Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk
75. Hajó Magazin,
2001. október

Bajnokságok
Székely Antal győzött Solingban is
Az idei bajnokságok sora a nagyhajók versenyeivel folytatódott. Igazi meglepetés nem született, az előzetesen esélyesnek tartott egységek hozták a papírformát. Nem úgy az olimpiai osztályok bajnokságán: itt az együtt versenyző öt osztályból háromban nem várt eredmények születettek. A Soling bajnokságot Székely Antal nyerte. Néhány évvel ezelőtt ezen senki sem csodálkozott, ma azonban meglepetés győzelme, hiszen évek óta nem versenyez ebben az osztályban, csak a bajnokságokon indul el egy meglehetősen öreg, elkopott hajóval. Klasszisát bizonyítja, hogy az idén már második bajnoki címét szerezte. A Finn bajnokság, ahol szintén elindul, pedig még ezután következik.

A rajt
8 és és fél hónap a föld körül - III. rész
Mire ezeket a sorokat olvashatják, egy héttel vagyunk a Volvo Ocean Race földkerülő verseny rajtja után. Most a rajtról és az azt megelőző utolsó napokról a helyszínről számolunk be.

Magyar sikerek
Gorla és Centomiglia
Jó volt magyarnak lenni az 51. Centomiglia díjkiosztóján. A Pleasure az abszolút harmadik helyen végzett, és a többi magyar hajó is nagyon szépen szerepelt. Az Azzardissimo abszolút hetedikként ért célba. A Déli Szél Fináczy György vezetésével megnyerte osztályát a szintén magyar Szentiványi Árpád vezette Mese előtt. Assóban Eszes Tamás csapata ötödik, Detréék nyolcadikok lettek. Hazai vonatkozású eredmény, hogy az osztrák Liberté a magyar Munka László vezetésével és nagyrészt magyar csapattal győzött a második csoportban és természetesen az osztályában is.

Ezüstérmes a Yuppie
Asso 99 Európa-bajnokság
Az idén is két rangos túraverseny, a Gorla és a Centomiglia közötti napokon rendezték meg az Asso 99 Európa-bajnokságot a Garda-tavon. A szeptember 10-13. között Bogliacóban zajlott viadalon szép létszámú magyar küldöttség képviselte a hazai Asso-flottát: hat hajó, a Yuppie Avant-Garde, az Asso Le Mio, a Peecasso, az Ou Sali, a Challenger és az Assoluta álltak rajthoz olyan nagy nevek társaságában, mint a Pneumaxszal induló Roberto Benemati vagy a piros-zöld kockás Simóval versenyző Asso-sztár, Valerio Luca. A népes, összesen harmincöt egységet - huszonhárom olasz, hat magyar, három német, két osztrák és egy svájci hajót - számláló mezőnyben a Detre Szabolcs vezette Yuppie kiváló vitorlázással a második helyet szerezte meg.

Kitartás, győzelem
A Sagem Balaton Maraton a bajnokhajóról
A Balaton Maraton 2001. évi bajnoka egy túrahajó lett, a győztes Folkeboat tulajdonosa és egyben egyik kormányosa pedig a túrázás oldaláról bukkant e versenyre. Hogy versenyzők és versenyhajók között a Karakán mégis győzni tudott, azt jó adag szerencséjének és egy valóban profi, ám ma már nyugdíjas "másod"-kormányosnak köszönheti. Valamint annak - s erről szól minden hosszú távú vitorlásverseny -, hogy nem kell feladni. A győztes hajó útjáról Fröhlich András számol be.

Folkeboat
Hajóbemutató
Amikor a Balaton Maraton sokadik versenynapja után is a mezőny két Folkeboatja vitorlázott az élen, gyakran hallottam két kérdést vitorlázóktól vagy érdeklődőktől. Többnyire azt tudakolták, miféle hajó a Folkeboat, illetve aki valamennyire ismerte, az azt kérdezte, miként lehet egy ilyen vitorlással vezetni egy versenyben. Vagyis, aki tudta is miről van szó, az is csak kevéssé, felületesen ismerte ezt a típust.

Tovább...

Szigliget
Balatoni kikötők
A közelmúltban újabb Mahart-kikötő épült, ezúttal Szigligeten. A már meglévő mólószárat bővítették nyugati irányba, az így kialakult kikötőmedence ma százhat hajót tud fogadni. A tervezés és építés mindvégig szigorú környezetvédelmi ellenőrzés mellett folyt, ennek (is) köszönhetően minden létesítmény szépen illeszkedik a szigligeti környezetbe.

Átalakulóban
Körkép az európai hajóiparról
Tavaly az utóbbi öt év legjobb eredményével zárt az európai hajóipar, és úgy tűnik, a kontinens hajógyártóinak 2001-ben sem lehet okuk panaszra. Mindezek ellenére azonban az év végi becsült eredményeken érezni lehet az aggodalmat: az Egyesült Államok hajóiparát sújtó recesszió valószínűleg "átkel az óceánon". Az alábbiakban az európai hajóipar gazdasági helyzetét és az elmúlt öt évben bekövetkezett változásokat mutatjuk be, áttekintve az élenjáró európai hajóépítők gazdasági mutatóit is.

Musto
Cégbemutató
A 64 éves Keith Musto, a vitorlásruhákat és egyéb sportruhákat gyártó brit Musto vállalat alapítója és vezetője a vitorlásversenyek rendszeres résztvevője. Számára ez létfontosságú, hiszen gyerekkorától versenyszerűen vitorlázik. A cégvezető többszörös országos bajnok és ezüstérmes olimpikon. A Musto ruhákat mindig olyanok készítették, akik maguk is vitorláznak, így a tervezők pontosan ismerik az igényeket.

Ábrahámhegy
Túracélpontok a Balatonon
Több millió évvel ezelőtt, a földtani harmadkorban, a pliocénben az ábrahámi hegyet és környékét a mai Horvátország területétől a Vág és a Garam völgyéig felnyúló Pannon-tenger (tó) borította. A tanúhegyek e korszak végén születtek, amikor a megnyíló földből gázok, sár, forró vízzel kevert kőtörmelék és bazaltláva ömlött a felszínre, illetve a Pannon-tóba. Ekkor keletkezett a Badacsony, a Szent György-hegy, Gulács, a Tóti-hegy, Haláp, Csobánc, Tátika, a Kovácsi-plató és a fonyódi hegy bazaltkúpja, valamint Szigliget és Tihany is. Később, a pleisztocén kori - i. e. 2,4 millió év-i. e. 10 ezer év - nagy eljegesedések idején a Pannon-tó helyét füves puszta borította. A szél elhordta a bazaltkúpok által nem védett agyag- és homokréteget. Ebben az időszakban a mai Tapolcai-medencén keresztül folyt az ős-Duna, amelynek eróziós tevékenysége is hozzájárult a táj átalakulásához. A folyamatos talajszintcsökkenés, az ún. defláció természetes következményeként alakult ki valamikor az utolsó jégkorszak vége felé a Balaton. Erre az időre tehető az ember megjelenése is ezen a vidéken.

Tovább...

Fly 28S
Hajóbemutató
Amikor egy hajóépítő egy-két lábbal hosszabb hajót kínál, mint az addig gyártásban lévő, mindenki rábólint: igen ez a korábbi típus továbbfejlesztett változata. Most azonban nem erről van szó, a Fly 28-as mind koncepciójában, mind formavilágában teljesen más értékeket képvisel, mint 26-os testvére. Az új hajó rendkívül leegyszerűsített belső térrel és kimondottan tágas, sportos fedélzettel rendelkezik. Mindehhez a hagyományokat tisztelő korrekt túraárboc és vitorlázat kapcsolódik. A Fly 28-as tehát nem utóda és nem is konkurenciája az Izomatt továbbra is futó 26 lábas hajójának.

Tovább...

Katamaránnal VII.
Egy év az Atlanti-óceánon
A Hajó Magazin áprilisi számában indítottuk útjára Varga Lajos beszámolóját, amely a szerző egyéves atlanti-óceáni vitorlásútjáról szól. Egy véletlen találkozásnak köszönhette, hogy részt vehetett a túrán, amelynek során Dublinból indulva mintegy húszezer kilométert tettek meg egy katamaránon, s nemrégiben érkeztek haza. A sajátos úti napló a főbb szakaszokat, a legfontosabb eseményeket és az út során megtett tapasztalatokat foglalja öszsze. A beszámoló nem titkolt célja az is, hogy ízelítőt adjon a nálunk még kevéssé ismert, de nyugaton már sokak által űzött és egyre terjedő életforma, a tengeri vitorlásvándorok szabad életéből.

Motorcsónak
Trafalgártól Jütlandig
Hadihajó-történelem
A trafalgári csatáról szóló cikksorozatunkban a vitorlás hadihajók kialakításáról és típusairól is sok szó esett. 1916-ban, a vitorlás sorhajók utolsó nagy csatája után alig több mint száz évvel - egy szintén sorsdöntő tengeri ütközetben - az I. világháború jütlandi csatájában már forgó ágyútornyos, páncélos óriások okádták a füstöt, s a vad közelharc kiáltásai helyett messze hordó ágyúk lövedékeinek robbanása hallatszott. Mi történt ezalatt a száz év alatt? Hogyan változtatta meg a technikai fejlődés a hajóépítés, a navigáció, valamint a haditengerészeti stratégia és taktika évszázados tradícióit?

Wellcraft
Gyárlátogatás
A Miami államban fekvő Sarasottában található a világhírű Wellcraft motorcsónakgyár. Idén augusztusban néhány napos látogatásra invitáltak bennünket a cég vezetői, amelynek során nem csak azt nézhettük végig, hogyan készülnek a hajók, de módunkban állt próbakört tenni szinte az összes típussal. Az augusztus különösen fontos hónap a hajógyárak életében, hiszen ilyenkor van modellváltás, azaz ekkor mutatják be a már új, mind külsőleg, mind motorikusan megújult következő évi hajómodelleket. Szállodai szobánk ablaka egyenesen a Wellcraft, Scarab és Excalibur hajókkal zsúfolásig megtelt hotelkikötőre nézett, s "régi motorosként" bevallhatom, igencsak káprázott a szemem a látnivalóktól. Csodálkozásom következő három napban sem csökkent.

Wellcraft Excalibur 47
Hajóbemutató
Az ismert floridai hajógyár rendszeresen küldi számunkra tájékoztató anyagait, így néha természetesen be is mutatjuk egy-egy új, vonzó modelljüket. Ezúttal egy nagyon szép, közel tizennégy és fél méteres jachttal ismerkedhetünk meg.

Tovább...

Szörf
Érmek Rómából
Magyar sikerek a szörfvilágbajnokságon
A magyar szörfsport eddigi legnagyobb sikerét hozta az idei, Rómában rendezett világbajnokság. Két kategóriában is állhatott dobogón magyar versenyző, melyre a sportág hazai történetében mindezidáig nem akadt példa. Gádorfalvi Áron ezüstérmet szerzett a Raceboard osztály 7,5-es kategóriájában, Nyíltban pedig Pártos György bronzérmes lett.


Múlt és jövő
XVIII. Szent István szörfverseny
Augusztus 19-20-án immár tizennyolcadik alkalommal rendezték meg Balatonalmádiban a Szent István szörfversenyt, amely egyben a Dyckerhoff Magyar Szörf Bajnokság 5. fordulója is volt. Szélúrfit azonban nem nagyon hatotta meg a jeles évforduló: a vasárnap teljes szélcsendben telt, hétfőn is csupán a fűzfői öbölben fújt meglehetősen gyenge, 1-2 Bft.-os termikus szél, amelyben mindössze két futamot sikerült megrendezni.

 

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink