Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk
80. Hajó Magazin,
2002. március

 

Illbruck lépéselőnyben
8 és fél hónap a föld körül - VIII. rész
Harmadik szakaszgyőzelmét szerezte meg az Illbruck csapata az Auckland-Rio de Janeiro szakaszon, és ezzel természetesen fölényesen vezetnek az összesítésben. A továbbiakban már belefér nekik akár egy kisebb hiba is. Ha a biztonságra törekszenek és nem vállalnak nagyobb kockázatot - erre minden esély megvan - nehéz lesz őket behozni. Gyakorlatilag már csak saját magukat verhetik meg. Azonban formájukat és felkészültségüket nézve erre is kicsi az esély.

A csúcstartó
A többtestű vitorlások - III. rész
Cikksorozatunk második részében a 60 lábas trimaránokkal és a velük való vitorlázás sajátosságaival ismerkedtünk. Épülnek azonban náluk nagyobb, az óceáni sebességi rekordok megdöntésére kifejlesztett többtestűek. Közülük a jelenleg legsikeresebb Playstation katamaránt és a legújabb trónkövetelőt, a Geronimo trimaránt mutatjuk be.

Vigh András
Fiatal vitorlázók
Idősebb Vigh András kétszer nyert Moly bajnokságot a hetvenes években. A fiatalabb Vigh András (Acsi) is többször állt bajnoki dobogón. A ma 420-assal versenyző Acsival Pannonhalmán, a Bencés Gimnáziumban beszélgettünk.

Pályázzunk
Olimpia Füreden - fürediek az olimpián?
A kiegyezés évében, 1867-ben alapították jogelődjét a ma is működő Balatonfüredi Yacht Clubnak, mely korával a kontinens legidősebb vitorlásegyesületeinek egyike. Az elmúlt 135 esztendő azonban bizonyos tekintetben csak a kezdet. A klub olimpiai tervei ugyanis még akkor is sikergyanúsak, ha az ötkarikás játékok netán elkerülnék Magyarországot.

Moly
Osztálytörténet
A Moly egyszemélyes versenyhajóosztály. Az eredeti elképzelés szerint a házi építésre is alkalmas, mintegy 3,3 méter hosszú, maximálisan nyolc négyzetméter vitorlafelülettel rendelkező típus szabad tervezésű kialakításban 1929-ben jelent meg az Egyesült Államokban. Az osztály nemzetközi jelentőségét az 1960-as évek elején a szabad tervezés elvével szakító Európa moly sikere is bizonyítja, amely az 1992. évi barcelonai olimpián már önálló osztályként jelent meg.

Grand Soleil
A minőség megérkezett
Vitorlást, de milyet? Olvashatunk cikkeket, összehasonlító táblázatokat vagy tudományos ajánlatokat. Rohangálhatunk kiállításokra, esetleg katalógusokat, szórólapokat böngészhetünk, sokak tanácsát meghallgathatjuk. Mégis, ha hajót veszünk, nehezebb döntenünk, mint amikor egy autó vagy ingatlan vásárlására szánjuk rá magunkat.

Egyedül az óceánokon
Világsztárok a Francia Intézetben
A szólóvitorlázók mindegyike magának való, kicsit őrült ember. Teljesítményük előtt minden vitorlázó fejet hajt, Franciaországban azonban hősként tisztelik őket. Fa Nándor volt az első nem francia vitorlázó, aki egyedül, megállás nélkül versenyben körbevitorlázta a földet. Az ő meghívására érkezett Magyarországra Yannick Bestaven és Philippe Monnet, hogy élményeikről meséljenek. A magyar vitorlázók február negyedikén a Francia Intézetben találkozhattak a francia világsztárokkal. A Bem rakparti épület előadóterme zsúfolásig megtelt.

Navalia Kft
Cégbemutató
A Dobó Pál nevével fémjelzett cég klasszikus balatoni hajók felújításával szerzett elismerést magának. Veszprémi műhelyükben épült újjá a tó talán legismertebb nagyhajója, a legendás Nemere II, de a Dobó-műhely készít új hajókat is. Itt épülnek a modern Reginák, valamint készülnek egyedi nagyhajók és tavaly óta az első igazi saját termék, a Navalia 25-ös is. A cég eleinte Almádiban működött, majd egy veszprémi családi ház kertjében épültek a hajók. A hőskor azonban hamar véget ért: ma már két, több száz négyzetméteres műhely és komoly infrastruktúra segíti az itt dolgozó tíz-egynéhány ember munkáját. Múlt már az is, hogy más hajóépítők által készített vitorlásokat építenek be, sőt az elmúlt évben az anyagbeszerzés területén is függetlenné váltak a hazai beszállítóktól.

Téli történetek
dr. Szabó József archívumából
Téli Balaton. Befagyott a tó. Felülete olyan, mint az üveg. A napsütés szikrázva verődik vissza. Jégvitorlások száguldanak suhogva. Néha egy-egy tompa dörrenés rázza meg a jeget csengő-bongó hangot adva. Nincs ok a félelemre, most hízik, vastagszik a jég. Régen is tudta, ma is ismeri ezt a somogyi-veszprémi-zalai parti ember. Ilyenkor bátran mentek szekérrel keresztül a jégen a másik partra, disznót, bort venni, eladni. Ha azonban megenyhül az idő, a jég terjeszkedni akar, mennydörgésszerű hang kíséretében hatalmas repedés fut végig a jégen. A jégtáblák egymásra torlódnak, a repedés egyre nagyobb lesz. Ez a rianás. A szekérbe fogott ló ezt megérzi a jégen, és megriad. Innen a jelenség neve.

Bízzunk benne
Kötelező hajóbiztosítás
A biztosítás eredete az ókorig nyúlik vissza. Az első közös kockázatviselő egyesülések a hajósok között jöttek létre. A phoenus nauticum, illetve a pecunia traiectitia, azaz a tengeri kölcsönszerződések, valamint a Lex Rhodia de iactu mercium, azaz az áruk kidobásáról szóló rodoszi egyezmény egyes elemei már mindenképpen a biztosítás történeti előzményeinek tekinthetők. A hajózás és a biztosítás az újkorban is szoros kapcsolatban állt. Ennek talán egyik legjobb bizonyítéka a Lloyd's szindikátus megszületése Londonban. A hajózás, a kockázat s ezzel a biztosítás összefüggő fogalmakká váltak.

Zánka - Balatonszepezd
Túracélpontok a Balatonon
A Nivegy-völgy és a Káli-medence bejáratánál fekszik Zánka. Bár az Úttörőváros csillagának leáldozásával a hatalmas forgalmat biztosító tömeges gyermeküdültetések kora lejárt, az itteniek
a "boldog békeidők" elmúltával sem ültek babérjaikon. Az öreg faluval mára eggyé épült üdülőfalu sekély vizű partszakaszának köszönhetően ma is ideális nyaralóhely kisgyermekes családok számára. Zánka negyven km-es körzetében kiemelkedő természeti, kulturális és történelmi értékekkel találkozhat az idelátogató, akiket a falu igyekszik programokkal is ellátni: a Zánkai Halásznapok az idén már három héten át várja rendezvényeivel azokat is, akik csak egy-egy kirándulás erejéig érkeznek ide - talán éppen vitorlással. A Zánkával szomszédos egykori kis halászfalu, Balatonszepezd fő megélhetési forrását is az idegenforgalom adja. A XVI. században mindössze négy adófizető polgárt számláló községet ma is a Balaton egyik legkisebb településeként tartják számon.

Tovább...

Boat Show
11. budapesti hajókiállítás
Az idén először az A pavilon ad otthon a hajókiállításnak. Az érdeklődés minden eddiginél nagyobb. A következő összeállítás a teljesség igénye nélkül igyekszik segítséget nyújtani a kedves olvasónak a tájékozódásban. A vásár hangulatát fokozza, hogy sok kereskedés komoly árukészlettel fog megjelenni, így lehetőség lesz felújítani ruhatárunkat, illetve megvásárolni a tavaszi festékeket. Az idén a Hungexpo üzletpolitikájának köszönhetően az eddigieknél több hajót láthatunk.

Motorcsónak
Island Boat Show
Dunai hajókiállítás
A Wiking Marinát éveken át a Budapest Boat Show legnagyobb kiállítójaként tartották számon. Az idén viszont a cég hajógyári-szigeti telephelyén egy vízi hajókiállításnak ad otthont. Érdekes jelenség, hogy míg hajóiparunk sem forgalmát, sem arányszámait tekintve nem tartozik Európa élvonalába, addig a hajókiállítások darabszáma tekintetében az elsők között vagyunk. Mi az oka ennek? Hiszen a piac szereplőinek nyilvánvaló érdeke, hogy egy komoly érdeklődők által látogatott, megfizethető kiállításon mutatkozhassanak be. A kelleténél nagyobb választék ebben az esetben csak zavart okoz. Igaz viszont, hogy valamennyi kiállítás összes területe is csak a töredéke a legkisebb nyugati kiállításénak. A verseny folytatódik.

A II. világháború
A tengeralattjárók történetéből - III. rész
A háború kitörésekor, 1939-ben a német tengeralattjárók kint úsztak a tengereken, a torpedók kilövésre készen álltak a vetőcsövekben, a legénység csak a parancsra várt. A zömében húszas éveik elején járó fiatalemberek többsége úgy vélte, az I. világháborúban megvert, de most újra életre kelő hazájáért harcol. A háborút megelőző időszak diplomáciai eszközökkel kivívott hódításai alaposan megnövelték önbizalmukat, amelyet a náci propaganda tovább erősített. A német vezetők ugyanakkor jól tudták, mekkora kockázatot vállaltak. Minden fegyvernem jóval több eszközt szeretett volna, mint amivel végül is elkezdhette a háborút. Dönitz admirális, a tengeralattjárók parancsnoka például 300 naszádot igényelt, de a háború kitörésekor csak 56 állt rendelkezésére.

Trinexus
Boltbemutató
A Trinexus hajóelektronikai szerelvények, azon belül is halradarok árusításával szerzett hírnevet a hazai piacon. A 2000 áprilisában alakult cég szépen fejlődik, és lépésről lépésre bővíti kínálatát. Mára a motoros hajók jelentős részére teljes körű szolgáltatást nyújt, de a vitorlázók számára is kínálnak felszereléseket, a hajókiállításon pedig bemutatnak egy igazi folyami túrahajót. Ez a hajó a kellemes komfort mellett kényelmes, gazdaságos hajózást kínál. A fiatal menedzsment hosszú távú céljai között szerepel egy jól felszerelt marina kialakítása, amelyhez az általuk bérelt területnek minden adottsága megvan.

Szörf
A-tól z-ig
Szörfversenyek - I. rész
A szörf megjelenését - 1967 - követően gyorsan elterjedt. Köszönhető mindez Hoyle Schweitzernek, aki jó érzékkel szabadalmaztatta a találmányt, és már 1969-ben elkezdte saját szörfjének, a Windsurfernek szériagyártását. Hamarosan megkezdődtek a versenyek is. Európában 1972-ben, a németországi Sylt-félszigeten rajtoltak először a "széllovagok", s egy 15 éves holland fiú, Derk Thijs végzett az élen. Ekkortájt még Hoyle Schweitzer is aktívan versenyzett.

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink