Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk
81. Hajó Magazin,
2002. április


Búcsú Riótól
8 és ˝ hónap a föld körül - IX. rész
Az ötödik szakasz előtt három hét áll a csapatok rendelkezésére, hogy pihenjenek és rendezzék soraikat. Az összetettben jócskán vezető Illbruck csapata nehéz döntést hozott: lemondta az America's Cup részvételt. Egész eddig úgy tudtuk, hogy mikor véget ér a verseny, a csapat átszáll a svájci kihívó hajójára, hogy a világ legrégebbi sporttrófeájáért szálljon harcba. Hiába azonban a jó szereplés a Volvo Ocean Race-en, a szponzorok nem igazán álltak a csapat mellé: mind a mai napig nem jött össze a szükséges pénz, amely az eredményes szerepléshez szükséges. Ezért az Illbruck csapata visszalépett az America's Cup szerepléstől.

Hat európai kihívó
America's Cup
Idén októbertől a vitorlásvilág figyelme ismét Új-Zélandra irányul, hiszen megkezdődik a 31. America's Cup szezonja. Kilenc csapat száll majd harcba a Louis Vuitton Kupáért, hogy eldöntsék melyikük a legjobb, aki méltó arra, hogy 2003 februárjában megmérkőzzön a védőkkel, a Team New Zealanddel a legbecsesebb trófeáért. A kihívók közül most az európaiakat mutatjuk be.

Hie Match Race
Ismét páros verseny a Balatonon
1998-ban és 1999-ben Szentiványi Árpád csapata már rendezett két sikeres páros versenyt a Balatonon. Az idén - két év szünet után - ismét Kenese adhat otthont a rendezvénynek. Az első két verseny is közönségcentrikus, professzionális rendezvény volt. Az ez évi úgy tűnik, még inkább az lesz. Vitorlásversenyeken szokatlanul magas költségvetéssel, komoly tervekkel készülnek a rendezők. Hogy miként, arról Szentiványi Árpádot kérdeztük.

Scholtz Petronella
Fiatal vitorlázók
Scholtz Petra 17 éves. Jó néhány éve vitorlázik már, de csak tavaly kezdett el komolyan hajtani. 2000-ben második volt az ifi Europe magyar bajnokságon és hatodik a felnőttön. Az út, amelyen ő halad, nem kevés anyagi terhet jelent a családjának, de talán az egyetlen járható út ma egy olyan fiatal vitorlázó számára, aki igazán sikeres nemzetközi karrierre vágyik. Petra saját hajóval, saját pénzből készül. Az osztrákokkal edz, mert itthon nincsenek sem edzőpartnerek, sem edzők, akik értenének az Européhoz legalábbis az ő klubjában, a BKV Előrében nincs ilyen. Ugyanakkor enynyi idősen tisztán látja, mit kell tenni ahhoz, hogy sikeres versenyző válhasson belőle. Édesanyjával szervezik a magyar europésok osztályszövetségét, építgetik a kapcsolatokat.

Bartos Dénes
Portré
Csend van. A Kenese Marina-Port kihalt. A hajók - néhány kivétellel - még a parton várják a nagybetűs szezont. A kora márciusi estén csak egyvalaki járkál a mólón, hihetnénk őt beszökött andalgónak vagy szakmai kérdéseken töprengő hajósnak egyaránt. A sétáló alak Bartos Dénes, a kikötő vezetője, aki egyformán nyitott a tó szépsége és a Kenesén vízen átteleltetett négy hajó izgalmas, ám merőben műszaki problémákat felvető kérdései iránt. A mély, szinte színésziesen zengő hangú egykori épületgépészből árad a helyét megtalált ember kiegyensúlyozottsága.

Tovább...

Osztálypolitika
Nagyhajós versenyzés a Balatonon
A magyar vitorlássport jelentős átalakuláson ment át az elmúlt tizenöt évben. A nagyhajós versenyvitorlázás elképesztő ütemben fejlődött, és mára lényegesen nagyobb tömegeket mozgat meg, mint korábban. 1980-ban még három összevont osztályban versenyeztek a nagyhajósok, 1990-re tizenegy osztály alakult, 1997-re tizennyolc, 2001-ben pedig huszonhárom magyar bajnoki címet osztottak ki. 1985-ben 118 hajó indult a Kékszalagon, tavaly már 320 hajó sorakozott a rajtvonalon. Kétségtelen, hogy ez a fantasztikus fejlődés az eddigi - igen liberális - osztálypolitikának is következménye.

Tengerészbőr
Mit tegyünk, ha kisüt a nap
Különösen a nyári időszakban nem telik el nap anélkül, hogy ne hallhatnánk vészjósló figyelmeztetéseket a napozás káros hatásaival kapcsolatban. Joggal merül fel mindenkiben a kérdés, hogy vajon tényleg ekkora-e a veszély? A vízi sportokat, vitorlázást rendszeresen művelőket szinte megoldhatatlan helyzet elé állítja: vitorlázni úgy, hogy nem megyünk napra? Hogyan védhetők ki a hajósok bőrét fenyegető veszélyek, mire kell vigyázni? Az alábbi rövid összefoglalóban erre a kérdésre próbálunk meg választ adni néhány mindenki számára megszívlelendő tanács segítségével.

Yachtcharter '68
Hat egyforma hajó a Balatonon
A charterezés a hajóipar egyértelműen legdinamikusabban fejlődő ága. Ebben a számunkban igyekszünk bemutatni ennek a szerteágazó tevékenységnek egy-egy jellegzetes példáját. Természetesen a legtöbb magyar chartercég a tengerekre kínál utat, de vannak balatoni, sőt velencei-tavi vállalkozások is. Az alábbi oldalakon bemutatunk két olyan magyar hajóépítőt, akik ma már charterflottával is rendelkeznek, szó lesz a nemrég az Adrián lezajlott két magyar charterversenyről, a 47. oldalon egy most induló adriai magyar Bavaria 44-es flottát mutatunk be, a 49. oldaltól pedig négy oldalon keresztül tengeri chartercégeket ismertetünk.

Style Jacht Charter
Balatoni és velencei-tavi ízelítő
Hogy a charterezést a hajóépítő vállalkozásnál mi szülte, a tényleges igény vagy a túltermelési válság, esetleg mindkettő, nem tudni. Az biztos azonban, hogy amikor 1998-ban nyár közepén leállt az eladás, az elkészült, de eladatlan hajók közül kettőt elkezdtek bérbe adni, ősszel pedig kedvezményes áron áruba bocsátották az alig használt hajókat. Ezzel készen állt az új típusú üzleti vállalkozás.

Mediterran Kupa III.
Tavaszi versenyek az Adrián I.
A negyedik alaklommal megrendezett Mira Mare Kupára huszonnyolc hajó adta le a nevezését. Tizenöten a 34-es, tizenhárman a negyvenkettes osztályban indultak. Valamennyi hajó fiatalabb volt három évnél, de akadtak a mezőnyben 2001-es, sőt 2002-es, hajók is. A mezőnyben a magyar vitorlázás legnagyobb sztárjai közül a Detre testvérek és Eszes Tamás képviseltette magát. Jellemző, hogy egyikük sem a saját nevében versenyzett. Detréék Zelles Sándor hajóján szolgáltak, míg Eszes Tamás Fekete Balázs csapatát erősítette.

Mira Mare Kupa 2002
Tavaszi versenyek az Adrián II.
A negyedik alaklommal megrendezett Mira Mare Kupára huszonnyolc hajó adta le a nevezését. Tizenöten a 34-es, tizenhárman a negyvenkettes osztályban indultak. Valamennyi hajó fiatalabb volt három évnél, de akadtak a mezőnyben 2001-es, sőt 2002-es, hajók is. A mezőnyben a magyar vitorlázás legnagyobb sztárjai közül a Detre testvérek és Eszes Tamás képviseltette magát. Jellemző, hogy egyikük sem a saját nevében versenyzett. Detréék Zelles Sándor hajóján szolgáltak, míg Eszes Tamás Fekete Balázs csapatát erősítette.

Akarattya
Túracélpontok a Balatonon
Balatonakarattya nevét Árpád-kori oklevelekben 1109-ben említik először Terra Akaratia formában. Korábban e helyen egy Csittény nevű virágzó község állt. István király az 1001-1009-es évek között Csittényt a veszprémvölgyi apácáknak adományozta. A Csittény-hegyen talált bronz dárdahegyek tanúsága szerint már a bronzkorban is lakhatták e területet. Akarattyától négy kilométerre urnasírokat találtak ugyanebből az időből.

Tovább...

15 Bavaria 44-es
Magyar Adria Yacht Club
A rövidesen elkezdődő szezonban vízre száll az első magyar tulajdonú egységes charterflotta. Megalakult a Magyar Adria Yacht Club, és júniustól 15 egyforma, vadonatúj hajóval szolgálja a charterezni vágyókat a tengeren.

Erősödő verseny
Magyarországi chartercégek
Az alábbiakban a teljesség igénye nélkül rövid ízelítőt adunk a magyarországi chartercégek kínálatából. A hajósiparnak ez az ága töretlenül fejlődik. Egyre-másra alakulnak az új cégek. Fontos azonban tájékozódni mielőtt döntünk, mert a szolgáltatások minősége különböző.

Motorcsónak
A dicsőség ára
A tengeralattjárók történetéből - IV. rész
A sorozatban írtunk a századfordulón kialakult új fegyvernem megszületésének technikai feltételeiről, azokról a változásokról, amelyeket a tengeralattjárók a tengeri hadviselésben hoztak, és arról a különleges szerepről, amelyet a két világháborúban az északi Atlanti-óceán viharos vizein játszottak a tengeri uralomért vívott küzdelemben. A sorozat befejező cikkében azokról a technikai fejlesztésekről lesz szó, amelyekkel a küzdő felek megpróbáltak fölénybe kerülni, és bemutatjuk, hogyan éltek a hajókon azok az emberek, akik egy háborúba sodródott társadalom szorításában kegyetlenül osztották a halált és maguk is szörnyű véget értek.

Yamaha 200 HPDI
Motorbemutató
A kétütemű és a négyütemű külmotorok versenye néhány éve eldőlni látszott az utóbbiak javára. Halkabb, tisztább, jobb motorok a négyüteműek: csak idő kérdése, és a kétüteműek kiszorulnak a piacról. A gyártók azonban nem így gondolkodtak, nem hagyták elveszni a kétüteműek legnagyobb értékét, az igénytelenséget. Fejlesztésbe fogtak, amelynek mára kézzelfogható eredményei vannak. A Gál Motorcsónak Szerviz segítségével most bemutatásra kerülő Yamaha 200 HPDI bizony legtöbb paraméterében alig marad el négyütemű vetélytársaitól, könnyedén hozza a környezetvédelmi előírásokat, ugyanakkor jelentősen olcsóbb, mint egy 200 lóerős négyütemű motor.

Tovább...

Szörf
A-tól Z-ig
Szörfversenyek - II. rész
A nyolcvanas évek elejére kialakult funboardok merőben új stílust honosítottak meg a szörfözésben. Az új stílus természetesen hatással volt a szörfök fejlődésére is. Egyre kisebb, ugyanakkor gyorsabb és fordulékonyabb szörfök jelentek meg Hawaii vizein. Így jöttek létre a szinkerek, amelyek megfelelő sebesség híján már nem voltak képesek víz felett tartani a szörföst. A szinkerek új dimenziókat nyitottak meg a szörfösök előtt. Már a kezdetekkor kirajzolódott a szörfök fejlődésének két fő irányvonala. Az egyik vonal a sebesség irányába hajlott, a másik pedig a manővereket részesítette előnyben. A sebességorientált szörfözés a különböző pályaversenyeken (course race, szlalom, speed) jelenik meg, míg a kis deszkák rendkívüli manőverezhetőségét a hullámszörfözésben (wave), újabban a Freestyle kategóriában kamatoztatják a szörfösök. A pályaversenyekkel a Hajó Magazin előző számában foglalkoztunk részletesen, most a manőverszörfözést mutatjuk be.

 

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink