Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Motoroshajó-bemutató
Sugó motorosok
72. Hajó Magazin, 2001. július

A következőkben az egyik legnagyobb hazai hajóépítő hagyományokkal rendelkező cég, a bajai Sugó Vízi Sport négy hajóját mutatjuk be röviden. Három sporthajó mellett egy igazi munkahajót is kipróbálhattunk a Dunán. Ez utóbbi a máig igen népszerű ladikok helyét veheti majd át, ugyanakkor jól szolgálhat különböző szervezetek munkaeszközeként is.

A munkahajó - Sugó 520
Az első hajó, amellyel vízre szálltunk a legkisebb - 25 lóerős - motorral szerelt Sugó 520-as volt. Amíg a Sugón pöfögtünk kifelé az Öreg-Dunára, nem motorozhattunk 5 km/órás sebességnél gyorsabban. A hajó lapos fenekét fémes hangon csilingelve nyaldosták a hullámok. A sporthajók nem állták meg, és a konvojunk egységét megszakítva fel-felgyorsultak. Persze ők sem mertek komolyabb gázt adni, de a lányok előtt illett kicsit villogni.
Kiérve aztán "ereszd el a hajam" módjára robogtak el. Mi is szépen surrantunk utánuk, de más a 20-25 csomó, amit mi tudunk, és a 35-40, amivel ők tudnak menni. Az 520-as egyébként igazi munkagép. Siklás közben is fel lehet benne állni, nagyon stabil. Persze ennek ára van, a stabilitásért cserébe csúszik oldalt. Ha ügyesen vezetik, métereket lehet csúszni a farával. Úszó üzemmódban viszont úgy fordul, mint egy vasúti kocsi. Az ára elfogadható és a felszerelések listája is bőséges.

Technikai adatok: 520
Hossz: 5,17 m
Szélesség: 1,68 m
Oldalmagasság: 0,55 m
Súly: 250 kg
Max. motorteljesítmény: 37 kW
Opt. motorteljesítmény: 21 kW
Tükörmagasság: 508 mm
Üzemanyagtartály: 55 l
Befogadóképesség: 8 fő

A legnépszerűbb: Sugó 430
Ez a hajó a legidősebb, de talán a legjobban eltalált konstrukció a négy közül. Méretei és ára miatt is a legkedveltebb sporthajó ma az országban. Az építéshez használt anyagok és a kidolgozás minősége kifogástalan. A hajót 60 lóerős négyütemű motorral próbáltuk ki. Nagyobb motor is szerelhető rá, de a hajó teljesítménye ezzel optimális. Minden Sugó hajóra jellemző, de a 430-as esetében - méretei miatt - feltűnő a kiváló vonaltartás és fordulékonyság. A hajó egészen merész kormánymozdulatokat is barátságosan elvisel. Természetesen a lányokat jól lehet riogatni vele, hiszen egy-egy élesebb fordulónál bizony a szélvédőig ér a víz. Az ék alakú fenékkiképzés azonban ilyenkor mutatja meg előnyeit, hiszen ebben a dőlt állapotban is sokáig nagyon stabil marad a hajó.
A költségekről: természetesen ez a hajó lényegesen olcsóbb, mint nagyobb testvérei, az 510 és az 511-es. Kisebb motor is kell rá, amivel szintén súlyos százezreket lehet megtakarítani, vagy azonos áron esetleg négyütemű motort választhatunk. A négyütemű sokkal kevesebbet fogyaszt, és elképesztően jó a karakterisztikája. Aki szeret nagyokat rohanni, de barátja a pénztárcájának is, igazán élvezni fogja ezt a hajót.

Technikai adatok: 430
Hossz: 4,28 m
Szélesség: 1,68 m
Súly: 220 kg
Max. motorteljesítmény: 60 kW
Opt. motorteljesítmény: 35-50 kW
Tükörmagasság: 508 mm
Üzemanyagtartály: 60 l
Fenkszög a tükörnél: 16 fok
Befogadóképesség: 4 fő

510-es és 511-es
Ezt a két típust együtt tárgyaljuk, hiszen csak az orrkiképzésükben térnek el egymástól. Az 510-es hagyományos fedett orrdecket kapott, míg az 511-es nyitott, kárpitozott orr-résszel van szerelve. A piros 511-es még egészen friss, szinte gyári meleg hajó volt. Ezt egy kisebb, 90 lóerős motor hajtotta, míg az 510-es 125 lóerős Mercury motorjával egy igazi dunai ragadozó. Ez a motorerő az alig 400 kilós testet elképesztő könynyedséggel hajtja. A hajó pillanatok alatt siklásba kerül, és jellegzetes kopogó hangot hallatva száguld a vízen. Ugyanakkor a kanyarstabilitása a 430-aséval vetekszik. A nagyobb motor, a nagyobb teljesítmény ellenére is egy szakképzett vezető ugyanazokat a trükköket tudja ebből a hajóból is kihozni. Jó volt nézni, ahogy ezek a vagány srácok hajtották motorjaikat. Mi Malagurszky Miklóssal, a hajók tervezőjével és építőjével óvatosabban közlekedtünk. A tesztút során elkalandoztunk a Baja környéki szigetek közé. Kikötöttünk, hogy a partról jó fényképet készíthessünk. A homokos parton egy ember kényelmesen tudta mozgatni a hajókat, amelyek nem süllyedtek be a homokba, nem kellett őket kiásni.
Otthon aztán a gazdák pillanatok alatt kicsörlőzték járműveiket a partra, s egy gyors hajómosás után már mehettek is a garázsba. Mi a kikötőben hagytuk az 520-ast, de mire komótosan beszélgetve leültünk, hogy megigyunk egy pohár üdítőt, már meg is érkeztek a többiek. Gyors és kényelmes ez a megoldás. Nem véletlen, hogy Baja környékén több ezer garázs áll a vízparton tele motorcsónakokkal.
Aki Sugó hajó vásárlására adja a fejét, biztos lehet benne, hogy egy szakmailag kifogástalan, minőségben a legkiválóbb anyagokból megépített hajót kap. Évtizedes tapasztalat alakította a hajók formáját, amely ma tökéletesen megfelel a folyami sporthajósok igényeinek.

Technikai adatok: 510 és 511
Hossz: 5,11 m
Szélesség: 2,09 m
Súly: 390 kg
Max. motorteljesítmény: 112 kW
Opt. motrorteljesítmény: 55-70 kW
Tükörmagasság: 508 mm
Üzemanyagtartály: 60 l
Fenékszög a tükörnél: 21 fok
Befogadóképesség: 6 fő

Litkey
Fotó: Bujnovszky Tamás

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink