézzük a nagy nyugati hajógyárakat, ott legfeljebb azt választhatja meg a megrendelő, hogy legyen-e vagy ne spinnaker a hajóhoz. Ebben a megközelítésben persze sok igazság van, a magyar hajóépítő műhelyek azonban nem hajógyárak, inkább manufaktúraként működnek. Vagy kishajót építenek viszonylag nagy szériában, és akkor meg tudnak felelni a fenti elvárásoknak, vagy nagyhajót készítenek, de abból bizony keveset. Ahhoz viszont, hogy megtalálják a vevőt, olyat hajót kell kínálniuk, amilyet a nagy hajógyárak nem tudnak, s egészen biztosan nem is akarnak.
Ilyen hajó a Perjura is. Kézzel épített rendkívül igényes darab, a magyar hajóépítés egyik szép példája. Olyan hajó, amelynek építését csak kis műhely vállalja el. Ahol a vevőnek lehetnek, s természetesen vannak is igényei, hiszen éppen emiatt rendelt ily módon hajót. A magyar hajóépítés jövője is ebbe az irányba mutat: megtalálni azokat a réseket, amelyeket a nagy hajógyártók hagynak a palettán.
Almádiban vártuk a szelet. A hajó belseje lenyűgözően szép, finom anyagok, igényes kidolgozás jellemzi. Bevallom - ismerve a hajó árát -, kerestem a hibákat, de nem találtam. Az illesztések szokatlanul pontosak, sehol egy sorja vagy csiszolatlan fa, a bútorok belső lemezei is lakozottak. A tetőn kárpit feszül. Látszik, hogy sem a munkaidőn, sem a kiváló minőségű anyagokon nem spóroltak. Jól esett látni a kapcsolótábla mögött példás rendben elhelyezett elektromos vezetékeket. A cockpitban két kormány van, a leekocsi a kabintetőn található. Felszerelés közben még azon is elgondolkoztam, hogy be szabad-e engedni a fallköteleket a kabinba. A nagyvitorlát jól tartja a tolórudas alba.
Minden a helyén, indulhat a vitorlázás. Az egykörös kormány meglehetősen direkt módon viselkedik. Igazából jól esne egy kicsit nagyobb átmérő. A hajó szerencsére tökéletesen ki van egyensúlyozva, így nem kell markolni a kormányt. Hárman vitorlázunk, eredendően mindannyian kormányosok. Amíg a blisztert kötik, én is megyek segíteni. "Mit csináltál a kormánnyal?" - jön a kérdés. "Semmit" - felelem, így tartja az irányt. Legalább öt percünk van, amíg lassan elindul a szél felé. Közben négy-öt csomóval szaladunk a leheletnyi breeze-ben. Orrsudár ki, mehet fel a bliszter. Jól haladunk, ütjük a hat csomót. Közben gyengül a szél. Éppen csak elérjük a kikötőt. Háttal kell beállni meglehetősen szűk helyre. Szívesen átadnám a kormányt, de nem érzem a társakban a nagy elszántságot, így enyém a feladat. Még a kikötő előtt próbálgatom, nem húz-e valamerre a motor, de minden rendben. Szépen beállunk a megfelelő helyre.
A Perjura jól vizsgázott. Valóban gyors és kényelmes hajó lett, öröm vele vitorlázni. Hatalmas fedélzetén nagy tér áll rendelkezésre akár versenyezni, akár túrázni megyünk vele. Ezt a hajót mégis a belső értékei miatt lehet igazán szeretni.

Litkey
Fotó: Bujnovszky Tamás

Technikai adatok
Hossz: 13 m
Vízvonalhossz: 11,9 m
Szélesség: 4,2 m
Merülés: 1,9-2,6 m
Árbocmagasság: 20 m
Belmagasság: 2,05 m
Nagyvitorla: 75 m2
Fock: 25 m2
Génua: 50 m2
Hátszélvitorla: 260 m2
Motor: 30 LE-s Volvo
Tervező: Andrej Justin/Nautic
Gyártó: Nautic Boat

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink