Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk
77. Hajó Magazin,
2001. december

Fokváros-Sydney
8 és és fél hónap a föld körül - V. rész
Mindenki ép bőrrel érkezett meg Fokvárosba. A hajókkal azonban akadtak kisebb-nagyobb problémák. A pihenő lehetőséget biztosított arra, hogy a csapatok kijavítsák a hibákat, és újult erővel vághassanak neki a következő, az egyik legnehezebb szakasznak, a Sydneyig tartó erőpróbának.

Mini Transat
Huszonegy lábon az óceánon - II. rész
Október 11-én rajtolt el a Mini Transat mezőnye a brazíliai Bahiáig tartó második, óceánátkelő szakaszra. A rajtot a tervezetthez képest egy nappal elhalasztották, hogy az első szakaszon utolsókként célba érkezett hajósoknak is legyen néhány napjuk a pihenésre és hajójuk felkészítésére, mielőtt nekivágnak az Atlanti-óceánnak.

Atlanti-óceáni vágta
Transatlantique Jacques Vabre
November elején teljessé vált a vitorlás versenyhajók csúcsforgalma az Atlanti-óceánon. A Volvo Ocean Race nyolc csapata Fokváros felé az utolsó mérföldeket falta, a Mini Transat ötvenkét résztvevője a Kanári-szigeteket elhagyva a brazil partok felé tartott, amikor november 3-án és 4-én a franciaországi La Rochelle-ből újabb 35 hajó vágott neki az Atlanti-óceánnak. A Transatlantique Jacques Vabre mezőnye a brazíliai Bahia felé vette útját.

Dubrovnik Challenge
Évadzárás az Adrián
A Sail-ing Kft. a Mira Mare Yachtinggal karöltve október utolsó hetében rendezte meg évadzáró adriai túraversenyét. A szervezők nagy fába vágták a fejszéjüket: a Trogir-Makarska-Korcula-Dubrovnik-Trogir útvonalú Dubrovnik Challenge a hazai vitorlázók számára kiírt eddigi leghosszabb, nem csak part menti navigációt igénylő tengeri túraverseny.

Scholtz 22 Touring SL
Hajóbemutató
"Egy harminclábas hajó cockpitje és egy huszonöt lábas hajó kabinja egy húszlábas hajó árán" - ezzel a szlogennel indította útjára újjávarázsolt túra 22-esét a Style Jacht. Valószínűleg kételkedve fogadják a túlzásnak tűnő szavakat, ezért bemutatónk során utánajártunk, mennyire felel meg mindez a valóságnak.

Tovább...

Kugler Tamás
Fiatal vitorlázók
"Fiatal vitorlázók" címmel új sorozatot indítunk: keressük azokat az ifjú vitorlázókat, akik a magyar vitorlássport reménységei lehetnek. Rövid beszélgetés keretében bemutatjuk őket, és azt, hogy mit szeretnének elérni. Az év során figyelemmel kísérjük sorsuk alakulását, és beszámolunk eredményeikről. Elsőként az 1983-ban született Kugler Tamással ismerkedhetnek meg, aki hét korosztályos magyar bajnoki cím után az idén második lett a felnőtt Laser bajnokságon. A tehetséges versenyző számára úgy tűnik, a körülmények is szerencsésen alakulnak.

Korkérdés
Használt hajók a Balatonon
A téma, amelyről alábbi cikkünk szól, megosztja mind a szakmai, mind a hajós közvéleményt. Úgy érezzük azonban, hogy a balatoni használthajó-helyzetről mindenképpen szükséges írnunk. Sokak szerint ugyanis az utolsó pillanatban vagyunk: most még megakadályozhatjuk, hogy a Balaton Európa hajótemetőjévé váljon. Mindannyian ismerünk olyan hajókat, amelyek nem új építésűként kerültek az országba. Nem egy közülük valóban jó minőségű, sok esetben kiváló versenyhajó, ugyanakkor sok borzalmas állapotú, lepusztult, esetleg kiégett darabot is láthatunk a kikötőkben. Cikkünkkel a tisztán látást szeretnénk segíteni, ezért várjuk olvasóink véleményét, hozzászólását is.

A legendás Mini 6.5
Hajóbemutató
A Mini 6.5 kategóriát nevezhetjük osztálynak, bár inkább egy "hajólaboratóriumra" emlékeztet, ahol viszonylag kis költséggel mindent ki lehet próbálni, amit az egytestű óceáni versenyhajók fejlesztése során kitalálnak. Léteznek persze előírások, hogy az újításokat össze tudják hasonlítani: egy Mini 6.5 hat és fél méter hosszú lehet, legnagyobb szélessége nem lépheti túl a három métert, a kiel aljától az árboc tetejéig pedig tizennégy méteren belül kell maradni. A jól sikerült prototípusokból osztályok születnek, amelyek aztán a Minik legnagyobb versenyén, a Mini Transaton külön csatákat vívnak.

Tovább...

Tornado a Balatonon
A hiányzó olimpiai osztály
A Tornadót Rodney Marsh, Terry Pierce és Reg White 1967-ben kifejezetten azzal a céllal tervezte, hogy majd az olimpia kéttestű hajótípusa legyen. A világszerte terjedő könnyű kis strandkatamaránok népszerűsége láttán ugyanis 1965-ben a Nemzetközi Vitorlás Szövetség vezetői úgy döntöttek, itt az ideje, hogy egy megfelelő kéttestű hajótípus is bekerüljön az olimpiai osztályok közé. Ezért pályázatot írtak ki, amelyben meghatároztak néhány alapvető szabályt, valamint A, B és C kategóriát állítottak fel az ideális hajóméret kiválasztására.

ARC
Újra magyar résztvevőkkel
Három magyar hajó állt rajthoz november 25-én, hogy Las Palmasból indulva Santa Luciára vitorlázzon az Atlantic Ralley for Cruisers verseny keretében. Az Equator és az Euphori, valamint Szigeti Darryl Bristol Cuttere különböző kategóriákban neveztek. Az Euphori Bazsantik János kapitány vezetésével a versenyhajók között veszi fel a küzdelmet, míg a másik két hajó a túraosztályt erősíti. A hajókkal Bencze Attila rádiós csapata tartja a kapcsolatot, az EstFM rádió folyamatosan tájékoztat majd a magyarok szerepléséről. A versenyt Gál József, az Equator kapitánya mutatja be.

Hajóskönyvek
Szakirodalom, tudomány, fényképészet

Hiányzik egy igazán átfogó mű a mai könyvpiacról, amelyben képet kapunk a vitorlázás alapjairól - hallottuk nemrég szakmai fórumokon. Ezt a hiányt pótolja Dave Cox közelmúltban megjelent könyve. A Vízben álló piramisok című mű szerzője, Sörös István köztünk élő gondolkodó ember, aki talált valamit, ami bizony megváltoztathatja a világ ókori Egyiptomról alkotott képét. A most bemutatott harmadik könyv, a Vitorlások és jachtok gyönyörű képeivel kápráztatja el az olvasót.

Ünnepek előtt
Karácsonyi körkép
A Hajó Magazin kilencedik évfolyamának utolsó számát tartja kezében a kedves olvasó. Ünnepi számunkban nagy szeretettel köszöntünk mindenkit, aki hajózik, szereti a hajózást vagy egyszerűen csak érdeklődik a vitorlázás iránt. Boldog karácsonyt és békés új évet mindannyiuknak!
Immár hagyomány, hogy körbekérdezzük a hajósboltokat, vajon milyen meglepetéssel várják a karácsonyra készülődő vitorlázókat. Idén tovább bővítettük a kört, s a hajóépítő és charter cégek munkatársait is megszólaltattuk. A kínálat talán minden eddiginél nagyobb, a választék bőséges. Hajót, hajóalkatrészt és vitorlásutat egyaránt találhatnak a következő összeállításban.

Badacsony
Túracélpontok a Balatonon
"Bő s népes volt a Badacson
Az akkori szüretben:
Mozgott, hangzott az egész hegy
Fenn és alatt, kinn és benn. (...)
Durrogtanak a mozsarak,
Hogy a bércek ropogtak
Kongtak a még üres hordók,
Az ostorok pattogtak."
(Kisfaludy Sándor)

Tovább...

Katamaránnal IX.
Egy év az Atlanti-óceánon
Olvasóink április óta követhették nyomon Varga Lajos és Csibi József egy éven át tartó atlanti-óceáni vitorlástúrájának állomásait. A két vitorlázó 2000 júliusában egy katamaránon vágott neki a tengereknek. A Zöld-foki-szigetek érintésével átkeltek az Atlanti-óceánon, sorra járták a Kis-Antillák szigeteit, s csaknem húszezer kilométer megtétele után ez év júniusában Trinidadon tették partra a hajót. A beszámoló záró fejezetében az utolsóként meglátogatott három szigetet, illetve a célállomást, Trinidadot mutatjuk be.

A jütlandi csata
Híres tengeri ütközetek
A Trafalgartól Jütlandig című cikkünkben (Hajó Magazin 75. szám) arról olvashattak, hogy az 1800-as évektől az I. világháborúig tartó időszak alatt hogyan váltották fel a haditengerészet vitorlás sorhajóit a páncélos csatahajók. Az I. világháború jütlandi - vagy más néven skagerraki - ütközetében már 10-20 000 tonnás, 20-30 csomós sebességgel hasító füstokádó monstrumok csaptak össze, a felrobbanó hajókat percek alatt nyelte el a hullámsír. A csata nem csupán megtépázta az angol haditengerészet sok évszázados tekintélyét, de a hagyományos tüzérségre épülő tengeri hadviselés végét is jelentette.

Motorcsónak
Crownline hajók
Motorcsónak-bemutató
Európában első alkalommal rendezett a Crownline Hajógyár kereskedői találkozót, amelyre szeptemberben került sor a szlovéniai Porecsben. A horgász-, szabadidő- és túrakajütösök mellett megcsodálhattuk az offshore kategória két jeles példányát is.

Tovább...

Szörf
Varga Gábor
Reménységeink
A Magyar Szörf Szövetség szeretne minél több fiatalt bevonni a szörfversenyzők táborába. Ennek érdekében az amatőr szörfösök minden magyar bajnoki futamon együtt startolhatnak a mezőnynyel, így ki-ki összemérheti erejét, tudását a legjobb magyar versenyzőkkel. Varga Gábor is így kezdte, amikor 1998 tavaszán először jelent meg Agárdon az évadnyitó szörfversenyen. Azóta már második bajnoki címét szerezte ifjúsági osztályban. Tehetséges fiatal szörfversenyzőket bemutató sorozatunkban elsőként vele ismerkedhetnek meg.

 

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink