Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Beneteau 25
83. Hajó Magazin, 2002. június

A Bruce Farr irodában tervezett kis hajó az egyetlen one design osztályhajója a Beneteau-nak. 1996-os megjelenése óta szép sikereket ért el elsősorban tengerrel rendelkező országokban. Mára egy európai körversenyen mérkőznek a legjobb Beneteau 25-ös versenyzők, de az osztály match race hajóként is egyre népszerűbb.

A Beneteau 25-ös tervezésekor a hagyományos értékek megőrzése mellett egy korszerű és biztonságos sporthajó megalkotása volt a cél. A hajó rudazatát és vitorlázatát akár a hetvenes évek elején is rajzolhatták volna. Talán az egyetlen, napjainkban újra divatos jellegzetesség a rigen a 115%-ban maximált orrvitorlaméret. Előrébb került az árboc, ismét rövidebb lett a J méret, és így a nagyvitorla hangsúlyosabb szerepet kap a meghajtásban. Ez a nagyvitorla-orrvitorla arány egyre inkább megfigyelhető a mai sikeres Farr osztályhajókon, de más tervezők is ebben az irányban gondolkodnak.
A hajó rudazata maximális biztonságot ígér. Látszik, hogy a hajót tengerre tervezték. Két pár hosszú kissé hátranyilazott szálingon keresztül érkeznek a vantnik a hajóhéjhoz. Az árboc a gerincre van ültetve és achterstág merevíti hátrafelé. A one design előírás szerinti korlát is a biztonságos vitorlázást szolgálja. Ebben az esetben akár a kényelem rovására is.
A hajón versenyben maximum 400 kilós legénység tartózkodhat. Négyen - magam és három lány, akik a hajón versenyeznek - indultunk ki a kikötőből: jó 120 kiló súly hiányzott a fedélzetről. Kellemes északnyugati szél fújt Földvár előtt. A hajó motorját a cockpitláda rejti. Ide van felszerelve a motortartóbak is, amit egy csuklós szerkezettel lehet hátra hajtani még mindig a cockpitban. A motort egy a hajó alján lévő nyíláson keresztül lehet a vízbe engedni. Ezt a nyílást egy kis lappal le kell zárni, amikor a motort nem használják. Ez a megoldás megfigyelhető más tengerre tervezett kishajókon is, ilyen például a Folkeboat vagy a BB10-es motor elhelyezése.
A lányok ügyesen és gyorsan felszerelik a vitorlákat. Kettes szél fúj, a csörlőkart egyelőre nem kell megkeresnünk. A hajó gyorsan megdől, ki kell ülni. A kormányosnak a korlát miatt kissé szűk a hely, akkor érzem jól magam, ha átbújok alatta. Valamennyi csiga, klemm, kocsi és csörlő Harken. Az egész rendkívül egyszerűen és átláthatóan van szerelve. Valamiért mostanában a tornyot a leekocsi elé szerelik. Rendben van ez, ha a legénység kezeli, de akkor előre kell, hogy forduljon. Itt azonban hátra fordul. Ügyesnek kell lenni, hogy az átfutó leekocsi és a torony közti kis helyen elférjen a kezem. Szépen, egészségesen dőlve szeli a kis Beneteau a hullámokat. A hajó ilyenkor enyhén luvgierig, ami kényelmes kormányzást tesz lehetővé. Spinnaker alatt szintén jól fut a hajó, érezhető, hogy erősebb szélben siklásra is képes.
A hajó 95 ponttal versenyez a yardstick I. osztályban. Igazán azonban akkor jó egy ilyen hajó, ha önálló osztályként - kihasználva a one design tervezés előnyeit - vitorláznak vele. Erre azonban itthon még várni kell. Még ma is sokan úgy vásárolnak vitorlást, hogy elsősorban azt tartják szem előtt, milyen eredményt lehet elérni vele az abszolút mezőnyben. A Beneteau 25-öst azonban nem erre tervezték. És egyre kevésbé hiszem, hogy egy huszonöt láb hosszú hajó vásárlásakor ez szempont kell, hogy legyen. Ennek a hajónak nincsenek maximálisan kihasználva a lehetőségei. Cserébe azonban komoly biztonságot és kényelmes, sportos, vitorlázást kínál. Biztos futása, szép kidolgozása és klasszikus vonalai önmagukban is nagy vonzerőt jelentenek. Ha a forgalmazónak sikerülne még egy-két hajót eladnia, a Beneteau 25-ös menthetetlenül megindulna az osztállyá válás útján.
A hajó belső berendezése mindössze két ágyra szorítkozik. Szükség esetén még két fekvőhely kialakítható. Alapvetően azonban a hajóbelső a vitorlák tárolására szolgál.

Litkey
Fotó: Szamódy Zsolt

Technikai adatok:
Hossz: 7,5 m
Szélesség: 2,54 m
Merülés: 1,58 m
Súly: 1250 kg
Ballaszt: 510 kg
I: 9,10 m
J: 2,60 m
P: 9,40 m
E: 3,56 m
Tervező: Bruce Farr

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink