Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Motorcsónak-bemutató
Crownline hajók
77. Hajó Magazin, 2001. december

Európában első alkalommal rendezett a Crownline Hajógyár kereskedői találkozót, amelyre szeptemberben került sor a szlovéniai Porecsben. A horgász-, szabadidő- és túrakajütösök mellett megcsodálhattuk az offshore kategória két jeles példányát is.

A kihajózás előtt nézelődve meglepődve tapasztaltuk, hogy az elmúlt néhány évben jelentős fejlődés ment végbe a Crownline háza táján. Akár a hajótesteket, akár a belső tér kialakítását vizsgáltuk, kiváló minőségű anyagok felhasználásáról, a csúcstechnológia alkalmazásáról és magas színvonalú mérnöki munkáról győződhettünk meg.
A hajótestek kidolgozásáról kevés szó esik, pedig egyrészt megfelelő nyersanyag beépítését, másrészt az öntőformák időben történő cseréjét és aprólékos, tizedmilliméterre pontos kidolgozását igényli. Ha ezek közül valamelyik hiányzik, akkor vagy - a nagyobb szakítószilárdságot igénylő pontokon - megrepedezik a hajótest, vagy pedig a hajó oldalára tekintve úgy tűnhet, mintha a Villányi út régi hepehupás macskakő burkolatáról verődne vissza a napsugár. Nos, elkalandoztunk egy picit, az említett információk azonban - főleg nem ismert forrásból származó hajó esetében - hasznos tanácsként szolgálhatnak minden hajóvásárlónak ahhoz, hogy megállapítsa, miféle hajógyár vagy "sufni műhely" készítette az adott hajót.

262 Cruiser
Elsőként a 262-es Cruiserbe vetettük bele magunkat, s már kint is siklottunk a barátságos, szelíd vízfelületen. Kifelé haladva a mindössze három km hosszú Porecsi-öbölből, a 60 km/órás utazósebességnél pompásan láthattuk, ahogy lohol mellettünk a hajó tükörképe. Egy-másfél méteres hullámokkal találtuk magunkat szembe, amelyeken a nyolc méter hosszú cirkáló biztosan, tapsolás nélkül vágta át magát.
Szemünket átfuttatva a hajó fedélzetén, nyugtáztuk, hogy a tervezéskor majd a kivitelezéskor is minden a helyére került. A cockpiten található műszerek, navigációs berendezések, a kormánykerék s ezek ergonómiája tökéletesen megfelel a XXI. század elvárásainak. A vezetőülés is több funkciósra tervezett, így nem csak forgatni lehet, hanem kikötéskor - illetve a nagyobb hullámoknál - föl is billenthetjük, és így állva támaszkodhatunk az ülés háttámlájához felhajtott ülőkéhez. A kabinlépcsőn lesétálva különös "luxus" érzésünk támadt, ugyanis a belső anyagfelhasználás és kidolgozás láttán szembetűnő hasonlóságot fedezhettünk fel egy hatvanlábas princess jacht valamelyik kisebb kabinjával.
A gyakorlattal ellentétben a cockpit alatt található kétszemélyes fekvőhelyet nem választották el az első főző- és alvótértől, csak a lejárati lépcső krómozott tartóoszlopai határolják el a két teret.
Elégedettségünkhöz mindenképpen hozzájárult a - hajókban nem megszokott - ízléses mosogatócsap-telep és csapfej, a kilenc inches televízió-videó, illetve a forgótányéros mikrohullámú sütő, melyek manapság már tengeren és a Dunán egyaránt nélkülözhetetlen kellékei a kedvtelési célú hajózásnak. Körbetekintve a Porecsi-öbölben, szívet melengető látványként tárult elénk a fel-alá cirkáló mintegy húsz Crownline motoros.

202-es
A nyitott orrú, sőt nyitott kipufogóval rendelkező hajó méretében inkább csónak, teljesítményében azonban versenyhajó. A hatméteres csónak egy V8-as 250 lóerős motorral volt építve, amely képes akár 100 km/órás sebességgel repíteni ezt a kis lélekvesztőt. Ha azonban ez nem elég, akkor átválthatjuk a kipufogó szelepkapcsolóját, és máris a tengeri motorcsónakversenyek kellős közepén érezhetjük magunkat. A sebesség 100 km/óráról 113-ra nőtt. Ennek magyarázata, hogy a kapcsolószelepet átváltva az addig teljesen zárt kipufogórendszer két tiszta torokká változik, melyekben a kipufogógáz akadály nélkül tódulhat ki.
Ezzel a kis méregzsákkal néhány rendkívül gyors kör megtétele után kimerészkedtünk a nagyobb hullámokra, ott azonban meglepődve, sőt valójában megrémülve tapasztaltuk, milyen is az, amikor bolhával próbálnak elefántot fogni. Nos, néhány tízméteres ugratást megtéve, mint behúzott farkú kutya igyekeztünk vissza a kikötőbe.
A hajó csodálatos volt, de minden hajó határaival és képességével tisztában kell lennünk, mint ahogyan azzal is, hogy egy hatméteres motorcsónakot nem másfél méteres hullámokon való túrázásra találtak ki.
Minden bizonnyal az európai és hazai piac egyik kedvence lesz az utolsó pillanatban elkészült és próbára bocsátott 195 CCR, amely a kiskajütösök családját hivatott képviselni a nagyok között.

242 Cruiser
A hajót azért választottuk, hogy szemrevételezhessük azt a méretben kicsi, de gyakorlatban annál jelentősebb hetven centis különbséget, amely a 26-oshoz képest adódik. A hajó menettulajdonságai a kisiklástól a végsebességig szinte ugyanazok. A belső kialakítás természetesen némileg szűkösebb, de a belső térbe pillantva ugyanolyan komfort és luxus fogadott és kápráztatott el minket. Végsebességre gyorsítva érkeztünk ki a hullámosabb nyílt tengerre, ahol már meglepődve tapasztaltuk a hetven cm hiányát. Nemhiába mondják gyakorta
a tengeri hajósok: "a méret a lényeg". Az észak-adriai vízfelület köztudottan oly szeszélyes tud lenni, mint olykor a hölgyek hangulata. A vizet és az időjárást azonban jobban kell ismernünk, mert emberéleteket követelhet. Az Adria északi részén a bóra, délebbi részén pedig a misztrál szedi áldozatait.

290 CR
A kikötőből kifelé haladva feltűnt a kicsit régimódi, azonban nagyon exkluzív cockpit elrendezése: a műszerfalon és a kormányon megtalálható - a prémiumközönség körében közkedvelt - faburkolat, amely egyébként minden cruiser típusnál a szériafelszereltséghez tartozik. A hajó tízméteres dupla motorral volt szerelve.
Tanácsként minden tengerre igyekvő magyar turista számára is hasznos lehet: motoros hajóval soha ne hajózzunk ki egy motorral, segédmotor nélkül. Nem ok nélkül hajóznak a magyarok szezonban itthon - pl. a Hajógyári-szigeten a Yacht Klubban - saját 17-22 lábas hajóikkal, s vesznek bérbe inkább a tengeren 26-40 lábas hajókat. A 290 CR-rel igazi élmény a hullámos vízen siklani, hiszen mind hossza, mind pedig szélessége és persze dupla motorizáltsága miatt abszolút megfelelő a viharos vízen történő hajózásra. Kisebb testvéreivel ellentétben már öt személy számára biztosít alvási lehetőséget. 2001-től Magyarországon is elérhetők lesznek a Crownline hajógyár termékei. Az érdeklődők a hajógyári-szigeti Yacht Klubban tekinthetik meg a különböző típusokat, ahol ki is próbálhatják, illetve meg is vásárolhatják a Crownline hajókat.

V. I

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink