Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Navalia 25
74. Hajó Magazin, 2001. szeptermber

A Dobó Pál nevével fémjelzett Navalia hajóépítő műhelyből sok szép hajó került már ki. ők újították föl a Nemere II. cirkálót, építettek több tucat Reginát, s készítettek műanyag 15-ös versenyjollét. Mégis, a most bemutatásra kerülő Navalia 25-ös mérföldkő a cég életében. Ez az első önálló fejlesztésű hajójuk, amelynek terveit egy fiatal hajótervező-mérnök, Simongáti Győző készítette.

Dobó Pál megfontolt üzletember, lépésről lépésre építette fel vállalkozását. Eleinte más hajóépítőktől vásároltak műanyag testeket, és azokat rendezték be, szerelték készre. Az első önálló műanyagos munkájuk a 15-ös versenyjolle volt, ami kiváló iskolahajónak bizonyult, hiszen egy ilyen finom versenyhajót nem lehet elnagyolni, itt minden dekának szerepe van. A következő lépésként a Regina program indult el, amelynek keretében egy évek óta jól működő osztályhajó gyártását kezdték meg apró, elsősorban kényelmi módosításokat téve az eredeti terveken. Ez a hajó természetesen üzletet is hozott, és a megtermelt haszonból jutott fejlesztésre is.
A Navalia 25-ös rendkívül szép kis hajó lett. Öröm, hogy mind a gyártó, mind a tervező képes volt ellenállni az állómagasság csábításának. Ebben a méretben el kell fogadni, hogy a szalonban 1,45 m a belmagasság. A hajó vonalai a legkorszerűbb hajóépítési elveket követik: széles tükör, hosszú vízvonal, könynyű hajótest. Mindehhez az átlagosnál magasabb vitorlázattal szerelve a hajó figyelemreméltó sebességre képes. A hajótest, a cockpit és a kajüttető letisztult szép formavilága bizony vonzza a tekintetet. Jó érzéssel szálltunk vízre.
Elkeserítő volt viszont, hogy az 1,50 méteres merülésünkkel már a kikötőhelyen ültünk. Nagy lendülettel motoroztunk ki a kikötőből, és döntöttük a hajót - amennyire lehetett, mert kifejezetten nagy a formastabilitása -, mégis kétszer megakadtunk a kikötőszájban.
Szép délkeleti szelünk volt. Éppen Alsóörs előtt versenyzett a Nagyhajós Bajnokság mezőnye. Egy takkon el lehetett érni a leebóját. Erre igyekezett a szomszéd kikötőből kifutó Százszorszép nevű Sudár Regatta is. Együtt vitorláztunk összemérésszerűen, de nem tudom, ők mennyire figyeltek. Úgy éreztem, közel azonos sebességgel megy a két hajó, talán egy kicsit gyorsabbak voltunk. Ketten vitorláztunk a 25-össel, a fordulóknál én húztam át a génuát. Jó helyre kerültek a csörlők és a szerelvények, a hajó könnyen kezelhető, minden szerelvény kézre esik. Egyedül a leekocsi elhelyezésekor kötöttek kompromisszumot a tervezők - a túrahajós oldal javára. A leekocsi a kajütbejárat elé került, így a hatalmas cockpit tökéletesen üres maradt, tágas, kényelmes utasteret biztosítva. Így azonban csak a legénység tudja a leekocsit és a nagyshotot állítani, mert a kormány mellől nem lehet jól elérni. A kormányrúd talán emiatt is hosszabb az átlagosnál, a kormányhosszabbítót azonban nem a rúd végére szerelték, hanem egy jó arasszal hátrébb. Ennek következtében csak akkor lehet elérni a kormányt fogva a nagyshotot, ha egészen kinyílik a kormányhosszabbító, így azonban bizonytalanná válik a hajóvezetés. Hosszú távon érdemes lesz szétválasztani a verseny- és a túraváltozat szerelvényezését. Az általunk kipróbált darab tökéletes túrahajó, versenyre másként kell majd szerelni, és persze berendezni is.
Amilyen modern a fedélzet, annyira jó a belső berendezés térkialakítása is. Ugyanakkor a kivitelezés mértéktartóan konzervatív. A gyártó finom érzékkel őrzi a hagyományos hajóépítés értékeit, ugyanakkor világos kárpitozással vidámmá varázsolta a hajó belsejét. Egy ilyen hajónál az a legfontosabb, hogy megfelelő méretű ágyakat helyezzenek el benne, és a szalonban kényelmes ülőmagasság legyen. Itt mindkét célt tökéletesen sikerült megvalósítani. A szalonasztal három oldala is körbeülhető, az orrkabinhoz kapcsolódó részen az ágy vége lehajtható, s az így felszabaduló helyen ülések kaptak helyt.
A hajó komfortfokozata kielégítő. Az alapfelszereltség része egy ötvenliteres tartállyal működő édesvízrendszer mosogatóval és egy mobil WC. Főzőberendezés már csak felárért vásárolható. Ezen a hajón volt gázfőző és a fedélzeten rollreff és vitorlatakarók, amelyek szintén extra szerelvények. Természetesen külön kell fizetni a külmotorért és tartozékaiért is. Így azonban a lélektani öt millió Ft alatt lehet tartani a hajó indulóárát.
A Navalia 25-ös összességében egy figyelemre méltó ajánlat. Mind a hajó vonalai, mind kivitelezése versenyképessé teszi nem csak a hazai, de jó menedzselés mellett a külföldi piacon is. Kényelmes túrahajó, amelynek adottságai magában hordozzák egy jó teljesítményre képes sporthajó kialakítását is. Egyszerű szép megjelenése biztos, hogy népszerűvé fogja tenni a magyar vitorlázók körében, minőségére pedig a Navalia cég eddigi munkái adnak garanciát.

L. F.
Fotó: Bujnovszky Tamás

Koncepció
A tervező célja egy jó teljesítményekre képes sportos, de egy kétgyermekes család számára elegendő kényelmet biztosító igazi balatoni túrahajó készítése volt. A sportosságot a teljesen szendvicsszerkezetű, jó sebességet magába rejtő hajótest, a jellemzően gyenge balatoni szelekhez igazított átlagosnál nagyobb vitorlafelület és a kis merülésű, de nagy stabilitást adó bulbás tőkesúly biztosítja.
A kényelmes túrázás érdekében kishajóhoz képest tágas egybenyitott belső teret és talán még tágasabb cockpitet terveztünk, hiszen a balatoni vitorlázó ideje nagy részét itt tölti. Az itt felállítható nagy asztalt, a kajütben helyet kapó egylapos főzőt azok számára terveztük, akik hosszabb időt kívánnak hajójukon eltölteni. A kajüttető formája nem csak nagyobb belmagasságot tesz lehetővé, de oldalfalára az átlagosnál nagyobb plexiablakok kerülhetnek, amelyek a kajütöt világosabbá teszik, fokozva a bent ülők komfortérzetét.
Simongáti Győző okleveles hajómérnök

Technikai adatok
Hossz: 7,67 m
Szélesség: 2,85 m
Merülés: 1,53 m
Súly: 1350 kg
Tőkesúly: 500 kg
Motor: 4 LE
Árbocmagasság: 10,40 m
Vitorlafelület: 33 m2
Szalon belmagasság: 1,45 m
Tervező: Simongáti Győző

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink