Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Fly 28s
75. Hajó Magazin, 2001. október

Amikor egy hajóépítő egy-két lábbal hosszabb hajót kínál, mint az addig gyártásban lévő, mindenki rábólint: igen ez a korábbi típus továbbfejlesztett változata. Most azonban nem erről van szó, a Fly 28-as mind koncepciójában, mind formavilágában teljesen más értékeket képvisel, mint 26-os testvére. Az új hajó rendkívül leegyszerűsített belső térrel és kimondottan tágas, sportos fedélzettel rendelkezik. Mindehhez a hagyományokat tisztelő korrekt túraárboc és vitorlázat kapcsolódik. A Fly 28-as tehát nem utóda és nem is konkurenciája az Izomatt továbbra is futó 26 lábas hajójának.

Ismét Kenesén teszteltünk, ezúttal azonban ideális fény- és szélviszonyok között. Kellemes nyugati szél fújt egyenletes hullámokkal.
A hajó fedélzete igen egyszerűen van szerelve. A cockpit szinte teljesen szabad, egyedül a nagyshotot rögzítő szem került a padlóra. Két oldalt a cockpitfalba építve örömmel veszek észre a hajógyártók által mostanság elfelejtett szerelvényt: egy-egy besüllyesztett tárolódobozt. Végre egy hajó, ahol van hova tenni a mobiltelefont. A kezdeti ismerkedés során bebújok a kajütbe is, ahol meglepve tapasztalom, hogy számomra nincs állómagasság. Az orr-résszel egybenyitott tágas szalont, szeparált mosdót és egy szűkös achterkabint találok. A hajó belső elrendezése olyan, mintha egy versenyhajó gyomrában nézelődne az ember. A berendezés minősége az Izomattól megszokott. A benti élmények hatására jobban körülnéztem a cockpitben, és ekkor már itt is éreztem a sportos hatást. A cockpit feltűnően tágas, nagy munkateret biztosít. Ha szükséges, bizony komoly versenyszerelvényeket is el lehet itt helyezni különösebb átalakítás nélkül is.
Motorral pöfögünk ki a kikötőből. A hajó éppen nagyobb annál, hogy a kormány rögzítése nélkül mindent el lehessen érni egyedül. Mi hárman vagyunk, kényelmesen felszerelünk. A friss szélben a Fly 28-as hamar megdől, és meglepően fürgén gyorsul. Szépen lehet venni vele a hullámokat, a kormánya pontosan és jól vezeti a hajót. Jó sebességgel szaladunk. Ennek a hajónak néhány négyzetméterrel nagyobb vitorlákat készítettek, mint az eredeti tervek. Ennek ellenére közepes szélben teljes taklival biztonsággal vitorlázható. A kezdeti félszeles ismerkedés után megfeszítettük a vitorlákat, és cirkálni kezdtünk. A hajó jól fordult, a génuaschotok vezetését is megfelelően oldották meg, a génua sehol nem akad el forduló közben.
A hajó hétnyolcados árboca egy szálinggal és achterstággal van szerelve. Tolórudas alba és rollreff segíti a vitorlázat kezelését. A bemutatóhajóra azonban nem szereltek leekocsit, de ezen az úton nem éreztem hiányát. Éles menetben sem vert rá a génua a nagyvitorlára. A nagyvitorla behúzási pontja a baum végére került, ami jelentősen megkönnyíti a kezelését. A génuát sportosan alacsonyra szabták, emiatt többször is előre kellett menni, hogy át lehessen emelni a korláton. Közben kiderült, hogy megdőlt hajón a leeoldalon is biztonsággal lehet közlekedni, a vitorlázó cipője a fedélzetnek ezen a részén is jó fogást talál.
A Fly 28-ast sok jó tulajdonsága mellett az ára teszi leginkább vonzóvá. Ebben a kategóriában pedig ez meghatározó tényezője a sikeres piaci szereplésnek.

L. F.
Fotó: Szamódy Zsolt

Technikai adatok
Hossz: 8,50 m
Szélesség: 3 m
Merülés: 0,45-1,20 m
Súly: 2,4 t
Belmagasság: 1,74 m
Árbocmagasság: 10,5-12,5 m
Vitorlázat: 33 m2
Befogadóképesség: 8-9 fő
Motor: 10-14 LE
Alapár (motor nélkül): 6,85 M Ft

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink