Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk
82. Hajó Magazin,
2002. május

Az Assa Abloy felzárkózik
8 és ˝ hónap a föld körül - X. rész
Legutóbb - március 20-án - valahol Miamitól 1600 mérföldre hagytuk magára a Volvo Ocean Race mezőnyét. Akkor nyugodt lélekkel tehettük ezt, mert a korábbi napok eseménye azt jelezte előre, hogy sok érdekes nem fog a befutóig történni. Szokás szerint a versenyzők ránk cáfoltak: az utolsó napok ismét izgalmasan alakultak.

Az amerikai kihívók
Louis Vuitton Kupa
Legutóbbi számunkban az America's Cupra törő hat európai csapatot mutattuk be. Idén októberben kezdődik a Hauraki-öbölben a Louis Vuitton Kupa versenysorozata, ahol eldől, hogy kik szállhatnak harcba 2003 februárjában a világ legrégebbi sporttrófeájáért az új-zélandi védőkkel szemben. Az európaiak legnagyobb vetélytársai ebben az amerikaiak.

Világversenyek Kenesén
Asso Euro 2002 és főiskolai vb
Május 22-26. között Balatonkenesén rendezi az Asso 99-es osztály az idei legrangosabb nemzetközi versenyét Euro 2002 néven, s a második főiskolás világbajnokságra szeptemberben szintén Kenesén kerül sor. Mindkét versenynek a Kenese Marina-Port ad otthont. Az Asso Euro előkészületeiről Fonyó Károlyt, a Magyar Asso Osztály kapitányát, a világbajnokság előkészületeiről Dávid Júliát, a Kenese Marina-Port munkatársát kérdeztük.

Marina Frapa
A Triál Horvátországban
A Triál Rt. évek óta foglalkozik a Bavaria vitorlás hajók forgalmazásával. A hazai piacon kívül az elmúlt években jelentősen nőtt a tengerre szállítandó vitorlás hajók száma. Üzleti felmérései szerint a horvát tengeri kikötőkben még sok a tennivaló a megnövekedett jachtállomány kiszolgálására, a tartozékok, a szerviz és az alkatrészek utánpótlásának terén.

Uhl Raoul 95 éves
Köszöntő
Április 8-án töltötte be 95. életévét dr. Uhl Raoul, egykori vitorlásversenyző. Ebből az alkalomból köszöntötte őt a Csanádi Árpád Olimpiai Baráti Kör küldöttsége: Hencsei Pál, Ivanics Tibor és Surányi Péter. A többszörös bajnok, hazai és nemzetközi versenyek sikeres szereplője azzal írta be nevét a magyar sporttörténetbe, hogy 1928-ban az amszterdami olimpia vitorlásversenyeinek résztvevője volt. A 74 évvel ezelőtt rendezett olimpiai játékokon - a művészeti versenyek résztvevőin kívül - 105 magyar sportoló indult, közülük még hárman vannak közöttünk: Bogen Erna vívó, dr. Kende Rezső tornász és dr. Uhl Raoul vitorlázó. Az idős olimpikon őszinte örömmel és meghatottan fogadott bennünket, és felelevenítette hosszú sportolói pályafutásának érdekes mozzanatait.

Helyhiány
Balatoni kikötők
Az elmúlt évek során számos új kikötőhely épült a Balatonon, ennek ellenére mára szinte lehetetlen szabad hajóhelyet találni a tavon. Ennek megfelelően az árak is szépen kúsznak felfelé. Jelenleg azonban 36 láb hosszú hajó esetében még egyik kikötőben sem érte el az éves tárolási díj a lélektani 2000 eurós határt. Ez európai összehasonlításban nem számít magasnak, igaz, alacsonynak sem. A Die Yacht tengeri kikötőkről készített felmérése szerint Németországban a kikötőhelyárak 833-1599 euró között mozognak, Dániában találni helyet 333 euróért is. A legtöbbet a spanyol és franci kikötőkben kell fizetni. A csúcstartó Atibes, ahol egy 36 láb hosszú hajó 9744 eurót fizet egy évre. A magyarországi árakhoz a horvát árak állnak a legközelebb.

FPC Kft.
Három éve a piacon
A Fölföldy Plasztic Company 1999-ben jelentkezett a hazai piacon, és megjelenésével rögtön felkavarta az állóvizet. Még ebben az évben hat darab FPC 30-as hajó került vízre, ami egy új cégtől rendkívül szép teljesítmény. Fölföldy István cégtulajdonos azonban nem ült a babérokon, folyamatosan fejlesztve hajóit egyre-másra jelentette meg új modelljeit.

Lellei szél
Boltbemutató
Balatonlellén a fő úton a 135-ös kilométernél tavaly nyílt egy új vitorlásbolt, a Lellei Szél. Ezzel a Balaton nyugati medencéje egy újabb hajósbolttal gazdagodott. Lellén szintén a tavalyi évben újult meg a Mahart-kikötő, és az idén itt rendezik a májusi balatoni hajókiállítást. A Lellei Szél az alkatrészellátás mellett forgalmazza elsüllyeszthetetlen hajóiról híres belga Etap cég vitorlásait és a Topcat katamaránokat Magyarországon.

Winning team
Vezetőképzés a Földközi-tengeren
A vitorlázásról elsősorban a kikapcsolódás, a túrázás vagy a vitorlásversenyek jutnak eszünkbe. Az alábbiakban a vitorlásélmények egy merőben új megközelítését ismertetjük. A dr. Bodó Training & Consulting az egyik legismertebb, nemzetközi területen dolgozó, vezetőképzéssel és tanácsadással foglalkozó hazai vállalkozás. Vezetői saját vitorlásszenvedélyüktől indíttatva, és a vezetőképzésben szerzett több mint tizenöt éves tapasztalatuk alapján vitorlázással egybekötött szemináriumokat szerveznek a Földközi-tengeren. Ezek a szemináriumok lehetőséget nyújtanak a résztvevőknek arra, hogy a vitorlázás élményét, a navigáció, a vitorla- és kormánykezelés gyakorlati feladatait felhasználva tudatosítsák és fejlesszék a legfontosabb vezetői és a teamekben való együttműködési képességeiket..

Az Odysseus
25-ös jolle
Az első 25-ös jollékat 1925-ben építették Budapesten. Az 1944-ig évről évre bővülő flottát 1-33-ig látták el rajtszámmal. A szebbnél szebb kivitelezésű fahajók hajlított árboccal, többségében fehérre festett palánkozással pamutvitorlák alatt vitorláztak. Hat közülük mahagóni kivitelben készült. Az egyik ilyen hajó, az 1960 óta Odysseus néven hajózó jolle az első flottában a C 17-es rajtszámot kapta.

Klemi Yacht
Cégbemutató
Klemencz László, a Klemi Yacht cégvezetője hajóveretgyártással szerzett nevet a szakmában. Szép kidolgozású minőségi vereteit számos hajóépítő szívesen használta. Esetenként azonban az alkatrészekért hajóval fizettek amelyeket aztán a Klemi Yacht épített készre, és így lépésről lépésre egyre közelebb kerültek a hajóépítéshez.

Balatonfűzfő
Túracélpontok a Balatonon
A Balaton északi csúcsának félkör alakú kanyarulatában helyezkedik el. Az egyetlen üdülőhelylyé nem nyilvánított Balaton-parti település. Nevének jelentése: a Fűz nevű vízfolyás kezdete, ugyanis az itt eredő patak neve Fűz volt, nyilván a partját szegélyező fűzfák révén.

Pasi-mix
Vitorlásiskolák
A 2002. évtől új szabályozók léptek életbe a sporthajóvezető-képzésben. Március 25-től a Pasi-mix Kft. a Pest Megyei Közlekedési Felügyelet hivatalos képzőszerveként működik. Oktatási központjuk a XIX. kerületben kulturált körülmények között várja a hallgatókat. Igény szerint szerveznek kihelyezett tanfolyamokat cégek számára, és természetesen egyéni felkészülésre is van lehetőség. A cég másik fő tevékenysége a hajóépítés, amelyet a Csilia Q Yacht néven folytatnak.

A szezonváró Chiemsee
Európa tavai
Az ember néha úgy érzi, utaznia kell! Ha az illető szereti a vizet és a hajókat, jó eséllyel egy szépséges tónál fog kikötni, ami zsezseg a vízisport-élettől. Ilyen tó akad Európában jó néhány, én pedig azt vettem fejembe, hogy nemcsak meglátogatom őket, de havonta szépen meg is írom, amit egyiknél-másiknál tapasztalok.

Motorcsónak
Összevont kiállítás
Budapest Boat Show
A tizenegyedik budapesti hajókiállítást az A pavilonban rendezték, a Motor Kiállítással együtt. Szerencsésebb lett volna, ha nem így történik. Kétségtelen, hogy van azonosság a két sport kedvelői között, de mégis úgy gondolom, hogy a különbségek markánsabbak. Míg a hajózás inkább természetkedvelő csendesebb embereket vonz, addig a motorozás egészen más világ. Látszott ez a két kiállítás közös színpadán zajló rendezvények sokszor kétségbeejtő rendezetlenségén is. Tíz évig megszoktuk, hogy legalább a pavilonban csak a hajózással foglakozó cégeket találjuk. Kár, hogy az idén ez megváltozott.

Allroundmarin
Boltbemutató
Az Allroundmarin talán a legismertebb hajóalkatrészekkel kereskedő ausztriai cég a magyar hajósok körében. Az osztrák cég leányvállalata ebben az évben jelent meg közvetlenül is a magyar piacon. A keszthelyi vállalkozás célja, hogy a teljes osztrák árukészletet forgalmazva komoly nagykereskedelmi tevékenységet folytasson Magyarországon. A cég vezetője, Gombócz István maga is hajós ember, az ő irodájában beszélgettünk a cég terveiről és lehetőségeiről.

Szörf
Jim Drake
A szörf atyja
A szörfről, vagyis a széllel hajtott deszkáról először Newman Darby tett említést egy amerikai magazinban még 1965-ben. Ennek ellenére a ma ismert szörföt Hoyle Schweitzer szabadalmaztatta, bár prototípusa Jim Drake-től származik. A szörf születésének voltaképpen különös története van.

 

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink