Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk
76. Hajó Magazin,
2001. november

45 finnes év 5
Élő múltjuk van
Egy hajóosztályban lehet úgy versenyezni, hogy a klubok évközi futamai mellett a Vitorlás Szövetség kiírja és megrendezi az országos bajnokságot, s aki kedvet érez hozzá, indul rajta. Ám lehet úgy is, hogy a versenyzők közösen eldöntik, mit és hogyan tegyenek legközelebb is együtt - így pedig minden évben sokaknak van kedve indulni.

Bajnokok Bajnoksága
Először Agárdon
Idén nyolcadik alkalommal került sor a Bajnokok Bajnokságára. Harminc megívott magyar bajnok közül 23 fogadta el meghívásunkat, és vett részt a versenyen. Első ízben rendeztük versenyünket a hetvenes évek vitorlás fellegvárának számító Velencei-tavon, ahol az Alba Régia és a VVSI biztosította a feltételeket számunkra. Szintén először vívtak meg a versenyzők Scholtz 22-es hajókkal. Szerencsénk volt az időjárással: az első napon kellemes gyenge szél lengedezett, ami egész nap kitartott. Másnap már frissebb, délutánra megélénkülő hármas, négyes szélben indíthattuk a futamokat.

Mini Transat
Huszonegy lábon az óceánon
Egy nappal a Volvo Ocean Race rajtja előtt egy Volvo-mezőnnyi elszánt óceánvitorlázó kelt versenyre La Rochelle kikötője előtt, csak éppen mindannyian külön-külön, apró, hat és fél méter hosszú vitorlásokon vágtak neki az Atlanti-óceánnak. Az Around Alone és a Vendée Globe előiskolájának tekinthető regatta rajtlövését az egykor itt feltűnt világklasszis, Ellen MacArthur végezte el.

Végre verseny!
8 és fél hónap a föld körül - IV. rész
Hónapok, évek óta tartó felkészülés után elrajtolt a mezőny. Nincs már hajóépítés, szerelvényezés, befejeződött a felszerelések és az élelmiszerek csomagolása. A hajók megszabadultak a rajt utáni nézőmotoros-tömegtől. Most már azzal foglalkozhattak, amire készültek: a versenyzéssel.

TBS Nagydíj
Balaton-kerülő szóló vitorlásverseny
Szóló vitorlázók részére Balaton-kerülőt rendezni nem egyszerű feladat. Amikor 1992-ben Kövendi Dénes életre hívta az első balatoni egyszemélyes vitorlásversenyt, bizony sokan kételkedtek a sikerben. Többekben felmerült, vajon van-e alapja egy ilyen kezdeményezésnek, lehet-e elég - egy ilyen megterhelő kihívásnak is megfelelni képes - képzett és felkészült versenyzőt találni a tavon. Már az első Marina Kupa fényesen igazolta, hogy igenis lehet, sőt a verseny története során az indulók létszáma egy alkalommal meghaladta a kilencven hajót. A verseny azonban nem lépett ki a keleti medencéből, és bár végigvitorlázása komoly sportteljesítmény, a TBS Nagydíj mégis alapvetően más: egy olyan verseny, amelyre még nem volt példa a Balatonon. A kockázat, amit a szervezők vállaltak, talán az 1934-es első Kékszalag verseny rendezőinek bátorságához mérhető.

Aktív védelem
Biztonságtechnika a hajón
Valószínűleg sokan hallottak az elmúlt hetekben a Balatonon történt hajófeltörésekről. A korszerű technikának köszönhetőnek azonban ma már rendelkezésünkre állnak megfelelő eszközök, hogy megvédhessük a hajónkba beépített értékeket.

Bajnokok árboca
Már nálunk készül
Az ország-, sőt most már világszerte Pata néven ismert Antal Gábor cége megvásárolta az új-zélandi Tim Willets-árbocot. Sokak számára ez a hír nem jelent túl sokat, de akik finneznek, tudják, hogy Pata ezzel a világ legjobb Finn árbocának gyártási jogát szerezte meg. Eddig is elismerten világszínvonalú Finn dingiket gyártott kis budapesti műhelyében, ezután viszont már teljesen felszerelten kínálhat akár világbajnoki győzelemre is esélyes hajót vevőinek. Tim Willets két hetet töltött Magyarországon, hogy átadja a technológiát. Ekkor sikerült sort keríteni mindkettőjükkel egy beszélgetésre.

Adria Copa Open
Libera-Maxi rangadó az Adrián
A Barcolana és a Centomiglia leggyorsabb hajói, a tengeri Maxi Yachtok és a tavi Liberák részére meghívásos vitorlásversenyt rendeztek Triesztben. A versenyre az Adria legtöbb hajót felvonultató regattája, a Barcolana előtt egy héttel került sor. A két meglehetősen szabad osztály hajói közel azonos sebességre képesek, így izgalmas küzdelemre számíthattak a résztvevők. A versenynek a rendezők kiemelt fontosságot tulajdonítottak, hiszen hajónként tízezer márkás költségtérítést fizettek. Az indulók között a Pleasure is szerepelt.

Tanultunk-e belőlük?
Vitorlástragédiák a Balatonon
Vitorlázástörténeti rovatunkban most két szomorú eseményről írunk. Mindkettő régen történt, az egyik ötvenkét, a másik harminchét évvel ezelőtt. A közvetlenül érintettek közül már csak egy résztvevő van az élők sorában, ő ma is jó egészségnek örvend. S hogy miért is elevenítünk fel ilyen régi vitorlástragédiákat? Aki vízen jár, élvezi a vitorlázás szépségeit, bizony nem egyszer ki van téve annak, hogy valamilyen váratlan dolog éri, amelynek kimenetele végzetes is lehet.

Diamant 2000
Hajóbemutató
Ezt a típusú vitorlást az 1993-as Kékszalagon láttam először. Akkor izgalmas, szép és kicsit ijesztő hajónak tűnt a kikötőben, bár a Rosát kormányozva nem nagyon hittem el, hogy ez a kis hajó bármilyen szélben komoly ellenfelünk lehet. A Diamant 2000-t eredetileg Dániában építették, ma már azonban máshol gyártják. Tervezője Jan Kjaerulff.

Tovább...

Balatonkenese
Túracélpontok a Balatonon
Balatonkenese a tó északkeleti kapuja. Az idelátogatót gyönyörű panoráma fogadja: hatalmas víztükör, zöldellő parkok, nyaralók sokasága, majd Fűzfő felé haladva a magasba nyúló fehérlő löszfal az öt szinten elhelyezkedő barlangokkal. Partját szelíd dombok védik a széltől. A település, amely fennállásának már ezeréves évfordulóját is megünnepelhette, kényelmes, családias szálláshelyekkel, hosszan elnyúló, sekély vizű strandokkal és a Balaton egyik legkorszerűbb vitorláskikötőjével várja a pihenni vágyókat.

Tovább...

Katamaránnal VIII.
Egy év az Atlanti-óceánon
A Hajó Magazin áprilisi számában indítottuk útjára Varga Lajos beszámolóját, amely a szerző egyéves atlanti-óceáni vitorlásútjáról szól. Egy véletlen találkozásnak köszönhette, hogy részt vehetett a túrán, amelynek során Dublinból indulva mintegy húszezer kilométert tettek meg egy katamaránon, s nemrégiben érkeztek haza. A sajátos úti napló a főbb szakaszokat, a legfontosabb eseményeket és az út során megtett tapasztalatokat foglalja öszsze. A beszámoló nem titkolt célja az is, hogy ízelítőt adjon a nálunk még kevéssé ismert, de nyugaton már sokak által űzött és egyre terjedő életforma, a tengeri vitorlásvándorok szabad életéből.


Motorcsónak
Elmaradt egy futam
Class 1 világbajnokság
A New York-i tragédia és a feszültté váló politikai helyzet a Class 1 világát sem hagyhatta érintetlenül. Szeptember 30-án Libanonban került volna sor a világbajnoki sorozat hetedik futamára, ám az érthető okokból elmaradt. Tehát idén még kétszer csapnak össze az offshore világbajnoki címért és a helyezésekért a Class 1 csapatai.

A maguk örömére
River Club a Népszigeten
Szürkébb, lelombozóbb időt nem is választhattam volna a River Club meglátogatására, mint ezt a hűvös, szeptemberi délutánt. A zuhogó esőben jókora összefüggő, az egész utat beborító víztócsákon kellett áthajtanom, el is kezdett rángatni az öreg kocsi. Ilyenkor minden kihalt. Ha most tetszeni fog a hely, akkor csodálatos lehet szép időben.

Szörf
Freestyle Bajnokság
Helytálltunk Ausztriában
Először mutathatta be tudását magyar freestyle-os versenykörülmények között a Fertő tavi viadalon, ahol a Formula Bajnokság után ismét egy új versenyosztályban és versenyformában avathatott bajnokot a Magyar Szörf Szövetség. A szörfsport egyik leglátványosabb formája a magyar versenyzőkkel is sikeresen mutatkozott be.

Szardínia
Ahol a misztrál mindennapos vendég
Egy maroknyi szörfös csapat néhány évvel ezelőtt fejébe vette, hogy sorra látogatja az olyan kevésbé ismert szörfös helyeket, amelyek biztos széllel, megbízható kiszolgálással, no meg elérhető árakkal fogadják a "szenvedélyük rabságában örvénylő" deszkásokat. Az ötlet - írói vénával is megáldott - gazdája, Ferenczi Árpád időről időre megosztja élményeit a Hajó Magazin olvasóival. Legutóbb Szardínián jártak.

 

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink