Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Motorbemutató
Yamaha 200 HPDI
81. Hajó Magazin, 2002. április

A kétütemű és a négyütemű külmotorok versenye néhány éve eldőlni látszott az utóbbiak javára. Halkabb, tisztább, jobb motorok a négyüteműek: csak idő kérdése, és a kétüteműek kiszorulnak a piacról. A gyártók azonban nem így gondolkodtak, nem hagyták elveszni a kétüteműek legnagyobb értékét, az igénytelenséget. Fejlesztésbe fogtak, amelynek mára kézzelfogható eredményei vannak. A Gál Motorcsónak Szerviz segítségével most bemutatásra kerülő Yamaha 200 HPDI bizony legtöbb paraméterében alig marad el négyütemű vetélytársaitól, könnyedén hozza a környezetvédelmi előírásokat, ugyanakkor jelentősen olcsóbb, mint egy 200 lóerős négyütemű motor.

A legújabb fejlesztésű Yamaha motort Gál Nándor, a Gál Motorcsónak Szerviz tulajdonosa mutatja be.
- A kétütemű motorok fejlesztőinek a legnagyobb gondot a kenés miatt keletkező jellegzetes szag, illetve a többlet üzemanyag-fogyasztás jelenti. Az olajgyártó cégek fejlesztéseinek köszönhetően a közelmúltban új, teljesen szintetikus, biológiailag lebomló, környezetbarát olajok kerültek forgalomba, amelyeknek használatával ezután a környezetszennyezés minimálisra csökkenthető. A kétütemű motorok többletfogyasztásának kiküszöbölését pedig egy nagyon érdekes, új technikai fejlesztéssel oldották meg, amelynek lényege a befecskendezős rendszer alkalmazása. Ennél a Yamaha típusnál egy közvetlen befecskendezésű üzemanyag-ellátást valósítottak meg. Méghozzá egy magas nyomáson történő befecskendezést, ami egészen apró benzincseppekre bontja a beáramló vagy a befecskendezett benzint, így nagyon jó égést és környezetbarát üzemmódot tesz lehetővé. Jellemzően ehhez csak annyit fűznék, hogy egy vadonatúj, négyütemű 200 LE-s motor adott fordulatszámnál, végteljesítmény közeli fordulatszám-tartománynál két, két és fél literrel többet fogyaszt, mint ez a kétütemű motor. Tehát összehasonlítva ezt a négy- és kétütemű motort, a négyütemű picit többet fogyaszt.
Azt tudni kell, hogy a legnagyobb teljesítménynél - ahogy a szakmában szoktuk nevezni, a hajót megfékezve, falhoz támasztva, teljes teljesítményt kihasználva - egy ilyen motor tud 68 litert is fogyasztani, de ugyanez egy négyüteműnél már 72 liter. Egy hagyományos, régi konstrukciójú kétütemű motor akár 100 literes fogyasztást is elérhet, ami elég jelentős különbség. 50-60 km-es utazótempónál, amikor a hajó siklásban van, ez a motor 4000-et forog és 30 liter üzemanyaggal megy. 3000-es fordulatszámnál már 25-26 literes fogyasztást érünk el, ami nagyon jó egy 200 LE-s motortól. Csak érdekességként jegyzem meg, hogy annak idején, amikor még versenyeztünk, egy 250 LE-s, amerikai motorral mentünk, amely 20 perc alatt fogyasztott 80 litert. Egy óra alatt ez elég érdekes, 200 liter feletti fogyasztást jelentene.
Az alacsony fogyasztásnak a lelke a benzinbefecskendezéses rendszer. A magas nyomású injektor hengerenként dolgozik, úgy, ahogy általában autóknál is szokás: egy szenzor a levegőmennyiséget, a fojtószelep állását figyeli, méri a motorhőmérsékletet, a fordulatszámot, és annak megfelelően állítja a töltés mennyiségét, illetve a gyújtás fokértékét. Ennél a motornál már megjelent a kipufogóba elhelyezett lambdaszonda, amely állandóan figyeli a kipufogóba kerülő gáz oxigén-összetételét, és ennek megfelelően állítja azt. Nagyon érdekes a 200 HPDI-nél, hogy a stabil alapjárás és a környezetbarát működés érdekében a motor egy számítógéppel vezérelt program szerint egy-egy hengert kitilt. Tehát alapjáraton négy henger jár a motorban, különböző hengerek befecskendezését tiltja le, és bármennyire hihetetlen is, ettől lesz simább a motor működése és természetesen így kevesebbet is fogyaszt. Ebből a tulajdonos semmit nem vesz észre, hiszen ahogy emelkedik a fordulat, már öt henger megy, aztán hat.
- Ennek ellenére gondolom a négyütemű motorok alacsony fordulaton még mindig többet fogyasztanak.
- Valóban, de az eltérés már minimális, óránkét egy-két litert jelent. A négyüteműnek előnye van a kisiklatásnál, ami 2000-es fordulatszámnál 1-2 liter előnyt jelent, ez utána 3000-es fordulatnál lecsökken és egy kicsit később még csökken. Igazából nem számottevő a különbség. Mindkettő megfelel a különböző szigorú, amerikai és európai környezetvédelmi szabványoknak. Nagyon érdekes például, hogy ugyanazon a hajótesten 4500-as fordulatszámnál egy négyütemű Yamaha motor 87,7 decibel zajt kelt, a kétütemű pedig 90 decibelt. Nagyon jó ennek az új motornak a hangszigetelése. A téli konzerválását egyáltalán nem szabad a hagyományos módon a szívónyílásba befecskendezett konzerválóanyagokkal vagy olajokkal elvégezni, mert a levegőmennyiség-mérők és egyéb kényes befecskendező fejek nem tűrik, hogy orrán-száján telenyomják olajjal. Jó néhány technikai újdonság szerepel még a motoron. Az olajbefecskendezést úgy oldották meg, hogy a régi befecskendező rendszert kiegészítették elektronikai figyelőkkel, amelyek a fordulatszámtól függően adagolnak olajat a beszívott üzemanyaghoz. Nagyon fontos, hogy ennél a motornál nem szabad a tankba olajat keverni, itt csak és kizárólag az olajinjektáló rendszeren keresztül lehet a motor kenését biztosítani.
- Bemutatnád egy pár szóval a hajót is, amelyre a motor kerül?
- Ez a hajó egy Magyarországon forgalmazott, Lengyelországban gyártott hajótest, nagyon kényelmes családi hajó. Egyre nagyobb számban rendelnek ilyen jellegű hajótestet. Maga a hajótest elég nagy: 6,40 m hosszú, 2,48 m széles, 35 cm merülése van, a súlya 820 kg motor nélkül, a motor feltöltve további 230 kg. A hajótestet a motor teljesítményéhez - és nem súlyához - alakították ki: egy vagy két, összességében 80-200 LE-s motort lehet szerelni rá.
- Mennyibe kerül egy ilyen összeállítás?
- A hajótest 3,95 millió Ft, maga a motor 3,7 millió Ft.
- Mit tartalmaz a motor ára?
- Kiváló felszereltséggel rendelkezik a motor. Alapszerelvény az acélpropeller, a két digitális műszer, ami fordulatszámot, sebességet és megtett utat mér, a trimállást visszajelzi stb. Ezek kombinált Yamaha műszerek, ki vannak egészítve a motortípushoz szükséges rendszerekkel, olajnyomásmérővel, viszszajelzi, ha túlmelegszik a motor, méri az olajtartály szintjét. Fontos, hogy ebbe a motorba nem szabad keveréket tankolni. Az olajat a tartályba kell tölteni, a keverést a motor maga végzi.
- Milyen garanciát biztosítanak a motorhoz?
- Két év teljes körű garanciát nyújtunk, és a hagyományos felállásban az első 20 óra után van egy átvizsgálásos periódus. Később 100 óránként van szervizperiódus és ősszel a téli konzerválás. A garanciális szolgáltatások a nálunk eladott motorok esetében ingyenesek, mert ezzel szeretnénk segíteni, hogy az ügyfelek a megvásárolt értékes technikájukat ne feledjék el behozni a szervizbe.

L. F.
Fotó: Bujnovszky Tamás

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink