Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Scholtz 22 Touring SL
77. Hajó Magazin, 2001. december

"Egy harminclábas hajó cockpitje és egy huszonöt lábas hajó kabinja egy húszlábas hajó árán" - ezzel a szlogennel indította útjára újjávarázsolt túra 22-esét a Style Jacht. Valószínűleg kételkedve fogadják a túlzásnak tűnő szavakat, ezért bemutatónk során utánajártunk, mennyire felel meg mindez a valóságnak.

A hajó megjelenésében kevés eltérést mutat a Peredy Zoltán-Rózsavölgyi Gábor-Fodor Mihály-Scholtz Imre alkotta tervezőgárda lassan megszokottá vált, avantgárd stílusú 22-eseihez képest. A fedélzeten egyetlen lényeges különbség a kormányrögzítőként is szolgáló esztétikus záróelem. A tervezők ragaszkodtak a sokak által kritizált domborított ablakokhoz és a lekerekített, leginkább darázshoz vagy békához hasonlítható formavilághoz. "Inkább állatkák legyenek a vízen, mint dobozok" - mondják.
Természetes a Style Jachttól megszokott tükörfényes felület. A cockpit fő méretei: hoszszúsága 240, szélessége 180 cm. Egy kivehető asztal is tartozik hozzá, amit a kabinban is fel lehet állítani. Az üléseket nem a fedélzet szintje alatt alakították ki, így a személyzet menet közben egészen a fedélzet széléig kiülhet. A talán nem mindenkinek tetsző, ám a tervezők által jól átgondolt megoldás eddig csak sporthajóknál volt általános. Ez - két személlyel számolva - 10°-os oldaldőlésnél kb. 12%-os, 20°-os oldaldőlés esetén pedig mintegy 9%-os stabilitásnövekményt jelent, emellett a cockpitet is tágasabbá teszi. A biztonságérzetet fokozzák a korlát széles hevederei és a markáns lábtámaszok.
Nagyon szép és finoman működik a kabin ajtaja, a bejárat azonban lehetne szélesebb és mélyebb. A fuxtető is esztétikus - ekkora hajónál ritkán része az alapfelszereltségnek. Jó megoldás a nagyméretű cockpitláda, amelyben a külmotoron kívül az akkumulátor, a horgonyok és a horgonykötelek számára is leválasztott, méretes rekeszeket építettek, így ha a hajó megdől, akkor sem csúsznak el. A tárolótér szellőzését jól oldották meg, ezért a benne elhelyezett felszerelések kiszáradnak, nem penészednek meg. Új megoldás a műanyag motortartó bak, amely jóval tartósabb, mint a fából készült.

A kabin
Az első és hátsó fekhelyeket elválasztó műanyag elemben kap helyet a hajókonyha. Ennek csak az előkészítése tartozik az alapfelszereltségbe, a főzőkészüléket, az elektromos szivattyúval működő csapot és a víztartályokat külön lehet rendelni. Az orrágyak 180 x 205 cm-es méretükkel franciaágynak is beillenek. A hátsó ágyak mérete 70 x 205 cm, a hat cm vastag ágybetét inkább egészséges, mint puha fekvést biztosít. Újszerű, és rendkívül erős szerkezetet eredményez a belső fenék és a hajófenék összefogása a tőkesúly csavarjaival. Nem szerencsés viszont, hogy a fenékpadló zsanérjai kissé kilógnak a padlószint síkjából. Az orrban és az ágyak között kis szekrénykéket alakítottak ki. Sok tárolóhely nyerhető a fenék és az ágyak alatti belső fenék közötti tér kihasználásával. Ehhez azonban az itt található légszekrény vízmentességét biztosító nagyméretű nyílásfedelek beépítését külön kell megrendelni.

Hajó sekély vizekre
Ha megvizsgáljuk a hajótestet, a tőkesúlyt és a kormányt, magyarázatot kapunk arra is, mit jelent a típus nevében szereplő SL. A betűjel az angol shallow lake - azaz sekély tó - szavak kezdőbetűjéből ered. A cég azokra a vitorlázókra számít, akik kisebb és sekélyebb vizű tavainkra szeretnének hajót venni, de - sajnos - a Balatonon is lesznek majd vásárlóik. A mély merülésű és felhúzható tőkesúllyal összehasonlítva a 360 kg-os, 80 cm-es merülést biztosító tőkesúly megnövelt stabilitást eredményez, és elfogadható a hajó laterálfelülete is. Ez a tőkesúly lehetővé teszi, hogy a hajó kisebb tavainkon a megfeneklés veszélye nélkül manőverezzen. A kormány fix és felhúzható kivitelben rendelhető. Ez utóbbi sólyázásnál és szállításnál lehet előnyös.
A hajót a Velencei-tavon 4-5-ös északnyugati szélben teszteltük. Induláskor a rolleres focknak és a lazy jacknek (külön rendelhető tételek) köszönhetően pillanatok alatt vitorlát bontottunk, és kirobogtunk a kikötőből. Kreuzban az oldalcsúszásunk elfogadható volt, sebességünk, amit az éppen ott versenyző versenyváltozattal tudtuk összehasonlítani, pedig nagyon jó.
Később az ötös befújások és a próba kedvéért egy sort reffeltünk, ami az értő kormányos mellett felesleges manővernek bizonyult. A gyönyörűen eloxált francia gyártmányú árboc és a gyorsreff megoldás az alapfelszereltség részét képezi.
A Scholtz 22 Touring SL megnövelt tőkesúlya, nagy szélessége és jó kezelhetősége révén megfelelő biztonságot nyújt a még teljesen kezdő vitorlázók számára is.
Az EU irányelvei és a Hajózási Felügyelet előírásai szerint az új Scholtz hajó a C tervezési kategóriának felel meg, ami tavi és tengerpart közeli hajózást tesz lehetővé. Az alapfelszereltségű Scholtz 22 Touring SL körbefutó korláttal, vitorlákkal és fürdőlétrával együtt hárommillió Ft + áfába kerül, ami valóban nem több egy jó minőségű húszlábas hajó áránál. Az új hajó méltó folytatása a Style Jacht európai szintű munkáinak.

Technikai adatok
Hossz: 6,80 m
Szélesség: 2,50 m
Merülés.: 0,80 m
Súly: 880 kg
Belmagasság: 1,37 m
Árbocmagasság (árbochossz): 8,80 m
Vitorlázat: 15 m2
Befogadóképesség: 4 fő
Motor: 3 LE
Alapár : 3 M Ft + áfa (motor nélkül)

L. F.
Fotó: Bujnovszky Tamás, Scholtz Imre

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink