Következő számunk 2011. szeptember 6-án jelenik meg!
 
   
 

Kezdőlap

 

Hírek

  Hajóbemutatók
 
 
  Adok-veszek
  Impresszum
  Előfizetés
  Médiaajánlat
  Elérhetőségünk

Hajóbemutató
Elan 20 CC

A motoros hajókat igazán folyókon lehet jól használni, kihasználni. Magyarországon azonban a folyami hajózás enyhén szólva gyerekcipőben jár. Nincsenek kikötők, nincs hol tankolni. Valami félreértett természetvédelemből nem engedélyeznek benzinkutakat, és még lehetne sorolni a nehézségeket, amelyekkel meg kell küzdenie annak, aki sporthajózásra adja a fejét a Dunán vagy a Tiszán. Az, hogy esetleg a Dráván is lehetne hajózni, még a legelszántabbaknak sem jut eszébe. A Dráván? Hiszen az határfolyó! Képtelenség. Amikor Scholtz Imre fölhívott, hogy az egyik hajóját kellene tesztelni, könnyű szívvel mondtam igent. Eszembe nem jutott, hogy Barcsra kell majd utaznom. De megérte, mert a helyi hajózási vállalkozó személyében egy fantasztikus embert ismertem meg.

Dráva Tours. Egy vállalkozás, amely a Dráván hajóztat turistákat. Mi kell ehhez? Milyen iszonyatos szervezőkészség elszántság és hit szükséges ahhoz, hogy valaki vállalkozást építsen egy ilyen bürokratikus környezetben?
Kikötőt kellett építeni. Megtették. Hajókat kellett felhozni a Dunáról, az is lett. Közben engedélyek garmadáját kellett beszerezni a magyar és horvát hatóságoktól. Hivatkozni egy 1969-es magyar-jugoszláv egyezményre, miszerint a Dráva közösen hajózható folyó. Amikor mindez megvolt, és a Fa Hajó Kft. elkészítette az ország talán legkorszerűbb folyami sportkikötőjét, akkor derült ki, hogy lenne igény a nagy utasszállító hajó mellett egy kisebbre is, egy motorcsónakra. Hősünk nekiállt, és sorra kereste, kutatta a katalógusokat. Árakért alkudott, és végül úgy döntött, hogy ebben a kategóriában a legjobb választás az Elan 20 CC típusú hajója.
Ezt a hajót az adriai halászok használják. Egy igazi munkahajó, amely azonban meglepően kellemes felszereltséggel rendelkezik. Torma József úr választása többek között azért esett erre a típusra, mert a drávai és balatoni hajózás mellett rendszeresen lejárnak búvárkodni az Adriára, és ott bizony egy komoly tengerálló hajóra van szükség, amely bírja a terhelést. Természetesen szükséges egy megfelelően széles és biztonságos tat is, ahova a búvár kényelmesen ki tud mászni a vízből, és ahol két ember jól elfér. A hajó mindezeket tudja. Végül egy 100 lóerős kétütemű Selva motor került rá, amely egy kicsit gyengécskén mozgatta ezt a viszonylag nagy testet. Azonban rendkívül megbízhatóan kis szervizigénynyel működik, ami egy ilyen munkahajó esetében elsődleges szempont.
A Dráva csillogóan tiszta vize meglehetősen gyors sodrású. Házigazdánk röviden ismertette a víz alatti akadályok helyzetét, és már indultunk is. A Selva hörögve tiltakozott, amikor előretoltam a gázkart, de amint sikerült felpörgetnie magát, szépen vitte a negyven kilométeres tempót. Szegény motor néhányszor átesett ezen a tortúrán, mert a fotózás miatt sokat kellett fordulnunk. Minden kanyarban leesett a fordulat, és ezzel a sebesség is, kezdhettük elölről a gyorsulást. Így a testet igazán nem tudtuk vizsgáztatni, könnyedén elbánt azokkal a feladatokkal, amelyeket ezzel a motorral képes voltam elé állítani. Összességében azért érezni lehetett a tartást a hajótesten. A legnagyobb hullámokat is könnyedén ütötte szét, nem hajlott, nem csavarodott a test. Négyen utaztunk kis túlzással királyi kényelemben. Az orrfedélzeten még bőven akadt hely csinos hölgyek számára, akiket hiába kerestünk volna a helyi strandon, mert itt bizony se strand, se napozó lányok nincsenek. Állítólag a horvát oldalon időnként megtelik a folyópart, oda azonban nem szabad kikötni. Kissé furcsa érzés volt ezen a szép helyen, a tiszta vizű folyón úgy hajózni, hogy az ember tudja, itt több tíz kilométer távolságra nem hajózik senki. Csak a határőrök merészkednek időnként a vízre, de ők is inkább távcsöveikkel pásztázzák a vidéket. Mint ahogyan tették azt most is, bár senkit nem láttunk a parton. Itt a kikötő azonban még üres. Ahogy kikötünk, egy autó érkezik: az utánfutója tele van kajakokkal. Kísérőnk elmeséli, hogy minden évben szerveznek több túrát is ezen a vízen. A Dráva gyors folyású vizével különösen alkalmas a vízi túrázásra. Persze engedélyek sokaságát kell ilyenkor is begyűjteni. A lényeg azonban az, hogy a vízi élet elkezdődött, és a Dráva, ez a szép folyó végre elfoglalja az őt megillető helyet a magyar sporthajózás térképén.

Litkey
Fotó: Szamódy Zsolt

Technikai adatok
Hossz: 6,17 m
Szélesség: 2,37 m
Szabad oldalmagasság: 1,1 m
Merülés: 0,33 m
Súly: 680 kg
Motor: maximum 112 kW
Üzemanyagtartály: 160 l
Tervezte: Miha Pretnar
Ára (magyarországi átvétellel): nettó: 11 700 euró

 

     
 
Aktuális szám
 
     
 
 
     
   
     
 
Partnereink