Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk
78. Hajó Magazin,
2002. január


Sydneybe ért a mezőny

8 és és fél hónap a föld körül - VI. rész
Legutóbbi számunkban az Indiai-óceánon váltunk el a Volvo Ocean Race száguldó hajóitól. Izgalmakban eddig is bővelkedett a versenynek ez a szakasza, de az utolsó napok is tartogattak meglepetéseket. A nagy taktikusnak ismert Dalton hatalmasat hibázott, és ezzel elszállt minden esélye a jó helyezésre.

Sir Peter Blake 1948-2001
Egy vitorlázó halálára
December 6-án a késő esti órákban hajója, a Seamaster fedélzetén kalóztámadás áldozata lett a világ egyik legismertebb és legsikeresebb vitorlázója, Sir Peter Blake.

Multik az óceánokon
A többtestű vitorlások - I. rész
Napjaink nagy tengeri versenyein a többtestű vitorlások egyre gyakrabban érnek el kiemelkedő eredményeket. Az év elején a Verseny - The Race - során hatvankét napos földkerülő vitorlázást produkáló Club Med katamarán nagy menetét kísérhettük figyelemmel, nemrégiben pedig a Jacques Vabre Transzatlantin követhettük az Open 60 trimaránok száguldó versengését. A többtestűek világát bemutató sorozatunk e hajók rövid történetével kezdődik.

Sallai Gábor
Fiatal vitorlázók
Előző számunkban indítottuk el új sorozatunkat, amelyben fiatal, általunk tehetségesnek tartott vitorlázókat mutatunk be. Elsőként Kugler Tamás szerepelt, ezúttal pedig Sallai Gáborral beszélgettünk. Amellett, hogy mindketten a Balaton mellett élnek, a két versenyző abban is hasonlít, hogy céljaik között első helyen az olimpiai kiküldetés megszerzése szerepel. Sallai jelenleg jó anyagi körülmények között dolgozhat, a következő három évre biztosítottnak látszik felkészülése. Ezek után tehát csak rajta és edzőjén múlik, hogy sikerül-e Athénba utaznia.

Karsai Sport Center
Vitorlásiskolák
Karsai Lajos Balatonlellén kezdett vitorlázni. Első hajója egy balatoni dingi volt, amit maga újított fel, majd mindig szebb és nagyobb vitorlásai lettek. Hajók felújításából finanszírozta újabb és újabb szerzeményeit. Az évek alatt felgyűlt tapasztalatot, a déli part ismeretét és szeretetét 1996 óta adja át tanítványainak Balatonbogláron. Azóta működik a Karsai vitorlásiskola.

Siklósi Lajos
Sporttörténet
Az idei Balaton Maraton győztes hajóján vitorlázott valaki, aki jelentős versenyen negyvenkét év szünet után szerzett újra aranyérmet. A verseny doyenje, a hatvanhét éves Siklósi Lajos az ötvenes években több magyar bajnoki címet szerzett, s tagja volt annak a szűk társaságnak, akik - mondhatni a vasfüggöny rései közt átlavírozva - újra megnyitották a nemzetközi versenyzés lehetőségét Magyarország vitorlássportja előtt.

Cirkáló Bt.
Műhelybemutató
A név egy évtizede jól ismert a magyar vitorlázók köreiben. A gyúrói műhely is a régi, mégis, az elmúlt két évben alapvetően megváltozott a cég, amely a kilencvenes években még elsősorban a hetvenes cirkálókkal aratott sikert. Az eltelt időszakról, az átalakulásról és a tervekről Gerlóczy Péterrel beszélgettünk.

Marina Yacht Sport
A legjobb Silva disztribútor 2001-ben
A világ vezető tájológyártójaként számon tartott s a navigációs elektronikai műszerek terén is az élvonalba felzárkózott Silva Sweden AB díjat alapított az "Év disztribútora" számára. Az elismerést az arra érdemes Silva képviseletnek a világ hajóalkatrész-gyártóinak és kereskedőinek éves seregszemléjén, az Amszterdamban rendezett METS-en adják át. Első ízben tavaly ítélték oda, akkor a forgalmi eredményeit az előző évihez képest megduplázó holland Lankhorst-Taselaar nyerte el. Idén a Silva magyarországi képviselője, a Marina Yacht Sport kapta a márványlapra szerelt, aranyból készült kompaszrózsájú Silva 103R versenykompaszt.

Déry Attila
Húszéves feltaláló
Déry Attila évek óta vitorlázik, de versenyen még nem indult. Épített egy 470-es nagyságú hajót, amellyel sokat megy egyedül. Belekóstolt a vitorlázórepülésbe, készített számos repülőmodellt. Olyan fiatal, akit érdekel, hogy mitől működik a világ. Tervezett egy vitorlást, amelynek egyetlen árbocát a hajó farába tette. Filozófiája szerint nem az a nehéz, hogy az ember új ötleteket találjon, azt nehéz eldönteni, hogy azok életképesek-e. Első hallásra a hátra szerelt árboc nem tűnik annak. Attila azonban kipróbálta egy modellen, és az ötlet működőképesnek bizonyult. Hogy a valóságban jobb-e, mint a megszokott, még nem derülhetett ki. Közben szerkesztett egy új svertmozgató rendszert is, ami a modellen szintén szépen dolgozik.

Zamárdi
Túracélpontok a Balatonon
Ha az úti céljául Zamárdit választó turista vagy nyaraló vasúton érkezik, nem árt tudnia, hogy
a vonat három állomáson is megáll. Ha busszal jön, akkor már tizennégy megálló közül választhat,
az autósoknak pedig 2400 négyzetméternyi parkolóhely áll rendelkezésre. S természetesen az sem probléma, ha a vendég repülővel közlekedik: a Siófok-Kiliti repülőtér alig tíz km-re található. Egyedül a vitorlázó lehet gondban: Zamárdinak ugyanis nincs kikötője. Ha már megérkezett, 4973 szálláshely várja. Jó eséllyel szép időben látogathatja a három km hosszan kiépített strandot, hiszen
az évi napsütéses órák száma 2050. Akkor sem kell tétlenül állnia, ha rosszra fordul az idő: szívesen látják a könyvtárban, az uszodában vagy a három helyi múzeum valamelyikében: jó, ha megjegyzi viszont, hogy a Néprajzi Gyűjtemény csak előzetes bejelentkezéssel látogatható. Ha egy hónapot tölt el Zamárdiban, akkor is mindennap más étteremben ebédelhet, és naponta hat különböző boltban költheti el a pénzét. Még egy apróság: a bankjegy-automata a Szabadság tér 4. alatt található.

Tovább...

Katamaránnal X.
Egy év az Atlanti-óceánon
Olvasóink április óta követhették nyomon Varga Lajos és Csibi József egy éven át tartó atlanti-óceáni vitorlástúrájának állomásait. A két vitorlázó 2000 júliusában egy katamaránon vágott neki a tengereknek. Átkeltek az Atlanti-óceánon, sorra járták a Kis-Antillák szigeteit, s csaknem húszezer kilométer megtétele után ez év júniusában Trinidadon tették partra a hajót. Ebben a fejezetben utuk tapasztalatait foglalják össze, és hasznos tudnivalókkal szolgálnak azoknak, akik esetleg kedvet kapnak, hogy hasonló vitorlástúrán vegyenek részt.

Motorcsónak
Fegyvernem születik
A tengeralattjárók történetéből - I. rész
Az ember évezredek heroikus küzdelme során hódította meg a vízfelszínt, és e küzdelem eredményeként feltárult a planéta. A kezdetben akadályt jelentő víz földrészeket összekötő kapoccsá, végtelen országúttá vált. A mélység már valami más volt. Az óceánok felszíne alatt egyszer - talán nem is olyan távoli jövőben - mindennapos békés emberi tevékenység zajlik majd, de a tengerek mélye - mióta a technikai fejlődés utat nyitott a víz alatti hajózáshoz, mindig fegyveres küzdelem színtere volt. Hadtörténeti sorozatunk következő fejezeteiben a tengeralattjárók fejlődésével foglalkozunk.

Teljes a Victory diadala
Class 1 világbajnokság
Legutóbbi beszámolónk után még két futamra került sor a Class 1 offshore világbajnokságon. Előbb a Fujairah Nagydíjat rendezték meg október 2-án, majd Dubaiban került sor a bajnoki cím sorsát eldöntő utolsó futamra. Amint az várható volt, különösebb meglepetés nem született, mégis izgalmas, eseménydús versenyeket láthattak a nézők.

Szörf
Detre Diána
Reménységeink
A Detre fivérek meghatározó alakjai a magyar vitorlázásnak, számtalan nagyszerű eredményükkel és olimpiai bronzérmükkel - Moszkva 1980 - kétségkívül bevonultak a sportág hazai történelmébe. Nyomdokaikba szeretne lépni Detre Szabolcs lánya, Diána, igaz ő nem a vitorlázást, hanem szörföt választotta. Fiatal versenyzőket bemutató sorozatunkban most vele ismerkedhetnek meg.

Újra a profik az élen
Formula Windsurfing világbajnokság
Soha nem látott izgalmak közepette zajlott le a vb tizenöt futama a PWA világkupákról már híres brazíliai Fortalezában. Meglepetések hada és rendkívül szoros verseny volt a legfőbb jellemzője a hat napnak, mely a korábbi két évhez képest nem csak a versenyzők óriási küzdelmét, hanem most először a gyártók versengését is meghozta. A világbajnok rendkívüli szörftudása mellett pszichikai felkészültségéről is számot kellett, hogy adjon, hiszen Kevin Pritchard mindössze 0,7 ponttal(!) - kevesebb mint 1,5%-kal - bizonyult jobbnak a második helyezett Antoine Albeau-nál úgy, hogy az utolsó előtti napon több mint 14 pont választotta el a bajnoki címtől az 5. helyen.

 

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink